روش های صاف کردن دندان ها بدون بریس های ارتودنسی

بریس ها ابزارهای دندانی هستند که از فشار و کنترل برای جابجایی و صاف کردن تدریجی دندان ها استفاده می کنند.

دندان هایی که نامرتب یا فشرده هستند، دندان هایی که شکاف های زیادی بین آنها وجود دارد و خطوط فک که به خوبی روی یکدیگر بسته نمی شوند، اغلب با بریس ها درمان می شوند.بریس ها امکان درمان انعطاف پذیری را فراهم می کنند که با نحوه پاسخ دندان های شما به هم راستایی سازگار است.بریس ها همچنین دارای مزیت کم تهاجم بودن، ایجاد کمترین ناراحتی و عدم نیاز به زمان بهبود در حین درمان هستند.به همین دلایل، بریس ها برای درمان نامرتبی دندان ها و فک ها انتخابی محبوب بوده اند.تنها جایگزین ثابت شده برای بریس ها، جراحی فک است که همه افراد معیارهای انجام آن را ندارند.

برخی از انجمن ها و اطلاعات آنلاین وجود دارند که ادعا می کنند می توانید درمان ارتودنسی خود را در منزل انجام دهید تا از استفاده از بریس ها جلوگیری کنید. این براکت ها و جایگزین های خانگی می توانند برای همیشه به دندان های شما آسیب بزنند.

انواع بریس ها

اگر به فکر دریافت بریس ها هستید، ممکن است مزایا و معایب سه نوع اصلی را بسنجید.

بریس های فلزی

بریس های فلزی، سبک سنتی بریس های دندانی هستند. معمولاً از فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته شده اند و از براکت های فلزی، حلقه های الاستیک و سیم های کمانی تشکیل شده اند که فشار ثابت و ملایمی را به دندان های شما وارد می کنند.

فشار روی دندان ها در طول زمان به این معنا است که دندان های شما به تدریج حرکت می کنند و فک شما تغییر شکل می دهد تا با شکل سیم بریس مطابقت داشته باشد.

انواع بریس ها

انواع بریس ها

بریس های سرامیکی

اینها با استفاده از همان مفهوم بریس های فلزی کار می کنند. بریس های سرامیکی به جای براکت های فلزی از براکت های شفاف استفاده می کنند که باعث می شود کمتر دیده شوند (گرچه در بیشتر موارد، هنوز هم می توانید تشخیص دهید که کسی آنها را پوشیده است).

بریس های سرامیکی همچنین دارای یک سیم کمانی و حلقه های شفاف هستند تا موقعیت دندان های شما را به آرامی با فشار ثابت و ملایم تغییر دهند.

بریس های نامرئی

سیستم های بریس نامرئی به مجموعه ای از الاینرهای شفاف اشاره دارد که در تمام طول روز استفاده می شوند، به استثناء زمانی که در حال غذا خوردن هستید. این بریس های غیر سنتی که یکی از نام های تجاری شناخته شده آن اینویزیلاین است، در بین انواع محبوب بریس ها که کمتر دیده می شوند قرار دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حقایق مربوط به دندان ها که بهتر است کودک شما آنها را بداند!

این الاینرهای شفاف توسط متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک تجویز می شوند و درست مانند بریس ها عمل می کنند و با اعمال فشار روی دندان ها به تدریج شکل دندان های شما را تغییر می دهند.

بررسی سال ۲۰۱۸ از مطالعاتی که در دسترس بودند نشان می دهد که اینویزیلاین به عنوان جایگزینی برای بریس ها برای افراد مبتلا به مال اکلوژن جزئی تا متوسط ​​(همراستایی دندان ها) عمل می کند.

آیا ریتینرها می توانند بدون بریس دندان ها را صاف کنند؟

ریتینر” به یک ابزار دندانپزشکی سیمی گفته می شود که در طول شب از آن استفاده می کنید تا بعد از برداشتن بریس ها دندان های خود را در یک راستا نگه دارید. شما نمی توانید هر شب به سادگی برای خواب از ریتینر استفاده کنید یا از نگهدارنده شخص دیگری برای صاف کردن دندان های خود بدون بریس ها استفاده کنید.

اگر دندان های شما فقط کمی کج یا فشرده هستند، دندانپزشک شما ممکن است به جای مجموعه کامل بریس ها، یک نگهدارنده ثابت را توصیه کند. در برخی موارد، حتی ممکن است بتوانید از یک نگهدارنده متحرک به عنوان بخشی از درمان دندان هایی با فشردگی خیلی کم استفاده کنید.

