تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

شاید دهان کوچک باشد اما پر از ذراتی است که برای آناتومی کلی ما، مانند دندان ها، حیاتی است. وقتی چیزی می جویم، می خوریم، یا حتی حرف می زنیم، دندان های ما نقش اصلی را ایفا می کنند. آنها چیزی هستند که به ما لبخندی درخشان می دهند- اگر به درستی از آنها مراقبت کنیم.

دندان ها به صورت طبیعی محکم و قوی هستند اما آنها هم به خاطر عادات بد ممکن است خراب شوند. در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که چطور برخی نوشیدنی هایی که اکثر افراد فکر می کنند بی خطر هستند، می توانند برای سلامت عمومی و ظاهر دندان ها مخرب باشند.

ساختار و عملکرد دندان ها

دندان ها از دندان های مولر، پرمولر، پیشین و نیش تشکیل شده اند. آنها تیز و سفت هستند و علاوه بر مزایایی که برای زیبایی دارند، برای گاز زدن، پاره کردن، ساییدن، و خرد کردن ساخته شده اند. درست مانند استخوان ها، دندان ها محکم و قوی هستند. اما آیا می دانسته اید که دندان ها قوی تر از استخوان ها هستند؟ علت این است که، لایه بیرونی دندان ها از بین همه مواد معدنی اساساً از فسفات کلسیم تشکیل شده است.

مینای دندان سخت ترین ماده ای است که می توانید در کل بدن خود پیدا کنید. زیر مینای دندان ماده دیگری است که تحت عنوان عاج شناخته شده است، که ممکن است به همان اندازه محکم نباشد اما به اندازه کافی منسجم هست که از دندان ها محافظت کند. احتمالاً به همین دلیل است که برخی افراد فکر می کنند دندان ها تخریب ناپذیر هستند، که البته کاملاً منطقی است. علم ثابت کرده است که دندان ها می توانند صدها سال دوام داشته باشند.

شما بایتی قوی دارید که به طور میانگین  ۱,۳۷۸٫۹۵ kPa or 14.06 kg/cm است. این نیرو حدود ۴۰ تا ۵۰% قوی تر از میمون ها است بویژه اگر جویدن و گاز زدن در جلوی فک انجام شود.

اینکه دندان های انسان ها به صورت باور نکردنی سفت و محکم هستند، آیا به این معناست که تخریب نمی شوند؟ گرچه این حقیقت است که دندان های ما محکم و قوی هستند اما آنها مانند استخوان ها عمل نمی کنند، بویژه زمانی که صحبت از بهبود پیدا کردن به میان می آید. وقتی استخوانی از شما شکسته می شود، بدون روند بهبود را هر چه سریعتر آغاز می کند. وقتی شما به دندان های خود آسیب می زنید، بهبود پیدا نخواهد کرد. دلیل این است که مینای دندان، بر عکس استخوان، غیر ارگانیک است و هیچ بافت زنده ای درون آن وجود ندارد.

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

آیا الکل می تواند موجب تضعیف دندان های شما شود؟

ابتدا اجازه دهید در مورد الکل صحبت کینم که در اشکال مختلفی وجود دارد. برخی افراد معمولاً یک نوع الکل مورد علاقه دارند و معتقد هستند اگر به اندازه استفاده شود این نوشیدنی تأثیرات مضر ندارد و حتی راجع به مزایای نوشیدن الکل، بویژه شراب قرمز چیزهایی شنیده ایم.

به اندازه اینطور تعریف شده است: دو پیک برای مردان و یک پیک برای زنان. افرادی که به طور منظم به مقدار زیاد الکل مصرف می کنند اگر نوشیدنی الکلی آنها حاوی قند باشد، ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوند. زیرا این نوشیدنی می تواند موجب در هم شکسته شدن مینای دندان شود.

این فرایند با قند موجود در الکل آغاز می شود که وقتی با باکتری های موجود در دهان ترکیب می شود، به پلاک دندان تبدیل می شود. پلاک دندان به آرامی افزایش پیدا می کند، موجب نرم شدن مینای دندان می شود و منجر به ایجاد حفره یا پوسیدگی دندان می شود.

به محضی که یک حفره در یک دندان بوجود بیاید، باکتری و پلاک به عاج خواهند رسید، بخشی از دندان که زیر مینای دندان واقع شده است و بیشتر مستعد آسیب دیدن است. بنابراین، پوسیدگی دندان به سرعت گسترش پیدا می کند، زیرا مینای دندان از قبل تخریب شده است.

روند تخریب ادامه پیدا می کند. اگر مصرف الکل را ادامه دهید، پلاک ها و باکتری ها روی دندان های شما تکثیر خواهند شد. با هم، آنها به مرکز دندان خواهند رفت که نرم تر است و پالپ نامیده می شود. این همان جایی است که عروق خونی و اعصاب واقع شده اند و به محضی که بدون پوشش باقی می مانند اما دندان درد بیشتری احساس خواهید کرد و دچار آبسه دندان خواهید شد.

نتایج مطالعه ای که روی اعتیاد به الکل انجام شده بود نشان می دهد: تحقیقات بالینی و تجربی نشان می دهند که غدد بزاقی شخص و آرایش شیمیایی آنها مشخص می کنند بافت دندان شخص چقدر نرم یا سفت است و در برابر مصرف عادی الکل دوام می آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط بین سن، جنسیت و بیماری لثه

مشکل این است که برخی از افرادی که اعتیاد شدید به الکل دارند به صورت خود به خود رژیم غذایی ضعیفی دارند. در نتیجه، غدد بزاقی آنها در شرایط خوبی نیستند. به همین دلیل است که این غدد وقتی دهان مملو از باکتری است، فعل و انفعال ضعیفی خواهند داشت.

افرادی که اعتیاد شدید دارند، در مردان ۱۵ پیک یا بیشتر و زنان حداقل ۸ پیک در هفته مصرف می کنند. افرادی که مصرف نوشیدنی های آنها متوسط است، اما افرادی که زیاد می نوشند ممکن است از پیامدهای شدیدی رنج ببرند، نه تنها پوسیدگی های دندانی بلکه سرطان دهان.

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

همه اینها ترسناک هستند، اما خبرهای خوب هم وجود دارد. اگر به صورت متناوب و بسیار سنگین تنها طی چند روز زیاد می نوشید یا اگر معمولاً به صورت سبک و متوسط می نوشید، بهداشت دهان و دندان اکید می تواند دندان های شما را نجات دهد. با این حال، اگر به خوبی از سلامت دهانی خود مراقبت نکنید، باز هم ممکن است عوارض جانبی رنج ببرید، از جمله:

  • ایجاد لکه روی دندان ها: نوشیدنی های الکلی کروموژن دارند، که به آنها رنگ می دهند. کروموژن ها به راحتی به سطح مینای دندان ها چفت می شوند، که می تواند به آرامی موجب تضعیف آن شود. الکل حاوی اسید است و در کنار کروموژن ها، نوشیدن تنها یک لیوان به راحتی می تواند منجر به تغییر رنگ و بد رنگ شدن دندان ها شود. شاید لازم باشد از شراب قرمز و شراب های تیره تر پرهیز کنید، زیرا باعث می شوند لبخند شما درخشش خود را از دست بدهد.
  • پوسیدگی دندان: بسیاری از افراد فکر می کنند که با انتخاب نوشیدنی های الکلی به جای نوشیدنی های گاز دار، دارند به دندان های خود لطف می کنند. با این حال، این نوشیدنی ها نیز حاوی مقادیر زیادی قند هستند. باکتری های موجود در دهان شما به قند موجود در نوشیدنی حمله می کنند. با مصرف الکل، شما به باکتری ها غذایی را می دهید که عاشق آن هستند.
  • حساسیت دندان: برخی نوشیدنی ها تنها حاوی مقداری مرکبات هستند، در حالی که برخی دیگر عصاره لیمو هستند که به نوشیدنی مقداری انرژی اضافه می کند. با این حال، علاوه بر این، باعث در هم شکسته شدن مینای دندان نیز می شود، که نه تنها منجر به بروز حفره، بلکه منجر به بروز حساسیت دندان نیز می شود.
  • خشکی دهان: وقتی نوشیدنی حاوی الکل زیاد می نوشید، آنها به سرعت می توانند موجب خشکی دهان شما شوند. بزاق دهان، همانطور که می دانید، به زدودن باکتری ها و پلاک ها از سطح دندان ها کمک می کنند. وقتی دهان شما خشک است، بزاقی وجود ندارد تا به کاهش بیماری لثه و خطر پوسیدگی دندان کمک کند.

قند یکی از بدترین مواد موجود در الکل و دیگر غذاها و نوشیدنی های مصرفی شما است. نوشیدن زیاد و سلامت دهان خیلی هم با یکدیگر جور در نمی آیند. هر چه نوشیدنی بیشتری بنوشید، خطر ابتلای شما به بیماری لثه بالاتر خواهد رفت. علاوه بر این، اگر شما از قبل مشکلی را داشته باشید، الکل می تواند روند پیشرفت آن را تسریع بخشد.

