انتخاب بهترین خمیر دندان

تعداد خمیر دندان های مختلف حیرت انگیز است. به فروشگاه ها، داروخانه ها، و وبسایت های فروش خمیر دندان ها مراجعه کنید تا با صدها گزینه مختلف روبرو شوید که سفید کردن دندان ها، تمیز کردن عمقی آنها، محافظت از آنها در برابر میکروب ها کنترل تارتار، و تسکین حساسیت را به شما نوید می دهند.

اهمیت فلوراید

به گفته متخصصان، مسواک زدن با خمیر دندان های فلورایده بهترین کاری است که می توانید برای حفظ سلامتی دندان های خود انجام دهید.

فلوراید به سطح مینای دندان ها نفوذ می کند و به مناطقی می رسد که با مسواک زدن نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد- به شرطی که حدود دو دقیقه مسواک بزنید-که موجب محکم تر شدن (معدنی سازی مجدد) سطح دندان ها و مقاومت بیشتر آن در برابر حملاتی می شود که از سوی باکتری هایی صورت می گیرند که دوستدار قند هستند. برای به حداکثر رساندن مزایای آن، پس از مسواک زدن تف کنید و از شستشوی بقایای خمیر دندان روی دندان ها با آب خودداری کنید.

استاندارد طلایی تحقیقات انجام شده دریافته است که استفاده از فلوراید در خمیر دندان ها منجر به بروز کمتر پوسیدگی های دندانی می شود. هرچه غلظت فلوراید در خمیر دندان بیشتر باشد، بیشتر می تواند از بروز پوسیدگی پیشگیری نماید.

فلوراید و آب شرب شهری

برخی افراد ممکن است تصور کنند نیازی به وجود فلوراید در خمیر دندان خود ندارند زیرا آنها با مصرف آب شرب شهری فلوراید دریافت می کنند، اما الزاماً اینطور نیست. تنها حدود ۱۰% از جمعیت دنیا آب با بهترین میزان فلوراید دریافت می کنند. برای آنکه بدانید آیا آب شربی که شما مصرف می کنید حاوی مقدار کافی فلوراید هست یا خیر می توانید با مرکز آب منطقه سکونت خود تماس بگیرید.

یکی از نگرانی های شایعی که وجود دارد این است که مصرف آب شرب فلورایده و استفاده از خمیر دندان های فلورایده می تواند منجر به مصرف بیش از حد فلوراید شود، اما NHS می گوید که فلوئوروزیس fluorosis دندانی (فلور زدگی) شرایطی است که موجب بروز شیارهای عمیق یا تغییر رنگ دندان های کودکان در نتیجه مصرف مقادیر زیاد فلوراید می شود، و در شرایط نادر بروز پیدا می کند و فلوراید افزوده شده به آب شرب با دقت و تنظیم کافی افزوده شده است.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

سه نکته ای که هنگام خرید خمیر دندان باید چک کنید

غلظت فلوراید را چک کنید.

به مقدار ppmF (parts per million of fluoride) دقت کنید. کمتر از ۱۰۰۰ppmF غلظت پایینی است و محافظت اندک یا هیچ محافظتی در برابر پوسیدگی بوجود نمی آورد. عموماً غلظت ۱۴۵۰ ppmF برای خمیر دندان های OTC استفاده می شود و توسط متخصصان توصیه می شود. اما فرمول خمیر دندان های کودکان باید حاوی سطوح پایین تر فلوراید باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حقایق مربوط به دندان ها که بهتر است کودک شما آنها را بداند!

به نیازهای خود فکر کنید.

بسیاری از افراد- مخصوصاً افرادی که خوب مسواک می زنند- نیازی به مواد فعال اضافی به جز فلوراید ندارند. اگر شما نگرانی خاصی در مورد چیزهایی مانند سفید کنندگی، حساسیت، یا فرسایش مینای دندان دارید، به راهنمای موادی که در پایان این مقاله ارائه می دهیم مراجعه کنید تا ادعاهایی که در مورد هر خمیر دندان خاص شده است را درک کنید، و اینکه آیا شواهد آنها را حمایت می کنند یا خیر.

اندازه بسته بندی را چک کنید.

خمیر دندانی که ارزان قیمت به نظر می رسد ممکن است حجم کمتری داشته باشد.

خمیر دندان برای دندان های حساس

تصور می شود که حساسیت عاج دندان در نتیجه ورود مایعات به توبول های ریزی بروز پیدا می کند که عاج دندان را به اعصاب متصل می کنند. تغییرات دمایی، فشار، یا غذاهای شیرین یا اسیدی می توانند جابجایی مایعات را تحت تأثیر قرار دهند.

برای تلاش به منظور مبارزه با آن می توانید بی حس کردن یا مسدود کردن توبول ها را امتحان کنید. خمیر دندان هایی که ادعا می کنند حساسیت دندان ها را درمان می کنند محصولات پزشکی تلقی می شوند و تحت قوانین دارویی و محصولات مراقبت از سلامتی می باشند.

همه خمیر دندان های بی حس کننده موثرتر خواهند بود اگر مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی بین وعده ها را کاهش دهید. ممکن است متوجه شوید که حساسیت بیش از حد به مرور زمان از بین می رود، یا به یک مشکل جزئی تبدیل می شود.

مواد اصلی فعال به منظور کاهش حساسیت:

  • نیترات پتاسیم: این ماده ای بی حس کننده است که در برخی خمیر دندان ها یافت می شود که برای دندان های حساس تولید می شوند. شواهد خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه، نیترات پتاسیم به مرور زمان برای بی حس کردن اعصاب عمل می کند. با این حال، زمانی که می برد تا عمل کند طولانی است و ممکن است دو هفته زمان نیاز داشته باشد تا اثر کند.
  • استانوس فلوراید: ابداع اخیری که در دنیای حساسیت بیش از حد عاج دندان صورت گرفته است، استانوس فلوراید یکی از سه نوع فلورایدی است که می تواند در خمیر دندان ها یافت شود. این ماده توبول ها را مسدود می کند و بسیار سریع عمل می کند.
  • آرجنین: این ماده یکی از سلاح ها در برابر حساسیت است. این ماده با کربنات کلسیم ترکیب می شود تا توبول ها را مسدود کند و به سرعت شروع به عمل می کند.
خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان های سفید کننده

وقتی نوبت به اثبات ادعا می رسد، خمیر دندان های سفید کننده کمتر از دیگر ویژگی ها قابل اثبات است، زیرا دو نوع لکه وجود دارند که “سفیدی” دندان های شما را تحت تأثیر قرار می دهند:

  • لکه های داخلی: که داخل دندان ها بوجود می آیند و می توانند در نتیجه تروما، برخی درمان های دارویی خاص، یا مصرف زیاد فلوراید در دوران کودکی بوجود بیایند. علاوه بر این، با بالا رفتن سن نیز به دلیل نازک شدن مینای دندان ها، رنگ دندان ها زرد می شود. تنها راه برای زدودن لکه های داخلی بلیچینگ از طریق محصولاتی (حاوی هیدروژن پراکسید) است که متخصصان روی دندان ها اعمال می کنند.
  • لکه های خارجی: که عموماً در نتیجه کشیدن سیگار، یا نوشیدن چای، قهوه، یا شراب قرمز بوجود می آیند. این نوع لکه ها به خوبی به مسواک زدن یا خمیر دندان های سفید کننده پاسخ می دهند، که حاوی موادی می باشند که به زدودن لکه ها کمک می کنند، اما رنگ اصلی دندان ها را تغییر نمی دهند.

بنابراین تا زمانی که انتظار نداشته باشید خمیر دندان سفید کننده رنگ اصلی مینای دندان های شما را تغییر دهد، خرید خمیر دندانی که ادعای سفید کنندگی دارد می تواند ارزشمند باشد، زیرا ممکن است حاوی موادی باشد که لکه ها را از بین می برند که خمیر دندان های استاندارد قادر به انجام آن نخواهند بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی زیر روکش دندان

در اینجا به معرفی تعدادی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان های سفید کننده می پردازیم:

