کانتور دندان یا تراش مینای دندان

کانتور دندان و پر کردن دندان

کانتور دندان و پر کردن دندان که تحت عناوین تغییر شکل دندان یا اناملوپلاستی enameloplasty نیز به آن اشاره می شود، فرایندی است که توسط دندانپزشک و معمولاً با اهداف زیبایی انجام می شود، تا تغییری جزئی در شکل، پهنا و بلندای دندان ها ایجاد نماید.

فرایند کانتور دندان به چه صورت انجام می شود؟

کانتور دندان شامل تراش مقادیر بسیار کوچکی از مینای دندان به منظور تغییر شکل و ظاهر دندان ها است. دندانپزشک شما ابتدا یک تصویر رادیوگرافی کامل با اشعه ایکس از دندان های شما می گیرد تا مطمئن شود دندان های شما سالم هستند و در طول فرایند هیچ آسیبی بوجود نخواهد آمد. سپس دندانپزشک شما قسمت هایی از دندان ها که نیاز به تراشیده شدن دارند را با یک مداد مخصوص با کشیدن خط مشخص می کند تا به عنوان یک راهنما برای کانتور دقیق تر دندان ها عمل نماید.

این فرایند توسط ابزار فرز یا تراش دندانپزشکی انجام می شود و می تواند شامل باندینگ نیز باشد، که در آن از مواد کامپوزیت که دقیقاً همرنگ دندان های شما هستند استفاده می شود و سطوح دندان ها تغییر شکل داده می شوند.

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان ها

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان ها

ابزارهای Sanding مورد استفاده قرار می گیرند تا به آرامی مقادیر اندکی از مینای دندان ها برداشته شود و شکل دندان ها تغییر کند و هر گونه نقائص جزئی برداشته شوند. به محضی که این کار به اتمام برسد، آخرین مرحله درمان پولیش و صاف و صیقلی کردن دندان ها است. معمولاً هیچ مراقبت بعد از فرایندی وجود ندارد. این فرایند به سرعت و تنها در یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک انجام و تکمیل می شود و نتایجی مؤثر خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید

کانتور یا تراش مینای دندان در چه مواردی انجام می شود؟

کانتور دندان و پر کردن دندان معمولاً نوعی فرایند زیبایی است، که معمولاً به درخواست بیمار و به خاطر برطرف نمودن نقائص جزئی دندان ها انجام می شود. بیماران ممکن است دندان های بلند با لبه های ناهموار داشته باشند که دوست داشته باشند آنها را صاف و صیقلی کنند تا ظاهر لبخند خود را بهبود دهند.

گاهی اوقات اگر دندان های شما مشکلات جزئی داشته باشند که ممکن باشد روی دندان های دیگر تأثیر بگذارند، انجام این فرایند می تواند به توصیه دندانپزشک باشد. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که دندان های شما لب پر شده یا آسیب دیده باشند و لبه های تیزی داشته باشند که بتواند موجب بریدگی زبان یا لب ها شود و برای دندان های دیگر ساینده باشند.

علاوه بر این، ممکن است دندانپزشک شما کانتور دندان ها را به این دلیل پیشنهاد دهد که بلندتر بودن یا پهن تر بودن دندان ها روی بایت تأثیر بگذارد و باعث شود دندان های دیگر حرکت کنند یا فشرده و متراکم باشند.

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان ها

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان ها

نقاط ضعف و قوت کانتور دندان

مانند همه فرایندهای دندانپزشکی دیگر، جنبه های دیگری وجود دارند که قبل از شروع فرایند باید مد نظر قرار بگیرند. در این بخش به بیان یک دسته مزایا و معایب کانتور دندان ها می پردازیم:

نقاط قوت کانتور و تغییر شکل مینای دندان ها

  • بهبود زیبایی لبخند شما- این فرایند می تواند کمک کند بیمار با لبخند خود احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.
  • فرایند کاملاً بدون درد- دندانپزشک شما قبل از انجام فرایند تصاویر رادیوگرافی کاملی تهیه می کند و تنها مقداری جزئی از سطح مینای دندان ها تراشیده می شود، به این معنا که به طور طبیعی با انجام این فرایند دندانپزشکی هیچ ناراحتی بروز پیدا نخواهد کرد.
  • می تواند خطر بروز عفونت را پایین بیاورد- اگر کانتور دندان ها تراش همپوشانی و فشردگی های دندان ها باشد، باعث خواهد شد احتمال تشکیل پلاک و تارتار روی دندان ها و در فضاهای بین همپوشانی دندان ها کمتر شود.
  • جایگزینی به صرفه برای دیگر گزینه های دندانپزشکی زیبایی است- بسته به سلامت دندانی شخصی شما، و نیز صافی دندان ها، کانتور دندان ها در مقایسه با دیگر گزینه ها برای صاف کردن دندان ها، می تواند گزینه ای سریع و با ارزش برای تغییرات زیبایی دندان های شما باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه ایمپلنت های دندانی و ونیرها

نقاط قوت کانتور و تغییر شکل مینای دندان ها

  • این فرایند برای همه افراد مناسب نیست- این فرایند تنها برای کسانی مناسب است که نقائص جزئی در دندان های آنها وجود دارد، از جمله لب پر شدگی های کوچک، همپوشانی های جزئی، و مقدار اندک غیر همسطح بودن. مشکلات بزرگتر درمان های متفاوت تری نیاز دارند. باید به خاطر داشته باشدی که این فرایند برای دندان هایی که سلامت آنها مشکل دارد مناسب نیستند و در حقیقت تنها می تواند برای دندان های سالم انجام شود.
  • خطر آسیب به دندان ها- از آنجا که این فرایند تراش مینای دندان ها را شامل می شود، این احتمال وجود دارد که دندان هایی که فرایند روی آنها انجام می شود، مینای روی آنها بیشتر از آنچه لازم است تراشیده می شود که می تواند موجب بروز حساسیت پس از فرایند شود. اگر خیلی زیاد از مینای دندان تراشیده شود، دندان های شما می توانند مستعد شکسته شدن شوند، بیشتر در معرض پوسیدگی قرار بگیرند، و بیشتر مستعد ساییدگی، تغییر در بایت، و نیز تضعیف شوند.
  • تنها تغییراتی جزئی حاصل خواهند شد- از آنجا که این فرایند با ساختار دندان ها و وضعیت قرار گیری آنها محدود شده است، تنها می تواند تغییراتی کوچک در شکل، بلندا، و پهنای دندان ها ایجاد نماید. گاهی اوقات، این تغییرات کوچک برای ایجاد تفاوت های بزرگ در لبخند شما کافی هستند، و گاهی اوقات نیاز است این فرایند در کنار بریس ها یا فرایندهای دیگر انجام شود تا نتایج مطلوب حاصل شوند.
  • گرچه این فرایند هزینه زیادی ندارد اما تحت پوشش خدمات بیمه دندانپزشکی نیست- علیرغم این موضوع توصیه می شود آن را انجام دهید زیرا از نظر روانشناسی می تواند روی اعتماد به نفس شما تأثیر داشته باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افزایش طول تاج دندان
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code