تغذیه و رژیم غذایی در ارتودنسی دندان

با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان ها چه می توان خورد؟ آیا می توان با براکت ها شکلات یا چیپس خورد؟ آیا غذاهایی هستند که لازم باشد در طول درمان ارتودنسی به طور کامل از خوردن آنها خودداری کرد؟ آیا شما مجبورید تنها غذاهای نرم بخورید تا زمانی که براکت ها از روی دندان های شما برداشته شوند؟ اینها همگی پرسش هایی هستند که در طول دوره ای که تحت درمان ارتودنسی هستید، ممکن است در اینترنت به دنبال پاسخ آنها باشید.

خبر خوب اینکه تعداد زیادی غذاهای خوشمزه هستند که در طول دوره ای که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید می توانید از آنها بخورید، و هیچ اجباری نیست که تنها به خوردن غذاهای نرم یا پوره ها محدود شوید. اما مهم است که از غذاهایی که می توانید و نمی توانید بخورید آگاه باشید تا بتوانید به درستی از بریس های خود مراقبت کنید، و بهترین نتایج را از درمان ارتودنسی خود بگیرید.

چرا هنگام استفاده از بریس ها باید از غذاهای خاصی پرهیز کرد؟

ارتودنتیست شما را راهنمایی خواهد کرد تا در طول دوره درمان خود با بریس ها، در عادات غذایی خود احتیاط کنید، ان کار دلیل دارد. بریس ها براکت ها، بند، و سیم های کمانی دارد که همگی می توانند با غذاهای مختلف آسیب ببینند. خوردن غذای نادرست یا اشتباه می تواند منجر به آسیب به بریس ها شود.

علاوه بر آسیب به بریس ها، پرهیز از برخی غذاهای خاص برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها ضروری است. وقتی بریس دارید، ذرات غذا راحت تر بین بریس ها و دندان ها گیر می کنند. به همین دلیل است که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در طول درمان ارتودنسی مهم است. اگر ذرات غذا را به خوبی از کنار ابزارهای ارتودنسی پاک نکنید، نه تنها در معرض خطر پوسیدگی و کرم خوردگی قرار دارید، بلکه پلاک و تارتار به راحتی روی دندان ها انباشته می شوند، که به راحتی می توانند باعث شوند روی دندان ها لکه ایجاد شود.

این برای بسیاری از بیماران نگران کننده است زیرا زمانی که بریس ها از دهان خارج می شوند، لکه ها تنها در قیمت هایی از سطوح دندان ها مشاهده می شوند که روی آنها براکت وجود نداشته است. بواسطه این الگوی ایجاد لکه، شهرت سفید کردن دندان ها پس از بریس ها برای برطرف کردن تغییر رنگی که در طول درمان ارتودنسی اتفاق می افتد رو به افزایش است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی در بیمارانی که فشار خون دارند

با بریس ها چه غذاهایی نمی تواند خورد؟

در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید، لازم است از خوردن یک دسته غذاها بپرهیزید تا زمانی که درمان شما به اتمام برسد. این کار این اطمینان را بوجود می آورد که در طول غذا خوردن بریس ها هیچ آسیبی نمی بینند. آیا می دانید چه غذاهایی می توانید یا نمی توانید بخورید؟ در این قسمت فهرستی از این غذاها را ارائه می دهیم.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

آیا با بریس ها می توان پاپ کورن خورد؟

غذاها و خوراکی های ترد و سفت مانند پاپ کورن می توانند موجب شل شدن بندهای ارتودنسی، کنده شدن براکت ها، و سیم های کمانی روی براکت ها شوند. آنها نه تنها می توانند زیر بریس ها گیر کنند، بلکه می توانند منجر به پوسیدگی یا درد دندان ها شوند. غذاهای تردی که باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از:

  • چوب شور یا کراکر نمکی
  • پاپ کورن
  • کرفس و دیگر سبزیجات سفت
  • اکثر چیپس ها
  • مغزها
  • نان های مکزیکی سفت
تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

آیا با بریس ها می توان آبنبات سفت خورد؟

خوراکی های سفت هم می توانند به بریس ها آسیب برسانند، و هم به دندان ها صدمه بزنند. مخصوصاً اگر اخیراً بریس های خود را تنظیم کرده اید یا به تازگی بریس دریافت کرده اید. خوراکی های سفتی که باید از آنها پرهیز کنید عبارتند از:

  • آبنبات های سفت
  • برخی سبزیجات خام مانند هویچ
  • بادام زمینی خشک
  • بیسکوییت ها یا کلوچه های سفت
  • نان های سفت
  • یخ
تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