  • هیدروژن پراکسید: قوانین اجازه استفاده از هیدروژن پراکسید ۱/۰% در خمیر دندان ها را می دهند، در مقایسه با درمان های تخصصی سفید کردن دندان که با غلظت ۶% انجام می شوند، بنابراین هرگونه خمیر دندان حاوی این ماده بعید است بتواند تأثیری روی رنگ اصلی مینای دندان ها داشته باشد.
  • روشن کننده های نوری: روش دیگر برای سفید کردن استفاده از فیلمی است که دندان ها را پوشش می دهد تا تأثیر سفید کننده نوری داشته باشد. “کوارین آبی” یک ماده معمول روشن کننده نوری است. این ماده می تواند تأثیر فوری داشته باشد، اما چندان دوام نخواهد داشت زیرا بزاق دهان اکثر خمیر را خیلی سریع می شوید و با خود می برد.
  • سدیم بیکربنات: سدیم بیکربنات یک ماده مؤثر در زدودن لکه ها با عمل سایندگی خفیف است. علاوه بر این، دارای مقداری خاصیت آنتی باکتریال نیز می باشد. این یک گزینه مطلوب برای خمیر دندان ها “طبیعی” است.
  • ذغال: خمیر دندان های سفید کننده ذغال، علیرغم موافقت بنیاد سلامت دهانی و متخصصان به دلیل عدم وجود شواهد کافی برای حمایت از ادعاهای مربوط به تأثیر سفید کنندگی آن، به شهرت فراوانی دست یافته اند.

ذغال، در برخی فرمولاسیون قوی تر می باشد، می تواند خاصیت سایندگی بالایی داشته باشد، که به مرور زمان می تواند موجب ساییدگی مینای دندان ها نیز شود. بعلاوه، خمیر دندان های ذغال فاقد فلوراید هستند، که متخصصان آن را توصیه نمی کنند.

خمیر دندان های مخصوص ترمیم مینای دندان

در سال های اخیر، ابداعاتی در برخی زمینه ها انجام شده است که می تواند دلیل خوبی برای انتخاب خمیر دندان هایی باشد که هدف آنها ترمیم مینای دندان ها است.

اما به یاد داشته باشید که خمیر دندان های فلورایده در برابر فرسایش مینای دندان ها محافظتی بوجود می آورند، و فلوراید پایه بسیاری از ادعاهای ترمیم مینای دندان است، زیرا کار آن “سفت کردن” یا “معدنی سازی مجدد” مینای دندان است.

اگر شما از فرسایش مینای دندان رنج می برید، با دندانپزشک خود نیز صحبت کنید. آنها ممکن است گزینه های جایگزینی پیپشنهاد دهند، مانند تغییر رژیم غذایی یا تکنیک های مسواک زدن، استفاده از دهانشویه های فلورایده جدا از مسواک زدن، یا اعمال تخصصی وارنیش فلوراید روی دندان ها.

  • فلوراید: سه نوع فلوراید وجود دارد: سدیم فلوراید، سدیم مونوفلوروفسفات، و استانوس فلوراید. همه آنها به معدنی سازی مجدد مینای دندان ها کمک می کنند، بنابراین می توانند مینای دندان ها را ترمیم کنند. اما تولید کنندگان خمیر دندان های ترمیم کننده مینای دندان احتمالاً ادعای خود را بر مبنای فرمولاسیون خاص خمیر دندان خود بنا می کنند که به حداکثر جذی فلوراید کمک می کنند.
  • کلسیم سیلیکات و سدیم فسفات: برخی تولید کنندگان خمیر دندان های پیشرفته ادعا می کنند که مینای دندان از طریق عملکرد سیلیکات کلسیم و سدیم فسفات با هیدروکسی آپاتیت (آنچه مینای دندان از آن ساخته شده است) بازسازی می کنند.

متخصصان توافق کرده اند که مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که فرمولاسیون به ثبت رسیده (همراه را گلیسیرین به جای آب) می تواند موجب ایجاد تغییراتی در دندان شود که می تواند به عنوان رشد مجدد تعبیر شود. اما این گزینه گران قیمتی است، وقتب که گزینه های جایگزین می توانند برای شما کار کنند، مخصوصاً از آنجا که برخی ادعا می کنند بر اساس استفاده از یک سرم تقویت کننده اضافی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

خمیر دندان های دوستدار محیط زیست، طبیعی و مخصوص گیاهخواران

تعداد قابل توجهی محصولات جدید در بازار وجود دارند که عنوان بازاریابی خود را طبیعی بودن، مخصوص گیاهخواران بودن، یا پایدار عنوان می کنند.

