ارتوسرجری یا جراحی ارتوگناتیک در ارتودنسی

وقتی دندان ها و فک ها کج هستند، شرایطی که تحت عنوان مال اکلوژن نامیده می شود، و نمی توانند تنها با کمک درمان ارتودنسی اصلاح شوند، ارتودنتیست ممکن است مراجعه به جراح فک و صورت را به شما توصیه کند. جراحی فک، که تحت عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می شود، می تواند فک ها را به محلی بهتر و مطلوب تر جابجا کند تا عدم تناسب بین فک های بالا و پایین را از بین ببرد. به محضی که فک ها به محل درست جابجا شوند، ارتودنتیست می تواند دندان ها را به بهترین شکل ممکن صاف کند.

شما ممکن است قبل یا در طول درمان ارتودنسی، یا حتی پس از برداشته شدن براکت های ارتودنسی برای جراحی فک ارجاع داده شوید. جراح می تواند مزایا و معایب هر دو رویکرد جراحی و غیر جراحی را برای شما ذکر کند به گونه ای که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

 جراحی ارتوگناتیک کمک می کند فک های بالا و پایین صاف شوند، و ناهنجاری ها و بد شکلی هایی مانند عقب رفتگی یا جلو آمدگی فک، اپن بایت، یا کراس بایت اصلاح شوند. بسته به دلایل خاص برای جراحی، مانند اپن بایت، یا جلو آمدگی فک پایین، فک ممکن است اندکی بلندتر یا کوتاه تر شود، به سمت جلو یا عقب، بالا یا پایین جابجا شود، که به داشتن بایتی صاف تر و بهبود ظاهر صورت کمک می کند.

گرچه اکثر جراحی های فک به منظور اصلاح ظاهر و بهبود عملکرد انجام می شوند، مهم است برای این کار جراحی انتخاب شود که در زمینه زیبایی صورت تخصص و تجربه داشته باشد زیرا تنظیم فک تأثیر چشمگیری روی ظاهر شما خواهد  داشت.

جراحی فک یا ارتوگناتیک در ارتودنسی

جراحی فک یا ارتوگناتیک در ارتودنسی

طرح درمان ارتوسرجری

بیمار و جراح راجع به جزئیاتی که موجب نگرانی بیمار می شوند، نتایج پیش بینی شده، مزایا و معایب جراحی، و نحوه انجام فرایند صحبت خواهند کرد. در اکثر موارد، جراح با ارتودنتیست یا دندانپزشک در ارتباط است و با یکدیگر کار می کنند تا با استفاده از تصویر برداری و قالب گیری از فک ها و دندان های بیمار، طرح جراحی و درمان پس از جراحی به دقت ریخته شود. در نهایت، نتایج نهایی مرور می شوند که نتایج خاص و نیز روند جراحی را روی نمودار نشان می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار دندان

مهم است بیمار بداند این نوع جراحی عموماً یک فرایند طولانی مدت است و معمولاً درمان ارتودنتیک قبل و بعد از جراحی، در چند مرحله را شامل می شود:

  • ارتودنتیست، دندان هایی که لازم است را می کشد و بندهای ارتودنسی را روی دندان ها قرار می دهد.
  • درمان ارتودنسی پیش از جراحی، برای صاف کردن دندان ها به بهترین جای ممکن خود در هر قوس دندانی (به طور میانگین، ۹ تا ۱۸ ماه)، استفاده می شود.
  • پس از جراحی و بهبود (چهار تا ۶ هفته)، مجدداً درمان ارتودنسی آغاز می شود تا بایت به بهترین شکل خود درآید (۳ تا ۶ ماه).
  • بندهای ارتودنسی برداشته می شوند.
  • یک ابزار نگهدارنده برای تثبیت دندان ها استفاده خواهد شد (۶ تا ۱۲ ماه).

طی جراحی فک، ابتدا بیمار با تزریق وریدی بیهوش می شود و جراح فک ها را جدا کرده و در جای درست قرار می دهد. در اکثر موارد، همه برش ها داخل دهان ایجاد می شوند تا هیچ اسکاری روی پوست صورت باقی نماند. ممکن است از پیچ های ریز یا پلیت های فلزی برای نگه داشتن استخوان در محل درست خود استفاده شود، یا ممکن است طی مرحله اول بهبود، فک با سیم بسته شود. در برخی بیماران استخوان اضافی افزوده می شود یا استخوان تغییر شکل یا حرکت داده می شود تا با یکدیگر تناسب بیشتری داشته باشند. در بسیاری موارد، همان زمان روی چانه فرایندی صورت می گیرد که تا بایت جدید متعادل شود.