آیا می توان بلال خورد؟

وقتی از بریس ها استفاده می شود، کنترل خوراکی هایی که باید با دندان های جلو خورده شوند دشوار است.این کار می تواند موجب خم شدن سیم ها یا شل شدن براکت ها شود. از این غذاها و خوراکی ها بپرهیزید:

  • ذرت از روی بلال (ذرت ها را جدا کنید و سپس بخورید)
  • بال مرغ
  • گلابی و سیب درسته
  • خیارشور
  • کباب دنده
تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

آیا با بریس ها می توان پیتزا خورد؟

غذاهایی که جویدن زیاد نیاز دارند، مانند پیتزای خشک؛ می توانند برای بریس های شما خطرناک باشند. آنها می توانند زیر براکت ها گیر کنند و ممکن است برای خوردن سفت باشند. احتمالاً باید از خوردن این خوراکی ها خودداری کنید:

  • تکه های بزرگ گوشت های جویدنی (به جای آن، سعی کنید آن را به قطعات بسیار کوچک تبدیل کنید.
  • نان بیگل (نان شیرینی های حلقه ای)
  • گوشت گاو خشک شده در آفتاب
  • نان خشک پیتزا
تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

آیا با بریس ها می توان خوراکی های چسبناک خورد؟

خوراکی های مملو از قند و چسبناک همیشه برای دندان ها بد هستند، حتی اگر از بریس ها استفاده نمی کنید. اما، اگر از بریس ها استفاده می کنید، از آنجا که خوراکی ها و غذاهای چسبناک می توانند زیر بریس ها گیر کنند و جدا کردن آنها از دندان ها دشوارتر است و دندان ها را مستعد پوسیدگی می کنند، دردسرهای بزرگتری محسوب می شوند. خوراکی هایی که باید محدود شوند عبارتند از:

  • کارامل ها
  • شیرین بیان
  • تافی
  • آدامس خرسی
  • آدامس بادکنکی (آدامس های فاقد شکر به مقدار اندک مشکلی ندارند)
  • میوه های خشک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت سینوس و دندان درد: چه ارتباطی وجود دارد؟

غذاهایی که با بریس ها می توان خورد

اکنون که می دانید چه چیزهایی نباید بخورید، باید بدانید یا بریس ها چه غذاهایی می توان خورد. گرچه غذاهایی وجود دارند که لازم است در طول دوره ای که از بریس ها استفاده می کنید از خوردن آنها اجتناب نمایید، اما تعداد زیادی غذای خوشمزه هم هست که می توانید از آنها لذت ببرید. برخی از این گزینه ها عبارتند از:

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

گوشت بدون استخوان

اگر از بریس ها استفاده می کنید، از خوردن گوشت روی استخوان اجتناب کنید، اما اکثر خوردن دیگر گوشت ها ایرادی ندارند. ارتودنتیست ها توصیه می کنند گوشت ها را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

ماهی

اگر می خواهید در رژیم غذایی خود مقداری گوشت بگنجانید، اما هنوز برای خوردن گوشت گاو یا مرغ، که مقداری جویدن آنها دشوار است و می توانند به دندان ها فشار وارد کنند، آمادگی ندارید، ماهی جایگزینی فوق العاده است. ماهی چه به صورت پخته، سرخ شده، یا کبابی استفاده شود، مفید است. البته روش های طبخ دیگری نیز وجود دارد، اما از آنجا که ذاتاً نرم و ترد هستند، برای خوردن آن هیچ مشکلی نخواهید داشت، حتی اگر هنوز درد فک دارید.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

تخم مرغ پخته

تخم مرغ پخته یا هم زده که بیشتر از ماست برای صبحانه مناسب است، آنقدر نرم هست که بتوان با بریس ها آن را به راحتی خورد. علاوه بر این گزینه های زیادی وجود دارند که می توانید آنها را به تخم مرغ پخته اضافه کنید تا  لذیذتر شود. پنیر، پیاز، و فلفل از جمله این افزودنی های خوشمزه کننده هستند.

پاستا، سیب زمینی، و برخی نان ها

شما هم عاشق کربوهیدرات ها هستید؟ خوردن اکثر انواع پاستاها، سیب زمینی، و نان ها، با بریس ها مشکلی ایجاد نمی کند. تنها از خوردن نان های سفت و جویدنی مانند نان بیگل یا نان های گرد سفت که ممکن است به بریس های شما آسیب برسانند بپرهیزید.