قرص های خمیر دندانی که می جوید، با هدف کاهش ضایعات تولید شده توسط لوله های خمیر دندان ها تولید می شوند (که عموماً قابل بازیابی نیستند زیرا از مواد مخلوطی تولید می شوند).

علاوه بر این، می توانید از خمیر دندان های مخصوص افراد گیاهخوار خریداری کنید، که به این معنا هستند که آنها حاوی محصولات حیوانی نیستند، و تست حیوانی نیز نداشته اند. برخی خمیر دندان ها مواد طبیعی خود را تبلیغ می کنند مانند روغن نارگیل، یا ذغال، یا فاقد پالم بودن.

اما به خاطر داشته باشید که رفتن به سراغ یک برند به هر یک از این دلایل، نباید به قیمت از دست رفتن سلامت دندان های شما تمام شود.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

آنچه هنگام خرید خمیر دندان باید مراقب آن باشید

فرمولاسیون فاقد فلوراید

برخی محصولات که ادعای طبیعی بودن دارند، فاقد فلوراید نیز هستند. این شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان نیز قرار می دهد، مهم نیست چقدر با دقت مسواک می زنید.

قرص ها

اکثر تحقیقات علمی در این مورد انجام شده اند که خمیرها همراه با مسواک چگونه عمل می کنند، که هیچ قرصی چنین کاری انجام نمی دهد، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها محافظت یکسانی بوجود بیاورند. مراقب نمونه های فاقد فلوراید نیز باشید.

سایر مواد تشکیل دهنده خمیر دندان ها و آنچه انجام می دهند

سیلیس هیدراته، میکا، کربنات کلسیم

ماده های ساینده ای که هم تمیز و هم پولیش می کنند. میزان سایندگی خمیر دندان تحت عنوان RDA (میزان سایندگی نسبی عاج دندان) آن شناخته می شود. اکثر خمیر دندان ها میزان سایندگی نسبتاً پایینی دارند، اما خمیر دندان های سفید کننده گاهی اوقات می توانند ساینده تر باشند.

صمغ سلولوزی، کاراگینان، و صمغ زانتان

اینها مواد غلیظ کننده بافت هستند که از خشک شدن خمیر دندان جلوگیری می کنند.

شیرین کننده های مصنوعی یا افزوده و طعم دهنده ها

موادی مانند لیمونن، دارچین، روغن نعنا، سوکرالوز، لوتا کاراگینان، ساخارین سدیم، عطر و طعم نعنا برای بهبود طعم وجود دارند. سه روغن اساسی نخست به عنوان آلرژی زا شناخته می شوند.

هیدراکسید سدیم

که تحت عنوان lye شناخته می شود، pH مواد تشکیل دهنده دیگر را خنثی می کند.

سدیم لوریل سولفات (SLS)

نوعی شوینده کف کننده است که خاک و چربی را حل می کند. اما می تواند نسبتاً خشن باشد. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که خمیر دندان های فاقد SLS تعداد و مدت زمان زخم های دهان را کاهش می دهد، بنابراین اگر از این موارد رنج می برید، ممکن است بخواهید یک خمیر دندان فاقد SLS انتخاب کنید. جایگزین های آن عبارتند از کوکامیدوپروپیل بتائین، لوریل گلوکوزید، و دی سدیم کوکوئیل گلوتامات.

مواد مرطوب کننده

مانند سوربیتول، گلیسرول، گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، خمیر دندان شما را مرطوب نگه می دارند.

اکسید قلع

این ماده رنگ قرمز را تأمین می کند، علاوه بر این می تواند اثر ضد باکتری نیز داشته باشد.

دی اکسید تیتانیوم

این رنگدانه رنگی باعث می شود خمیر دندان سفیدتر و روشن تر شود.

روی

جایگزین تریکلوزان است که اگرچه در برخی کشورها ممنوع نیست اما به دلیل نگرانی در مورد ایمنی آن، از اکثر خمیر دندان ها حذف شده است. روی خواص ضد باکتری دارد و یکی از عناصر معمول در خمیر دندان است، اما متخصصان موافق هستند که مهم ترین عامل در از بین بردن باکتری، مسواک زدن مؤثر است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code