اگر بخواهیم بی پرده حرف بزنیم، نوشیدنی الکلی “سالم” وجود ندارد. گرچه ممکن است از فواید ذهنی و جسمی برخی نوشیدنی ها خبر داشته باشید، اما به این معنا نیست که باید آنها را زیاد مصرف کنید. با این حال، اگر باید چیزی برای فرو دادن غذا انتخاب کنید، هیچ گزینه ای بهتر از آب وجود ندارد. ما توصیه می کنیم آب بدن خود را به اندازه حفظ کنید.

برخی نوشیدنی هایی که به تأثیر خیلی زیادی روی سلامت دهان شما ندارند عبارتند از:

  • آبجو سبک: همانطور که از نام آن بر می آید، این نوشیدنی خیلی سبک تر از آبجوی سنتی است. محتوی آب بیشتر که باعث می شود سطح الکل و حالت اسیدی آن پایین تر بیاید. نوشیدن آبجو سبک ممکن است گزینه خوبی برای برخی افراد نباشد اما نسبت به گزینه های دیگری که انتخاب می کنند تأثیر کمتری روی دندان های آنها دارد. علاوه بر این، اگر آبجوی سبک کم رنگ است بهتر هم خواهد بود، که به این معناست که هیچ لکه ای روی دندان های شما باقی نخواهد ماند.
  • نوشیدنی جین و تونیک: هر دو نوشیدنی جین و تونیک مایعات شفاف هستند، بنابراین هیچ لکه ای روی دندان ها ایجاد نخواهند کردو سطح اسیدیته نیز در این نوشیدنی ها پایین است، که تأثیر بدی روی مینای دندان های شما نخواهد داشت. با این حال، برخی افراد دوست دارند یک گوه مرکبات به آن بیفزایند، که مطمئناً باعث خواهد شد مقداری آسیب به دندان ها وارد شود.
  • شامپاین بروت: شامپاین بروت خشک حدود نیم گرم قند در یک شات ۱۴۸ میلی لیتری دارد. در مقایسه، شامپاین دوکس خیلی شیرین تر است و حدود ۱۰ گرم قند دارد. در این مورد، شما می توانید اینطور حساب کنید که هر چه شامپاین خشک تر باشد، برای دندان های شما گزینه بهتری است. هر چه قند نوشیدنی پایین تر باشد، احتمال داشتن مشکلات دهانی نیز کمتر خواهد بود.
  • شراب سفید: درست مانند شامپاین، شراب سفید مقداری خشک تر از شراب های قرمز شیرین است. عموماً شراب های سفید در هر پیک ۱۴۸ میلی لیتری ۸ گرم قند دارند. شراب های قرمز و نیز شراب های شری (نوعی شراب اسپانیولی) و پورت، برای یک مقدار اندک حداقل ۸ گرم شکر دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مضرات سیگار کشیدن در طول درمان ارتودنسی

وقتی شک دارید، ممکن است بهتر باشد نوشیدنی خشک تری بنوشید که کمترین تأثیر را روی سلامت دهان و دندان های شما دارد. البته، شما همیشه باید به اندازه بنوشید.

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

هر روز نوشیدن نوشیدنی های گاز دار موجب پوسیدگی دندان های شما خواهد شد.

درست مانند الکل، بر هیچ کس پوشیده نیست که مصرف نوشابه با پوسیدگی دندان ارتباط مستقیم دارد. نوشابه برای دندان های شما کشنده تر است، چه با مزه لیمو ترش، لیمو شیرین، یا پرتقال باشد. نوشیدنی های فاقد الکل هرگز انتخاب سالمی نیستند. این نوشیدنی ها علاوه بر تأثیرات منفی که روی دندان ها دارند، هیچ ویژگی مثبتی برای سلامت ندارند. خواه شما آنها را شربت بنامید، یا نوشابه، یا نوشیدنی گاز دار، سطوح گلوکز آنها بسیار بالا است و به راحتی ممکن است آنها را بیش از حد مصرف کنید.

الکل به همان اندازه تأثیر منفی دارد و هیچ چیز مغذی و مقوی به بدن نمی رساند. با این حال، اکثر افراد به اندازه نوشابه الکل نمی نوشند، به همین اندازه است که این دو محصول نمی توانند مستقیماً مقایسه شوند.

