چگونه اختلالات گوارشی روی دندان ها تأثیر می گذارند؟

درد مربوط به دندان ها منجر به کاهش کیفیت خواب یا بی خوابی، و نیز از دست رفتن تمرکز حین کار می شود. همه می دانند که دندان های عفونی یا از دست رفتن دندان ها می تواند توانایی غذا خوردن فرد را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، همه افراد اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تأثیر دستگاه گوارش روی سلامت دهان و دندان ها وجود ندارد.

فرایند هضم و گوارش شیمیایی و فیزیکی از داخل دهان آغاز می شود. بنابراین، وقتی نوبت به عملکرد روند هضم می رسد، دهان نقش حیاتی ایفا می کند و می تواند روی سلامت گوارش تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. به همین ترتیب، بر عکی این روند نیز ممکن است و حتی اختلالات گوارشی می توانند منجر به ضعف بهداشت دهان شوند.

بیماری یا اختلال گوارشی چیست؟

بیماری یا اختلال گوارشی به مشکلات یا اختلالاتی اشاره دارد که با دستگاه گوارش (GI) یا سیستم هاضمه مرتبط هستند. دستگاه گوارش از چندین ارگان تشکیل شده است مانند روده بزرگ و کوچک، معده، مری، مقعد، و البته، دهان.

فهرست اختلالات گوارشی عبارت است از پولیپ روده بزرگ، کولیت (ورم مخاط روده بزرگ) و بیماری دیورتیکولار (ایجاد فتق هایی شبیه کیسه دیورتیکول در دیواره کولون)، عفونت های اطراف مقعد، فیستول، فیشور، بواسیر یا هموروئید، سندروم روده تحریک پذیر، یبوست و نیز انواع خاص سرطان. این شرایط پزشکی می توانند با دنبال کردن عادات صحیح شکمی و نیز سبک زندگی سالم کلی پیشگیری شوند.

علائم و نشانه های مشکلات گوارشی

علائم و نشانه های این مشکلات کاملاً به نوع اختلال بستگی دارد. برخی از علائمی که بیشتر گزارش می شوند عبارتند از کاهش وزن بدون دلیل، خستگی، وجود خون در مدفوع، دردهای شکمی، اسهال، یبوست، نفخ (اتساع شکم ناشی از هوای بلعیده شده)، مشکلات بلع غذا، حالت تهوع، بوی بد دهان، استفراغ، و غیره.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه و رژیم غذایی در ارتودنسی دندان

حساسیت به داروها، استرس و اضطراب، رژیم غذایی ناسالم، تغییر ناگهانی در عادت غذا خوردن و نوشیدن مایعات از جمله علل بیماری های گوارشی هستند.

زخم دهان در نتیجه مشکلات شکمی

در برخی موارد، زخم هایی که در نتیجه مشکلات شکمی بوجود می آیند می توانند با بوی بد دهان نیز مرتبط باشند. باکتری هلیکوباکتر پیلوری Helicobacter pylori  (که تحت عنوان اِچ. پیلوری H. pylori نیز به آن اشاره می شود) که در زخم ها وجود دارد، به انتقال باکتری های پریودنتال شهره هستند که منجر به بروز بوی بد داخل دهان می شوند. پزشکان برای درمان این زخم ها آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

آیا سوء هاضمه منجر به بروز بوی بد دهان می شود؟

بوی بد دهان می تواند در نتیجه مشکلاتی غیر از سلامت بد دهان، عادات ناسالم خوردن/ نوشیدن، و کشیدن سیگار بروز یابد. این مشکل می تواند در نتیجه شرایط پزشکی بروز یابد که با اختلالات گوارشی، کبدی، و کلیه. گاهی اوقات، برخی بیماران علیرغم دنبال کردن اقدامات بهداشتی دهان شامل کشیدن نخ دندان، مسواک زدن و استفاده از دهانشویه قادر نیستند از شر بوی بد دهان رها شوند. این راهکارهای مرسوم نمی توانند برای درمان این مشکل بوی بد شرمنده کننده به خوبی عمل کنند زیرا عامل اصلی در دستگاه و سیستم گوارش قرار دارد.

در برخی بیمارانی که دستگاه گوارش آنها به کندی عمل می کند، غذاها درون معده انباشته می شوند و منجر به بوجود آمدن بویی سوخت مانند می شود. افرادی که از بیماری بازگشت اسید به مری (GERD) رنج می برند ممکن است حتی متوجه مقداری بوی اسید یا غذای بلعیده شده ای شوند که از معده به دهان باز می گردد. هر دوی اینها می توانند منجر به آسیب های جدی به سطح دندان ها شوند و موجب رشد باکتری های مضر خواهدن شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا گاز گرفتن داخل لپ باید درمان شود؟

مصرف وعدهای غذایی بزرگ درست قبل از رفتن به رختخواب، مصرف الکل خیلی زیاد، خوردن فست فودهای پر از ادویه و روغن می توانند منجر به بروز بیماری بازگشت اسید به مری شوند. ممکن است متخصصان و دندانپزشکان برای تسکین و کاهش علائم، داروهای OTC تجویز نمایند. دندانپزشک شما برای ارزیابی و بررسی اینکه آیا منبع بو داخل دهان است یا یکی از علائم بیماری بازگشت اسید به مری، چکاپ کاملی انجام خواهد داد.

