دندان میخی شکل

دندان میخی شکل که گاهی اوقات تحت عنوان “دندان دراکولا” به آن اشاره می شود، نوعی ناهنجاری دندانی به نام میکرودنشیا است. این شرایط دندانی چندان شایع نیست، به همین دلیل بسیاری از افراد راجع به آن اطلاع ندارند. دندانپزشک ها از این عنوان برای توصیف دندان های مخروطی شکل، تیز یا دندان هایی استفاده می کنند که کوچکتر از حد معمول هستند. در اکثر موارد، این شرایط به هیچ عنوان سلامت دهان و دندان را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما از نظر زیبایی مشکل ایجاد می کند.

حقایق مربوط به دندان میخی شکل

  1. آنقدر کوچک هستند که اکثر افراد آنها را با دندان های شیری اشتباه می گیرند.
دندان میخی شکل

دندان میخی شکل

دندان میخی شکل، دندانی غیر عادی است که به جای دندان های سالم فک بالا در جلوی دهان رشد می کند. این دندان ها ممکن است در هر سمت دهان رشد کنند و این شرایط می تواند تک دندان های کناری دندان های وسط (دندان های لترال) را تحت تأثیر قرار دهد. در برخی موارد نادر، دندان های مندیبولار (قوس دندانی پایین) تحت تأثیر قرار می گیرند. اگر دندان های لترال شیری به موقع کشیده نشوند، شبیه دندان های میخی شکل به نظر خواهند رسید، به همین دلیل نباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. دندان های میخی شکل اغلب تیز هستند و در اطراف خود فضای خالی دارند و از دندان لترال در سمت دیگر فک کوچکتر به نظر می رسند.

دندان میخی شکل

دندان میخی شکل

وقتی فردی به بزرگسالی می رسد، کاملاً واضح است که احتمال باقی ماندن یک دندان شیری بسیار اندک است. برای حصول اطمینان از اینکه این دندان، شیری است یا میخی شکل، به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه یا عصب کشی

  1. تصور می شود منشاء مادرزادی داشته باشند.

داشتن دندان میخی شکل به این معنا نیست که سلامت عمومی و سلامت دهان شما با مشکل مواجه شده است. با این حال، وجود این نوع دندان ها می تواند به یک نقص مادرزادی بنیادی اشاره داشته باشد یا شرایطی که باید به آن پرداخته شود. شرایط متنوعی که اکثر آنها ارثی هستند، می توانند باعث شوند دندان به صورت میخی شکل رشد کند. ناشناخته ترین عامل میخی شکل شدن دندان، سیفلیس مادرزادی (congenital syphilis) است. در صورتی که مادر درمان با پنی سیلین را پیش از شکل گیری دندان آغاز نکند، دندان به صورت غیر عادی شکل خواهد گرفت. یکی دیگر از شرایط ارثی که می تواند باعث بروز این مشکل شود اکتودرمال دیسپلازی است، شرایطی که علاوه بر دندان میخی شکل، موجب اختلالات در پوست و مو می شود.

  1. دندان دیگری می تواند در قسمت داخلی دندان میخی شکل رشد کند.

صرف نظر از ظاهر غیر عادی و مشکلاتی که برای زیبایی بوجود می آورند، وجود این نوع دندان ها نگران کننده نیستند. به واسطه ی اندازه ی آنها، از نظر عملکردی نمی توانند کاملاً مفید باشند، اما منجر به بروز مشکلات در بایت نیز نخواهند شد. هر چند در کنار آنها فضای خالی وجود دارد، اما دندان کناری آنها جابجا نخواهد شد. در برخی موارد نادر، ممکن است دندانی در قسمت داخلی این دندان ها ظاهر شود. با این وجود، این اختلال در شکل گیری دندان ها نمی تواند مستقیماً به میخی شکل بودن دندان مرتبط باشد.

در صورتی که دندانپزشک در قسمت داخلی این دندان یک دندان دیگر پیدا کند، پیشنهاد می دهد تصویر رادیوگرافی با اشعه ی ایکس تهیه شود تا سطح آسیبی که تحت این شرایط به ساختار دندان وارد شده است مورد ارزیابی قرار گیرد. بدترین وضعیت به کشیدن دندان ختم می شود. علاوه بر این، در صورتی که در نتیجه ی این شرایط لثه ها ملتهب شوند، داروی مسکن برای بیمار تجویز می شود.

دندان میخی شکل

دندان میخی شکل

 

  1. می توان آنها را اصلاح کرد به گونه ای که شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان های عقل روی درمان ارتودنسی تأثیر دارند؟

اصلاح دندان های میخی شکل از لحاظ پزشکی ضروری نیست، اما بسیاری افراد زمانی که از لبخند خود شناخت پیدا می کنند، حس خوبی نسبت به آنها نخواهند داشت. اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید، باید به فکر اصلاح آن باشید. فرایند اصلاح آن چندان پیچیده و پر هزینه نیست، از طرف دیگر تأثیر زیادی روی اعتماد به نفس شما خواهد داشت. دندانپزشک مشکل دندان های (لترال) میخی شکل را به دو طریق بر طرف می کند: باندینگ دندان و ونیرهای پرسلاین.

هر دو گزینه می توانند نتایج فوق العاده ای در پی داشته باشند، اما دندانپزشک می تواند تصمیم بگیرد کدام یک برای شما بهتر است. باندینگ دندان سریع تر انجام می شود، ارزان تر و کاملاً بدون درد است. کامپوزیتی که از نظر رنگ با دیگر دندان های شما تطبیق داشته باشد روی دندان میخی شکل قرار می گیرد سپس شکل داده می شود تا با دیگر دندان ها تناسب داشته باشد. ونیرها پوشش های نازکی هستند که روی سطح جلویی دندان ها قرار می گیرند و راهکارهای دائمی تری هستند. ابتدا دندان با استفاده از دریل دندانپزشکی شکل داده می شود، سپس ونیرهای موقت و دائم روی آن قرار می گیرند.

دندان میخی شکل

دندان میخی شکل

  1. یک دندانپزشک خوب می تواند میخی شکل بودن دندان را در سنین پایین تشخیص دهد.

تنها یک دندانپزشک می تواند تشخیص درستی از دندان میخی شکل داشته باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، ممکن است دندان میخی شکل با دندان شیری اشتباه گرفته شود. به همین دلیل تشخیص آن در کودکان دشوار خواهد بود. با این حال، یک متخصص قادر خواهد بود دندان شیری را از دندان میخی شکل تشخیص دهد. اگر کودک شما دندانی تیز با شکلی غیر عادی، شبیه دندان “دراکولا” دارد، با یک دندانپزشک مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راه هایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

اگر مشخص شود که دندان کودک میخی شکل است، گزینه های درمان را از دندانپزشک خود جویا شوید. به احتمال زیاد، دندانپزشک ابتدا یک راهکار موقت، باندینگ دندان، را پیشنهاد خواهد داد. علاوه بر این، می تواند استفاده از بریس ها را پیشنهاد دهد، تا از این طریق فضای خالی اطراف دندان ها را کاهش دهد. فراموش نکنید همان مشکلاتی که برای دندان های طبیعی بوجود می آیند ممکن است برای دندان های میخی شکل نیز بوجود بیایند، بنابراین مواظب پوسیدگی، حفره های دندان و آبسه ها باشید.

0/5 (0 نظر)
2 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code