مراقبت های دندانپزشکی در بیمارانی که فشار خون دارند

نکات کلیدی در بیماران فشار خون

  • فشار خون (فشار خون بالا) یکی از شایع ترین مشکلات مزمن قلبی عروقی در سراسر دنیاست.
  • اندازه گیری فشار خون یکی از علائم حیاتی غربالگری در مراجعات دندانپزشکی است.
  • داروهای ضد فشار خون می توانند باعث بروز عوارض جانبی دهان و دندان شوند.
  • گرچه انقباضات عروقی در هنگام استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی نادر هستند، اما احتمال تحریکات قلبی و عروقی (از جمله افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون) به دنبال تزریق داخل وریدی سهوی، ممکن است باعث شود که پزشکان از داروهای دارای فرمولاسیون حاوی منقبض کننده های عروق در افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند بپرهیزند یا استفاده از آنها را کم کنند.
  • اگر علائم و نشانه های بحران فشار خون/ اورژانسی مشاهده شدند، ممکن است لازم باشد بیمار هر چه سریع تر به اورژانس ارجاع داده شود تا از پیامدهای سوء مانند سکته مغزی یا آسیب به اعضای بدن پیشگیری شود.

فشار خون چیست؟

پرفشاری خون (فشار خون بالا) یکی از شایع ترین مشکلات مزمن قلبی عروقی است که سالانه به مرگ هزاران نفر ختم می شود. در برخی موارد، تا وقتی که اندازه گیری نشود، افراد ممکن است فشار خون داشته باشند اما از آن آگاه نباشند، زیرا می تواند یک بیماری نسبتاً بدون علامت و نشانه یا خاموش باشد. فشار خون بالا یکی از عوامل خطر عمده و اصلی برای بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی است. داده های یک بررسی ملی بررسی سلامت و تغذیه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نشان می دهد که ۳/۳۵% از افراد بزرگسال مبتلا به فشار خون در ایالات متحده از ابتلا به آن بی اطلاع هستند.

با استفاده از آستانه های فشار خون کنونی (۲۰۱۷) از راهنمای دانشکده قلب و عروق آمریکا/ انجمن قلب آمریکا، شیوع فشار خون در میان افراد بزرگسال آمریکایی در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ۶/۴۵% بوده است در مقایسه با رقم ۹/۳۱% با استفاده از آستانه های قدیمی تر ار گزارش هفتم کمیته مشترک ملی پیشگیری، تشخیص، ارزیابی، و درمان فشار خون بالا.

فشار خون نیروی فشردن خون به دیواره های عروقی خون است و با مقیاس میلی متر جیوه اندازه گیری می شود. در سیستم گردش خون، فشار خون به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله برون ده قلب، حجم خون، ضربان قلب، بازگشت وریدی، مقاومت عروقی محیطی و کشسان شریان بزرگ. فشار خون به عنوان دو عدد نشان داده می شود. عدد بزرگتر یا فشار خون سیستولیک، فشار خون را هنگام ضربان اندازه گیری می کند (پس از انقباض بطن ها). عدد دوم، یا عدد پایین، فشار خون دیاستولیک است؛ این فشار خون اندازه گیری شده بر روی سیستم گردش خون است، زمانی که قلب در بین ضربان ها (در پی بسته شدن دریچه آئورت) استراحت می کند. پر فشاری خون درمان نشده یا کنترل نشده، که بالاتر از فشار خون طبیعی تعریف می شود و پیوسته بالا است، می تواند پیامدهای سیستمیکی در پی داشته باشد، از جمله سکته مغزی یا حمله قلبی یا سایر آسیب های جدی به دیگر اعضای بدن (از جمله نارسایی کلیه، تغییرات بینایی/ نابینایی). علاوه بر این، فشار خون بالای پایدار می تواند منجر به هایپرتروفی بطن چپ نیز شود، زیرا عضله قلب سعی در جبران فشار خون بالا دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار دندان

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ به بررسی شیوع فشار خون بالا در کلینیک دندانپزشکی دانشگاه با بیش از ۳۵۰۰ نفر شرکت کننده پرداخت، نشان داد که ۶/۱۶% از افراد در زمان انجام تحقیق، مبتلا به فشار خون بالا بودند، که عدد سیستولیک بالینی اندازه گیری شده آنها بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه یا عدد دیاستولیک بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه بود. از بین این گروه، ۲/۳۲% گزارش دادند که متخصص به آنها گفته بوده است که آنها فشار خون دارند. با این حال، ۲۷% هیچ تشخیص قبلی از فشار خون بالا نداشتند این مسئله حاکی از این است که اندازه گیری فشار خون در مراجعات دندانپزشکی برای شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است که بیماری آنها تشخیص داده نشده است و همچنین افرادی که فشار خون بالای آنها به خوبی کنترل نشده است.

