دندان درد در طول بارداری

در دوران بارداری، ممکن است هنگام مسواک زدن دندان های خود، متوجه افزایش مقدار خونی شوید که در سینک مشاهده می کنید یا دندان دردی که به صورت تصادفی تجربه کنید. برخی از تغییرات داخل دهان شما در دوران بارداری طبیعی هستند، اما در صورت داشتن نگرانی، ممکن است بخواهید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است بتوانید تحت برخی فرایندها قرار بگیرید (مطمئناً، پاکسازی ها) اما ممکن است نیاز باشد برخی از انواع خاص اقدامات دندانپزشکی را تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیندازید.

شما نه تنها برای دو نفر غذا می خورید، بلکه برای دو نفر مسواک می زنید! مراقبت از سلامت دهان و دندان های شما، یکی از اصول کلیدی برای حفظ سلامت عمومی شما است. شما حین بارداری و با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم می توانید از سلامت دهان و دندان های خود مراقبت کنید.

غفلت از دندان ها می تواند منجر به عفونت های لثه شود، که می تواند باعث بروز پره اکلامپسی  preeclampsia (یک شکل خطرناک از فشار خون بالا که می تواند بعد از ۲۰ هفته بارداری اتفاق بیفتد)، و همچنین زایمان زودرس و وزن کم نوزاد حین تولد شود.

در این مقاله در مورد برخی از دلایل دندان درد در دوران بارداری، راهکارهایی که می توانید برای درمان علائم در منزل امتحان کنید و اینکه چه زمانی می توانید به دنبال درمان پزشکی باشید، برای شما توضیح خواهیم داد.

دندان درد در طول بارداری

دندان درد در طول بارداری

علل بروز دندان درد در دوران بارداری

تغییرات و عدم تعادل هورمونی، تغییرات رژیم غذایی، و لثه های حساس، همگی از علل دندان درد در دوران بارداری هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

عدم تعادل هورمونی

هورمون های شما، بویژه استروژن، در طول بارداری افزایش می یابند، که می تواند باعث بروز تهوع و استفراغ شود. استفراغ کردن می تواند برای دندان های شما خطرناک باشد زیرا باعث می شود اسید از معده شما به داخل دهان شما برگردد. این می تواند منجر به فرسایش مینای دندان ها شود. شستشو با آب پس از استفراق، می تواند به جبران آسیب های دندانی کمک کند.

تغییرات رژیم غذایی

در دوران بارداری، سلیقه غذایی شما ممکن است تغییر کند. غذاهایی که ممکن است ویار کنید، مانند آبمیوه های شیرین، نوشابه ها یا بستنی، می توانند روی سلامت دهان و دندان های شما تأثیر بگذارند و منجر به ایجاد حفره های دندانی ناخواسته شوند.

به جای پرهیز از چیزهایی که هوس می کنید، نوشیدن یک لیوان آب و مسواک زدن دندان ها بعد از لذت بردن از آنها (در مقادیر محدود) را امتحان کنید.

لثه های حساس

آیا متوجه می شوید که لثه های شما بیش از حد معمول پف کرده اند، قرمز شده اند و خونریزی می کنند؟ حجم خون شما در دوران بارداری افزایش می یابد. این می تواند یکی از دلایل خونریزی بیشتر هنگام مسواک زدن باشد. مسواک زدن با استفاده از یک مسواک نرم را امتحان کنید و هنگام استفاده از نخ دندان مراقب باشید.

بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA)، همچنین ممکن است در نتیجه ژنژیویت، تشکیل پلاک را داشته باشید. دندانپزشک شما ممکن است پاکسازی مکرر را تا زمان کاهش علائم توصیه کند.

ژنژیویت بارداری

این یک بیماری شایع در دوران بارداری است. علائم عبارتند از تورم، قرمزی و خونریزی لثه ها.

درمان خانگی

برخی از روش های درمانی وجود دارند که می توانید با خیال راحت در منزل از آنها استفاده کنید، مانند شستشوی دهان را آب برای کمک به تمیز کردن دندان ها و عاری نگه داشتن آنها از باکتری ها.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

دهانشویه مخلوط جوش شیرین و آب

حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه اول شایع هستند و این علائم ممکن است به صورت دوره ای از بین بروند و بازگردند. برای محافظت از مینای دندان های خود در برابر اسید موجود در اسیدی که از معده وارد دهان شما می شود، سعی کنید بعد از استفراغ دهان خود را با آب گرم و جوش شیرین بشویید.