جراحی فک یا ارتوگناتیک در ارتودنسی

جراحی فک یا ارتوگناتیک در ارتودنسی

روند بهبود پس از جراحی

قبل از مرخص شدن از بیمارستان و بازگشت به منزل ممکن است لازم باشد یک یا دو شب در بیمارستان بستری شوید. هنگام بازگشت به منزل یک سری دستورالعمل ها و داروها از جراح خود دریافت خواهید کرد. تورم پس از جراحی کاملاً طبیعی است و ممکن است لب ها پوست پوست، کشیده و متورم شوند. تورم و درد عموماً ظرف مدت چند روز پس از جراحی به اوج خود خواهند رسید و ظرف مدت چند هفته از بین خواهند رفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

در دوره اولیه پس از جراحی، رژیم غذایی مایع خواهید داشت و پس از چند هفته، قبل از بازگشت به رژیم غذایی نرمال خود باید فقط غذاهای نرم بخورید. با این حال، این در تمام موارد ضروری نیست. بهبود اولیه ممکن است حدود ۶ هفته، و بهبود کامل حدود سه ماه طول بکشد.

چه کسانی برای انجام جراحی فک مناسب هستند؟

اگر شرایط زیر را داشته باشید برای جراحی فک گزینه مناسبی هستید:

  • از نظر جسمی سالم هستید.
  • انتظارات شما واقع گرایانه هستند.
  • می دانید جراحی چه خطراتی می تواند به همراه داشته باشد.
  • دندان ها و فک های شما صاف نیستند و در یک راستا قرار ندارند.
  • درمان ارتودنسی به تنهایی برای اصلاح بایت شما کافی نیست.
  • به خاطر ناصاف بودن بایت در جویدن غذا مشکل دارید یا درد فک یا سر درد دارید.
  • به خاطر ناصاف بودن بایت در حرف زدن و نفس کشیدن مشکل دارید.
جراحی فک یا ارتوگناتیک در ارتودنسی

جراحی فک یا ارتوگناتیک در ارتودنسی

 

آیا جایگزینی برای جراحی فک وجود دارد؟

ترکیبی از جراحی و درمان ارتودنسی (ارتوسرجری) این امکان را بوجود می آورد تا ناهنجاری های فک، که با درمان ارتودنسی به تنهایی قابل درمان نیستند را درمان کرد. اگر فک های شما نامتقارن و ناهماهنگ هستند سه گزینه برای اصلاح مشکل آنها وجود دارد:

  • تغییر در رشد. در کودکانی که در سن رشد هستند، ابزارهای ارتوپدی دنتوفاشیال (دندان- صورت) مانند هدگیر، اگر خیلی زود استفاده شوند، تا حدی می توانند وضعیت فک را به روش غیر جراحی تغییر دهند.
  • ارتودنسی جبرانی. به منظور پرهیز از جابجایی فک ها با جراحی، ارتودنتیست بدون اصلاح ارتباط فک ها، دندان های فک های بالا و پایین را به سمت یکدیگر جابجا خواهد کرد. این راهکار ممکن است نیاز به کشیدن دندان های دائم سالم و طبیعی داشته باشد. گرچه ممکن است دندان ها صاف به نظر برسند، اما زیبایی ظاهری چهره با مشکل مواجه خواهد بود. یکی از معمول ترین نمونه های این راه درمان، اصلاح ارتودنتیک اوربایت است که در نتیجه کوچک بودن مندیبل (فک پایین) بروز می یابد. به صورت ایده آل، فک پایین جلو آورده می شود تا ارتباط درست آن با فک بالا برقرار شود. اگر به جای این درمان ارتودنسی جبرانی استفاده شود، دندان های فک بالا رو به عقب کشیده می شوند تا به دندان های فک پایین برسند. متأسفانه، لب بالا عقب قرار می گیرد که باعث می شود بینی بزرگتر و فک پایین عقب تر به نظر برسد، و چانه چندان برجسته نباشد.
  • جراحی ارتوگناتیک. وقتی روند رشد به پایان رسیده است، ترکیب درمان ارتودنتیک و اصلاح با کمک جراحی بهترین درمان برای ارتباط غیر عادی فک ها است. با احیاء درست روابط فک های بالا و پایین، می توان دندان ها را به بهترین شکل صاف کرد، در حالی که صورت از نظر زیبایی کامل خواهد شد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل ریشه دندان
0/5 (0 نظر)