چرا کلسیم برای سلامت دندان ها ضروری است؟

مطمئناً به شما گفته شده است شیر خود را بنوشید زیرا حاوی کلسیم است که برای دندان های شما مفید است. به احتمال زیاد شما نیز چنین چیزی را به فرزند خود یادآوری کرده اید. اکثر افراد می دانند که کلسیم موجود در فراورده های لبنی برای سلامت دندان ها مهم است، اما ممکن است آنها درک نکنند که چگونه یا اینکه چرا از دندان ها محافظت می کند. اگر می خواهید درک عمیق تری از ارتباط بین کلسیم و سلامت دندان ها پیدا کنید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

چگونه کلسیم از دندان های شما محافظت می کند؟

کلسیم ماده ای معدنی است که تا حد زیادی نقش ساختاری در بدن ایفا می کند. این ماده یک عنصر حیاتی از بافت های استخوانی و همچنین پوشش سخت و بیرونی روی دندان ها به نام مینای دندان است. بدون کلسیم کافی، استخوان ها به صورت ضعیف رشد می کنند و دندان ها نرم تر و متخلخل تر می شوند. مصرف کلسیم در دوران کودکی بسیار مهم است، زمانی که استخوان ها و مینای دندان ها در حال شکل گیری هستند.

علاوه بر این، برای دندان های شما کلسیم باید داخل دهان حضور داشته باشد تا پس از آسیب دیدن یا از بین رفتن مواد  معدنی آنها توسط اسید مجدداً معدنی شوند.

بدیهی است، کلسیم برای استخوان ها و دندان های قوی و محکم مهم است. اما کلسیم نقش دیگری را نیز در سلامت دهان ایفا می کند: کلسیم با فسفر برای تولید بزاق کار می کند. بزاق حاوی فسفات کلسیم است که به خنثی کردن پلاک اسیدی کمک می کند.

دندان ها چگونه پوسیده می شوند؟

برای درک اینکه کلسیم چگونه از دندان های شما محافظت می کند، ابتدا باید کمی در مورد چگونگی روند پوسیدگی دندان ها یاد بگیرید. هنگامی که شما چیزی می خورید، ذرات کربوهیدرات روی دندان ها ایجاد می شوند. باکتری های دهان این کربوهیدرات ها را می خورند و اسید ترشح می کنند. این اسیدها به مینای دندان ها آسیب می رساند، که منجر به شکل گیری حفره ها می شوند. مصرف مواد مغذی مناسب کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید فرزند شما مینای دندان قوی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر الکل، نوشابه و قهوه روی دندان ها

هر چه مینای دندان ها قوی تر باشد، بهتر قادر به مقاومت در برابر این حملات اسیدی خواهد بود. افرادی که کلسیم کافی دریافت نمی کنند و بنابراین مینای دندان های آنها ضعیف تر است، بیشتر مستعد حفره های دندانی هستند. حتی ممکن است آنها دچار کمبود کلسیم شوند، شرایطی که در آن مینای دندان ها نازک، ضعیف و گچ- مانند می شود. کمبود کلسیم در واقع در کودکان کاملاً شایع است و می تواند هم روی دندان های شیری و هم دندان های دائمی تأثیر بگذارد.

کلسیم موجود در مواد غذایی مانند مکمل های کلسیم در معده جذب نمی شود. در عوض، کلسیم موجود در مواد غذایی همراه با سایر مواد مغذی در سراسر بدن حرکت می کند، در نهایت به مغز استخوان می رسد. از آنجا به دندان ها منتقل می شود و به داخل مینای دندان ها نفوذ می کند. بنابراین، کلسیم نقش مهمی در سلامت اسکلتی و سلامت دندان ها ایفا می کند.

نقش کلسیم بر سلامت دندانها

نقش کلسیم بر سلامت دندانها

چقدر کلسیم برای دندان های سالم نیاز دارید؟

مقدار توصیه شده روزانه یا RDA را برای کلسیم بر اساس سن مشخص شده است. اگر شما مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای بدن خود را به اندازه کافی تأمین کنید، باید در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آن دریافت کنید تا دندان ها و بقیه بدن خود را سالم نگه دارید. مقدار توصیه شده روزانه کلسیم به شرح زیر است:

  • کودکان سنین ۰ تا ۶ ماهه: ۲۰۰ میلی گرم
  • کودکان سنین ۷ تا ۱۲ ماهه: ۲۶۰ میلی گرم
  • کودکان سنین ۱ تا ۳ سال: ۷۰۰ میلی گرم
  • کودکان سنین ۴ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ میلی گرم
  • کودکان سنین ۹ تا ۱۸ سال: ۱۳۰۰ میلی گرم
  • بزرگسالان سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی: ۱۰۰۰ میلی گرم
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

نیاز به کلسیم کافی در دوران کودکی آغاز می شود. نوزادانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند بیشتر احتمال دارد که مینای دندان ضعیف و مستعد پوسیدگی داشته باشند. اگر شما از سینه خود به فرزند خود شیر می دهید، تا زمانی که شما به اندازه کافی مواد مغذی مصرف می کنید فرزند شما کلسیم کافی دریافت می کند. اگر شما از سینه خود به فرزند خود شیر نمی دهید، غذاهای غنی از کلسیم باید بخشی از رژیم غذایی فرزند شما در ابتدای دو سالگی باشند.

