مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

تیتانیوم علیرغم حساسیت زا بودن و ارتباط بالینی نامشخص، استاندارد طلایی برای ساخت ایمپلنت های دندانی است. ایمپلنت های زیرکونیا بسیار امیدوار کننده هستند، اما مطالعات بالینی بیشتری نیاز است. همچنین، برای کاشت ایمپلنت های زیرکونیا، و به منظور کاهش بروز مشکلات، تجربه فنی و ملاحظاتی بیشتری نیاز است.

آیا ایمپلنت های زیرکونیا بهتر از ایمپلنت های تیتانیومی هستند؟

بیماران باهوش و کنجکاو بیش از پیش در حال افزایش آگاهی در مورد موادی هستند که با بدن آنها تماس پیدا می کنند و تأثیری که آنها می توانند روی سلامت آنها داشته باشند. هنگام کاشت ایمپلنت های دندانی نیز استفاده از ماده ای با کمترین میزان ایجاد واکنش و با کمترین میزان سمیت ممکن، ایده آل است. علاوه بر این، مهم است استحکام، موفقیت بالینی، و دیگر عوامل مرتبط هر ماده مورد بررسی قرار بگیرند.

طی چندین سال، تمایل به عدم استفاده از فلزات و قرار دادن آنها داخل بدن افزایش یافته است. به دلیل این افزایش علاقه به پزشکی همه جانبه و نگرانی بایت آنچه داخل بدن قرار می گیرد، بیماران بیشتری در مورد ایمپلنت های دندانی سؤال می پرسند. به طور سنتی، در مورد ایمپلنت های دندانی، تیتانویم مشهورترین و مؤثرترین گزینه بوده است. امروزه، ماده ای برای جایگزینی تیتانیوم وجود دارد که در قالب زیرکونیا کاملاً فاقد فلز است.

ایمپلنت های فاقد فلز زیرکونیا در زمینه ایمپلنت ها نسبتاً جدید هستند و در حال معرفی به بیماران می باشند. بسیاری از دندانپزشکان مجرب و معتبر بیش از دو دهه است که از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده می کنند. مواد استفاده شده سازگار با بدن انسان هستند و بالاترین نرخ پذیرش از سوی بدن را دارند که اسئواینتگریشن را افزایش می دهد، که به معنای جوش خوردن استخوان و رشد آن اطراف مواد ایمپلنت است، درست همانطور که اطراف ریشه های دندان های طبیعی رشد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دریافت فوری ایمپلنت های دندانی امکان پذیر است؟

بیمارانی که اطلاعات بیشتری درباره سلامتی دارند پیوسته این پرسش را مطرح می کنند که “آیا ایمپلنت های زیرکونیا بهتر از ایمپلنت های تیتانیومی هستند؟” پاسخ این پرسش یک آری یا خیر ساده نیست، زیرا مهم است که همه عوامل و الزامات اساسی که برای شخص بیمار و نیازهای شخصی او مناسب هستند را مد نظر قرار دهید.

نکته مهم دیگر این است که ایمپلنت های سرامیکی راهکار زیبایی برای بیمارانی هستند که نیازهای خاصی دارند، مانند نازک بودن بافت لثه، و نیز برای بیمارانی که به طور شفاف ابراز می کنند که تمایلی به استفاده از ایمپلنت های فلزی ندارند.

پس از استفاده ایمپلنت های دندانی تیتانیومی، تاکنون گزارشی از واکنش یا آلرژی به فلز وجود نداشته است (آلرژی به نیکل تنها ۵ درصد بوده است). با این حال، برخی افراد خاص هستند که در بدن خود به برخی فلزات خاص آلرژی یا حساسیت دارند یا در مورد داشتن فلزات خاصی در بدن خود ابراز نگرانی می کنند.

مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

آیا ایمپلنت های زیرکونیا فاقد فلز هستند؟

زیرکونیا به دلیل شباهتی که به الماس دارد شناخته شده است. زیرکونیا ماده ای کریستالی است که وقتی در دندانپزشکی ایمپلنت ها مورد استفاده قرار می گیرد مقداری تغییرات در آن ایجاد می شود تا ظاهری همرنگ دندان به آن دهد. زیرکونیا شکل کریستالی فلز رسانای زیرکونیوم است و بنابراین ایمپلنت های زیرکونیا “فاقد فلز” تلقی می شوند. به دلیل افزایش نگرانی در مورد جیوه استفاده شده در پر شدگی های دندانی، بسیاری از بیماران با ایده دور نگهداشتن کامل فلز از دهان خود راحت تر هستند و ایمپلنت های زیرکونیا این امکان را برای آنها فراهم می آورند.

