آیا گاز گرفتن داخل لپ باید درمان شود؟

برخی افراد تصور می کنند گاز گرفتن داخل گونه یک عادت بد، بی خطر شبیه جویدن ناخن است. گرچه به نظر می رسد این رفتار تکرار شونده است، اما می تواند نشانه یک وضعیت مربوط به سلامت روان باشد، مانند اختلالات وسواس فکری- عملی (OCD) که بر اثر استرس و اضطراب ایجاد می شوند.

به نظر می رسد گاز گرفتن و جویدن مزمن داخل لپ- که اصطلاح علمی آن morsicatio buccarum است- یک رفتار تکرار شونده متمرکز بر بدن (BFRB) مانند کشیدن مو (trichotillomania) و کندن پوست (excoriation) باشد. این رفتار شبیه مشکلات مربوط به اضطراب می باشد.

DFRBها رفتارهایی هستند که علیرغم تلاش برای متوقف کردن آنها تکرار می شوند. آنها زمانی به یک اختلال تبدیل می شوند که کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند و باعث بروز آسیب یا اضطراب شوند. BFRBها عموماً در دوران نوجوانی آغاز می شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند.

گاز گرفتن گونه

گاز گرفتن گونه

انواع گاز گرفتن داخل گونه

پنج نوع گاز گرفتن داخل لپ وجود دارد:

گاز گرفتن تصادفی دوره ای داخل لپ

گرچه این نوع گاز گرفتن می تواند موجب بروز آفت دهان شود، اما گاز گرفتن گاهگاهی و تصادفی داخل لپ نباید نگران کننده باشد.

گاز گرفتن گونه

گاز گرفتن گونه

گاز گرفتن تصادفی پیوسته داخل گونه

اگر شما دائماً به صورت تصادفی داخل گونه خود را گاز بگیرید- و بیشتر از آنکه خودتان دوست داشته باشید- ممکن است دندان های شما درست در یک راستا قرار نگرفته باشند یا ممکن است فک شما مشکلی داشته باشد. دندانپزشک شما می تواند توصیه درستی در مورد این مشکل به شما کند و ممکن است یک راهکار ارتودنتیک مانند بریس ها داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ویتامین ها می توانند به درد مفصل فکی- گیجگاهی کمک کنند؟

گاز گرفتن داخل لپ حین خواب

این رفتار غیر ارادی می تواند توسط یک دندانپزشک و با ارائه یک محافظ دندان برطرف شود که از تماس مستقیم دندان ها با داخل گونه ها جلوگیری می کند.

گاز گرفتن داخل گونه از روی عادت

به عنوان یک عادت، این فعالیت غیر ارادی می تواند با رفتار دیگری که کمتر آسیب زننده است جایگزین شود.

BFRD

این گاز گرفتن وسواس گونه داخل لپ است که علیرغم تلاش برای متوقف کردن آن ادامه می یابد.

علل بروز گاز گرفتن داخل لپ

به نظر نمی رسد که تنها یک علت برای گاز گرفتن مزمن داخل گونه BFRD وجود داشته باشد. برخی از علل احتمالی بروز این مشکل عبارتند از:

  • یک واکنش غیر ارادی به استرس
  • واکنش غیر ارادی به خستگی یا عدم تحرک
  • یک روش مقابله نیمه ارادی برای فشار روحی بیش از حد.

گرچه رفتارهای آسیب زننده به خود، گاز گرفتن و جویدن داخل گونه از روی عادت، نوعی رفتار اجباری هستند و ممکن است فرد فکر کند آنها رفتارهای کاملاً طبیعی هستند.

گاز گرفتن داخل گونه چه خطراتی دارد؟

پیامد اولیه گاز گرفتن مکرر داخل گونه آسیب به بافت دهان است. این آسیب می تواند منجر به آسیب های بزرگتر مانند زخم های دهان یا آفت شود.

