چرا بعد از کشیدن دندان عقل یک سمت بیشتر متورم می شود؟

 آیا دندان عقل خود را کشیده اید؟ اگر چنین است، من احساس شما را درک می کنم! پیامدهای این فرایند متداول می توانند با ناراحتی، سفتی فک و درد همراه باشند و افراد اغلب فکر می کنند که چرا بعد از کشیدن دندان عقل یک سمت فک آنها متورم تر می شود!

وقتی دندان عقلم را کشیدند، گونه چپم متورم شد و به این فکر کردم که آیا این طبیعی است و آیا باید به مطب دندانپزشکی برگردم!

در واقع تورم بعد از جراحی کاملاً طبیعی است و دلایل زیادی وجود دارد که پس از کشیدن دندان عقل گونه ها متورم می شوند!

 

علل تورم یک طرفه پس از کشیدن دندان عقل

قبل از اینکه به دلایل خاص در مورد تورم یک طرفه بعد از جراحی بپردازیم، اجازه دهید به صورت ویژه درباره کشیدن دندان عقل و آنچه که شامل آن می شود صحبت کنیم.

کشیدن دندان عقل نوعی عمل جراحی تهاجمی است که توسط جراح دهان انجام می شود و شامل کشیدن دندان عقل می شود.

این فرایند با کشیدن معمولی دندان که یک دندانپزشک عمومی انجام می دهد متفاوت است و شامل بی حسی موضعی و جراحی است که محل کشیدن دندان را با بخیه محکم می کند. بعد از جراحی، داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن یا ادویل (و یک آنتی بیوتیک) به شما داده می شوند

دندان های عقل که تحت عنوان دندان های مولر سوم نیز شناخته می شوند، آخرین دندان هایی هستند که معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ در صحنه ظاهر می شوند. در اکثر موارد، رویش آنها با درد زیاد همراه است، زیرا برای رشد آنها در دهان جایی وجود ندارد، که منجر به فشردگی دندان ها می شود.

 

اندازه دندان

هر دندان خاص و منحصر به فرد است، و اندازه آن می تواند با میزان تورم روی گونه شما مرتبط باشد. هر فردی دندان های متفاوتی دارد. گرچه ممکن است شبیه به یکدیگر به نظر برسند، اما دندان ها تقریباً شبیه اثر انگشت هستند، به این معنا که منحصر به فرد هستند، فقط مال شما هستند!

گفته می شود، برخی از افراد معمولا دهان بزرگ تر و دندان های بزرگ تری دارند، در حالی که برخی دیگر به طور طبیعی می توانند دندان های کوتاه تر و کوچک تر از حد معمول داشته باشند.

وقتی صحبت از کشیدن دندان عقل به میان می آید، این دندان های مولر سوم بزرگ ترین و محکم ترین دندان ها هستند، بنابراین وقتی فردی به طور طبیعی دندان های بزرگی دارد، محل کشیدن دندان پس از کشیدن باید بزرگ تر باشد.

به عبارت دیگر، این دندان ها ناحیه بزرگ تری از بافت آسیب دیده را به جا می گذارند که ممکن است منجر به تورم شود. همچنین توضیح می دهد که چرا روند بهبودی می تواند تا ۱۴ روز طول بکشد.

تورم صورت بعد از کشیدن دندان عقل

تورم صورت بعد از کشیدن دندان عقل

تعداد دندان های کشیده شده

بگذارید از داستان شخصی یکی از بیماران خود برای شما بگویمم. حدود پنج سال پیش یا بیشتر، با یک دندان عقل ملتهب در فک پایین دست و پنجه نرم می کردم و مجبور بودم مقداری تورم بعد از جراحی را تحمل کنم. از طرفی یکی از دوستانم دو تا از دندان های عقلش را در دو طرف فک پایین کشید که صورتش شبیه بادکنک شده بود.

مورد او ما را به علت دیگری برای تورم می رساند. کشیدن چندین دندان معمولاً منجر به بروز تورم می شود زیرا ما نه در مورد یک دندان، بلکه در مورد دو یا چند محل کشیدن، به عبارت دیگر بافت آسیب دیده زیادی، صحبت می کنیم.

همچنین، فراموش نکنیم که تورم تنها بخشی از روند بهبودی است که فرد باید آن را طی کند، زیرا واکنش بدن به یک فرایند تهاجمی است.

 

مکان دندان

اکنون، برای آگاهی از پیچیدگی دندان ها، فک و دهان، نیازی نیست دندانپزشک باشید.

