عفونت ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی ابزارهایی حیاتی برای احیاء عملکرد دندان های شما و نیز زیبایی لبخند شما هستند. معمولاً، جراحی به خوبی پیش می رود به گونه ای که ایمپلنت شما می تواند یک عمر دوام داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات عفونت ها ممکن است دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهند و منجر به بروز مشکلاتی شوند. خبر خوب اینکه، لازم نیست نگران باشید زیرا می توانید از دندانپزشک خود کمک بگیرید. اگر شما ایمپلنت دندانی دارید یا در حال انجام فرایندهای لازم برای دریافت آنها هستید، باید اطلاعات لازم در زمینه چگونگی عفونی شدن آنها و راه های جلوگیری از آن را بدانید.

عفونت ایمپلنت دندانی چیست؟

این بیماری عموماً شبیه بیماری لثه می باشد، زیرا لثه ها و بافت استخوانی اطراف ایمپلنت را تحت تأثیر قرار می دهد. این عفونت دارای اثر موجی است زیرا اگر آن را درمان نکنید منجر به تحلیل استخوان می شود. بهترین بخش این است که با مراجعه به دندانپزشک می توانید این مشکل را برطرف نمایید پیش از آنکه پیشرفت کند و به یک مشکل حاد تبدیل شود. متخصصان قادر هستند با استفاده از یک درمان شخصی متناسب با نیازهای فردی شما ایمپلنت شما را احیاء کنند.

علل عفونت دندان کدامند؟

عفونت می تواند بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت دندانی یا حتی چند ماه پس از قرار گرفتن تحت این فرایند اتفاق بیفتد. اگر سابقه بیماری لثه دارید، پری ایمپلنتایتیس به راحتی می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، بیماری های که از قلب وجود دارند، مانند دیابت و پوکی استخوان می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند. عادات ناسالم، مانند کشیدن سیگار و بهداشت بد دهانی، نیز می توانند منجر به عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی شوند.

ضرورتاً، کشیدن سیگار دلیل اصلی است که موجب بروز بیماری می شود. اگر شما سیگار بکشید، عروق خونی باریک خواهند شد به گونه ای که لثه ها نمی توانند به مقدار کافی مواد مغذی دریافت کنند. از این طریق، لثه های شما با هیچ عفونتی مبارزه نخواهند کرد.

اگر ایمپلنتی دارید که منطبق با استاندارد نیست، مستعد عفونی شدن خواهد بود. اما از آنجا که اکثر دندانپزشکان از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده می کنند که کیفیت بالایی دارند، نیازی به نگرانی نیست. بعلاوه، در صورتی که دندانپزشک قادر نباشد ایمپلنت را متناسب با استخوان فک کار بگذارد، ممکن است این مشکل بروز پیدا کند.

علائم و نشانه های عفونت ایمپلنت های دندانی

علائمی که نشان می دهند ایمپلنت دندانی عفونی شده است در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. ما توصیه می کنیم در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، لازم است به یک متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه نمایید:

• بوی بد دهان: اگر دندان های خود را مسواک می زنید و بوی بدی مانند بوی سوخت از دهان شما از بین نمی رود، ممکن است عفونت داشته باشید. بعلاوه، ممکن است مزه خیلی بدی داخل دهان خود تجربه کنید، به این معنا که لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تب و درد: عفونت های باکتریایی معمولاً با تب و فشار روی منطقه ای همراه هستند که تحت تأثیر قرار گرفته است. در این صورت، حساسیت دندان ها افزایش پیدا خواهد کرد، و دچار لرز خواهید شد زیرا بدن شما تلاش می کند با باکتری ها مبارزه نماید.
  • مشکل در جویدن: با ایمپلنت های دندانی، می توانید همه غذاها را به سادگی محض بجوید. اگر در جویدن مشکل دارید، مشکلی وجود دارد که می تواند به معنای وجود عفونت باشد.
  • لثه های قرمز و متورم: لازم است به دنبال لثه های قرمز و متورم باشید زیرا نشانه های اصلی عفونت هستند. تشکیل و تجمع پلاک دلایل ریشه ای قرمزی هستند. تورم جزئی خواهد بود، اما یک چراغ قرمز است، به این معنا که نیاز به درمان پزشکی خواهید داشت.
  • خونریزی یا ترشح چرک: اگر کنار ایمپلنت کاشته شما خونریزی یا ترشح چرک وجود دارد، ایمپلنت دندانی شما عفونی شده است. شاید، متوجه خونریزی هنگام مسواک زدن نیز شده باشید. اگر این مشکل روزها هم تداوم پیدا کند، شما در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار دارید.
  • شل شدن ایمپلنت دندانی: ایمپلنتی که در آن احساس لق شدن یا تکان خوردن وجود داشته باشد، یه این معنا است که عفونی شده است. نکته مهم این است که دندانپزشک شما آن را بررسی کرده و در صورت لزوم کل ایمپلنت را تعویض خواهد کرد.
  • واکنش های آلرژیک: موادی که در ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند شامل تیتانیوم و زیرکونیا هستند. بنابراین، ممکن است به ایمپلنت ها واکنش آلرژیک نشان دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سلامت دهان و دندان در بارداری