دیگر شرایط پزشکی که نشان دهنده بیماری بازگشت اسید به مری هستند عبارتند از گرفتگی صدا، سرفه، درد قفسه سینه، قرمزی گلو، و وجود مزه بد داخل دهان. علاوه بر این، دندانپزشک می تواند به بیمار توصیه نماید برای ارزیابی های بیشتر به سایر متخصصان بالینی مراجعه نماید.

ارتباط بین سلامت دهان و بیماری التهابی روده

بر اساس بیانیه های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا از بیماری التهابی روده Inflammatory Bowel Disease  (IBD) رنج می برند. عفونت (کولیت زخمی ulcerative colitis ، بیماری کرون Crohn’s disease) می تواند درون حفره دهانی بیمار ظاهر شود و منجر به تورم و خونریزی لثه ها زخم دهان، و دیگر مشکلات سلامتی دهان شود.

داروهایی که برای درمان IBD تجویز می شوند نیز می توانند منجر به التهاب زبان، ژینژیویت، و خشکی دهان به شکل واکنش آلرژیک شوند. بنابراین، در حالی که در پی درمان های دندانپزشکی هستید، به بیمارانی که از بیماری التهابی روده رنج می برند توصیه می شود شرح بیماری خود را در اختیار دندانپزشک خود قرار دهند تا وی بر اساس آنها بتواند درمان ارائه دهد.

ارتباط بین بیماری زخم معده و سلامت دهان

زخم معده در مخاط داخلی معده یا جایی در پایین مری و روده کوچک بوجود می آید. زخم های معده منجر به بروز مشکل برای سلامت دهان نمی شوند، اما داروهایی که برای درمان شرایط تجویز می شوند منجر به بروز عوارضی برای سلامت دهانی بیمار می شوند. دندانپزشکان از بیمارانی که زخم معده دارند می خواهند قبل از انجام هر فرایند دندانپزشکی، آزمایش خون خاصی بدهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخندی زیباتر با بستن فاصله بین دندانها

بیمارانی که از بیماری های معده و روده دارند باید پیگیر چکاپ های دندانپزشکی چهار بار در سال باشند.

تاثیر اختلالات گوارشی روی دندانها

بیماران باید یک فهرست به روز از داروها، مکمل های مغذی، دمنوش ها، و ویتامین هایی مصرف می کنند در اختیار پزشک خود قرار دهند. پس از چکاپ های صحیح و بررسی سوابق پزشکی بیمار، دندانپزشک یک دسته گزینه های درمانی پیشنهاد می دهد، از جمله خمیر دندان ها و دهانشویه ها، برای محافظت از سلامت دهان در برابر عوارض جانبی درمان برای بیماری های معده و روده.

آیا پرهیز از مسواک زدن دندان ها می تواند منجر به بروز مشکلات معده شود؟

بسته به شرایط سلامت دهان، دهان می تواند محلی عالی برای صدها باکتری خوب و بد باشد. اگر باکتری ها اجازه داشته باشند فراتر از محدوده خاصی رشد کنند، باکتری های بد می توانند مشکلات وخیمی برای سلامت بوجود بیاورند.

باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند و منجر به بروز بیماری کرونر قلب شوند. علاوه بر این، آنها می توانند از طریق عصب جمجمه ای منتشر شوند و منجر به از دست دادن مشاعر شوند. جالب است بدانید، مطالعات حاکی از این هستند که باکتری های داخل دهان می توانند به ریه ها برسند و منجر به بروز ذات الریه نیز شوند.

هضم صحیح و مناسب زمانی ممکن است که دندان های سالم به جویدن درست غذاها کمک کنند. از دست رفتن دندان ها یا عفونی شدن آنها باعث می شود غذایی که صحیح و کامل جویده نشده است وارد دستگاه گوارش شود. مهم تر از همه اینکه، مطالعات ارتباط بین باکتری های مضر داخل دهان و توانایی هضم صحیح غذا را اثبات نموده اند. باکتری های مضر علاوه بر ایجاد بیماری لثه، می توانند همراه بزاق به دستگاه گوارش برسند و منجر به از دست رفتن تعادل درون مجرای گوارشی شوند.