علل و درمان های زخم ها یا ضایعات دهانی

گاهی اوقات هنگام غذا خوردن اتفاق می افتد و ناگهان داخل گونه خود را گاز می گیرید. یا متوجه سوزش و قرمزی روی لب بالا یا پایین خود می شوید و می دانید که چه چیزی در راه است: تبخال. یا شاید شما یک آفت دارید- که آنقدر دردناک است که لذت بردن از یک وعده غذایی را دشوار می کند. شما تنها نخواهید بود

تبخال Cold sores- که به آن fever blisters نیز می گویند- توسط ویروس هرپس سیمپلکس ۱ ایجاد می شود. ممکن است آنها را به عنوان تبخال دهانی بشناسید که در اطراف و در دهان ایجاد می شوند. آنها مسری هستند.

بر خلاف تبخال، آفت ها که عمدتاً داخل دهان ایجاد می شوند، مسری نیستند. آنها روی بافت های دهان یا پایه لثه ایجاد می شوند و می توانند بسیار دردناک باشند.

اما نوع یا منشأ آنها هرچه باشد، اکثر ما زخم های دردناکی را در دهان، روی لب ها، زبان و داخل گونه خود تجربه کرده ایم. و در حالی که ما به ندرت برای آنها برای مراجعه به پزشک تماس می گیریم، اما آنها می توانند خجالت آور باشند، بخصوص اگر قابل مشاهده باشند.

در این مقاله چیزهایی که باید بدانید و کارهایی که در مورد این ضایعات عمدتاً بی ضرر باید انجام دهید را برای شما توضیح می دهیم:

چه چیزی باعث ایجاد ضایعات در دهان شما می شود؟

زخم روی زبان یا داخل دهان ممکن است در اثر عفونت، التهاب یا استرس ایجاد شود. علل دیگر عبارتند از دندان قروچه، بویژه هنگام خواب، بیماری لثه، تبخال، آفت دهان، و آلرژی غذایی.

درمان زخم و ضایعات دهانی

درمان زخم و ضایعات دهانی

آیا ضایعات دهانی جدی هستند؟

زخم ها به صورت خود به خود ظرف یک یا دو هفته از بین می روند. اگر زخم های عود کننده، بسیار بزرگ یا دردناک دارید، ممکن است به انجام آزمایش هایی نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که مشکل سلامتی زمینه ای وجود ندارد.

ضایعات داخل دهان چه شکلی هستند؟

به دنبال لکه های قرمز، براق یا متورم داخل دهان خود باشید. اگر یک حلقه قرمز در اطراف یک مرکز سفید یا زرد مشاهده کردید، ممکن است آفت باشد. تبخال شبیه تاول های پر از مایع است.

چه بیماری باعث ضایعات دهانی می شود؟

تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. زخم های عود کننده آفت ممکن است به دلیل شرایط روماتولوژیک مانند لوپوس باشند. به ندرت، ضایعات دهانی ممکن است ناشی از سرطان باشند. اما به طور کلی، ضایعات دهانی نشانه یک بیماری جدی نیستند.

آیا ضایعات دهان از بین می روند؟

ضایعات دهان اغلب به صورت خود به خود از بین می روند. آفت ها و تبخال ها در عرض یک یا دو هفته از بین خواهند رفت. با این حال، اگر زخم های بزرگ یا دردناکی دارید که بهبود نمی یابند، با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه پاکسازی پروتزهای دندانی All- on- 4 ایمپلنت

علائم و نشانه های ضایعات دهان

فردی که ضایعه دهان یا زبان دارد ممکن است توده ها، برجستگی ها، زخم های کوچک یا بریدگی هایی در داخل یا خارج دهان و لب های خود داشته باشد. اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی مشکل است، زیرا انواع مختلفی از زخم ها وجود دارند.

از یک نور روشن و یک آینه بزرگ کننده برای بررسی داخل دهان خود استفاده کنید، حتی زبان خود را بیرون بیاورید تا پارگی یا تورم در بالا، پایین و طرفین را بررسی کنید. ممکن است لازم باشد قرمزی، براقی یا تورم در دهان، روی لثه ها، روی یا زیر زبان خود را بررسی کنید. همچنین ممکن است لکه های سفید یا چرک را در دهان خود مشاهده کنید.

اگر یک حلقه قرمز در اطراف یک مرکز سفید یا زرد مشاهده می کنید، متوجه خواهید شد که دچار آفت هستید. آنها معمولا کوچک هستند- کمتر از ۱ میلی متر- اما ممکن است تا ۱ اینچ قطر داشته باشند. آفت ها روی یا زیر زبان، داخل گونه ها یا لب ها، در پایه لثه ها یا پشت سقف دهان ایجاد می شوند.

سه نوع آفت وجود دارد. آفت های ساده یا جزئی وجود دارند که ممکن است چندین بار در سال ظاهر شوند و حدود یک هفته طول بکشند. زخم های بزرگ یا پیچیده که کمتر شایع هستند، اما بزرگ تر و عمیق تر هستند و ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابند.