پوره سیب زمینی نه تنها به راحتی آماده می شود، بلکه خوردن آن هم هیچ دردی بوجود نمی آورد و هرگز از خوردن آن خسته نمی شوید.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

سبزیجات نرم و پخته شده

در طول دوره درمان ارتودنسی گرچه ممکن است مجبور باشید از خوردن سبزیجات خام سفت پرهیز نمایید، اما میوه های نرم برای میان وعده فوق العاده هستند. سبزیجات سفت تر مانند هویچ ها را می توانید آب پز یا بخار پز کنید تا جویدن آنها راحت تر باشد.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

برخی میوه های تازه

میوه های تازه میان وعده های خوبی برای افرادی هستند که از بریس ها استفاده می کنند. اکثر بیماران از ازمیوه هایی مانند موز، زغال اخته، و توت فرنگی لذت می برند که نرم هستند و جویدن آنها راحت است. توصیه می کنیم، از خوردن سیب و گلابی درسته خودداری کنید و به جای آن میوه ها را به تکه های کوچکتر تبدیل کنید تا بدون هیچ خطری از خوردن آنها لذت ببرید.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

سوپ ها

سوپ ها می توانند یک وعده غذایی کامل برای افرادی تشکیل دهند که از بریس ها استفاده می کنند، مخصوصاً اگر به تازگی استفاده از بریس ها را آغاز کرده اید، و دهان شما در حال تطبیق با شرایط موجود است، ممکن است حین جویدن دندان های شما درد و سوزش بیشتری احساس کنند.

تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

فراورده های لبنی

اگر از بریس ها استفاده می کنید، فراورده های لبنی مانند ماست، شیر، و پنیرهای نرم هنوز هم بی خطر هستند. درست مانند خوراکی های دیگر که با بریس ها مصرف می شوند، پس از آنها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا ذرات باقی مانده بین دندان ها را پاک کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان اضافی در می آوریم؟

اگر به دنبال گزینه ای برای صبحانه هستید، اما با وجود بریس ها هنوز برای خوردن حبوبات و غلات آمادگی ندارید، ماست گزینه ای عالی است. زیرا هیچ جویدنی نیاز ندارد، در نتیجه به دندان های شما هیچ فشاری وارد نمی کند یا حتی مجبور نیستید برای خوردن آن از دندان های خود استفاده کنید. از سوی دیگر، از آنجا که انواع متعددی از ماست ها وجود دارند، می توانید ماست مورد علاقه خود را پیدا کنید.

بستنی سرد می تواند گزینه ای فوق العاده برای افرادی باشد که براکت ها به تازگی روی دندان های آنها قرار گرفته اند، زیرا هم می تواند به بی حس شدن داخل دهان کمک کند و از درد دندان ها بکاهد، و هم از التهاب ناشی از استفاده از براکت ها کم کند. تنها نکته مهم این است که پس از خوردن بستنی حتماً مسواک بزنید تا مانع تخریب دندان ها توسط شکر موجود در آن شوید.

برخی انواع خاص آبنبات ها به اندازه اندک

گرچه آبنبات های سفت و چسبناک کاملاً محدود کننده هستند، اما تا اندازه خاصی می توانید از انواع خاصی از آبنبات ها و شیرینی ها لذت ببرید. گاهگاهی خوردن کره بادام زمینی، شکلات تخته ای بدون مغز، کیک، پودینگ، و بستنی خوب هستند. از آنجا که شکر می تواند منبع تغذیه خوبی برای باکتری هایی باشد که موجب بروز حفره های دندانی می شوند، مطمئن شوید دندان ها و بریس ها را پس از مصرف آنها به خوبی تمیز کنید.

گرچه از بریس ها استفاده می کنید، هنوز هم می توانید از غذاهای متنوعی لذت ببرید. وقتی برای درمان ارتودنسی خود به یک ارتودنتیست مجرب مراجعه می کنید، وی همه این جزئیات را به شما متذکر خواهد شد و یا فهرستی از غذاهایی که باید و نباید مصرف کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد. این اطلاعات به بیمار اطمینان خاطر می دهند که می تواند از دوره درمان خود و زندگی با بریس ها نیز لذت ببرد.

به خاطر داشته باشید، آنچه می خورید تأثیر زیادی روی نتایج درمان شما خواهد داشت، بنابراین مصرف غذاهایی که آسیب رسان هستند را برای مدت کوتاهی محدود کنید تا از بهترین نتایج درمان خود لذت ببرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code