بی حسی دندانپزشکی چقدر طول می کشد؟

در این نوشته می خوانید:

اگر به انجام یک فرایند دندانپزشکی غیر از معاینه یا عکسبرداری با اشعه ایکس نیاز داشته باشید، تقریباً به طور قطع به شما یک دوز بی حس کننده موضعی داده خواهد شد تا دهان شما را بی حس کند و از ایجاد درد توسط هر کاری که دندانپزشک برای دندان های شما انجام می دهد جلوگیری کند. با این حال، پس از انجام فرایند، متوجه خواهید شد که صورت شما هنوز بی حس است و ممکن است مدتی طول بکشد تا همه احساس ها برگردند. و برای افرادی که در مورد مدت زمان این اثر فکر می کنند، در این پست به این پرسش پاسخ می دهیم که بی حسی دندان چقدر طول می کشد؟

بی حسی دندان چقدر طول می کشد؟

پاسخ کوتاه به این سؤال که بی حسی دندان چقدر طول می کشد این است که “بستگی دارد”، اما به طور کلی، احساس بی حسی بعد از اکثر فرایندهای دندانپزشکی از حدود ۳۰ دقیقه تا حدود دو ساعت طول می کشد.

با این حال، برخی افراد ممکن است تا پنج ساعت همچنان در اطراف لب ها، صورت و زبان خود بی حسی احساس کنند.

مدت زمانی که بی حسی طول می کشد، بر اساس طیف وسیعی از عوامل می تواند متفاوت باشد، بنابراین پس از مراجعه به دندانپزشک، ممکن است متوجه شوید که بی حسی خیلی سریع از بین می رود یا مدتی طولانی تر از آنچه می خواهید باقی می ماند- اما بعد از پنج ساعت، اثر باید به طور کامل از بین رفته باشد.

چه عواملی می توانند روی مدت زمان بی حسی تأثیر بگذارند؟

چه عواملی می توانند روی مدت زمان بی حسی تأثیر بگذارند؟

چه عواملی می توانند روی مدت زمان بی حسی تأثیر بگذارند؟

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند روی مدت زمانی که طول می کشد تا بی حسی پس از یک فرایند دندانپزشکی از بین برود تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، اگر تزریق را در فک پایین خود انجام داده اید، بی حسی احتمالاً طولانی تر خواهد بود زیرا اعصاب بیشتری در فک پایین شما وجود دارند که به بقیه صورت شما متصل هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن بعد از درمانهای دندانپزشکی

مدت زمانی که احساس از بین می رود ممکن است به قد و وزن شما نیز بستگی داشته باشد و میزان متابولیسم شما نیز ممکن است نقش داشته باشد زیرا این امر روی سرعت پاکسازی سیستم و متابولیسم داروی بی حسی تأثیر می گذارد.

سن شما و همچنین تناسب اندام عمومی شما نیز ممکن است روی مدت زمان ماندگاری بی حسی تأثیر بگذارند، زیرا افراد جوان تر و با اندام متناسب تر معمولاً سریع تر از افراد مسن یا با تناسب اندام کمتر می توانند بیهوشی و بی حسی را پردازش کنند.

نوع فرایند و مقدار بی حسی دندان مورد استفاده توسط دندانپزشک نیز ممکن است مهم باشد- فرایندهای اصلی تر ممکن است به بی حس کننده بیشتری نیاز داشته باشند، و این ممکن است منجر به ماندگاری طولانی تر اثرات نسبت به مقدار کمتر شود.

به همین ترتیب، اندازه ناحیه تحت درمان نیز روی مدت زمان ماندگاری اثر بی حسی تأثیر خواهد گذاشت، زیرا ناحیه بزرگ تر به تزریق بی حس کننده بیشتری نیاز دارد و بنابراین بی حسی طولانی تر خواهد ماند.

نکاتی برای بهبودی سریع تر

اگر می خواهید هر چه سریع تر از شر احساس بی حسی خلاص شوید- و صادقانه بگویم، چه کسی این کار را نمی کند؟- چند کار وجود دارند که می توانید امتحان کنید. در اینجا چند ایده وجود دارند.

یک کمپرس گرم اعمال کنید.

پس از فرایند دندانپزشکی، سعی کنید روی صورت خود، جایی که احساس بی حسی می کنید، کمپرس گرم قرار دهید. این کار گردش خون را بهبود می بخشد و به تخلیه سریع تر ماده بی حس کننده از ناحیه کمک می کند.

پوست خود را ماساژ دهید.

به همین ترتیب، ماساژ پوست صورت و لب ها نیز گردش خون در ناحیه آسیب دیده را بهبود می بخشد و به دفع سریع تر ماده بی حس کننده کمک می کند.

اگر این کار را انجام می دهید، قبل و بعد از ماساژ خود باید دستان خود را بشویید تا از هرگونه عفونت جلوگیری کنید، بخصوص اگر دندان کشیده اید.

فعال باشید

درگیر شدن در نوعی فعالیت بدنی نیز می تواند به حذف سریع تر ماده بی حس کننده از سیستم شما کمک کند. پیاده روی سریع یا دویدن یا شاید دوچرخه سواری، خون شما را پمپاژ می کنند و بهبودی شما را تسریع می کنند.

این همچنین مزیت دیگری را به همراه خواهد داشت که ذهن شما را از بی حسی دور می کند و آن را قابل تحمل تر می کند.

با این حال، اگر این گزینه را در نظر می گیرید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که خود را در معرض خطر قرار نمی دهید- و اگر در حین ورزش هر گونه عوارض جانبی مانند سرگیجه احساس کردید، باید فوراً آن را متوقف کنید.

مایعات فراوان بنوشید.

شما همچنین باید مطمئن شوید که بعد از فرایند دندانپزشکی برای کمک به بهبودی خود مایعات زیادی می نوشید- مگر اینکه دندانپزشک به طور خاص به شما بگوید که برای مدت زمان مشخصی از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید.

مقداری آبنبات بمکید یا آدامس بجوید.

اگر می توانید مقداری آبنبات بمکید یا آدامس بجوید، این کار به گردش خون در ناحیه کمک می کند و مدت زمان بی حسی را کاهش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان!

با این حال، اگر به تازگی دندانی را کشیده اید یا تحت هر فرایند دیگری قرار گرفته اید که این کارها را به یک ایده بد تبدیل می کند، ممکن است توصیه نشوند.

چرت بزنید.

گزینه دیگر این است که به سادگی کمی بخوابید. این کار بهبودی بی حسی را تسریع نمی کند، اما اگر خواب هستید، از احساس عجیب و غریب آگاه نخواهید شد- و وقتی از خواب بیدار می شوید، بی حسی به طور قابل توجهی کاهش یافته یا حتی به طور کامل از بین رفته است.

درخواست تزریق معکوس کنید.

پس از بی حسی، می توان درخواست تزریق معکوس کرد که ماده بی حس کننده را از ناحیه آسیب دیده برطرف می کند.

با این حال، این می تواند بین ۲۵ تا ۷۵ دلار هزینه داشته باشد و تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد زیرا غیر ضروری تلقی می شود، بنابراین باید خودتان هزینه آن را بپردازید.

اگر بی حسی از بین نرفت، آیا باید نگران باشید؟

اگر بی حسی از بین نرفت، آیا باید نگران باشید؟

اگر بی حسی از بین نرفت، آیا باید نگران باشید؟

بی حسی باید تا پنج ساعت بعد از فرایند دندانپزشکی کاملاً از بین برود، بنابراین اگر بعد از این فرایند همچنان احساس بی حسی شدیدی داشتید، باید برای مشاوره با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پرسش های متداول درباره مدت زمان بی حسی بعد از فرایندهای دندانپزشکی

کدام روش ها به بی حسی موضعی نیاز دارند؟

از آنجا که دندان ها و لثه های ما حساس هستند، اکثر روش های دندانپزشکی فراتر از چکاپ یا تمیز کردن، به بی حسی نیاز دارند. برای مثال، قبل از پر کردن، روکش، درمان ریشه و کشیدن بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد.

برای بی حسی موضعی در فرایندهای دندانپزشکی چه چیزی استفاده می شود؟

ماده بی حس کننده ای که معمولاً برای فرایندهای دندانپزشکی استفاده می شود نووکائین Novocaine نام دارد که نام تجاری دارویی به نام پروکائین Procaine است. این دارو به داخل لثه یا دهان تزریق می شود و با مسدود کردن پیام هایی که اعصاب برای ثبت درد به مغز ارسال می کنند، عمل می کند.

