اشتباهات در کاشت ایمپلنت های دندانی

اشتباهات مختلفی می توانند منجر به ناموفق بودن فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی شوند. بیشتر این مسائل ناشی از بی تجربه دندانپزشکانی هستند که این کار ظریف دندانپزشکی را انجام می دهند.

برخی از شایع ترین اشتباهات در این زمینه عبارتند از:

کاشت ایمپلنت در زاویه اشتباه

ایمپلنت دندانی باید مستقیماً درون فک قرار داده شود تا از قرار گرفتن آن در موقعیت صحیح اطمینان حاصل شود. اگر در هر جهتی به صورت زاویه قرار گیرد، در آینده منجر به بروز مشکلاتی برای ایمپلنت، و احتمالاً شکست ایمپلنت دندانی خواهد شد. علت این است که ایمپلنتی که به صورت زاویه دار قرار می گیرد، پشتیبانی کافی از استخوان فک برای اطمینان از ماندگاری آن وجود ندارد.

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

ایمپلنت هایی که استخوان آنها را احاطه نکرده است.

ایمپلنت دندانی باید محکم درون فک قرار گیرد و توسط استخوان احاطه شود تا استحکام و یکپارچگی خود را حفظ کند. اگر ایمپلنت به درستی درون فک ادغام نشده باشد، استخوان اطراف آن شروع به تحلیل رفتن می کند. این امر باعث سست شدن ایمپلنت دندانی می شود و می تواند منجر به بروز مشکلات بعدی برای ایمپلنت شود.

ایمپلنت فاصله مناسبی ندارد.

ایمپلنت دندانی باید در فاصله ۵/۱ تا ۲ میلی متری از دندان دیگر قرار گیرد تا فاصله مناسبی داشته باشد. اگر خیلی نزدیک یا خیلی دور از دندان های اطراف باشد، مشکلات متعددی ممکن است رخ دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیزر و سفید کردن دندان ها: آری یا خیر؟

هنگامی که ایمپلنت دندانی به دندان دیگر خیلی نزدیک باشد، می تواند باعث بروز مشکلاتی برای مراقبت از دندان، تحلیل استخوان و مشکلات تحلیل لثه شود. اگر ایمپلنت خیلی دور از دندان دیگر باشد، روکش با فضا مناسب نیست، جویدن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و غذا در فضای باز گیر کند. همه این مسائل می توانند باعث شکست ایمپلنت دندانی شوند.

ایمپلنت ها مطابقت ندارند.

دندان های طبیعی ما رنگ سفید نسبتاً کدر دارند. با این حال، اگر روکش های ایمپلنت های دندانی با دندان های موجود شما مطابقت نداشته باشند، تفاوت فاحش باعث می شود کار ایمپلنت دندانی ناموفق باشد. اگر می خواهید ایمپلنت دندانی شما به طور یکپارچه با بقیه دندان های شما ترکیب شود، باید روکش ها را تعویض کنید.

ایمپلنت ها به شکستن ادامه می دهند.

ایمپلنت های دندانی می توانند به روش های مختلفی بشکنند، از جمله:

  • وارد آمدن فشار بیش از حد به آنها قبل از بهبودی کامل.
  • شکستن اباتمنتی که ایمپلنت را به روکش متصل می کند، در اثر فرسایش و استفاده.
  • شکستن پیچ ایمپلنت به دلیل قرارگیری نامناسب در زیر سطح.

اگر هر یک از این مشکلات را تجربه می کنید یا ایمپلنت پس از رفع مشکل همچنان می شکند، دچار شکست ایمپلنت دندانی شده اید و باید به دنبال درمان عمیق تری باشید.

ایمپلنت ها خیلی نزدیک به اعصاب هستند / آسیب برگشت ناپذیر عصب

ایمپلنت های دندانی که خیلی نزدیک به اعصاب قرار می گیرند، باعث ایجاد درد طولانی مدت فک می شوند و می توانند باعث آسیب به عصب شوند. دندانپزشک شما قبل از قرار دادن ایمپلنت باید چندین عکس با اشعه ایکس با کیفیت بالا از فک شما بگیرد تا مطمئن شود که نزدیک عصب نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا با بالا رفتن سن، دندان های فک پایین بیشتر نامرتب می شوند؟

اگر در اطراف ایمپلنت خود دردی دارید که از بین نمی رود، این نشانه مشکلات ایمپلنت دندانی است. شما باید فوراً با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مشکل را برطرف کنید.

