رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی از دوز بسیار پایینی از اشعه یونیزه کننده برای گرفتن کل دهان در یک تصویر استفاده می شود. اغلب این کار توسط دندانپزشک و جراح دهان در طبابت روزمره انجام می شود و ممکن است برای طراحی درمان برای استفاده از پروتزهای مصنوعی، بریس ها، کشیدن دندان ها، و کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده شود.

این تست به آمادگی خاصی نیاز ندارد. در صورت باردار بودن، یا احتمال بارداری به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هر گونه جواهرات یا زیور آلات، عینک، یا اشیاء فلزی که ممکن است در تصویر رادیوگرافی اختلال ایجاد کنند را خارج کنید. از شما درخواست خواهد شد یک روپوش سربی بپوسید تا از دیگر اعضای بدن شما در برابر هر گونه پرتوی محافظت کند.

رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

تصویر رادیوگرافی پانورامیک چیست؟

تصویر رادیوگرافی پانورامیک، که تصویر پانورامیک با اشعه ایکس نیز نامیده می شود، یک معاینه دو بعدی با اشعه ایکس دندانپزشکی است که کل دهان را در یک تصویر واحد، شامل دندان ها، فک های بالا و پایین، ساختارها و بافت های اطراف در بر می گیرد.

فک یک ساختار منحنی و شبیه به نعل اسب است. با این حال، تصویر پانورامیک یک تصویر مسطح از یک ساختار منحنی تولید می کند و معمولاً جزئیاتی از استخوان ها و دندان ها را ارائه می دهد.

یک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس یک تست پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان کمک می کند بیماری های خاصی ار تشخیص دهند و درمان کنند. تصویر برداری با اشعه ایکس شامل قرار گرفتن بخشی از بدن در معرض دوز پایینی از اشعه یونیزه کننده برای تولید تصاویری از داخل بدن است. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس قدیمی ترین و پر استفاده ترین شکل از تصویر برداری های پزشکی هستند. بر خلاف تصویر برداری های رادیوگرافی سنتی که در آنها فیلم/ آشکار کننده اشعه ایکس داخل دهان قرار می گیرد، برای رادیوگرافی های پانورامیک فیلم درون دستگاه قرار دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت ایمپلنت های دندانی

بیشترین استفاده های رادیوگرافی opg

تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس عموماً نوعی معاینه است که معمولاً توسط دندانپزشک یا جراح دهان در طبابت روزمره و یکی از مهم ترین ابزارهای تشخیصی است. این ابزار منطقه ای گسترده تر از رادیوگرافی های داخل دهانی مرسوم را پوشش می دهد، اطلاعات ارزشمندی در مورد سینوس های ماگزیلا، موقعیت دندان ها، و دیگر ناهنجاری های استخوان ارائه می دهد. این معاینه همچنین برای طرح درمان جهت دریافت دست دندان های کامل (پروتزهای مصنوعی برای کل یک فک)، بریس ها، کشیدن دندان ها، و کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند.

یک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس مشکلات دندانی و پزشکی زیر را نیز نشان می دهد:

  • بیماری پریودنتال پیشرفته
  • کیست های درون استخوان های فک
  • تومورهای فک و سرطان های دهان
  • دندان های نهفته شامل دندان های عقل
  • اختلالات فک (که تحت عنوان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ نیز شناخته می شود).
  • سینوزیت ها.

چگونه باید برای گرفتن تصویر رادیوگرافی پانورامیک آماده شد؟

یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس هیچ آماده سازی خاصی نیاز ندارد. به عنوان یک اقدام احتیاطی برای محافظت از بقیه بدن در برابر پرتوهای اشعه ایکس که ممکن است از رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس ساتع شود، تنها از شما خواسته می شود یک کاور سربی بپوشید و جواهرات و عینک و هر آنچه در منطقه تصویر برداری وجود دارند را در بیاورید.

رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

دستگاه رادیوگرافی پانورامیک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

دستگاه تصویر برداری رادیوگرافی پانورامیک از دو طرف تشکیل شده است. یک لوله اشعه ایکس در یک طرف، و یک فیلم رادیوگرافی یا یک آشکار کننده اشعه ایکس در طرف مقابل نصب شده است. سر بیمار از قسمت چانه، طرفین و پیشانی روی قطعاتی قرار می گیرند قرار می گیرد. ممکن است به بیمار یک بایت بلاکر داده شود تا برای گرفتن تصاویر شفاف تر داخل دهان قرار بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

این فرایند چگونه انجام می شود؟

اشعه ایکس نوعی تابش شبیه نور یا امواج رادیویی است. اشعه ایکس اط اکثر اجسام، از جمله بدن، عبور می کند. وقتی که این دستگاه با دقت بخشی از بدن که مورد معاینه قرار گرفته است را هدف قرار می دهد، یک تشعشع کوچک ساتع می کند که از بدن عبور می کند، و روی فیلم یا گیرنه خاص یک تصویر ثبت می کند.

در طول تصویر برداری پانورامیک با اشعه ایکس، لوله اشعه ایکس در یک مسیر نیم دایره به دور سر بیمار می چرخد، که از یک سمت فک آغاز می شود و در سمت دیگر پایان می یابد.

دستگاه رادیوگرافی پانورامیک به جای متکی بودن به فیلمی که درون دهان قرار می گیرد، از خود پرتویی ساتع می کند که پس از عبور از بیمار روی فیلم یا هر ابزار آشکار کننده دیگری در روبروی لوله اشعه ایکس قرار می گیرد.

اکثر تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس فایل های دیجیتالی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند. این تصاویر ثبت شده برای تشخیص و درمان بیماری به راحتی قابل دسترس هستند.

علاوه بر این، شکل دیجیتال آن اجازه می دهد دندانپزشک برای تجسم بهتر برخی ساختارها و بافت های خاص، کنتراست، روشنایی، و تاریکی تصویر را تغییر دهد. تصاویر موجود روی فیلم قابل تغییر یا تنظیم نیستند.

رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

عکس opg چگونه انجام می شود؟

ابتدا، شما در مرکز دستگاه قرار خواهید گرفت. در آنجا تکنیسین سر شما را در موقعیت درست قرار خواهد داد. دستگاه را می توان متناسب با بیماری که ایستاده یا ویلچر نشین است تنظیم کرد. سپس یک بایت بلاکر درون دهان قرار می گیرد، تا اطمینان حاصل شود که دندان ها به درستی قرار گرفته اند. قرار گیری صحیح دندان ها و سر برای گرفتن یک تصویر واضح و شفاف مهم است. سپس از شما خواسته می شود در حالی که بازوی چرخان به صورت نیم دایره دور سر شما حرکت می کند و تصاویر گرفته می شوند کاملاً بی حرکت باشید. معمولاً این فرایند بین ۱۲ تا ۲۰ ثانیه طول می کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل قرار گیری پروتز مصنوعی دندان روی لثه ها

گرفتن این تصاویر کاملاً بدون درد، سریع، و راحت هستند. برای بیمارانی که رفلاکس گگ حساسی دارند ممکن است این نوع تصویر برداری به جای تصاویر رادیو گرافی داخل دهانی توصیه شود.

مزایا و معایب رادیوگرافی پانورامیک opg

مزایا

  • پس از تصویر برداری رادیوگرافی با اشعه ایکس هیچ پرتوی درون بدن بیمار باقی نمی ماند.
  • تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس معمولاً هیچ عارضه جانبی در محدوده تشخیص معمول این تست ندارد.
  • تصاویر رادیوگرافی پانورامیک می توانند برای کودکان خیلی کم سن نیز استفاده شوند زیرا لازم نیست فیلم داخل دهان قرار بگیرد.

خطرات

  • زنان همیشه باید به دندانپزشک خود اطلاع دهند باردار هستن، حتی اگر احتمال باردار بودن وجود داشته باشد.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code