ورزش کردن بعد از درمانهای دندانپزشکی

اگر ورزش کردن بخشی از زندگی روزانه شما باشد، ممکن است شما نگران از دست دادن چند جلسه تمرین خود باشید. اگر قرار است یک یا چند فرایند دندانپزشکی را انجام دهید، احتمالاً می خواهید بدانید چقدر زود بعد از آن قادر خواهید بود ورزش کنید و به تناسب عادی خود باز گردید.

چندین مورد وجود دارند که باید بعد از اقدامات دندانپزشکی در نظر گرفته شوند، از جمله روند بهبود و اینکه از داروها یا بی حسی که طی فرایند استفاده شده است چه احساسی خواهید داشت. بسیاری از فرایندهای دندانپزشکی به شما اجازه می دهند ظرف چند روز پس از انجام آنها ورزش کنید.

نکته: زمان بندی ورزش کردن بعد از اقدام دندانپزشکی به وخامت فرایند شما بستگی خواهد داشت.

فرایندهای دندانپزشکی رایج

طیف وسیعی از اقدامات وجود دارند که در دندانپزشکی یا مطب جراح دهان و دندان می توانند انجام شوند. این اقدامات از پاکسازی های خفیف گرفته تا کشیدن دندان یا درمان ریشه. اگر شما موردی دارید که به داروی آرامبخش احتیاج نداشته باشید، یا تهاجمی نیست، مانند معاینات دندانی یا گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، شما می توانید بلافاصله پس از آن ورزش کنید.

اما اگر فرایند دندانی دارید که شامل کشیدن دندان، لثه، یا استخوان است، باید دستور العمل های دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید. اصلی ترین کاری که باید انجام دهید اجتناب از جدا یا شل کردن بخیه ها یا لخته های خون روی محل جراحی است- این می تواند منجر به بروز مشکلات بیشتری شود، از جمله عفونت. اگر قرار است روی دندان شما روکش قرار بگیرد، ممکن است لازم باشد به مدت ۳ تا ۵ روز پس از انجام فرایند از ورزش های شدید خودداری کنید.

فعالیت ورزش پس از اقدامات دندانپزشکی

فعالیت ورزش پس از اقدامات دندانپزشکی

آرامبخشی که برای شما استفاده شده است را در نظر بگیرید

بسته به جراح دهان و دندان شما و فرایندی که قرار است برای شما انجام شود، ممکن است لازم باشد برای شما آرامبخش تزریق شود تا از اضطراب شما کاسته شود و دهان شما بی حس شود. یک نوع آرامبخش، مسکن مخدری مانند کدئین یا هیدروکدون است. این دارو مستقیماً داخل سیستم عصبی مرکزی شما عمل می کند تا درد شما را تسکین دهد. این دارو ممکن است قبل یا بلافاصله پس از فرایند به شما داده شود. تا زمانی که اثر داروی مخدر به طور کامل از بین نرفته است، از انجام ورزش باید خودداری کنید، که بسته به دوز آن می تواند تا ۱۲ ساعت طول بکشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسنپ آن اسمایل یا لبخند فوری

یک بی حس کننده موضعی یک مسکن درد رایج است و ماده بی حس کننده قبل از فرایندهایی مانند کشیدن یا پر کردن دندان به داخل منطقه اطراف دندان تزریق می شود؛ این به طور کلی ۲ تا ۴ ساعت پس از تزریق دوام دارد. برخی دندانپزشکان و جراحان از اکسید نیتروز یا گاز خنده برای آرام کردن بیمار قبل از آغاز فرایند استفاده می کنند. تأثیر گاز خنده شما را آرام می کند؛ بنابراین، نباید تا منزل رانندگی کنید.

از بیهوشی کامل نیز برای فرایندهایی مانند کشیدن دشوار دندان یا کودکان خردسالی استفاده می شود که ممکن است آرام ننشینند- این دارو خواب آور است و در طول فرایند بیهوشی می آورد، بنابراین باید شخص دیگری همراه شما باشد تا بعد از اتمام فرایند شما را تا منزل همراهی کند زیرا ممکن است تا چند ساعت پس از فرایند تلوتلو بخورید.

فعالیت ورزش پس از اقدامات دندانپزشکی

فعالیت ورزش پس از اقدامات دندانپزشکی

انواع ورزش ها

اگر یکی از فرایندهای اصلی دندانپزشکی را انجام داده باشید، بدن شما به شما خواهد گفت چه زمانی سخت نگیرید و چه زمانی وقت ورزش کردن است. حتی اگر انرژی زیادی داشته باشید، هنوز هم باید با احتیاط عمل کنید- مخصوصاً روز جراحی و چند روز بعد از آن. نکته اصلی پرهیز از انجام هر گونه فعالیت یا حرکت شدید است- روان و بدون حرکات شدید و تکان دهنده حرکت کنید.

یکی از راه های انجام این کار، از طریق یک دامنه حرکات یا تمرینات ROM است. تمرینات ROM با حفظ انعطاف پذیری و سلامت مفاصل و عضلات شما، برای آنها مفید هستند، در عین حال که تأثیر اندکی روی منطقه فک و سر شما دارند. تمرینات شامل حرکت مکرر شانه ها و بازوها با حرکات همزمان برای بهبود جریان خون هستند. اگر پزشک شما پس از جراحی برای شما داروی مسکن تجویز کند، برخی از عوارض جانبی آنها شامل خستگی و سرگیجه هستند- هنگام تمرین کردن احتیاط کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا دندان خرگوشی

احتیاط ها و هشدارها

اگر شما در حال دنبال کردن دستورات دندانپزشک خود در خصوص ورزش کردن و دوره بهبود هستید، دهان و لثه های شما باید به درستی بهبود پیدا کنند. در برخی موارد، یک تکان شدید سر یا حرکت ناگهانی ممکن است باعث شل شدن پر شدگی دندان یا روکش آن شود. علاوه بر این، می تواند موجب شل و کنده شدن لخته خون روی لثه ها شود.

خونریزی، درد شدید، یا ترشحات سبز یا سفید رنگ هشدار دهنده نیاز به مراجعه مجدد هر چه سریع تر به دندانپزشک برای انجام معاینه است.

مراقب خشکی حفره دندان باشید

ورزش کردن خیلی زود و اجازه ندادن به لثه ها تا به طور کامل بهبود پیدا کنند، می تواند منجر به بروز خشکی حفره دندان شود. بنابراین مهم است به حرف دندانپزشک خود گوش دهید. اگر می خواهید از خشکی حفره دندان بپرهیزید، باید از محافظ دندان استفاده کنید و آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است را مصرف کنید. علاوه بر این، از شستشوی شدید دهان، استفاده از نی، و کشیدن سیگار خودداری کنید. با دقت مسواک زدن نیز مهم است.

فعالیت ورزش پس از اقدامات دندانپزشکی

فعالیت ورزش پس از اقدامات دندانپزشکی

علائمی که به شما می گویند باید ورزش کردن را متوقف کنید

اگر شما به ورزش های روتین خود پرداختید و متوجه خونریزی از محل درمان خود شدید، زیاد شد یا مجدداً آغاز شد، با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر متوجه شدید مقدار تورم افزایش یافته است، تب دارید، یا بخیه های شما از هم باز شده اند، باید ورزش کردن را متوقف کنید. احساس سر گیجه و سبکی سر نیز از جمله علائمی هستند که شما باید فوراً دست نگهدارید و به دنبال ویزیت دندانپزشک باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل بوی بد دهان ناشی از دستگاه گوارش
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code