طی چند دهه گذشته، مصرف شیر به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. به همان اندازه، مصرف نوشابه و آبمیوه های ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این به یک عادت برای بسیاری از افراد تبدیل شده است، مخصوصاً افراد کم سن که هر روز نوشیدنی های فاقد الکل می نوشند. این مصرف روزانه به سرعت می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها شود.

قند موجود در نوشابه به راحتی می تواند با باکتری هایی که آزادانه داخل دهان زندگی می کنند ترکیب شود. وقتی آنها ترکیب می شوند، اسیدی تشکیل می دهند که می تواند به شدت دندان ها را مورد حمله قرار دهد. این ترسناک است که فکر کنید که هر حمله تقریباً ۲۰ دقیقه طول می کشد، که باز هم با جرعه بعدی آغاز می شود.

اکنون، یک پرسش وجود دارد که بسیاری از افراد می پرسند. از آنجا که نوشابه معمولب حاوی مقادیر زیادی قند است، آیا نوشابه های فاقد قند برای دندان ها بی خطر هستند؟ پاسخ ساده شما این است که: خیر. متأسفانه، برای طرفداران و دوستداران نوشابه، حتی نوشابه های رژیمی و فاقد قند نیز اسید خود را دارند سکه می تواند موجب خوردگی و تضعیف دندان ها شود.

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

نوشیدنی های فاقد الکل به یکی از قابل توجه ترین منابع پوسیدگی دندان ها تبدیل شده اند، که می توانند افراد را در تمام سنین تحت تأثیر قرار دهند. نوشابه ها حاوی اسید هستند و محصولات جانبی که حاوی قندهای اسیدی هستند که می توانند مینای دندان ها را نرم کنند. وقتی به صورت عادت مصرف می شوند می تواند منجر به تشکیل پوسیدگی دندان ها شود.

وقتی فردی که نوشیدنی های گاز دار می نوشد بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکند، این حتی به مشکل بزرگتری تبدیل می شود. در موارد وخیم تر، می تواند منجر به دندان قروچه، بویژه در طول خواب شود. برخی افراد به خاطر عدم مسواک زدن منظم در کنار مصرف منظم نوشابه، در نهایت دندان های خود را از دست می دهند.

نوشیدنی های فاقد قند کم خطرتر تصور می شوند، مخصوصاً در مقایسه با نوشابه های معمولی. با این حال، شاید به دلیل محتوی قند اندک آنها، تنها ۱۴% از نوشیدنی های فاقد الکل مصرف شده را تشکیل می دهند. این ممکن است به این دلیل باشد که نوشیدنی های حاوی شند در مقایسه با نمونه های فاقد قند خود مشهورتر هستند. در حقیقت، آنها هنوز هم اسیدی هستند، که می تواند برای دندان ها ایجاد مشکل کند. این مشکل رو به افزایش است زیرا بسیاری از کودکان و نوجوانان نوشابه را به آب ترجیح می دهند.

از سوی دیگر، نوشیدن نوشابه های رژیمی، در کنار آبمیوه های ۱۰۰%، ممکن است بلافاصله این را به ذهن افراد بیاورد که آنها گزینه های بهتری هستند. روی هم رفته، آنها حاوی میوه بیشتری هستند. با این حال، به شکل غیر قابل باوری برای دندان های شما مضر هستند. این نوشیدنی ها، نه تنها موجب پوسیدگی دندان ها می شوند، بلکه می توانند منجر به خوردگی مینای دندان شوند، اتفاقی که زمانی رخ می دهد که دندان های شما در معرض مواد اسیدی قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تالون کاسپ یا دندان چنگالی

نوشابه های رژیمی اساساً حاوی انواع اسیدهای مختلف شامل اسید تارتاریک، اسید سیتریک، و اسید فسفریک هستند. این مواد در آبمیوه ها نیز وجود دارند. این اسیدها به این نوشیدنی ها مقداری مزه می دهند، اما به طور همزمان موجب خوردگی دندان نیز می شوند.

نوشابه های رژیمی اغلب حاوی قند اندک هستند یا هیچ قندی ندارند. به نطر می رسد که آنها جایگزین های بهتری برای نوشابه های واقعی حاوی قند باشندو با این حال، آنها به همان اندازه روی دندان های شما تأثیر منفی دارند نوشیدنی های معمولی فاقد الکل دارند. محققان در مقایسه خوردگی دندان ها در اثر نوشابه های معمولی و نوشابه های رژیمی یافتند این دو محصول تفاوت چندان چشمگیری ندارند.