علاوه بر این، در طول سال ها، احتمالاً در مورد برخی از ناهنجاری های دندانی چیزهایی شنیده اید یا دیده اید، مانند رشد دندان های عقل یک طرفه یا نهفته شدن یا رویش در یک ناحیه غیرقابل دسترس.

هنگامی که بیشتر دندان های خود را دارید و یک فک بسیار کوچک دارید، کشیدن این دندان می تواند یک چالش واقعی برای یک جراح دهان باشد. ممکن است به جراحی گسترده نیاز داشته باشد که بیشتر از حد معمول طول بکشد و به احتمال زیاد باعث تورم شود. این اغلب در مورد دندان های عقل نهفته مشاهده می شود که تا حدی یا به طور کامل درون لثه یا استخوان فک گیر کرده اند و نمی توانند بیرون بیایند و منجر به بروز درد، احساس خارش و گاهی حتی سردرد و گردن درد می شوند.

 

محل عروق و اعصاب

وقتی صحبت از چهره انسان به میان می آید، جنبه منحصر به فرد هر فردی است و آناتومی عمیق آن شامل عضلات، پدهای چربی، استخوان ها و همچنین عروق و اعصاب زیادی است. همانطور که گفته شد، هر صورت و آرایش عروق و اعصاب در آن می تواند متفاوت باشد.

خب، این چه ارتباطی با تورم گونه دارد؟ هنگامی که دندان کشیده می شود، ناحیه اطراف آن تحت تأثیر قرار می گیرند و آسیب می بیند. اگر عصب یا رگی در حین کشیدن دندان تحت تأثیر قرار گرفته، بریده شود یا آسیب ببیند، می توانید روی مقداری تورم شرط بندی کنید!

همچنین برخی از افراد در یک طرف نسبت به طرف دیگر عروق خونی بیشتری دارند و همه این عوامل می توانند روی ورم صورت تأثیر بگذارند!

 

تورم به عنوان بخشی از بهبودی

همانطور که گفته شد، تورم واکنش بدن به عمل یا تغییری است که در بدن اتفاق افتاده است. تورم نشانه آن است که بدن شما در حال ترمیم زخم است/

نحوه ایجاد تورم هنگام آسیب دیدگی به این صورت است که عروق خونی برای تسهیل جریان خون و ارسال ویتامین ها، اکسیژن و مواد معدنی به ناحیه زخم گشاد می شوند. گشاد شدن ناشی از افزایش حرکت مایع است و توسط ما انسان ها به صورت تورم مشاهده می شود.

در حال حاضر هیچ دو انسان منحصر به فردی وجود ندارد- حتی دوقلوهای همسان هم همسان نیستند- به این معنا که بهبودی ممکن است برای برخی افراد بیشتر طول بکشد و نسبت به آنچه ممکن است فرد دیگری تجربه کند، تورم بیشتری ایجاد کند.

در موارد نادر، بیمارانی که دندان عقل آنها کشیده می شود، تورم را تجربه نمی کنند. برخی از بیماران پس از یک هفته بهبود می یابند، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است بهبودی تا ۱۴ روز طول بکشد. با این حال، عادات و سبک زندگی شما نیز می توانند روی روند درمان تأثیر بگذارند.

اگر مشروبات الکلی می نوشید و سیگاری شدید هستید، روند بهبودی به تأخیر می افتد، بخصوص اگر ز دستورات و توصیه های جراح را دنبال نکنید.

تورم صورت بعد از کشیدن دندان عقل

تورم صورت بعد از کشیدن دندان عقل

نشانه عفونت

تورم نشانه عفونت نیز می باشد. گاهی اوقات، افرادی که دندان می کشند، مقداری ورم را تجربه می کنند که از بین می رود و سپس گونه هایشان دوباره متورم می شود. هشدار عفونت!

همچنین، اگر تورم بیشتر از شش روز پس از جراحی طول بکشد، می تواند نشان دهنده عفونت باشد. بررسی محل کشیدن این امکان را برای شما فراهم می کند تا متوجه شوید که آیا مشکلی دارید یا خیر.

پس از جراحی، شما متورم خواهید شد، اما تورم هر روز بیشتر و بیشتر کاهش خواهد یافت. علائم شایع عفونت عبارتند از تب، درد طاقت فرسا، قرمزی و حساسیت لثه ها و در برخی موارد، طعم غیر عادی داخل دهان.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل در صورتی ممکن است اتفاق بیفتد که از محل کشیدن دندان مراقبت نکنید و دستورالعمل های دندانپزشک را رعایت نکنید.

 

تورم را چگونه کاهش دهیم؟

ما برخی از راه های پرطرفدار را فهرست می کنیم که با آنها می توانید نه تنها تورم را کاهش دهید، بلکه از زخم نیز مراقبت کنید، اما قبل از آن، به خاطر داشته باشید که حداقل نیم ساعت باید گاز را نگه دارید.

 

از کمپرس یخ و گرمای مرطوب استفاده کنید.

اگر اهل بازی یا تماشای ورزش هستید، باید بدانید که بهترین راه برای کاهش تورم، فشار دادن کیسه یخ روی گونه متورم است.

باید کیسه یخ را برای چند دقیقه نگه دارید و هر چند ساعت یک مرتبه این کار را تکرار کنید. اگر یخ ندارید، کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک گاز استریل را مرطوب کنید، آن را به مدت یک یا دو ساعت درون یخچال قرار دهید و از آن به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید.

در نهایت، می توانید از حرارت مرطوب استفاده کنید، که تورم، تغییر رنگ و سفتی فک را کاهش می دهد.

 

رژیم غذایی مناسب

نکته بعدی که برای بهبودی مناسب باید انجام دهید این است که به مدت چند روز پس از جراحی یک رژیم غذایی خاص را دنبال کنید که شامل غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، ماست، اسموتی، سس سیب، سوپ، بستنی و بسیاری از نوشیدنی ها می شود.

 

آب نمک را غرغره کنید.

یکی از مواردی که اغلب می شنوید که دندانپزشکان توصیه می کنند، شستشوی دهان با یک شوینده ضد عفونی کننده یا آب نمک، به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، آنها است. ممکن است فکر کنید که محلول آب نمک را چگونه درست کنیم؟

خوب، بسیار ساده است زیرا فقط باید یک لیوان آب گرم (نه داغ) بردارید و یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید.

نکته ای که در اینجا قابل ذکر است این است که در روز اول پس از جراحی نباید دهان خود را با این محلول شستشو دهید. اگر احساس بهتری داشتید و درد تا روز دوم کاهش یافت، به عنوان بخشی از مراقبت های بعد و جلوگیری از ورود باکتری ها به محل کشیدن دندان، می توانید شستشو را شروع کنید.

همچنین از استفاده از نی، نخ دندان و مسواک زدن در روز اول خودداری کنید، اما در روز دوم می توانید به روتین خود بازگردید.

تورم صورت بعد از کشیدن دندان عقل

تورم صورت بعد از کشیدن دندان عقل

عوارض شایع

مشکلات زیادی وجود دارند که ممکن است بعد از جراحی بوجود بیایند، مانند خشکی حفره که یکی از ترسناک ترین عوارض این جراحی است.

خشکی حفره وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که لخته خون در محل دندان کشیده شده تشکیل نشود.

گاهی اوقات پس از جراحی لخته خون ایجاد می شود، اما سیگار کشیدن، خوردن غذای ترد و خشک و نوشیدن الکل می توانند آن را از جای خود خارج کرده و در نتیجه باعث خشکی حفره شوند.

همچنین ممکن است خونریزی خفیفی را تجربه کنید که با شستشوی دهان یا قرار دادن کیسه چای یا گاز روی محل قابل کنترل است.

همچنین اگر در فک، لب و زبان مقداری بی حسی و سفتی احساس کردید، بدانید که این موارد کاملاً طبیعی هستند.

اگر تورم به مدت ۱۰ روز یا بیشتر بدون کاهش اندازه ادامه یابد و در پشت گلو احساس درد ایجاد کند، احتمال عفونت وجود دارد. اگر احساس می کنید مشکلی پیش آمده است، در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید!

 

نتیجه گیری

اکنون دلایل تورم بعد از کشیدن دندان عقل را می دانید: اندازه دندان، تعداد دندان های کشیده شده، محل دندان، عفونت و محل اعصاب و عروق.

اگر می خواهید روند بهبودی شما به بهترین شکل ممکن پیش برود، رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید و برای چند روز از سیگار کشیدن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خوردن غذای ترد خودداری کنید.

تجربه شما از کشیدن دندان عقل چگونه بود؟ اگر سوالی دارید خجالت نکشید و بپرسید!

0/5 (0 نظر)
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن دندان چیست؟
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code