اگر زخم های ریز متعدد با لبه های نامنظم دارید، به آنها آفت هرپتی فرم گفته می شود. (گرچه ممکن است نام آنها به ویروس تبخال (هرپس سیمپلکس) شباهت داشته باشد، اما ویروس تبخال باعث ایجاد آنها نمی شود.) این موارد بسیار کمتر شایع هستند و معمولاً ظرف چند هفته از بین می روند. آنها در مراحل بعدی زندگی رشد می کنند.

تبخال ها تاول هایی پر از مایع هستند. شما اغلب قبل از ظاهر شدن می توانید تبخال را احساس کنید. کمی سوزن سوزن شدن یا سوزش را در ناحیه احساس خواهید کرد، یا ممکن است گلو درد را احساس کنید.

علل و عوامل خطر ضایعات دهانی

زخم های روی زبان یا داخل دهان نیز ممکن است در اثر سایر عفونت ها، التهاب، استرس یا به ندرت سرطان، ایجاد یا تشدید شوند. اگر زخم عمیق باشد، یا اگر تحریک یا عفونی شود، ممکن است خونریزی نیز داشته باشد. برخی از زخم ها و ضایعات دهان ممکن است دلایل واضح تری داشته باشند، مانند دندان های تیز یا شکسته یا بریس هایی با سیم های بیرون زده.

دندان قروچه کردن یا براکسیسم، بویژه هنگام خواب، می تواند باعث گاز گرفتن های ریز از داخل گونه های شما شود. بیماری و التهاب لثه نیز می تواند باعث خونریزی داخل و اطراف خط لثه شود.

گاز گرفتن زبان یا جویدن لب ها می تواند باعث بروز درد، تورم و حتی بریدگی های کوچک شود. نوشیدن مایعات داغ، کشیدن سیگار و سیگار برگ، و مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند منجر به بروز ضایعات دهان شود، مانند مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خیلی محکم یا استفاده از مسواک سفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکسیسم یا دندان قروچه

تبخال، به این دلیل که نوعی هرپس است، از طریق تماس دهان به دهان و از طریق بزاق منتقل می شود، به این معنا که می تواند از طریق بوسیدن یا استفاده از وسایل مشترک با فردی که تبخال دارد، ایجاد شود. این نوع ویروس تبخال می تواند از طریق تماس دهانی با دستگاه تناسلی به اندام تناسلی نیز منتقل شود و باعث تبخال تناسلی شود. (ویروس هرپس سیمپلکس ۱ باعث تبخال دهان می شود و شکل دیگری از ویروس- ویروس هرپس سیمپلکس ۲- باعث تبخال تناسلی می شود.)

در حالی که تبخال توسط یک ویروس ایجاد می شود، علت دقیق آفت ناشناخته است. اما چندین چیز وجود دارند که می توانند باعث شیوع بیماری شوند. آنها شامل آلرژی غذایی، استرس، تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین یا حتی غذاهای تند هستند. میوه ها و سبزیجات اسیدی نیز ممکن است باعث ایجاد آفت شوند.

اغلب، افراد مبتلا به آفت های عود کننده دارای سابقه خانوادگی این اختلال هستند. آنها همچنین با شرایط روماتولوژیک مانند لوپوس مرتبط هستند.

درمان زخم و ضایعات دهانی

درمان زخم و ضایعات دهانی

ضایعات دهانی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک یا دندانپزشک شما می تواند تنها با نگاه کردن به دهان، تشخیص دهد که چه نوع ضایعات یا زخم هایی دارید. اگر آفت های عود کننده، بسیار بزرگ یا دردناک دارید، ممکن است به انجام آزمایش نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که مشکل سلامتی زمینه ای وجود ندارد. برای تبخال، پزشک ممکن است خون شما را از نظر آنتی بادی علیه تبخال آزمایش کند، اما این کار به طور معمول انجام نمی شود زیرا نتایج آزمایش می توانند گمراه کننده باشند.

اگر تب دارید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

پیش آگهی ضایعات دهانی

معمولاً برای زخم هایی که در عرض یک یا دو هفته خود به خود از بین می روند، به درمان نیاز نیست.

مدت زمان ضایعات دهانی

همانطور که در بالا اشاره شد، هر دو آفت و تبخال به صورت خود به خود در یک یا دو هفته از بین می روند. اما آفت های پیچیده بیشتر دوام می آورند، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بهبود یابند و ممکن است باعث ایجاد اسکار شوند.

اگر زخم های غیرعادی بزرگ یا دردناکی دارید که به نظر نمی رسد خوب شوند، همیشه با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

درمان و گزینه های دارویی برای ضایعات دهان

معمولاً می توانید اکثر زخم ها یا تاول های دهان را خودتان، در منزل، با انجام چند اقدام ساده یا اصلاح عادت های خود، درمان کنید.