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

ایمپلنت ها در عمق اشتباه قرار داده شده اند.

ایمپلنت دندانی باید در عمق مناسب درون فک قرار داده شود وگرنه مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. اگر ایمپلنت در عمق خیلی زیاد قرار گرفته باشد، اباتمنت و روکش خیلی پایین قرار می گیرند که می تواند باعث بروز مشکلات لثه، مشکلات جویدن و گاز گرفتن و درد شود.

اگر ایمپلنت در عمق خیلی کم قرار داده شده باشد، اباتمنت و تاج خیلی بالا قرار می گیرند. این می تواند باعث گیر کردن غذا زیر روکش، بروز مشکلات جویدن و گاز زدن و فشار بیش از حد روی کل ایمپلنت شود که می تواند منجر به شکستن ایمپلنت شود.

ایمپلنت ها خیلی بزرگ هستند.

برخی از افراد استخوان های فک کوچک تری دارند و برای اندازه های کوچک تر به مینی ایمپلنت نیاز دارند. با این حال، اگر دندانپزشک از ایمپلنت کوچک تر استفاده نکند، می تواند باعث بروز هر یک از مشکلات فوق شود، از جمله آسیب به عصب، فاصله نادرست، مشکلات لثه و موارد دیگر.

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

برای ایمپلنت دندانی که در موقعیت نامناسبی قرار دارد چه باید کرد؟

ایمپلنت های دندانی به دلایل مختلفی می توانند در موقعیت های بسیار بد قرار بگیرند و تلاش برای بازیابی آنها برای دندانپزشک دشوار است. خب، اگر با یک ایمپلنت مواجه شوید که در موقعیت بدی قرار دارند، چه کار باید کرد؟ به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات ایمپلنتی که در موقعیت بدی قرار دارد، هنوز کار می کند، فقط روی آن حساب نکنید.

آیا اصلاح ایمپلنتی که در موقعیت بد قرار دارد ضروری است؟

ابتدا باید بررسی شود که در واقع در موقعیت بدی قرار دارد. زاویه تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به شدت روی ظاهر ایمپلنت تأثیر می گذارد و می تواند فریبنده باشد. گاهی اوقات ایمپلنت دندانی در موقعیت نامناسبی قرار گرفته است و تصویر آن را در جای اشتباه نشان می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل و درمان های زخم ها یا ضایعات دهانی

اگر در آن موقعیت به ایمپلنت نیاز دارید، باید به برداشتن ایمپلنت دندانی و قرار دادن یک ایمپلنت جدید در موقعیت صحیح فکر کنید. موقعیت نامناسب ایمپلنت دندانی می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود. یا ممکن است بخواهید آن را خارج کنید و ایمپلنت دیگری جای آن قرار ندهید. در صورت وجود فضای کافی، دندانپزشک می تواند ایمپلنت را به صورت یک طرفه بارگذاری کند یا یک چارچوب کوچک بسازد. استفاده از اباتمنت سفارشی تقریباً یک الزام است.

بدترین نوع جایگذاری ایمپلنت، نزدیک به عصب است. ایمپلنتی که بد جایگذاری شده است اغلب همچنان می تواند به خوبی کار کند، اما آسیب عصبی ناشی از جایگذاری نامناسب ایمپلنت، بدترین چیزی است که می تواند در رابطه با مشکلات ایمپلنت اتفاق بیفتد. باز هم بدن انسان است که خیلی از اینها را تعیین می کند. گاهی اوقات ایمپلنت به هیچ وجه نزدیک به عصب نزدیک نیست و بیمار دچار آسیب عصبی می شود. سایر مواقع ایمپلنت درست روی عصب قرار می گیرد و حال بیمار خوب است.

اگر ایمپلنت در قسمت خالی یا تقریباً خالی استخوان فک قرار بگیرد، بهتر است برداشته شود اما خطر فلج وجود نداشته باشد.

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

اشتباهات در کاشت ایمپلنت دندانی

زمانی که ایمپلنت به دندان مجاور نزدیک است، به نظر نمی رسد میزان موفقیت ایمپلنت تغییر کند. این منطقی است زیرا مواردی مانند محافظ سوکت موفقیت خوبی را نشان می دهند. با این حال، یک مشکل در برخورد با دندان مجاور یا نزدیک شدن به یک دندان این است که حدود یک پنجم چنین دندان هایی در نهایت به درمان ریشه نیاز دارند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code