رژیم غذایی مناسب برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به دندان های شما آسیب می رساند و در نتیجه مجبور خواهید شد یا آن را پر کنید یا آن را بکشید. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های موجود در پلاک های دندانی به قندی که می خورید واکنش نشان می دهند و اسیدی تولید می کنند که به دندان ها حمله می کند و مینای دندان ها را تخریب می کند. بعد از اینکه این اتفاق چندین بار تکرار می شود، مینای دندان ها ممکن است تجزیه شود، حفره یا سوراخی در مینای دندان شکل می گیرد. سپس دندان می تواند سریع تر پوسیده شود.

چه غذاهایی موجب پوسیدگی دندان ها می شوند؟

همه قندها می توانند موجب بروز پوسیدگی شوند. قند می تواند در شکل های مختلفی باشد. معمولاً موادی که نام آنها به “ose- اوز” ختم می شود قند هستند، برای مثال، ساکاروز، فروکتوز، و گلوکز تنها سه نوع از آنها هستند. این قندها می توانند به دندان های شما آسیب برسانند.

بسیاری از خوراکی ها و غذاهای فراوری شده حاوی قند هستند، و هر چه آنها در فهرست مواد تشکیل دهنده بالاتر قرار بگیرند، آن محصول حاوی قند بیشتری است. وقتی از فروشگاه خرید می کنید، همیشه فهرست مواد تشکیل دهنده داخل جدولی که روی بسته بندی مواد غذایی درج شده است را مطالعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قرص های آشکار کننده پلاک ایمن هستند؟

وقتی این جدول را مطالعه می کنید به خاطر داشته باشید عبارت “بدون قند افزوده” الزاماً به این معنا نیست که آن محصول فاقد قند است. تنها به این معنا است که هیچ قند اضافه ای افزوده نشده است. این محصولات ممکن است حاوی قندهایی مانند قندهای فهرست شده در بالا باشند، یا قندهایی که به عنوان “کربوهیدرات ها” دسته بندی می شوند. اگر مطمئن نیستید از دندانپزشک خود سؤال بپرسید.

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

آیا خوراکی ها و نوشیدنی ها می توانند موجب خوردگی دندان ها شوند؟

غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند موجب خوردگی دندان ها شوند- حل شدن تدریجی مینای دندان ها. در زیر “مقدار pH” برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها را فهرست کرده ایم. هر چه رقم pH پایین تر باشد محصول اسیدی تر است. هر چیزی با عدد pH کمتر از ۵/۵ ممکن است موجب خوردگی دندان ها شود. “قلیایی ها” دارای بالاترین عدد pH هستند و تأثیرات اسیدی قندها را خنثی می کنند. pH 7 رقم میانی بین اسیدی و قلیایی است.

  • آب معدنی ۶/۷ pH
  • شیر ۹/۶ pH
  • پنیر چدار ۹/۵ pH
  • آبجو ۴/۴ pH
  • آب پرتقال ۸/۳ pH
  • گریپ فروت ۳/۳ pH
  • ترشی ۲/۳ pH
  • نوشابه ۵/۲ pH
  • شراب قرمز ۵/۲ pH
  • سرکه ۲ pH

آیا می توان میان وعده خورد؟

اگر در طول روز به جای ۷ تا ۱۰ میان وعده سه وعده غذای اصلی بخورید، برای دندان ها و سلامت عمومی شما بهتر است. اگر بین وعده های غذایی خود میان وعده نیاز دارید، غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی قند نیستند. میوه ها حاوی اسیدهایی نیستند که می توانند موجب خوردگی دندان ها شوند. با این حال، آنها تنها در صورتی می توانند به دندان های شما آسیب برسانند که شما به طور غیر عادی آنها را در مقادیر زیاد بخورید. سعی کنید از خوردن زیاد میوه های خشک شده بپرهیزید، زیرا حاوی مقادیر زیادی قند هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی

اگر به عنوان میان وعده میوه می خورید، سعی کنید پس از آن چیزی مانند پنیر بخورید که بیشتر قلیایی است. میان وعده های خوش طعم بهتر هستند، مانند:

  • پنیر
  • سبزیجات خام
  • مغزها
  • نان ها

آیا می توان شیرینی جات خورد؟

اصلی ترین نکته ای که باید به خاطر داشت این است که مقدار قندی که می خورید یا می نوشید مهم نیست، بلکه تعداد دفعاتی که آنها را می خورید و می نوشید مهم است. غذاهای شیرین مجاز هستند، اما مهم است که آنها را تنها به عنوان میان وعده میل کنید. برای کمک به کاهش پوسیدگی دندان ها، تعداد دفعاتی که خوراکی های شیرین می خورید یا نوشیدنی های شیرین می نوشید را کاهش دهید و سعی کنید از انواع غیر شیرین آنها بخورید. شیرینی جات و آدامس های حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند زایلیتول ممکن است به کاهش پوسیدگی دندان کمک کنند. غذاهای شیرین نیز می توانند باعث شوند طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی و اضافه وزن را ایجاد شوند.

چه باید بنوشیم؟

هنوز هم آب و شیر گزینه های خوبی هستند. اگر تنها در وعده های غذایی آبمیوه می نوشید برای دندان های شما بهتر است. اگر در حال نوشیدن بین وعده های غذایی هستید، سعی کنید آنها را با آب مخلوط و رقیق کنید.

نوشیدنی های میوه ای فاقد قند رقیق شده بی خطرترین جایگزین ها برای آن و شیر هستند. اگر این کار را انجام می دهید، مطمئن شوید که آن را با ترکیب یک واحد آبمیوه با ده واحد آب مخلوط می کنید. برخی نوشابه ها حاوی شیرین کننده هایی هستند که برای افراد کم سن مناسب نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان عدم تقارن صورت با درمان های دندانپزشکی

نوشیدنی های گازدار می توانند خطر بروز مشکلات دندانی را افزایش دهند. قند می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود و اسید موجود هم در نوشیدنی های رژیمی و هم نوشیدنی های معمولی می توانند مینای دندان ها را حل کنند. خطر زمانی بالاتر است که شما این نوشیدنی ها را بین وعده های غذایی می نوشید.

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

آیا پس از وعده های غذایی باید مسواک زد؟

مهم است که آخرین کاری که شب انجام می دهید، و نیز یک مرتبه دیگر در طول روز، مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید باشد.

خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات حاوی قند و اسیدها به طور طبیعی موجب تضعیف مینای دندان های شما می شود. مسواک زدن درست بعد از آن می تواند باعث شود ذرات ریز مینای دندان ها شسته شوند و از بین بروند. بهتر است حداقل تا یک ساعت پس از وعده های غذایی مسواک نزنید.

بویژه بسیار مهم است که قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید. علت این است که جریان بزاق، که سیستم پاک کننده خود دهان است، در طول شب کند می شود و دهان را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد.

کودکان زیر سه سال باید خمیر دندان های حاوی فلوراید با سطوح حداقل ppm1000 (بخش در میلیون) استفاده کنند. کودکان سه ساله به بالا و افراد بزرگسال باید خمیر دندان حاوی ppm1350 تا ppm1500 فلوراید استفاده کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code