گزینه های دارویی

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID ها) مانند آسپرین یا ایبوپروفن، می توانند به کاهش درد کمک کنند. بالم لب های دارویی، بویژه آنهایی که برای تبخال ویروس نوع ۱ و آفت ها فرموله شده اند، نیز می توانند کمک کنند.

بسته به نوع و اندازه زخم، یا اینکه به صورت خود به خود بهبود می یابد یا نه، برای کاهش درد و تورم ممکن است به آنتی بیوتیک، داروی ضد ویروس، دهانشویه های ضد عفونی کننده یا دهانشویه های حاوی استروئید دگزامتازون نیاز داشته باشید. لیدوکائین یکی دیگر از گزینه های کاهش درد است.

گاهی اوقات، ممکن است روشی به نام کوتر لازم باشد، که در آن، بافت های دهان سوزانده می شوند و سپس توسط مواد شیمیایی یا ابزار دیگری مهر و موم می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسنپ آن اسمایل یا لبخند فوری

درمان های جایگزین و مکمل

شستشوی دهان با ترکیب جوش شیرین و آب ممکن است به کاهش درد کمک کند. استفاده از یخ، حوله های سرد یا پمادهای خنک کننده در مناطقی که تحت تأثیر قرار گرفته اند نیز ممکن است ناراحتی را تسکین دهد. همانطور که می توانید مقدار کمی از شیر منیزیم را چند مرتبه در روز روی آفت ها بمالید.

برای مسواک زدن حتماً از مسواک نرم استفاده کنید. تصور می شود که سدیم لوریل سولفات، یک عنصر متداول در خمیر دندان ها، همچنین می تواند باعث ایجاد زخم های دهانی شود، بنابراین اگر زخم های عود کننده دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که یک خمیر دندان بدون این ماده پیدا کنید و همچنین با دندانپزشک خود صحبت کنید.

درمان زخم و ضایعات دهانی

درمان زخم و ضایعات دهانی

پیشگیری از ضایعات دهان

اگر تبخال دارید، هنگام شیوع بیماری باید از بوسیدن افراد خودداری کنید- در واقع، از تماس نزدیک خودداری کنید. حتماً از افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند نوزادان یا افرادی که تحت درمان سرطان هستند، دور بمانید.

استفاده از بالم لب، تیغ، مسواک، حوله یا نوشیدنی مشترک هرگز ایده خوبی نیست، اما اگر تبخال دارید یا احساس می کنید که در حال ظاهر شدن است، بسیار مهم است که از انجام این کارها خودداری کنید. و گرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما سعی کنید آنها را لمس نکنید. اگر این کار را می کنید، دستان خود را بشویید. زمانی که لب های شما سالم و پاک هستند، از یک بالم لب ضد آفتاب دار استفاده کنید، زیرا آفتاب سوختگی یکی دیگر از محرک های تبخال است.

عوارض ضایعات دهان

زخم های بزرگ، مداوم یا غیرعادی دردناک اغلب به مراقبت های پزشکی نیاز دارند.

تحقیقات و آمار: چه افرادی ضایعات دهانی دارند؟

تخمین زده شده است که حدود ۲۷ درصد از آمریکایی ها ضایعات دهانی را تجربه می کنند. ویروسی که باعث تبخال (HSV1) می شود، بیش از نیمی از جمعیت را تا بیست سالگی مبتلا می کند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، احتمال ابتلای زنان به HSV1 کمی بیشتر از مردان است (۰۹/۵۹ درصد در مقایسه با ۲/۴۵ درصد).

در سال ۲۰۱۶، بر اساس مقاله ای که در ماه مه ۲۰۲۰ در بولتن سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، حدود ۷/۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به عفونت HSV1 مبتلا بودند. این رقم ۶/۶۶ درصد از جمعیت افراد بزرگسالان ۰ تا ۴۹ سال جهان است.

شرایط مرتبط و علل ضایعات دهانی

افراد مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی ممکن است در معرض خطر ابتلا به آفت های دهانی باشند. این شرایط عبارتند از:

  • لوپوس
  • اچ آی وی
  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون

در بیماری بهجتBehçet’s ، یک بیماری التهابی مزمن نادر که عروق خونی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است فرد زخم های عود کننده ای را تجربه کنند که ممکن است با آفت ها اشتباه گرفته شوند.

کمبود مواد مغذی زیر نیز ممکن است منجر به ایجاد آفت شود:

  • ویتامین B12
  • ویتامین B6
  • فولات
  • آهن
  • فلز روی

تا ۲۰ درصد از موارد آفت دهان ممکن است به کمبود فولات، ویتامین های B، و آهن مرتبط باشند- مواد مغذی که به تولید سلول های خونی کمک می کنند.

اگر ضایعات عود کننده دهان، علیرغم تلاش برای درمان های خانگی و انتظار برای از بین رفتن آنها همچنین وجود دارند، بهتر است با پزشک یا دندانپزشک خود ملاقات کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code