فشار خون و مراقبت دندانپزشکی

فشار خون و مراقبت دندانپزشکی

فشار خون بالا

فشار خون می تواند مزمن یا حاد باشد. فشار خون حاد می تواند نتیجه محرک هایی مانند فعالیت های جسمی، اضطراب، یا استرس باشد و به طور کلی با متوقف شدن محرک به حالت طبیعی باز می گردد. فشار خون بالای مزمن فشار خونی است که به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باقی می ماند. فشار خون بالای “کت سفید” (White-coat) به فشار خونی اشاره دارد که زمانی بالا می رود که در شرایط مراقبت های بهداشتی سلامت اندازه گیری می شود، اما در شرایط غیر از آن نرمال باقی می ماند (از جمله، وقتی در منزل اندازه گیری می شود)؛ “تأثیر کت سفید” در افراد مسن تر بیشتر است. شیوع فشار خون بالای کت سفید در شرایط مراجعه به مطب دندانپزشکی نامشخص است.

فشار خون و مراقبت دندانپزشکی

فشار خون و مراقبت دندانپزشکی

تشخیص پر فشاری خون به طور کلی بر اساس میانگین ارقام به دست آمده از دو یا چند مرتبه اندازه گیری در شرایط مختلف انجام می شود. بر اساس دسته بندی های فشار خون AHA/ACC در سال ۲۰۱۷ (جدول ۱)، فشار خون بالا تحت عنوان فشار سیستولیک ۱۳۰ mmHg یا بالاتر و یا فشار خون دیستولیک ۸۰mmHg یا بالاتر تعریف می شود. برای افرادی که دارای نشانگر افزایش خطر هستند (به عنوان مثال، افزایش مداوم لیپیدها، سندروم متابولیک، بیماری مزمن کلیوی) یک هدف فشار خون کمتر از ۱۳۰/۸۰ mmHg توصیه می شود، و دستور العمل ACC/AHA سال ۲۰۱۷ این هدف را حتی برای افرادی که نشانگر افزایش خطر ندارند نیز معقول تلقی می کند. تعاریفی که از آستانه فشار خون بالا برای پرفشاری خون وجود داشته است، پس از انتشار اطلاعات جدیدتر از آزمایشاتی مانند فشار خون سیستولیک (SPRINT) تغییر کردند، که حاکی از این بودند که کنترل شدیدتر فشار خون منجر به پایین آمدن نرخ حوادث قلبی عروقی مهم کشنده و غیر کشنده و مرگ به هر علتی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انتخاب رنگ کامپوزیت و ونیر برای دندان های شما
دسته بندی فشار خون سیستولیک (mmHg)   فشار خون دیاستولیک (mmHg)
نرمال ۱۲۰> و ۸۰<
بالا رفته ۱۲۰- ۱۲۹ و ۸۰<
پر فشاری
مرحله ۱ ۱۳۰- ۱۳۹ یا ۸۰- ۸۹
مرحله ۲ ≥۱۴۰ یا ≥۹۰
بحران فشار خون >180 و/ یا >120

گرچه ممکن است علت دقیق فشار خون بالا مشخص نباشد، اما عواملی که در ایجاد آن نقش دارند عبارتند ازچاقی، کشیدن سیگار، عدم فعالیت های جسمی، رژیم غذایی (مانند مصرف مقادیر زیاد سدیم، یا مصرف زیاد الکل)، سن، سوابق خانوادگی/ ژنتیک، درد، داروها (به عنوان مثال، محرک ها، ضد احتقان ها، سرکوب کننده های سیستم ایمنی بدن، کورتیکو استروئیدها، داروهای ضد بارداری خوراکی) و بیماری های خاص (مانند بیماری مزمن کلیوی، اختلالات تیروئید یا غدد فوق کلیوی، آپنه خواب). بیماری پر فشاری خون اگر با علت/ بیماری خاصی همراه نباشد، به عنوان فشار خون “اساسی” یا اولیه دسته بندی می شود، در حالی که پر فشاری خون اگر علت مشخص و تعریف شده ای داشته باشد (از جمله پر کاری تیروئید، بیماری قلبی عروقی، اختلال عملکرد مدولار آدرنال) تحت عنوان پر فشاری خون ثانویه دسته بندی می شود. به طور کلی، اگر علت خاص فشار خون ثانویه اصلاح و یرطرف شود، فشار خون به حالت عادی باز خواهد گشت.