استفاده از یک ماشین حساب تغذیه ای یا اپلیکیشن تغذیه ای برای اندازه گیری مصرف کلسیم خود و فرزندتان طی چند روز، یک راه خوب برای تعیین این است که آیا شما مقدار توصیه شده روزانه کلسیم و سایر مواد معدنی را تأمین می کنید. اگر کلسیم مایه نگرانی باشد، ممکن است بخواهید با پزشک خود درباره مکمل های کلسیم صحبت کنید.

نقش کلسیم بر سلامت دندانها

نقش کلسیم بر سلامت دندانها

برخی از منابع غذایی خوب کلسیم

محصولات لبنی

محصولات لبنی به بالا بودن کلسیم شان شناخته شده هستند. یک لیوان هشت اونسی شیر حاوی حدود ۲۹۹ میلی گرم کلسیم است که حدود یک سوم میزان توصیه شده روزانه برای یک کودک بین سنین چهار تا هشت سال است. هشت اونس ماست حتی شامل کلسیم بیشتر- حدود ۴۱۵ میلی گرم- و ۵/۱ اونس پنیر چدار شامل ۳۰۷ میلی گرم کلسیم است.

میوه ها، آجیل ها و سبزیجات

با این حال، محصولات لبنی تنها منابع خوب کلسیم نیستند. برخی از دیگر منابع مورد علاقه کودکان شامل آب پرتقال غنی شده، لوبیا و بادام است. سبزی های دارای برگ، مانند اسفناج و کلم، منابع خوبی از این ماده مغذی محافظت دندان هستند. گرچه ممکن است فرزند شما به خوردن آنها در سالاد علاقه چندانی نداشته باشد، می توانید یک یا دو مشت از آنها را به یک اسموتی میوه اضافه کنید بدون آنکه عطر و طعم آن تغییری کند.

فقط مطمئن شوید که آبمیوه ها و اسموتی ها را در حد اعتدال به کودک خود بدهید، زیرا آنها می توانند حاوی شکر بسیار زیاد باشند، که باعث پوسیدگی دندان ها می شود. از کودک خود بخواهید پس از نوشیدن آب پرتقال غنی شده یا اسموتی، دهان خود را با آب بشوید. هر چه سریع تر شکر را از دهان و دندان های خود دور کنید، کمتر باید نگران پوسیدگی دندان باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های تقویت مینای دندان در منزل

گوشت

خوردن گوشت نیز برای دریافت کلسیم خوب است. سه اونس گوشت گاو حاوی حدود ۷۳ میلی گرم کلسیم است، در حالی که همان اندازه بخش گوشت خوک فقط حاوی بیش از ۵۰ میلی گرم کلسیم است. یک پرس ماست دارای ۱۲۰ میلی گرم کلسیم در هر فنجان است، بنابراین اگر شما به طور منظم محصولات لبنی مصرف می کنید، گاهگاهی خوردن برخی از گوشت ها دریافت کلسیم بیشتر کمک خواهد کرد بدون آنکه کودک خود را به خوردن کلسیم بیش از حد مجبور کنید.

نقش کلسیم بر سلامت دندانها

نقش کلسیم بر سلامت دندانها

مقدار زیادی از غذاهای غنی از کلسیم را امتحان کنید.

به طور کلی، هر غذای غنی از کلسیم منبع خوبی از این مواد مغذی است. در حقیقت، یک فنجان آب پرتقال غنی شده با کلسیم به اندازه نیم فنجان شیر یا یک تکه پنیر چدار حاوی کلسیم است. بنابراین اگر علاقه ای به لبنیات ندارید، آب پرتقال غنی شده ممکن است یک راه خوب برای دریافت کلسیم و سایر مواد مغذی لازم باشد.

غذاهای غنی شده با کلسیم و مکمل های کلسیم تنها منابع کلسیم نیستند. شما می توانید کلسیم را از کربنات کلسیم، سیترات کلسیم، لاکتات کلسیم، کلسیم فسفات و گلوکونولاکتات کلسیم دریافت کنید. این مواد را می توان در محصولاتی مانند آب پرتقال، ماست، نان و شیر سویا یافت.

بهداشت دهان و دندان و کلسیم

کارهای روتین بهداشتی دهان و دندان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، برای سلامت دهان و دندان کودک شما مهم هستند. با این حال، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی از مواد مغذی مناسب در رژیم غذایی خود دریافت می کنند. در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد نقش کلسیم در سلامت دندان، و یا اگر می خواهید برای یک چکاپ یا پاکسازی برای دندان های فرزند خود برنامه ریزی کنید، با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code