ایمپلنت های زیرکونیا چقدر محکم هستند؟

زیرکونیا چندین دهه است که در جراحی های تعویض مفصل لگن استفاده شده است. ثابت شده است که قابلیت بارگذاری و ویژگی های سازگاری این ماده با بدن انسان، و نیز ویژگی پیوند فوق العاده این ماده با استخوان باعث شده است آنها به شکل غیر قابل باوری محکم باشند. زیرکونیا به دلیل استحکام و خواص مکانیکی برتر خود، به “فولاد سرامیکی” لقب گرفته است. ایمپلنت های زیرکونیا نه تنها محکم و قوی هستند، بلکه به بزاق و دیگر مواد شیمیایی داخل دهان واکنش نشان نمی دهند. هیچ فرسایش یا خوردگی در ایمپلنت های سرامیکی بوجود نمی آید که باعث می شود آنها برای فرایندهای جراحی جامع دهانی ایده آل باشند.

مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

آیا هر دو نوع ایمپلنت های زیرکونیا و تیتانیومی بی خطر هستند؟

هر دو گزینه مواد ایمپلنت ها سازگار با بدن انسان هستند، مورد تأیید TGA هستند، و بی خطر تلقی می شوند. به این معنا که، آنها با بدن انسان به خوبی پیوند می خوردند و غیر سمی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا هورمون ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند؟

آیا ایمپلنت های زیرکونیا بهتر از ایمپلنت های تیتانیومی هستند؟

هر یک از این دو نوع ماده مزایایی دارد و دندانپزشکان کاملاً با تجربه و معتبر ما پس از شنیدن نگرانی ها و اهداف خاص هر بیمار از درمان، می توانند نوع خاصی از این ایمپلنت ها را به آنها توصیه کند.

برخی مزایای انتخاب زیرکونیا که از نظر بیماران نیز مهم تلقی شده اند عبارتند از این حقیقت که زیرکونیا ماده ای سرامیکی است که از نظر بیولوژیکی خنثی است و رسانای برق نیست. به دلیل سرامیکی بودن، این ماده دچار خوردگی یا فرسایش نیز نمی شود، و به نظر بیماران آنها می توانند هر چه می خواهند بخورند و بنوشند بدون آنکه هیچ درد ناشی از بالا یا پایین بودن دما تجربه کنند. ایمپلنت های زیرکونیا، برای زیباتر بودن به رنگ سفید هستند و ظاهری طبیعی دارند.

بیمارانی که آلرژی یا بیماری خود ایمنی دارند می توانند مطمئن باشند که زیرکونیا موجب بروز هیچ واکنش منفی یا عوارض جانبی نخواهد شد و یا مشکلات بهداشتی را وخیم تر نمی کنند، زیرا مواد زیرکونیا با بافت استخوان و لثه به شکلی طبیعی تر از تیتانیوم در تعامل هستند.

هر ایمپلنت دندانی که انتخاب می کنید، لازم است در انتخاب دندانپزشک خود دقت لازم را داشته باشید تا فرایند شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب زیرکونیا و تیتانیوم چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

تحقیقات حاکی از این هستند که گرچه زیرکونیا تحت فشار یک ماده کاملاً قوی است اما از آنجا که انعطاف پذیری ندارد می تواند بشکند. در صورت ایجاد تغییرات و انجام تنظیمات با استفاده از مته دندانپزشکی، این مشهودتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی زیر روکش دندان

وقتی در زیرکونیا تغییراتی ایجاد می شود، برخلاف دیگر مواد دندانپزشکی، ممکن است ترک های ریزی شکل بگیرند که در نهایت منجر به شکستن روکش و حتی ایمپلنت خواهد شد.

از آنجا که ایمپلنت های زیرکونیا به صورت یک تکه یا یکپارچه طراحی می شوند، دندانپزشک باید بالای ایمپلنت را به گونه ای آماده کند که بتواند آن را متناسب با دهان بیمار به صورت سفارشی درآورد. این در مورد شروع ترک های ریز نیز صدق می کند و ممکن است منتشر شوند و باعث ایجاد شکست شوند و پس از آن ایمپلنت باید تخلیه شود.

ایمپلنت های زیرکونیایی که قطر اندکی دارند مستعد شکسته شدن هستند. همانطور که گفته شد زیرکونیا تحت فشار محکم است اما زیر فشارهای کششی اینطور نیست.

از آنجا که ایمپلنت های زیرکونیا اغلب به صورت یک تکه ساخته می شوند، روکش روی آنها تنها می توانند چسبانده شوند، در حالی که در ایمپلنت های سنتی اغلب از پیچ و گاهی چسب برای ثابت نگهداشتن روکش روی ایمپلنت استفاده می شد. بافت اطراف ایمپلنت و اطراف دندان نسبتاً متفاوت هستند و ممکن است سمان باعث بروز مشکلات متعددی برای بافت ها و استخوان اطراف ایمپلنت ها شود. از طرفی، یک تکه بودن ایمپلنت های زیرکونیا باعث می شود نتوان دست دندان های کامل را روی ایمپلنت های تیتانیومی قرار داد.

مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

نقاط قوت ایمپلنت های زیرکونیا

  • از زیر لثه ها رنگ تیره مشاهده نمی شود.
  • زیرکونیا مانند تیتانیوم دچار فرسایش نمی شود.
  • برعکس اتصالات فلزی داخل دهان، هیچ جریان پیزوالکتریکی وجود ندارد.
  • این ماده رسانای حرارتی نیست.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code