آیا خونریزی لثه حین مسواک زدن نگران کننده است؟

احتمالاً همه ما در مقطعی چنین لحظه ای را تجربه کرده ایم. آن لحظه ای که در حال مسواک زدن (یا نخ دندان کشیدن) هستید و می چرخید و تف می کنید و در حالی که درد ندارید، داخل سینک خون می بینید. احتمالاً از خود می پرسید، خوب چرا؟ چطور اتفاق افتاد؟ هیچ دردی وجود نداشت.

دلایل خونریزی لثه هنگام مسواک زدن کاملاً متفاوت هستند. این دلایل می توانند از مسواک زدن بیش از حد دندان ها، استفاده از مسواک غیر نرم، مصرف داروهای رقیق کننده خون، بارداری، دندان مصنوعی نامناسب، روتین جدید نخ دندان کشیدن یا حتی التهاب لثه متغیر باشند.

بیایید کمی بیشتر به چند مورد از این دلایل بپردازیم که می توانند عاملی برای خونریزی لثه ها در حین مسواک زدن باشند.

خونریزی لثه در دوران بارداری

گرچه انتظار فرزند کوچک جدید یکی از هیجان انگیزترین زمان ها است، اما در عین حال می تواند تأثیر شگفت انگیزی روی بخش های مختلف سلامتی شما داشته باشد- سلامت دندان یکی از آنها است. خونریزی لثه برای زنان باردار بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید اتفاق می افتد، بویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری. اما چرا؟

چرا بارداری می تواند باعث خونریزی لثه شود؟

ترکیبی از عوامل در بازی وجود دارند مانند:

• افزایش تولید هورمون های استروژن و پروژسترون که باعث افزایش جریان خون به غشاء های مخاطی مانند لثه می شوند.
  • هوس های غذایی، به خصوص اگر افزایش کربوهیدرات ها، فست فودها و شیرینی هایی وجود داشته باشد که خارج از رژیم غذایی عادی شما هستند.
  • کاهش تولید بزاق و افزایش اسیدیته آن. بزاق به عنوان یک بافر برای محافظت از دندان ها و مینای آنها عمل می کند، و داشتن محافظت کمتر از بزاق می تواند احتمال انباشته شدن پلاک را افزایش دهد.
  • بیزاری از بو و طعم خمیر دندان می تواند مساوی با کمتر مسواک زدن باشد.
  • تهوع صبحگاهی اسیدی را از معده شما رو به بالا می آورد که می تواند روی دندان های شما تأثیر بگذارد. حتماً دهان خود را شستشو دهید و بعد از یک ساعت مسواک بزنید- به مینای دندان خود زمان دهید تا کمی بهبود یابد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اگر خونریزی بیش از حد و مداوم است یا درد دارید، تماس با پزشک و دندانپزشک بهترین اقدامات بعدی است.

خونریزی لثه ناشی از ژنژیویت

ریشه شناسی کلمه gingivitis ژنژیویت به سال ۱۸۷۴ باز می گردد و از gingivae لاتین “لثه” (با منشأ ناشناخته) و itis “التهاب” گرفته شده است. خوشبختانه، دندانپزشکی از دهه ۱۸۰۰ راه طولانی را پیموده است و ما از دلایل و درمان های زیادی برای خلاص شدن از شر ژنژیویت اطلاع داریم. فکر می کنید ممکن است دچار التهاب لثه شده باشید؟ در اینجا برخی از علائم شایع وجود دارند.

چرا ژنژیویت باعث خونریزی لثه می شود؟

چرا التهاب لثه یا ژنژیویت باعث خونریزی لثه ها می شود؟ اساساً به دلیل انباشته شدن پلاک است که لثه های شما ملتهب می شوند. پلاک فقط نام دیگری برای تجمع باکتری ها و سایر مواد زائد است که به دندان شما چسبیده اند. این تجمع پلاک که می تواند به جرم دندان تبدیل شود، اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است و می تواند نشان دهنده نیاز بیشتر به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و کارهای بهداشتی دیگر، و برنامه ریزی برای قرار ملاقات بعدی دندانپزشکی باشد.

بنابراین دفعه بعد که خونریزی لثه های شروع شد، نگاه دقیقی به روتین بهداشتی دهان و دندان های خود بیندازید و به نواحی بهبود یافته توجه کنید. این می تواند نشانه ای باشد که زمان آن فرا رسیده است که برای قرار ملاقات بعدی دندانپزشکی خود برنامه ریزی کنید.

خونریزی لثه هنگام مصرف داروهای رقیق کننده خون

مانند بسیاری از داروهای بدون نسخه و نسخه ای، عوارض جانبی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. برای مثال، رقیق کننده های خون، مانند آسپرین و کومادین، توانایی بدن برای انعقاد خون در هنگام آسیب را کاهش می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاکت پریودنتال چیست؟

چرا رقیق کننده های خون باعث خونریزی لثه می شوند؟

رقیق کننده های خون به طور خودکار افراد را بیشتر در معرض خطر کبودی و افزایش خونریزی قرار می دهند. و درست مانند عارضه جانبی افزایش خونریزی که ممکن است آن را در سایر قسمت های بدن خود با برآمدگی ها و بریدگی های منظم تجربه کنید، این موضوع مطمئناً در مورد سلامت دهان و دندان های شما نیز می تواند رخ دهد.

با این حال، خونریزی هرگز نباید طولانی مدت یا قابل توجه باشد. اگر چنین است، وقت آن است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با پزشکی که داروی رقیق کننده را برای شما تجویز کرده است تماس بگیرید و در مورد عوارض جانبی که تجربه می کنید به او اطلاع دهید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیش از حد تهاجمی

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن با فشار زیاد ممکن است منجر به خونریزی دندان ها و لثه ها شود. با این حال، به این معنا نیست که شما باید این کارها را متوقف کنید. در عوض، با مسواک نرم مسواک بزنید و هنگام نخ دندان کشیدن فشار کمتری وارد کنید. خونریزی باید ظرف مدت یک هفته یا بیشتر متوقف شود.

استفاده از نخ دندان موم زده، پرهیز از استفاده از خلال دندان و استفاده از مسواک دارای فرچه نرم، همگی می توانند به کاهش احتمال خونریزی لثه کمک کنند، بخصوص هنگام مصرف داروهای رقیق کننده خون.

اگر یکی از موارد بالا در مورد شما صدق می کند، برای بررسی سلامت عمومی دهان خود با پریودنتیست تماس بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان های عقل می توانند باعث بروز سر درد و سرگیجه شوند؟

پریودنتیست کیست؟

پریودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های پریودنتال یا لثه تخصص دارند. آنها همچنین ممکن است در کاشت ایمپلنت های دندانی فعالیت کنند. پریودنتیست ممکن است دندان ها و لثه های بیمار را ارزیابی کند تا تصمیم بگیرد که آیا به درمان بیماری پریودنتال نیاز دارد یا خیر. پزشکان ما اغلب موارد دشوار پریودنتال را درمان می کنند، مانند بیمارانی که بیماری شدید لثه یا سابقه پزشکی بسیار پیچیده دارند. اگر علائمی مانند درد دهان، خونریزی، لثه های متورم و حساس، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، بوی بد دهان و تغییرات بایت را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد به یک پریودنتیست نزدیک خود مراجعه کنید. بیماری پریودنتال درمان نشده می تواند در طول زمان بدتر شود و پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد.