شل شدن و افتادن روکش های دندانی

روکش های دندانی به شکلی محکم در جای خود قرار گرفته اند، با این حال، باز هم امکان شل شدن آنها در دراز مدت وجود دارد. اگر روکش دندانی شما شل شود، احتمالاً ناراحتی زیادی تجربه خواهید کرد. مضطرب نشوید، در صورت امکان هر چه سریع تر برای بررسی وضعیت روکش خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد مشخص شود چرا روکش شما خارج شد. در صورتی که عاج زیر مینای دندان در معرض سرما یا گرما قرار بگیرد، درد شدیدی احساس خواهید کرد بنابراین سریع عمل کنید. زمان حرف اول را می زند. دندانپزشک شما می تواند روکش شل شده شما را ترمیم نماید یا آن را تعویض کند تا شما را به زندگی عادی خود بازگرداند.

در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد چه دلایلی موجب شل شدن روکش های دندانی خواهند شد.

علل شل شدن روکش های دندانی

ضعیف شدن چسب روکش

روکش های دندانی از مواد سختی تشکیل شده اند که می توانند سال ها در برابر فشار ناشی از جویدن یا گاز زدن دوام بیاورند. با این حال، چسبی که روکش را روی دندان می چسباند، این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان به یک پیوند ضعیف تبدیل شود که باعث شل شدن روکش دندانی خواهد شد. حتی این امکان وجود دارد که روکش دندانی خارج شود. راهکار این مشکل چسباندن مجدد روکش با یک چسب جدید روی دندان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راه هایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

پوسیدگی دندان

روکش دندان نمی تواند پوسیده شود، اما دندان طبیعی زیر آن بی شک می تواند پوسیده شود. پوسیدگی معمولاً در کنار خط لثه در منطقه هایی اتفاق می افتد که روکش به دندان طبیعی متصل می شود. میزان پوسیدگی دندان مشخص می نماید آیا دندانپزشک قادر خواهد بود روکش را حفظ کند یا لازم است تعویض شود. پوسیدگی باید تخلیه شود و حفره دندانی باید پر شود. تا زمانی که روکش شکل خوبی دارد، می تواند مجدداً در جای خود روی روکش دندانی قرار بگیرد. با این حال، این امکان نیز وجود دارد که روکش جدیدی ساخت.

شل شدن روکش دندانی

شل شدن روکش دندانی

ضعیف شدن ساختار طبیعی دندان

روکش ها معمولاً روی دندان هایی قرار می گیرند که در نتیجه پوسیدگی دندان، ترک ها، شکستگی ها، یا پر شدگی های قبلی متحمل آسیب قابل توجهی شده اند. آماده سازی دندان برای دریافت روکش های دندانی مستلزم برداشتن حتی مقدار بیشتری از ساختار دندان است. اگر ساییدگی قابل توجهی در قسمت بالای اتفاق افتاده باشد، تا جایی که آنطور که باید، فضای کافی برای چسباندن روکش روی دندان باقی نمانده باشد، روکش تا حد انتظار دوام نخواهد داشت.

خوردن غذاهای چسبناک

غذاهای چسبناک، نوشیدنی ها، و موارد دیگر واقعاً می توانند موجب شل شدن روکش های دندانی شما شوند. غذاهای چسبناک تهدیدی قابل توجیه برای دندانی هستند که ترمیم و تعویض شده است. سعی کنید از مصرف خوراکی های جویدنی مانند تافی و آبنبات قیچی خودداری نمایید زیرا آنها باعث می شوند روکش های دندانی شما شل شوند و احتمالاً حتی موجب کنده شدن و افتادن آنها داخل دهان شما شوند. اگر این اتفاق رخ داد، روکش با یک چسب جدید مجدداً در جای خود قرار خواهد گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بعد از کشیدن دندان عقل یک سمت بیشتر متورم می شود؟

فشار وارد شدن به روکش

در برخی موارد، علت اصلی و بنیادی شل شدن روکش های دندانی فشاری است که توسط بیمار به روکش وارد می شود. اگر روکش خود را زبان بزنید یا با آن بازی کنید، این کار می تواند موجب شل و کنده شدن روکش شما شود. از استفاده روکش مانند یک اسباب بازی خودداری کنید. ساییدن دندان ها روی یکدیگر نیز می تواند فشار غیر طبیعی به روکش ها وارد کند تا جایی که پیوندی که روکش را به دندان چسبانده است به خطر خواهد افتاد.

در صورت شل شدن روکش دندان چه باید کرد؟

اگر متوجه شل شدن روکش دندان خود شدید، از دست زدن یا زبان زدن به آن خودداری کنید. برای مراجعه به دندانپزشک وقت بگیرید و تا آن زمان کارهای زیر را انجام دهید.

  • اگر روکش شل شده است اما هنوز نیفتاده است، با آن بازی نکنید. هنگام جویدن غذا از سمت مخالف روکش داخل دهان استفاده کنید.
  • اگر نمی توانید به مدت چند روز به دندانپطشک مراجعه کنید و دندان بدون روکش خیلی حساس است، می توانید با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید تا بپرسید آیا می توانید از چسب های موقت دندانپزشکی استفاده کنید یا خیر. این نوع چسب خا راهکاری موقت هستند، اما می توانند مدتی روکش را روی دندان نگه دارند تا زمانی که بتوانید برای چسباندن دائمی شان توسط دندانپزشک به مطب مراجعه کنید. ایمن نگه داشتن روکش با چسب موقتی می تواند از عاج دندان شما در برابر خوردگی و سایش و پوسیدگی محافظت کند. علاوه بر این، می تواند حساسیت دندان به غذاهای سرد یا داغ را کاهش دهد.
  • اگر روکش دندانی شما شکسته و به چند قطعه تبدیل شده است، و دندان شما خیلی حساس است، می توانید روی آن را با آدامس فاقد قند یا مقداری چسب دندانپزشکی بپوشانید. با این حال، این راهکار تنها به شما کمک می کند به مدت چند ساعت از ناراحتی خود بکاهید تا زمانی که دندانپزشک را ببینید.
شل شدن روکش دندانی

شل شدن روکش دندانی

روکش دندانی شل ممکن است اذیت کننده باشد، اما این مشکل نیز بسیار شایع است. خوشبختانه، اگر روکش دندانی شکل خوبی داشته باشد، دندانپزشک به راحتی ان را سر جای خود می چسباند. هر چه زودتر با دندانپزشک تماس بگیرید بهتر است. زیرا عاج زیر روکش نسبت به آسیب و پوسیدگی بسیار آسیب پذیر است. هر چه مدت زمان بیشتری صبر کنید، بیشتر احتمال دارد شکل عاج تغییر کند و دیگر روکش به خوبی روی آن قرار نخواهد گرفت و دندانپزشک مجبور خواهد شد برای ساخت یک روکش جدید مجدداً از دندان های شما قالب بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فلوراید
5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code