برخی افرادی که داخل گونه خود را گاز می گیرند، یک بخش “مورد علاقه” داخل گونه خود دارند که باعث می شود آنها گاز گرفتن یا جویدن خود را روی آن ناحیه متمرکز کنند. این می تواند منجر به ایجاد لکه ای روی پوست شود که زبر و است احساس می شود دندانه دار است. پوستی که ترک خوده می تواند این اجبار را بوجود بیاورد که فرد با جویدن بیشتر ناحیه آسیب دیده آن را صاف و صیقلی کند، در نتیجه یک زخم دایره ای شکل ادامه دار یا رو به وخامت بوجود می آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عکس برداری یا رادیوگرافی دهان و دندان

گاز گرفتن داخل گونه و سرطان دهان

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ روی تحریک مکانیکی مزمن CMI از دندان ها نشان داد که CMI قادر به ایجاد سرطان دهان نیست. اما اگر سرطان ناشی از علل دیگری وجود داشته باشد، CMI می تواند سرطان دهان را تشدید کند یا پیشرفت دهد.

آسیب روانی ناشی از گاز گرفتن داخل دهان

اغلب، گاز گرفتن اجباری داخل گونه احساس گناه و شرم ناشی از آسیب رساندن به خود را بوجود می آورد. این می تواند منجر به احساس ناامیدی شود. گاهی اوقات آنها اقدامات زیادی را برای جلوگیری از مشاهده رفتار خود توسط دیگران انجام می دهند، که می تواند فعالیت اجتماعی و تعامل آنها را محدود کند.

گاز گرفتن داخل لپ و دندان های عقل

با رویش دندان های عقل، آنها می توانند باعث آزردگی و حتی بریدگی غشاء داخلی گونه های شما شوند. این اتفاق عموماً با گاز گرفتن تصادفی داخل گونه همراه است تا گاز گرفتن داخل گونه ناشی از BFRB.

گاز گرفتن گونه

گاز گرفتن گونه

چگونه می توان گاز گرفتن داخل لپ را متوقف کرد؟

اگر شما از گاز گرفتن تصادفی و پیوسته داخل لپ رنج می برید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. احتمالاً یک دلیل ساده وجود دارد که می تواند با اقدامات دندانپزشکی، و در برخی موارد، با جراحی برطرف شود.

اگر شما پیوسته داخل گونه خود را گاز می گیرید، درمان ممکن است پیچیده تر باشد. گام نخست این است که مشخص شود رفتار از روی عادت یا از روی اجبار انجام می شود.

گاز گرفتن داخل لپ از روی عادت اغلب می تواند با راهنمایی ساده، نظم شخصی، و صبوری برطرف شود. برخی تکنیک هایی که ثابت شده است می توانند برای برخی افراد موفقیت آمیز باشند عبارتند از:

  • جویدن آدامس برای جایگزینی جویدن داخل گونه- دندانپزشک آدامس فاقد قند را به شما توصیه خواهد کرد.
  • تنفس عمیق وقتی احساس می کنید تمایل به جویدن داخل گونه خود دارید.
  • شناسایی محرک هایی که باعث بدتر شدن عادت می شوند، و سپس جایگزینی گاز گرفتن داخل گونه با فعالیت دیگر.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت ارتودنسی

گزیدن و جویدن اجباری داخل گونه BFRB و شرایط پیچیده تری است. درمان گاز گرفتن مزمن داخل لپ باید روی عناصر احساسی و رفتاری متمرکز باشد. برخی مراحل توصیه شده عبارتند از:

  • کاهش میزان استرس
  • حذف محرک هایی که باعث ایجاد رفتار می شوند.
  • هیپنوتیزم
  • مدیتیشن برای کاهش اضطراب
  • آموزش آگاهی ذهن برای افزایش هشیاری
  • گفتگو درمانی، شامل درمان رفتاری شناختی، رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان معکوس عادت، و درمان پذیرش و تعهد

خلاصه

اگر متوجه شدید که گونه های خود را به طور مداوم گاز می گیرید، اولین قدم شما این است که نوع گاز گرفتن داخل گونه خود را مشخص کنید.

  • گاز گرفتن تصادفی و منظم داخل گونه ها
  • گاز گرفتن داخل گونه در طول خواب
  • گاز گرفتن داخل لپ از روی عادت

هنگامی که نوع گاز گرفتن داخل گونه خود را مشخص کردید، می توانید تعیین کنید که چگونه رفتار را به بهترین نحو اصلاح کنید، خواه به دندانپزشک مراجعه کنید، خواه به یک روانشناس مراجعه کنید، یا یک خود درمانی را آغاز کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code