تأثیرات کلر موجود در آب روی دندان ها

آب تنی در استخر یک راه عالی برای خنک ماندن در تابستان است. گرچه ممکن است بر لین باور باشید که اگر در آب تمیز شنا کنید هیچ ضرری به شما وارد نخواهد شد، اما می تواند برای دندان های شما مضر باشد. باور کنید یا نه، مواد شیمیایی مورد استفاده برای از بین بردن عوامل بیماری زا در آب می توانند به لبخند شما آسیب وارد کنند. با رعایت چند نکته ساده ای که دندانپزشک شما به شما گوشزد می کند، همچنان می توانید از شنای با طراوت لذت ببرید.

کلر یک راه ضروری و مؤثر برای از بین بردن باکتری های مضر در آب آشامیدنی و استخرها است. اما ممکن است این پرسش به ذهن شما خطور کند که “آیا کلر برای دندان های شما مضر است؟”. ما خطرات احتمالی کلر برای سلامت دهان و دندان های شما را بررسی خواهیم کرد و به شما اطلاع خواهیم داد که چگونه از خود محافظت کنید تا بتوانید به لبخند زدن ادامه دهید.

چرا کلر در آب استفاده می شود؟

به گفته شورای شیمی آمریکا، قبل از اینکه از کلر در آب آشامیدنی برای از بین بردن میکروب های بیماری زا استفاده شود، بیماری های منتقله از آب هر ساله جان هزاران نفر را می گرفتند.

در استخرها و جکوزی ها، کلر و pH اولین خط دفاعی در برابر میکروب های خطرناکی هستند که می توانند باعث ابتلای شما به بیماری های تفریحی آب شوند که علائمی مانند موارد زیر را دارند:

  • اسهال
  • بثورات پوستی
  • گوش درد
  • سرفه کردن
  • احتقان یا گرفتگی بینی
  • و درد چشم
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا دندان خرگوشی

کلر موجود در آب لوله کشی شما به طور کلی برای ایجاد مشکلات دندانی کافی نیست، اما غوطه ور شدن در جکوزی یا شیرجه زدن منظم در استخر محله می تواند اثرات منفی روی مینای دندان های شما داشته باشد.

تأثیرات کلر موجود در آب روی دندان

تأثیرات کلر موجود در آب روی دندان

کلر چه اثراتی روی دندان ها دارد؟

استخرهای کلردار و جکوزی حاوی سطوحی از pH هستند که می توانند باعث فرسایش مینای دندان ها شوند. البته، بعید است که شما با دهان باز شنا کنید (اگر شنا کنید و این کار را انجام ندهید)، اما گهگاهی آب تمایل دارد به داخل دهان شما نفوذ کند. بعید است که چند بار در سال رفتن به استخر محله هیچ گونه عوارض جانبی داشته باشد. با این حال، اگر روزانه یک دور شنا می کنید یا هر شب در وان آب گرم غوطه ور می شوید، احتمال فرسایش مینای دندان های شما واقعی است- بخصوص اگر بیش از حد به آب استخر کلر زده شده باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC سطح pH آب تصفیه شده را بین ۲/۷ و ۸/۷ توصیه می کند. غلظت کلر آزاد باید حداقل ۱ قسمت در میلیون در استخرها و حداقل ۳ قسمت در میلیون در جکوزی ها باشد.

اگر بعد از مواجه شدن مکرر با آب کلردار متوجه هر یک از علائم زیر شدید، ممکن است مینای دندان های شما در حال از بین رفتن باشند (که به آن جرم دندان شناگری گفته می شود). دندان های شما ممکن است:

  • تغییر رنگ دهند.
  • لبه های دندان های جلوی شما ممکن است شفاف به نظر برسند.
  • در مراحل بعدی، ممکن است هنگام مصرف غذاهای سرد یا گرم، حساسیت شدید دندانی را احساس کنید.
تأثیرات کلر موجود در آب روی دندان

تأثیرات کلر موجود در آب روی دندان

چگونه از دندان های خود در برابر کلر محافظت می کنید؟

سطح pH موجود در آب با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، بنابراین در اینجا نکاتی وجود دارند که به شما کمک می کنند بدانید که آیا شیرجه زدن بی خطر است یا خیر:

  • هنگامی که در یک استخر عمومی یا در تعطیلات گرمسیری هستید، به کاشی ها، نرده ها و نردبان های استخر توجه کنید. آب استخر اگر خیلی اسیدی باشد باعث خوردگی این سطوح می شود. اگر متوجه وجود لکه های ناشی از فرسایش روی دندان ه اشدید، آب ممکن است همین کار را با دندان های شما انجام دهد، بنابراین به فکر کنار گذاشتن شنا باشید یا به فکر شنا کردن در جای دیگری (شاید در یک جای دیگر حاوی آب طبیعی) باشید.
  • نوارهای pH استخر در فروشگاه های لوازم تفریحی محلی موجود هستند و این امکان را برای شما فراهم می کنند که قبل از ورود به داخل آب آن را آزمایش کنید.
  • اگر صاحب خانه هستید، ممکن است سعی کنید با حفظ استخر حیاط خلوت خود در هزینه های خود صرفه جویی کنید- اما این می تواند مشکل ساز باشد. حداقل یک بار در هفته تعادل pH استخر خود را بررسی کنید و در صورت نیاز، و اگر بودجه شما اجازه می دهد، یک متخصص را استخدام کنید تا در اولین استفاده شما آن را بررسی کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چقدر طول می کشد تا آموکسی سیلین روی دندان درد عمل کند؟

با رعایت این اقدامات احتیاطی هنگام شنا در استخرهای کلردار و محدود کردن تعداد دفعات شنا یا استراحت در آب کلردار، می توانید خطر فرسایش مینای دندان ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. اگر شما یک شناگر مشتاق و حرفه ای هستید، مراقب میزان آب داخل دهان خود باشد. و بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید تا شانس بیشتری برای مقاومت در برابر اثرات کلر داشته باشید. حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و فراموش نکنید که زبان خود را مسواک بزنید. به فکر استفاده از خمیر دندانی باشید که به تأمین کلسیم طبیعی برای تقویت مینای دندان های شما کمک می کند. و حتماً به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند هر گونه فرسایش در حال توسعه را زودتر تشخیص دهد. وقتی همه این کارها را انجام می دهید، مراقبت از سلامت دهان و دندان ها باید به صورت روتین پیش بروند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code