مراحل عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی

مانند عفونت لثه که رو مرحله دارد، عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی نیز دو مرحله دارد: موکوزیت اطراف ایمپلنت های دندانی و پری ایمپلنتایتیس که در نتیجه انباشته شدن پلاک های باکتریایی بروز پیدا می کند. بنابراین، درمان برای این دو بیماری ایمپلنت همان اصول را دنبال می کند.

مانند ژنژیویت، موکوزیت اطراف ایمپلنت های دندانی با رعایت بهداشت خوب دهانی و با پاکسازی های تخصصی پیشگیری و درمان می شود، که حداقل دو مرتبه در طول سال باید انجام شوند.

بیمارانی که دندان های خود را در نتیجه پریودنتیت از دست داده اند باید به خاطر داشته باشند که ایمپلنت ها کمتر از دندان ها در برابر گسترش و پیشرفت بیماری مقا.م هستند. به این معنا که برای پیشگیری از بروز مشکلات اطراف ایمپلنت های دندانی ایمپلنت ها نیاز به مراقبت با دقت دارند تا بتوان آن را در مراحل اولیه متوقف کرد. موکوزیت اطراف ایمپلنت پیشرفت می کند و به پری ایمپلنتایتیس تبدیل می شود که بسته به وخامت شرایط درمان های متعددی برای آنها انجام می شوند.

درمان عفونت ایمپلنت های دندانی

دندانپزشک پس از تشخیص عفونت درمانی ایده آل برای شما توصیه خواهد کرد. وی یک معاینه بالینی انجام خواهد داد و از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای تعیین مشکل واقعی استفاده خواهد کرد که ایمپلنت شما را تحت تأثیر قرار داده است. هدف اصلی کنترل و مدیریت عفونت و نیز حفظ ایمپلنت دندانی است.

پپس از یک تشخیص جامع، متخصص برای حذف باکتری ها برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. در صورتی که ایمپلنت دندانی شما لق باشد، برای قرار گیری درست آن شما تحت جراحی قرار خواهید گرفت. یکی دیگر از گزینه های درمانی استفاده از لیزر درمانی است که دارای ویژگی ضد عفونی کنندگی سطح است. در غیر اینصورت، متخصص ایمپلنت را خارج خواهد کرد و آن را با یک ایمپلنت جدید تعویض خواهد کرد. این روش در صورتی انجام می شود که یک ایمپلنت بی کیفیت استفاده شده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان!

پریودنتیست منطقه اطراف ایمپلنت های دندانی را پاکسازی می کند و آنجا را از وجود هر گونه پوسیدگی مبرا می کند تا برای کاشت ایمپلنت های دندانی جدید آمادگی داشته باشد. متخصص سپس راجع به ایمپلنت های دندانی برای شما توضیح خواهد داد که از مواد با دوام ساخته شده اند. متعاقباً جراح ایمپلنت جدید را در موقعیت صحیح قرار خواهد داد تا از کج شدن آن پرهیز نماید. علاوه بر این، شما باید به رعایت دقیق بهداشت دهانی خود، مانند نخ دندان کشیدن و مسواک زدن ادامه دهید. ترک عادات بد دهانی مانند سیگار کشیدن نیز کمک خوبی به شما خواهد کرد. علاوه بر این، میوه ها و سبزیجاتی که مواد مغذی کافی دارند باید در رژیم غذایی شما باشند. به این ترتیب، سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی برای مقابله با عفونت ها قوی خواهد بود. داشتن وعده های غذایی غنی از کلسیم حیاتی است زیرا موجب ساختن استخوان هایی قوی خواهد شد.

