دندان عقل و بیماری قلبی: چه ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

سلامت دهان از اهمیت زیادی برخوردار است وقتی نوبت به سلامت کل بدن می رسد، و بیماری لثه می تواند روی سلامت قلب تأثیر منفی داشته باشد. گرچه این به صورت قطعی ثابت نشده است، تصور می شود که مشکلات دندانی مانند ژینژیویت و پریودنتیت با بیماری های قلبی مرتبط هستند. علاوه بر این، جراحی های دندانی مانند کشیدن دندان می توانند خطر داشتن حمله قلبی را افزایش دهند.

بیرون آمدن دندان عقل

دندان های عقل که دندان های مولر سوم نیز نامیده می شوند بین آخرین دندان های دائمی هستند که در افراد بزرگسال بیرون می آیند. آنها معمولاً بین سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی بیرون می آیند. اگر این دندان ها پنهان باشند، منجر به پوسیدگی دندان و بروز عفونت خواهند شد. این اتفاق به این علت رخ می دهد که دندان های عقل در عقب دهان واقع شده اند. دسترسی به آنها و پاکسازی کامل آنها با مسواک دشوار است. در نتیجه، باکتری ها اطراف آنها رشد می کنند و موجب عفونت لثه ها می شوند.

خطر بیماری لثه

کشیدن دندان ها می تواند باعث عفونت استخوان فک شود و منجر به بروز انواع مشکلات برای سلامتی خواهد شد مانند بیماری قلبی. ثابت شده است که اگر شما مشکلات دندانی داشته باشید، احتمالاً اطراف دندان های عقل خود نسبت به دندان های دیگر، باکتری بیشتری دارید. وقتی این اتفاق رخ می دهد، لثه ها در آن قسمت از دهان ملتهب می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی زیر روکش دندان

این موجب بالا رفتن خطر بروز مشکلات قلبی و دیگر بیماری ها مانند دیابت می شود. باکتری وارد جریان خون شما می شود و به عروق خونی مختلف می چسبند. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر است. بنابراین، وقتی باکتری های دندانی از طریق جریان خون به دیگر بخش های بدن منتشر می شوند، بین دندان عقل و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد. درست همانطور که داخل دهان التهاب بوجود می آید، همان التهاب می تواند موجب عفونی شدن غشاء داخلی قلب و بروز حمله قلبی شود.

کشیدن دندان عقل

در نتیجه ارتباط احتمالی بین دندان های عقل و مشکلات قلبی، بسیاری از افراد انتخاب می کنند که آنها را بکشند، حتی اگر دردی وجود نداشته باشد. توصیه می شود که آنها هر چه سریع تر کشیده شوند، زیرا راهی عالی برای پرهیز از مشکلات دندانی بیشتر است که می توانند منجر به بروز مشکلات دندانی شوند.

متأسفانه، وقتی آنها در سنین بالا کشیده می شوند، به ریشه ها و اعصاب آنها فرصت کافی داده شده است تا رشد عمیق تری داشته باشند. این باعث می شود کشیدن آنها با روش جراحی دشوارتر شود. اگر در سنین بالاتر اقدام به کشیدن دندان های عقل کنید باعث می شود خطر مواجهه با مشکلات برای سلامت قلب افزایش پیدا کند. مشورت با یک دندانپزشک نخستین گام برای کسب اطلاع از کل فرایند است. دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد چه زمانی برای کشیدن دندان عقل بهترین زمان ممکن است.

اهمیت سلامت دهان و تأثیر آن روی سلامت بدن شما

گرچه شواهد قوی و محکم هستند، ارتباط بین دندان های عقل و بیماری قلبی هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است. یک راه هوشمندانه برای کاهش خطر مشکلات قلبی که تجربه می کنید تمرکز روی سلامت دهان است. عادات بهداشتی دهان سالم را به خوبی دنبال کنید. به دهان و لبخند خود توجه کنید. به دنبال مشکلات دندانی احتمالی مانند عفونت ها، حفره های دندانی یا آبسه باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نهفتگی دندان عقل چیست؟

لثه های سالم باید به رنگ صورتی روشن و محکم باشند. اگر لثه های شما تحلیل رفته اند، خونریزی دارند، متورم یا قرمز هستند، زمان آن رسیده است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. علاوه بر این، اگر وقتی غذا می جوید یا گاز می زنید در دهان خود درد احساس می کنید نیز زمان مشاوره دندانپزشکی رسیده است. اینها همه علائم و نشانه هایی هستند که شما مشکلات دندانی زیر را دارید:

• ژینژیویت: این نخستین مرحله بیماری لثه است. در این مرحله، علائم خفیف هستند. باکتری بین لثه ها و دندان ها وجود دارد. اگر این مشکل به موقع مورد رسیدگی قرار بگیرد، هنوز هم این امکان وجود دارد که شرایط به وضع طبیعی بازگردد.
  • پریودنتیت: این مرحله پیشرفته تری است. لثه ها در نتیجه آزاد شدن سم از باکتری ها ملتهب هستند. این مرحله اگر چک نشده رها شود، می تواند منجر به آسیب به استخوان و تحلیل لثه ها شود.
  • پوسیدگی و حفره های دندانی: که عبارتند از فرو رفتگی یا حفره های روی دندان که می توانند به ژینژیویت یا پریودنتیت تبدیل شوند.

بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، مراقبت های سلامتی می توانند منجر به بهبود سلامت قلب شوند. در اینجا به بیان برخی گام هایی می پردازیم که با برداشتن آنها می توانید از بروز بیماری های قلبی که به مراقبت های دهانی مربوط می شوند پیشگیری نمایید:

• دو مرتبه در طول روز دندان های خود را با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • بین دندان های خود را به صورت روزانه نخ دندان بکشید یا از پاک کننده های بین دندانی استفاده کنید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید و میان وعده های خود را محدود کنید.
  • برای معاینات دهانی و پاکسازی های تخصصی به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری

حتی فکر ابتلا به بیماری های قلبی می تواند ترسناک باشد، مخصوصاً اگر با عادات دهانی و دندانی شما ارتباط مستقیم داشته باشد. سلامت دهان یکی از اجزاء جدایی ناپذیر مراقبت از خود است، که به این معناست که باید جدی گرفته شود. هیچ کس نمی تواند ثابت کند که بین کشیدن دندان و عفونت دندان ارتباط وجود دارد، اما مطالعات اندکی وجود دارند روی این موضوع انجام شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان های عقل روی درمان ارتودنسی تأثیر دارند؟

برخی از این مطالعات مدعی هستند که اگر شما مشکلات دندانی مانند ژینژیویت یا پریودنتیت داشته باشید، شما بیشتر از افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستید. روی هم رفته، سلامت بد دندان ها می تواند علامت هشدار دهنده ای برای دیگر مشکلات مربوط به سلامت مانند مشکلات قلبی یا دیابت باشد.