سلامت دهان و دندان در بارداری

• سلامت دندان ها بخش مهم از سلامت عمومی شماست. علاوه بر این، بخش مهمی از مراقبت های بارداری (پیش از تولد) محسوب می شود.
  • بارداری خطر برخی مشکلات خاص سلامت دندان ها را افزایش می دهد که ممکن است منجر به مشکلات بارداری مانند زایمان زود رس شوند.
  • در طول دوران بارداری برای چکاپ های منظم نزد دندانپزشک بروید. به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در طول دوران بارداری بی خطر هستند.
  • اگر شما نگران سلامت دندان های خود هستید، همین الان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید.
سلامت دندان ها در طول دوران بارداری

سلامت دهان و دندان چیست و چگونه روی بارداری تأثیر می گذارد؟

سلامت دندانی (که سلامت دهانی نیز نامیده می شود) به سلامت کل حفره دهان شامل دندان ها و لثه ها اطلاق می گردد. سلامت دهان بخش مهمی از سلامت عمومی شماست. و اگر باردار باشید، بخش مهمی از مراقبت های بارداری شما نیز هست (مراقبت های پزشکی که در طول بارداری دریافت می کنید.

باردار بودن می تواند خطر مشکلات دهانی شما را افزایش دهد، و این مشکلات می توانند بارداری شما را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال، برخی مطالعات نشان دهنده ارتباط بین بیماری لثه و زایمان زود رس هستند. زایمان زود رس زایمانی است که خیلی زود، و قبل از ۳۷ هفتگی بارداری اتفاق می افتد. نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند ممکن است از بدو تولد تا بعداً در طول زندگی خود، نسبت به کودکانی که به موقع به دنیا می آیند، مشکلات سلامتی بیشتری داشته باشند.

مراقبت خوب از دهان، دندان ها، و لثه ها در طول دوران باداری می تواند به شما کمک کند بارداری و پس از آن، نوزاد سالم تری داشته باشید.

بارداری چگونه روی سلامت دندان ها تأثیر می گذارد؟

تغییرات در بدن شما در طول دوران بارداری می تواند دندان ها و لثه های شما را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال:

• در طول دوران بارداری، سطح برخی از هورمون های شما، مانند پروژسترون و استروژن ها، در بدن شما افزایش پیدا می کند. این می تواند خطر برخی مشکلات خاص دهانی را افزایش دهد.
  • عادات غذا خوردن شما ممکن است تغییر کنند. ممکن است شما در طول دوران بارداری برخی غذاهای خاص را بیشتر از قبل از دوران بارداری بخورید. نوع غذاهایی که می خورید نیز می تواند روی سلامت دندان های شما تأثیر بگذارد.
  • ممکن است شما کمتر از قبل از دوران بارداری مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این ممکن است به این علت باشد که لثه های شما حساس تر هستند یا خسته تر از معمول هستید. برای برخی از زنان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است موجب تهوع (احساس به هم خوردگی معد ه) شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه سنی برای کاشت ایمپلنت های دندانی مناسب است؟

این تغییرات می توانند خطر برخی مشکلات خاص دندان را در طول بارداری شما افزایش دهند، از جمله:

حفره های دندانی (که پوسیدگی یا کرم خوردگی نیز نامیده می شوند). اینها منطقه های کوچک و آسیب دیده روی سطح دندان های شما هستند. باردار بودن باعث می شود احتمال بروز این این حفره ها روی دندان ها افزایش پیدا کند. ممکن است باکتری هایی که موجب بروز حفره های دندانی می شوند را در طول بارداری و پس از زایمان به کودک خود منتقل کنید. این می تواند در آینده باعث بروز مشکلاتی برای دندان های کودک شما شود.

ژنژیویت. ژنژیویت عبارت است از التهاب (قرمزی و تورم) لثه های شما. در صورتی که درمان نشود می تواند منجر به بروز بیماری های جدی تر شود. هورمون های بارداری می توانند خطر بروز ژنژیویت را برای شما افزایش دهند. ۶۰ تا ۷۵ درصد از زنان باردار ژنژیویت دارند. علائم و نشانه ها عبارتند از:

• قرمزی و تورم
  • حساسیت لثه ها
  • خونریزی لثه ها، حتی زمانی که به آرامی دندان های خود را مسواک می زنید.
  • لثه های درخشان.

لق شدن دندان ها. سطوح بالای هورمورن های پروژسترون و استروژن در طول دوران بارداری می توانند به طور موقت موجب شل شدن بافت ها و استخوان هایی شوند که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند. این اتفاق می تواند موجب لق شدن دندان های شما شود.

بیماری پریودنتال (که پریودنتیت یا بیماری لثه نیز نامیده می شود). در صورتی که ژنژیویت درمان نشود، می تواند منجر به بروز بیماری پریودنتال شود. این موجب بروز عفونت های جدی در لثه ها و مشکلاتی برای استخوان هایی می شود که دندان ها را حمایت می کنند. دندان های شما ممکن است لق شوند و لازم باشد کشیده شوند. این مشکلی جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. کشیدن سیگار علت بیماری لثه شدید است.

تومورهای بارداری (که گرانولوم پیوژنیک نیز نامیده می شوند). این تومورها سرطان نیستند. آنها غده هایی هستند که روی لثه ها، و معمولاً بین دندان ها شکل می گیرند. تومورهای بارداری قرمز و زمخت به نطر می رسند، و به راحتی دچار خونریزی می شوند. این مشکل می تواند در نتیجه وجود مقدار زیادی پلاک دندانی (فیلم چسبناک حاوی باکتری که روی دندان ها شکل می گیرد) بروز پیدا کند. این تومورها معمولاً پس از تولد نوزاد به صورت خود به خود از بین می روند. در موارد نادر، ممکن است لازم باشد توسط دندانپزشک شما برداشته شوند.

فرسایش دندان ها. اگر در نتیجه تهوع صبحگاهی استفراق می کنید، ممکن است دندان های شما در معرض مقادیر زیادی اسید معده قرار بگیرند. این اسید می تواند به مینای (سطح سخت) دندان های شما آسیب برساند. تهوع صبحگاهی (تهوع و استفراق بارداری یا NVP نیز نامیده می شود) نوعی حالت تهوع و استفراق است که در طول دوران بارداری و معمولاً در چند ماه نخست اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های مشکلات دندانی در طول دوران بارداری

در صورتی که هر یک از علائم و نشانه های مشکلات دندانی را داشتید، با دندانپزشک تماس بگیرید. نشانه های یک بیماری مواردی هستند که شخص دیگری می تواند در شما ببیند یا از آن مطلع شود، مانند بثورات جلدی یا سرفه. علائم چیزهایی هستند که شما خودتان آنها را احساس می کنید در حالی که سایرین قادر به مشاهده آنها نیستند، مانند سوزش گلو یا سر گیجه.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا دندان خرگوشی

علائم و نشانه های مشکلات دندانی عبارتند از:

• لق شدن دندان ها
  • زخم های داخل دهان یا برجستگی های غده مانند روی لثه ها
  • فضاهای جدید بین دندان ها
  • تحلیل لثه ها (وقتی لثه های شما از روی دندان های شما کنار می روند به گونه ای که می توانید ریشه دندان های خود را ببینید) یا وجود چرک در کنار خط لثه ها (جایی که لثه ها به دندان ها می رسند)
  • لثه هایی که قرمز، متورم، حساس، یا براق هستند؛ لثه هایی که به راحتی دچار خونریزی می شوند
  • دندان درد یا دردهای دیگر

در صورت داشتن درد یا تورم، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در صورت داشتن هر گونه عفونتی، شما نیاز به درمان فوری دارید تا از بروز مشکل برای جنین شما پیشگیری شود.

سلامت دندان ها در طول دوران بارداری

در طول دوران بارداری چگونه می توان از بروز مشکلات دندانی پیشگیری نمود؟

انجام چکاپ های منظم دندانی قبل و در طول دوران بارداری. در چکاپ ها موارد زیر را به دندانپزشک خود متذکر شوید:

• اینکه باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید
  • در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید. این داروها عبارتند از داروهای تجویزی و OTC، مکمل ها، و داروهای گیاهی. داروهای تجویزی داروهایی هستند که دندانپزشک به شما می گوید می توانید برای درمان مشکلات سلامتی خود دریافت نمایید. داروهای OTC داروهایی مانند مسکن ها یا شربت های سرفه هستند که بدون نسخه پزشک می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید. مکمل محصولی است که برای رفع کمبودی خاص (مانند ویتامین B یا آهن) مصرف می کنید که مقدار کافی از آن را از مواد غذایی خود دریافت نمی کنید. محصولات گیاهی مانند قرص یا دمنوش ها، که از گیاهان تهیه می شوند (گیاهانی که در پخت و پز یا داروها استفاده می شوند).
  • در صورتی که بارداری شما پر خطر است. پر خطر به این معنا است که شما، جنین شما، یا هر دو در معرض خطر مشکلاتی در طول دوران بارداری هستید. در صورت داشتن هر گونه بیماری مزمن، داشتن مشکل در بارداری های قبلی، یا شرایط دیگری دارید که ممکن است به سلامت شما یا جنین شما آسیب برساند، ممکن است بارداری شما پر خطر باشد.
  • در صورتی که پزشک مراقبت های بارداری شما در مورد بهداشت دهان و دندان شما صحبت کرده است.

چکاپ های دندانپزشکی قبل و در طول دوران بارداری مهم هیتند، بنابراین دندانپزشک شما می تواند مشکلات دندانی را پیدا کند و آنها را در مراحل اولیه درمان نماید. پاکسازی های منظم دندانی می توانند به سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها به شما کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست و برای درمان آن چکار می توان کرد؟

آیا تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس در طول دوران بارداری بی خطر هستند؟

آری. این نوع تصاویر بخشی از مراقبت های منظم دندانپزشکی هستند. تصاویر رادیو گرافی می توانند مشکلات دندان ها، لثه ها، و استخوان های اطراف دهان را نشان دهند. تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نوعی تست پزشکی است که در آن از پرتو برای انداختن تصویر روی فیلم استفاده می شود. پرتو افکندن نوعی انرژی است که اگر زیاد در معرض آن قرار بگیرید، می تواند برای سلامت شما مضر باشد.

تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس در طول دوران بارداری بی خطر هستند. در آنها از مقادیر بسیار اندک پرتو استفاده می شوند، و دندانپزشک برای شما روپوش و گردن بند سربی خاصی برای محافظت از شما و جنین شما می پوشد. اگر دندانپزشک می خواهد از شما تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرد، اطمینان حاصل نمایید که از باردار بودن شما یا تصمیم شما برای باردار شدن مطلع است.

سلامت دندان ها در طول دوران بارداری

مشکلات دندانی در طول دوران بارداری چگونه درمان می شوند؟

اگر شما مشکل دندانی دارید که نیاز به درمان دارد، مطمئن شوید که دندانپزشک از باردار بودن شما مطلع است. بسه به وضعیت شما، ممکن است بتوانید تا پس از تولد نوزاد خود برای انجام درمان صبر کنید. درمان هایی که در طول بارداری بی خطر هستند عبارتند از:

• داروهایی، مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت. دندانپزشک شما می تواند به شما دارویی بدهد که در طول دوران بارداری برای شما و جنین شما بی خطر باشد. اگر دندانپزشک برای شما دارو تجویز کرد به پزشک دوران بارداری خود اطلاع دهید. هیچ دارویی بدون مشورت با متخصص زنان و زایمان خود مصرف نکنید.
  • بی حس کننده های موضعی. بی حس کننده ها داروهایی هستند که درد را کمتر می کنند یا از بروز آن پیشگیری می کنند. بی حس کننده های موضعی در بخش های خاصی از بدن استفاده می شوند، مانند بی حس کردن دهان برای پر کردن یک دندان یا کشیدن دندان. استفاده از این داروها در طول دوران بارداری بی خطر است.

شما هر زمانی در طول دوران بارداری می توانید درمان دندانپزشکی داشته باشید. اگر درمان انتخابی باشد (درمانی که بلافاصله نیاز ندارید و برای محافظت از سلامت شما و جنین شما ضروری نیست)، سعی کنید در سه ماهه دوم برای انجام آن برنامه ریزی کنید.

چگونه می توان به پیشگیری از بروز مشکلات دندانی کمک کرد؟

در اینجا به بیان نکاتی می پردازیم که به کمک آنها می توانید دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید:

• دندان های خود را دو مرتبه در طول روز با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. از مسواکی با فرچه نرم استفاده کنید.
  • اگر به دلیل تهوع نمی توانید مسواک بزنید، از آنتی اسیدها استفاد کنید یا دهان خود را با ترکیب یک قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب شستشو دهید.
  • هر شش ماه یک مرتبه برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • غذای سالم بخورید و مصرف شیرینی جات را محدود کنید.
  • سیگار نکشید.