فشار خون اساسی ۹۰% تا ۹۵% از همه موارد فشار خون بالا در ایالات متحده را تشکیل می دهد. مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک که به فشار خون اساسی ربط دارند مقادیر بالای سدیم، فعال سازی رنین آنژیوتانسین- سیستم آلدوسترون، و/ یا فعال سازی سیستم عصبی سمپاتیک. این مکانیزم های پاتوفیزیولوژیک هستند که درمان های دارویی خاص (مانند داروهای ضد فشار خون بالا) و غیر دارویی (مانند تغییرات رفتاری، و رژیم غذایی کم سدیم) تغییر آنها را هدف قرار می دهند.

فشار خون و مراقبت دندانپزشکی

فشار خون و مراقبت دندانپزشکی

اندازه گیری فشار خون

درمان های فشار خون

اولین راهکار برای افراد مبتلا به فشار خون بالا شامل اصلاح رژیم غذایی، انجام ورزش منظم متوسط، حفظ وزن سالم، و محدود کردن مصرف الکل. رویکرد غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا یا برنامه “DASH” توسط AHA و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به عنوان یک روش معتبر برای کمک به کنترل فشار خون بالا تبلیغ شده است. DASH شامل افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات، و نیز محصولات لبنی کم چربی، و محدود کردن مصرف سدیم تا کمتر از ۴/۲ گرم در روز. گرچه شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه مداخلات غیر دارویی می توانند تأثیرات مطلوبی بر فشار خون داشته باشند، اما اکثر افراد به داروهای ضد فشار خون برای رساندن فشار خون به یک حد طبیعی تر نیاز دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بریج های دندانی

درمان دارویی

توصیه می شود برای افرادی که به تازگی فشار خون بالای آنها تشخیص داده شده است، تنها یک دارو به عنوان درمان اولیه (تک درمانی) تجویز شود. اگر فشار خون با تک درمانی تحت کنترل باقی نماند، به طور کلی، افزودن یک داروی دیگر با مکانیزم عمل متفاوت مؤثرتر از افزودن دوز داروی نخست است؛ سپس هر دو دارو می توانند با دوز پایین تر، که تحمل آنها بهتر است، استفاده شوند. با این حال، اگر در ابتدا، فشار خون بالاتر از ۲۰/۱۰ mmHg بیشتر از هدف باشد، بسیاری از متخصصان شروع درمان با دو دارو را توصیه می کنند. فرمولاسیون برخی از داروهای فشار خون به صورت ترکیبات خوراکی با دوز ثابت است، به عنوان مثال، مسدود کننده های بتا به اضافه دیورتیک ها (مانند متوپرولول به اضافه هیدروکلروتیازید). این داروها به طور کلی به عنوان درمان نخست استفاده نمی شوند، بلکه در افرادی استفاده می شوند که برای کنترل فشار خون خود به دو یا چند دارو از دسته های دارویی مختلف نیاز دارند.

نکات مربوط به فشار خون بالا در مراقبت های دندانی

ملاحظات عمومی بیمار

یک رویکرد برای جمع آوری سوابق پزشکی بیمار ارزیابی علائم حیاتی، شامل ضربان قلب (نبض) و فشار خون، در هر مراجعه دندانپزشکی است. بیماران دندانپزشکی ممکن است فشار خون بالای حاد مرتبط با واکنش های فیزیولوژیک به درد یا اضطراب را تجربه کنند. این یکی از دلایلی است که جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی و داروهای فعلی در تمام بیماران دندانپزشکی، از جمله افراد مبتلا به فشار خون بالا، می تواند ارزشمند باشد.

هنگام پرسیدن پرسش های مربوط به سوابق دارویی، ممکن است افراد ندانند کدام داروهای آنها برای فشار خون بالا است؛ علاوه بر این، بیمارانی که فشار خون آنها به خوبی تحت کنترل است، وقتی از آنها سؤال پرسیده می شود، ممکن است خود را فشار خون بالا تلقی نکنند.

علائم و نشانه های بحران فشار خون بالا/ اورژانسی ممکن است شامل سر درد، تغییرات بینایی، تنگی نفس، یا درد قفسه سینه باشد؛ هشدار داده می شود که برای پیشگیری از عواقب سوء مانند سکته مغزی یا آسیب به اعضای بدن فوراً به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه شود. آستانه های فشار خون و الگوریتم های مدیریت پیشنهادی از راهنمای عملی ADA برای بیماران با شرایط پزشکی برای مراقبت های انتخابی و اورژانسی دندانپزشکی در بیماران بزرگسال (بالای ۱۸ سال) مبتلا به فشار خون، در جدول زیر فهرست شده اند:

0/5 (0 نظر)