استفاده از لیزر درمانی برای نجات ایمپلنت دندانی

به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی، ما از فرایند درمان پری ایمپلنتایتیس با کمک لیزر به عنوان یک شکل از درمان استفاده می کنیم. یک دندانپزشک، پریودنتیست، و جراح خوب دهان و دندان تمام تلاش خود را خواهد کرد که ایمپلنت دندانی شما نجات پیدا کند. این روند برای ریشه کن کردن عفونت نیز مفید است تا بقیه دندان ها نیز سالم باقی بمانند. خبر خوب این است که درمان موجب بازسازی استخوان تحلیل رفته می شود تا ایمپلنت بتواند پایدارتر باقی بماند.

آیا می توان ایمپلنت دندانی عفونی را نجات داد؟

اغلب بله. اگر عفونت خیلی زود شناسایی شود و درمان به محض تشخیص و شناسایی آغاز شود، ایمپلنت می تواند نجات داده شود. اگر هیچ تحلیل استخوانی اتفاق نیفتاده باشد، این فرایند بسیار ساده خواهد بود. رایج ترین درمان پاکسازی مکانیکی است و به احتمال زیاد آنتی بیوتیک نیز دریافت خواهید کرد و تحت جراحی نیز قرار خواهید گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیزر و سفید کردن دندان ها: آری یا خیر؟

اهمیت آنتی بیوتیک ها

عموماً، پزشکان آنتی بیوتیک ها را به این دلیل تجویز می کنند که گسترش و منتشر شدن باکتری ها را متوقف می کنند. این داروها بعلاوه باکتری ها را نیز از بین خواهند برد به گونه ای که سلامت دهان شما بتواند مجدداً به وضع عادی بازگردد. همانطو رکه پیش از این اشاره شد، نوع توجه پزشکی که شما دریافت خواهید کرد به عفونت بستگی دارد. در صورت وخیم بودن، جراحی بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

عفونت ایمپلنت های دندانی

آیا ممکن است چند سال پس از کاشت ایمپلنت های دندانی هم ایمپلنت ها عفونت کنند؟

آری. پری ایمپلنتایتیس منجر به شکست دیر هنگام ایمپلنت های دندانی می شود. به این معنا که این اتفاق پس از قرار داشتن مدت زمان طولانی ترمیم هایی مانند روکش های دندانی یا پروتزهای بر پایه ایمپلنت رخ می دهد. عفونت ها معمولاً در نتیجه عواملی که قبلاً به آنها اشاره شد بروز پیدا می کنند و به ندرت پیش می آید که بلافاصله پس از جراحی اتفاق بیفتند.

پیامدهای عدم درمان عفونت ایمپلنت های دندانی

عفونتی که تحت درمان قرار نگیرد برای سلامت شما خطرناک است. باکتری به دندان های دیگر منتشر خواهد شد، و شما آنها را به دلیل حفره های دندانی از دست خواهید داد. بعلاوه، استخوان شما می تواند ضعیف شود، به گونه ای که خوردن غذاها و خوراکی های جامد دشوار و دردناک خواهد شد. در موقعیت های دیگر، دندانپزشک مجبور خواهد بود تعدادی از دندان های شما را بکشد تا ایمپلنت را جایگزین آنها کند.

عفونت ایمپلنت های دندانی تنفس شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد زیرا باکتری به سینوس ها گسترش پیدا خواهد کرد. نتیجه این فرایند عفونت سینوس است که نحوه دم و بازدم هوا را تحت تأثیر قرار خواهد دادو وقتی عفونت به دهان برسد، می تواند سیستم تنفسی شما را مختل سازد.

عفونت ایمپلنت های دندانی می تواند وارد جریان خون شود و موجب عفونی شدن آن و بروز سپتی سمی (بیماری که نتیجه ورود و تکثیر میکروب های بیماری زا در جریان خون است) شود. این بیمار وقتی به دلیل خون ناخالص به مغز برسد، کشنده خواهد بود. بعلاوه، بیماری می تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی و شدید به قلب و دیگر ارگان های حیاتی شود.

بنابراین نباید علائم و نشانه های هشدار دهنده ای که قبلاً در مورد آنها بحث کرده ایم را نادیده بگیرید.

نکات پایانی

در نهایت، اگر عفونت های ایمپلنت های دندانی خود را نادیده نگیرید و به آنها اهمیت دهید بهتر است زیرا عوارض جانبی دارد. برای دریافت بهترین اطلاعات در زمینه عفونت ایمپلنت های دندانی و نکات مربوط به آن با دندانپزشک خود یا یک پریودنتیست تماس بگیرید یا حضوری مراجعه کنید تا شما را معاینه کند و متناسب با وضعیت شما داروی مناسبی تجویز کند.