به خاطر داشته باشید که ۳۵۵ میلی لیتر نوشابه می تواند حاوی ۸ قاشق چایخوری شکر باشد. محققان توصیه می کنند زنان نباید بیشتر از ۶ قاشق چایخوری شکر مصرف کنند در حالی که مردان می توانند روزانه ۹ قاشق چایخوری شکر مصرف کنند.

تا جای ممکن، نوشابه ننوشید. اگر می خواهید از این نوشیدنی ها مصرف کنید، این قوانین را در ذهن داشته باشید تا دندان ها و مینای آنها را امن نگه دارید:

  • نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که حاوی مقدار اندکی قند، جایگزین های قند، و دیگر افزودنی ها هستند.

اگر در مواد تشکیل دهنده آن کلسیم می بینید، این گزینه ای بهتر از نمونه های بدون مواد معدنی است.

  • هنگام نوشیدن از نی استفاده کنید تا مایع را تا حد امکان از دندان های شما دور نگه دارد.
  • پس از نوشیدن نوشابه، دهان خود را با آب شستشو دهید.

مسواک زدن دندان ها می تواند کمک کننده به نظر برسد، اما این کار بعد از نوشیدن نوشابه دور از عقل است. ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس با خمیر دندانی که حاوی فلوراید، فسفات، و کلسیم است مسواک بزنید.

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

ارتباط عشق و نفرت بین قهوه و دندان ها

قهوه مزایای متعددی برای سلامت بدن دارد. با این حال، نمی توانید از آن لذت ببرید وقتی به مقدار زیاد قهوه می نوشید. برای برخی افراد، کنار گذاشتن قهوه هرگز راهکار قابل قبولی نیست. حتی اگر بدانند بعد از سال ها نوشیدن قهوه روی دندان های آنها لکه های بدی ایجاد شده است، باز هم ادامه می دهند به جای آنکه به راحتی آن را کنار بگذارند.

بزرگترین مشکل مربوط به قهوه لکه هایی است که روی دندان ها به جای می گذارند. مینای دندان های شما مسطح و صیقلی نیست. درون آن فرو رفتگی های ریزی وجود دارد که تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. آنها می توانند ذرات زیر از جمله غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید را درون خود جای دهند.

رنگدانه های قهوه تیره تر از آن هستند که درون ترک های و فرو رفتگی های مینای دندان ها پنهان شوند. آنها می توانند زدوده شوند. اما بسیاری از افراد برای رهایی از آنها اقدام درستی انجام نمی دهند. در نتیجه، این رنگدانه ها به طور دائم مهمان دندان ها می شوند، که در نهایت به شکل لکه روی دندان ها ظاهر می شوند.

شاید به افزودن خامه فکر کرده باشید، که باعث روشن شدن رنگ قهوه ای می شود که قصد دارید بنوشید. نوشیدنی های کم رنگ موجب ایجاد لکه های کمتری می شوند اما رنگدانه ها هنوز هم وجود دارند. علاوه بر این، قهوه حاوی اسید نیز هست که می تواند به دندان ها و خود مینای آنها آسیب برساند. اگر قهوه سیاه دارید، افزودن خامه یا شیر به آن برای کاهش خطر ایجاد لکه کمک کننده نخواهد بود. باید مقدار خامه بیشتر از مقدار قهوه باشد تا واقعاً عمل کند.

قهوه نیز مانند شراب قرمز حاوی تانن است که وقتی با آب تماس پیدا می کند خود را تخریب می کند. ترکیبات رنگی روی سطح شکل می گیرند و به راحتی می توانند به دندان ها بچسبند.

هر چه مقدار قهوه ای که می نوشید بیشتر باشد، مقدار تاننی که شما مصرف می کنید بیشتر است. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که دندان های شما زرد و زردتر می شوند. هرگز برای پیشگیری از بروز این اتفاق دیر نیست. اما بهترین راهکار ترک آن است.

با این حال، اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، بهتر است این راهکارها را امتحان کنید:

  • قهوه را با یک وعده غذایی بنوشید که حاوی فیبر زیادی است.
  • پس از نوشیدن قهوه یک لیوان بزرگ آب بخورید تا اسید را خنثی کند و رنگدانه های روی دندان را بردارد.
  • قهوه ای انتخاب کنید که افزودنی نداشته باشد تا از مزایای ضد پوسیدگی این نوشیدنی بهره مند شوید.
  • هیچ شکری به قهوه خود اضافه نکنید تا به تأثیر مخرب آن نیفزایید.
  • از افزودن خامه و دیگر شیرین کننده ها به قهوه خودداری کنید.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code