دهانشویه آب نمک

برای تسکین دندان درد، دهانشویه آب ولرم و نمک را امتحان کنید. حدود نصف قاشق چایخوری نمک حل شده در یک لیوان آب ولرم را چند بار در روز استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد

در طول روز دوره های ۲۰ دقیقه ای، کمپرس سرد را روی موضع درد قرار دهد، یا آب یخ بنوشید تا التهابی که منجر به درد دندان می شود را کاهش دهد. اگر در حال خونریزی هستید، سرما نیز می تواند آن را کاهش دهد.

درد دندان موقتی است!

درد دندان می تواند در دوران بارداری نگران کننده باشد اما احتمالاً پس از تولد کودک فروکش می کند.

دندان درد در طول بارداری

دندان درد در طول بارداری

پیشگیری از بروز دندان درد در دوران بارداری

پوسیدگی دندان یکی از دلایل دندان درد است، بنابراین بهترین درمان پیشگیری است. خوردن مقدار زیاد میوه و سبزیجات تازه می تواند به سلامت دهان و بدن کمک کند.

به تمیز کردن منظم دندان ها ادامه دهید. در منزل، بعد از وعده های غذایی و قبل از خواب، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه فلورایده را بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن امتحان کنید تا دهان خود را با آن بشویید. همچنین، برای کمک به دور نگه داشتن باکتری ها از دهان، در طول روز آب ساده بنوشید.

دندان درد در طول بارداری

دندان درد در طول بارداری

با دندانپزشک خود صحبت کنید

اگر درد دندان همچنان ادامه دارد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا ببینید آیا کاری هست که آنها بتوانند انجام دهند. دندانپزشک ممکن است بخواهد از دندان عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرد و این از سوی ADA بی خطر اعلام شده است. حتماً به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید و در ماه چندم حاملگی هستید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی که مادران شیرده باید درباره سلامت دندان بدانند!

فرایندهای ناامن

فرایندهایی که به بیهوشی نیاز دارند را به تأخیر بیندازید زیرا همه فرایندهای دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر نیستند. همچنین فرایندهای زیبایی مانند سفید کردن دندان ها را تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیندازید.

آیا درد دندان نشانه اولیه بارداری است؟

آری، می تواند باشد. تغییرات هورمونی ممکن است باعث درد لثه و درد دندان شوند. اگر این علائم را تجربه می کنید، به فکر آزمایش بارداری باشید.

کدام آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری بی خطر هستند؟

قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنید. آنتی بیوتیک هایی که در کوتاه مدت ایمن در نظر گرفته می شوند عبارتند از: پنی سیلین، آموکسی سیلین، کفلکس (سفالوسپورین ها)، کلئوسین (کلیندامایسین)، کلرومایستین (کلرامفنیکل)، سیپرو (سیپروفلوکساسین)، ویبرامایسین (داکسی سایکلین)، لواکوین (لووفلوکساسین)، ریفادین (ریفامپین).

چگونه می توان تورم لثه را کاهش داد؟

یک کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه امتحان کنید. نوشیدن آب یخ در طول روز را امتحان کنید.

آیا از دست دادن دندان در دوران بارداری طبیعی است؟

خیر. اگر دندان شما احساس لق شدن دارند، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

دندان درد در طول بارداری

دندان درد در طول بارداری

خلاصه

بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن و دهان شما می شود. درد دندان می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی، تغییر در رژیم غذایی و حساسیت لثه باشد. تمیز کردن دندان های شما به طور مرتب می تواند به خنثی کردن پوسیدگی دندان ها کمک کند و باید در دوران بارداری حفظ شود. راهکارهای خانگی مانند دهانشویه ها و شستشو با آب نمک می توانند به کاهش ناراحتی که ممکن است تجربه کنید کمک کند.

سلامت دهان و دندان های شما برای حفظ سلامت عمومی شما مهم است. با ادامه روتین بهداشتی نخ دندان کشیدن و مسواک زدن، از سلامت دهان و دندان های خود مراقبت کنید. در صورت داشتن هر گونه ناراحتی، درد یا خونریزی بیش از حد دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا لازم است برای معاینه کامل به دندانپزشک مراجعه کنید یا خیر.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code