نکاتی که مادران شیرده باید درباره سلامت دندان بدانند!

تغذیه با شیر مادر یکی از اولین (و شخصی ترین) تصمیماتی است که مادر برای کودک خود می گیرد. این می تواند به بدن کودک شما کمک کند تا با عفونت ها مبارزه کند و خطرات سلامتی مانند آسم، عفونت گوش، SIDS، و چاقی را در کودکان کاهش دهد. مادران شیرده ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش دهند. اما آیا می دانسته اید که شیردهی می تواند روی سلامت دندان های کودک و مادر تأثیر بگذارد؟ در این مقاله برای شما چگونگی آن را توضیح می دهیم:

تغذیه با شیر مادر ممکن است به ایجاد بایت بهتر کمک کند.

چندین مطالعه اخیر نشان دادند نوزادانی که در ۶ ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند، احتمال بروز مشکلات همراستایی دندان ها مانند اپن بایت، کراس بایت، و اوربایت در آنها، نسبت به کودکانی که برای مدت زمان کوتاه تری به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند، یا اصلاً با شیر مادر تغذیه نمی شوند کمتر است.

با این حال، به این معنا نیست که اگر کودک شما فقط با شیر مادر تغذیه می شود، روزی به بریس ها نیاز نخواهد داشت. عوامل دیگر، از جمله ژنتیک، استفاده از پستانک و مکیدن انگشت روی همراستایی دندان ها تأثیر می گذارند. هر نوزاد، هر کودکی متفاوت است. بهترین کاری که مادر باید انجام دهد این است که کودک را نزد دندانپزشک ببرد و مطمئن شود که دندانپزشک می تواند روی رویش دندان های فرزند او نظارت داشته باشد، دندان های شیری در زمان مناسب بیرون می آیند و دندان های دائمی در زمان مناسب وارد می شوند.

بهداشت دهان و دندان در شیردهی

بهداشت دهان و دندان در شیردهی

وقتی کودک شما دندان در می آورد، مجبور نیستید او را از شیر بگیرید.

این سؤالی است که اغلب والدین مطرح می کنند: آیا وقتی کودکم شروع به دندان درآوردن کرد باید شیردهی را متوقف کنم؟ پاسخ این است که اگر نمی خواهید، خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

آکادمی اطفال آمریکا تغذیه با شیر مادر را برای سال اول زندگی کودک توصیه می کند؛ سازمان جهانی بهداشت مادران را برای دو نفره شدن تشویق می کنند. همانطور که شیردهی پیش می رود، هر کودکی متفاوت است، هر مادری متفاوت است. زمانی که فکر می کنید برای شما و کودک شما بهتر است، شیر دادن را متوقف کنید، اما نه فقط به این دلیل که دندان ها در می آیند.

شیردهی خطر پوسیدگی دندان با شیشه شیر را کاهش می دهد.

یکی دیگر از مزایای تغذیه انحصاری با شیر مادر، کاهش خطر پوسیدگی دندان با شیشه شیر، قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت دندان های کودک در معرض نوشیدنی های حاوی قند است. این نوع پوسیدگی دندان اغلب زمانی اتفاق می افتند که کودک را با شیشه شیر- حتی آنهایی که حاوی فرمولاسیون شیر خشک، شیر یا آبمیوه هستند- در رختخواب قرار می دهند. (آب خوب است زیرا دندان ها برای مدت طولانی در مایعات شیرین غوطه ور نمی شوند.) اغلب در دندان های جلوی فک بالا رخ می دهد، اما ممکن است دندان های دیگر نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

بهداشت دهان و دندان در شیردهی

بهداشت دهان و دندان در شیردهی

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند هنوز هم می توانند دچار حفره های دندانی شوند.

این یکی از متداول ترین پرسش هایی است که مادران شیرده می پرسند: آیا شیردهی می تواند باعث ایجاد حفره شود؟ آری می تواند. گرچه طبیعی است، اما شیر مادر، درست مانند شیر خشک، حاوی قند است. به همین دلیل است که با شیر مادر یا با شیشه شیر، مراقبت از دندان های کودک از همان ابتدا مهم است. چند روز پس از تولد، شروع به پاک کردن لثه های کودک خود با یک گاز استریل یا پارچه تمیز و مرطوب کنید. سپس، به محض بیرون آمدن اولین دندان، دو مرتبه در روز دندان های او را مسواک بزنید. از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک لایه نازک یا به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کشیدن دندان

آیا انجام کارهای دندانپزشکی نیاز است؟ داروهای خود را دوبار بررسی کنید.

اگر به انجام یک فرایند دندانپزشکی نیاز دارید که در حین شیردهی به دارو نیاز دارد، با دندانپزشک، پزشک شخصی و متخصص کودک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای نوزاد بی خطر است. این مهم است که بدانیم آنتی بیوتیک هایی وجود دارند که می توانیم به شما بدهیم که به نوزاد آسیبی نمی رسانند. مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری و در دوران شیردهی نه تنها بی خطر است، بلکه برای سلامتی کودک شما بسیار مهم است.

بهداشت دهان و دندان در شیردهی

بهداشت دهان و دندان در شیردهی

مامان مواظب خودت باش!

یک چیز در زنانی که به تازگی مادر شده اند، چه شیردهی انجام دهند یا نه مشاهده می شود، آن هم این است مادرانی که آنطور که ساده به نظر می رسد، نمی توانند مانند قبل از بچه دار شدن از خودشان مراقبت کنند. مادرانی که مثل قبل مسواک نمی زنند، خواه یک مرتبه در روز مسواک بزنند یا اصلا مسواک نزنند.

کاهش مراقبت از دندان ها می تواند منجر به بروز بیماری لثه و ایجاد حفره های بیشتری شود. پیشگیری از ایجاد حفره بویژه برای مادران بسیار مهم است، زیرا حتی یک کار ساده به اشتراک گذاشتن یک قاشق با کودک می تواند آن باکتری را به دهان کودک شما منتقل کند. انجام اصول اولیه بسیار مهم است: دو مرتبه در روز مسواک بزنید، روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مطمئن شوید که از پوسیدگی جلوگیری کرده اید و هیچ حفره ای ندارید تا آن را به کودک خود منتقل کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قرص های آشکار کننده پلاک ایمن هستند؟

دندان قروچه (براکسیسم) را در مادران بیشتر مشاهده می کنیم. تنش عضلانی سر و گردن بیشتر مشاهده می شود، که باعث می شود فک های آنها کمی منقبض تر شوند و سپس دندان های خود را روی هم فشار دهند. مشکل در خواب در دوران بارداری، می تواند باعث شود کمی دندان قروچه کنند. پس از زایمان، استرس می تواند افزایش یابد و همچنین می تواند یک مشکل باشد.

همه مادران باید هیدراته بمانند، بخصوص اگر شیر می دهند. نخوردن آب کافی، به خودی خود برای دهان شما بسیار خطرناک است. اگر دهان شما خشک باشد، خود را در معرض خطر بیماری لثه، پوسیدگی و بسیاری مشکلات دیگر قرار می دهید.

و آخرین توصیه به همه مادران این است که درست مانند زمانی که در هواپیما هستید، ماسک اکسیژن را قبل از قرار دادن روی صورت فرزند خود ابتدا باید ماسک خود را بپوشید. اگر شما سالم نباشید، زمان و انرژی لازم را برای اطمینان از سلامت فرزندان خود نخواهید داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code