داشتن صورت بی حس بعد از فرایند دندانپزشکی چه حسی دارد؟

اگر قرار است یک فرایند دندانپزشکی انجام دهید و هرگز عوارض بی حسی موضعی را تجربه نکرده اید، ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چه انتظاری باید داشته باشید.

بعد از تزریق، دهان شما به سرعت بی حس خواهد شد و پس از انجام فرایند، صورت و دهان شما هنوز هیچ احساسی ندارد.

مدتی پس از این، شما می توانید ابتدا دندان های خود را دوباره حس کنید، سپس صورت و سپس زبان خود را حس خواهید کرد.

تا زمانی که بی حسی از بین برود، ممکن است خوردن، نوشیدن یا صحبت کردن برایتان سخت باشد. به همین دلیل، برای حداقل چند ساعت پس از اتمام عمل دندانپزشکی، توصیه نمی شود که چیزی مانند سخنرانی های کاری یا قرارهای ناهار را برنامه ریزی کنید.

آیا ممکن است واکنش نامطلوب داشته باشد؟

نووکائین بسیار بی خطر تلقی می شود و عوارض جانبی نادر هستند. با این حال، برخی از افراد علاوه بر بی حسی ممکن است برخی از اثرات اضافی را احساس کنند، از جمله:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • درد جزئی در محل تزریق
  • انقباض عضلانی
  • خواب آلودگی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های صاف کردن دندان ها بدون بریس های ارتودنسی

این عوارض معمولاً بسیار جزئی هستند و با از بین رفتن بی حسی به سرعت از بین می روند.

با این حال، اگر علائم بیشتر از پنج ساعت ادامه داشتند- یا بیشتر از پنج ساعت پس از فرایند همچنان احساس بی حسی داشتید- باید برای مشاوره با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر بی حسی بیشتر از پنج ساعت ادامه داشته باشد، ممکن است نشان دهنده آسیب بالقوه عصبی یا آبسه باشد، در این صورت دندانپزشک شما می تواند به شما بگوید چه کاری انجام دهید.

گاهی اوقات، برخی از افراد ممکن است به نووکائین واکنش آلرژیک داشته باشند، در این صورت ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • مشکل در تنفس
  • کهیر
  • خارش
  • از دست دادن هوشیاری
  • تورم

در صورت تجربه کردن هر یک از این علائم، باید فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

در موارد بسیار نادر، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی عمده تری را نیز تجربه کنند که می تواند شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • لرز
  • تشنج

در صورتی که بعد از دریافت بی حسی موضعی برای یک فرایند دندانپزشکی هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

چرا دندانپزشک ممکن است از بی حسی اضافی استفاده کند؟

 

اگر دندانی عفونی یا ملتهب باشد، نووکائین اثر کمتری دارد. علت این است که عفونت یا التهاب باعث افزایش اسیدیته ناحیه می شود و نووکائین را کم اثر می کند.

در نتیجه، ممکن است دندانپزشک به تزریق نووکائین بیشتری نیاز داشته باشد تا به همان اثرات ضد درد دست یابد.

آیا نووکائین تنها بی حس کننده ای است که برای فرایندهای دندانپزشکی استفاده می شود؟

خیر، در حال حاضر نووکائین یک گزینه نسبتاً قدیمی است و امروزه ممکن است با داروهای بی حس کننده دیگری مانند لیدوکائین lidocaine  (Xylocaine) و آرتیکائین articaine نیز بی حس شوید.

آیا استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی بی خطر است؟

اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید- از جمله داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی- قبل از شروع فرایند باید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا به دندانپزشک اجازه دهید بهترین بی حس کننده را برای مورد شما انتخاب کند.

یک اثر عادی- و اثری که به زودی از بین خواهد رفت

گرچه داشتن صورت بی حس می تواند آزار دهنده باشد- یا شاید زمانی که بعد از درمان از مطب برمی گردید برای همکاران شما بسیار سرگرم کننده باشد- کاملاً طبیعی است و زمان زیادی نمی گذرد که از بین می رود و این امکان را برای شما فراهم می کند که بخورید، بنوشید، و دوباره عادی صحبت کنید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که صبور باشید، اما اگر می خواهید کارها را تسریع کنید، چند کار نیز وجود دارند که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کنند. با این حال، اگر بی حسی یا علائم دیگر ادامه پیدا کردند- یا اگر از عوارض جانبی جدی تری رنج می برید، باید برای مشاوره بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code