مراقبت از دندان و براکت ها در طول درمان ارتودنسی

 

همه می دانیم که حفظ بهداشت دهان و دندان ها برای همه افراد مهم است- اما زمانی که از ابزارهای ارتودنسی استفاده می کنید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تقریباً حیاتی است. زیرا ابزارهایی که شما مجبورید در طول درمان ارتودنسی استفاده کنید (از قیبل براکت های ارتودنسی و الاینرهای شفاف)، علیرغم اینکه برای صاف کردن دندان ها بسیار مؤثر هستند، ممکن است ذرات غذا به راحتی کنار آنها گیر کند. تمیز نگه داشتن دندان ها (و ابزارها) شاید مقداری دشوارتر باشد- اما می توانید آن را انجام دهید! در این مقاله قصد داریم به اهمیت رعایت بهداشت در طول درمان ارتودنسی و بیان نکاتی برای این هدف بپردازیم.

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مهم ترین دشمن سلامت دهان پلاک است. غذاهایی که در نزدیکی سطح دندان ها گیر می کنند می توانند منجر به تشکیل پلاک شوند- پوشش نازکی متشکل از میکرو ارگانیسم ها و ذرات ارگانیک (بیوفیلم) که حاوی باکتری های مضر هستند. بریس ها و دیگر ابزارها موجب می شوند برداشتن پلاک دشوارتر شود. باکتری موجود در پلاک روی دندان ها از شکر درون غذاها تغذیه می کند و اسیدی تولید می کند که ممکن است موجب از بین رفتن مینای دندان و ایجاد حساسیت در لثه ها شود. این مشکل می تواند موجب بروز حفره، لکه های سفید روی دندان ها، بیماری لثه و بوی بد دهان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه و رژیم غذایی در ارتودنسی دندان

تحت کنترل نگه داشتن پلاک دندان یکی از مؤثرترین راه های حفظ استحکام و سلامت دندان ها و لثه ها است. به طور کلی، به سه طریق می توان این کار را انجام داد: از طریق رژیم غذایی، مراقبت های روزانه، و مراقبت های تخصصی منظم. انجام همه این کارها بهترین راه برای مراقبت و محافظت از دندان ها است.

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

رژیم غذایی و پوسیدگی دندان

کنترل رژیم غذایی عبارت است از پرهیز از غذاهایی که می توانند خطر گسترش پوسیدگی دندان ها را افزایش دهند. که به معنای عدم مصرف غذاهای حاوی شکر زیاد مانند نوشابه، شیرینی و بستنی است. علاوه بر این به معنای پرهیز از غذاهایی است که می توانند به راحتی زیر براکت ها گیر کنند، مانند تافی، آدامس، شیرین بیان و کارامل.

غذاهای خیلی سفت و چسبناک نیز می توانند موجب آسیب فیزیکی به ابزارهای ارتودنسی شوند. مطمئناً براکت ها و ریتینرهایی که سیم آنها شکسته یا شل شده است نمی توانند دندان ها را صاف کنند، هدفی که این ابزارها به خاطر آن استفاده می شوند! باید از خوراکی هایی مانند انواع آبنبات ها، انواع مغزها، گوشت خشک شده گاو، نان خشک شده پیتزا بپرهیزید. خوردن غذاهای سالم مانند هویچ و سیب را ادامه دهید- اما قبل از خوردن آنها را ابتدا در قطعات کوچکتر ببرید. از جویدن یخ، سر مداد و ناخن هایتان خودداری کنید: این عادات می توانند منجر به آسیب به ابزار ارتودنسی و حتی لب پر شدن دندان ها شوند!

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های روزانه

مسواک زدن با استفاده از مسواک مخصوص

می دانید که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان برای داشتن لبخندی سالم چقدر اهمیت دارند- مخصوصاً اکنون که تحت درمان ارتودنسی هستید. اما گاهی اوقات درست تمیز کردن دندان ها، مخصوصاً قسمت های دور براکت ها و سیم های ابزار، دشوارتر است. در اینجا به معرفی ابزارها و نکاتی برای بهتر تمیز کردن دندان ها خواهیم پرداخت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا گاز گرفتن داخل لپ باید درمان شود؟

با استفاده از یک مسواک دارای فرچه های نرم یا یک مسواک با فرچه های غیر هم سطح (مسواکی که فرچه های آن از قسمت لبه بلندتر و از قسمت های میانی کوتاه تر هستند) می توان به طور مؤثر پلاک های روی دندان ها را از بین برد- حتی با وجود براکت های ارتودنسی. از مسواک برقی با دور متوسط نیز می توان استفاده کرد. برای قسمت هایی که تمیز کردن آنها دشوار است، از مسواک بین دندانی استفاده کنید. فرچه های کوچک این ابزار کمکی که برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود، و شبیه ابزاری است که برای تمیز کردن داخل بطری استفاده می شود، می تواند زیر سیم ها، کنار براکت ها و بین دندان ها نیز دسترسی داشته باشد. با تلاش مستمر و ملایم، امکان دسترسی به کوچک ترین گوشه ها و شکاف ها، و کنترل تشکیل پلاک وجود دارد.

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

کشیدن نخ دندان

در طول درمان ارتودنسی بایستی حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. شاید انجام این کار با وجود براکت های ارتودنسی اندکی دشوارتر باشد، اما با استفاده از محصولات مخصوصی که برای این کار طراحی شده اند- از جمله فلاس تریدر و انواع خاص نخ دندان ها که می توانید آنها را از زیر سیم ابزار عبور دهید- به راحتی می توانید درست نخ دندان بکشید. ارتودنتیست یا دستیار او می توانند تکنیک های درست مسواک زدن با وجود براکت ها روی دندان ها را به شما یاد دهند- اما اگر سؤالی به ذهنتان خطور کرد حتماً آن را مطرح کنید.

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

فلوراید درمانی

بسته به شرایط شما، می توانیم درمان تکمیلی اعمال فلوراید در منزل یا در مطب را به شما پیشنهاد دهیم تا از این طریق مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی را افزایش دهید. برای پیشگیری از حتی کوچکترین التهاب یا زخم های لثه، ممکن است استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده به شما پیشنهاد شود.

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت های لازم در طول درمان ارتودنسی

مراقبت از نگهدارنده ارتودنسی

اگر از ریتینر یا نگهدارنده ثابت و متحرک استفاده می کنید، همانطور که دندان های خود را به صورت روزانه مسواک می زنید، باید ریتینر شما نیز به همین صورت مسواک زده شود. استفاده از محلول تمیز کننده نیز پیشنهاد می شود- اما هرگز روی ریتینر آب داغ نریزید، زیرا می تواند منجر به خراب شدن پلاستیک نرم آن شود و باعث شود ثبات و استحکام خود را از دست بدهد! زمانی که ریتینر خارج از دهان است، همیشه آن را دورن محفظه مخصوص قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت مکیدن انگشت چه مشکلاتی برای دندانها ایجاد میکند؟

مراقبت های تخصصی در طول درمان ارتودنسی

حتی اگر به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه می کنید، به این معنا نیست که شما نیاز ندارید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید- در واقع، اهمیت آن به اندازه قبل است! تمرکز ارتودنتیست روی بهبود بایت و صاف کردن دندان ها است، اما دندانپزشک باید طی معاینه مطمئن شود که با مراقبت های پیشگیرانه که برای پاکسازی دندان ها انجام می شود، دندان های شما کاملاً سالم مانده اند.

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code