طرح درمان ریتینر فقط باید تحت نظارت دقیق ارتودنتیستی دنبال شود که آنها را تجویز کرده است.

آیا باید سعی کنم دندان هایم را بدون بریس ها در منزل صاف کنم؟

شما نباید سعی کنید دندان های خود را بدون بریس ها در منزل صاف کنید. صاف کردن دندان ها با ریتینر قرض گرفته شده از فرد دیگر، رابر بندها، چفت های کاغذی، پشت گوشواره ها، تجهیزات خود ساخته یا سایر راهکارهای DIY (توسط خود فرد انجام می شوند) که به صورت آنلاین در دسترس هستند بسیار بعید است که کارساز باشد.

گرچه آموزش های آنلاینی وجود دارند که به افراد آموزش می دهند چگونه بریس های خود را بسازند، پیروی از این دستورالعمل ها ایده بدی است. عوارض جانبی احتمالی تلاش برای صاف کردن دندان های خود بدون نظارت دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی بسیار بدتر از داشتن دندان هایی است که صاف نیستند. دندان ها ریشه هایی دارند که توسط الیاف هایی احاطه شده اند که دندان های شما را محکم در خط لثه شما محکم می کنند. هنگامی که سعی می کنید دندان های خود را صاف کنید، می توانید فشار زیادی به این ریشه ها و الیاف ها وارد کنید. این می تواند باعث شکستن ریشه ها یا فشار بیش از حد به الیاف ها شود و احتمالاً دندان را بکشد.

عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:

تنها جایگزین اثبات شده و ایمن برای بریس – جراحی

در برخی موارد، جراح دهان برای تغییر نحوه تراز دندان های شما می تواند یک عمل جراحی را انجام دهد.اگر موقعیت دندان ها و فک شما باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در زندگی روزمره شما می شود، دندانپزشک ممکن است روش پیچیده تری به نام جراحی ارتوگناتیک را توصیه کند.جراحی ارتوگناتیک موقعیت فک شما را جابجا می کند و بهبودی می تواند ۲ تا ۳ هفته طول بکشد. تورم می تواند حتی برای مدت طولانی تری ادامه یابد. این نوع جراحی ممکن است تحت پوشش بیمه شما باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گرانولوم پیوژنیک یا اپولیس بارداری چیست؟

هر دو نوع جزئی و تهاجمی تر جراحی دهان برای همراستا کردن دندان های شما می تواند بسیار پر هزینه باشد. تا زمانی که برای اصلاح یک مشکل پزشکی به جراحی نیاز نداشته باشید، بیمه شما آن را پوشش نمی دهد. هزینه ها بسیار متفاوت هستند و می تواند به آنچه بیمه شما پوشش می دهد و محل زندگی شما بستگی دارد.

تنها جایگزین اثبات شده و ایمن برای بریس - جراحی

تنها جایگزین اثبات شده و ایمن برای بریس – جراحی

راه های دیگر برای بهبود لبخند

درمان های دیگری به جز بریس ها وجود دارند که می توانند لبخند شما را بهبود بخشند. این درمان های دندانپزشکی دندان های شما را صاف نمی کنند، اما می توانند سایر شرایط سلامتی که می توانند روی دهان شما تأثیر بگذارند، را برطرف کنند.

پالاتال اکسپندرها

گاهی اوقات دهان کودک آنقدر کوچک است که نمی تواند با اندازه دندان های دائمی که در آن رشد می کنند تطبیق یابد. این می تواند باعث چیزی شود که گاهی اوقات تحت عنوان دندان های خرگوشی یا کراس بایت شناخته می شود.برای اصلاح این حالت می توان وسیله ای به نام وسیع کننده کام بین قوس دندانی بالایی قرار داد. این ابزار به آرامی دندان ها را از هم جدا می کند و فضای موجود برای دندان های دائمی را افزایش می دهد.

این نوع درمان معمولاً برای کودکان و افراد بزرگسال جوان زمانی توصیه می شود که فک های آنها هنوز در حال رشد است.

ابزار هربست

برای اصلاح ناهماهنگی فک می توان از ابزار هربست استفاده کرد. این ابزار فلزی به حلقه های روی دندانه های دو فک بالا و پایین چسبانده می شود. همچنین معمولاً در کودکان همزمان با بریس ها استفاده می شود، زیرا همراستایی فک را با رشد رو به جلو اصلاح می کند.ابزار هربست به همراستا کردن فک بالا و پایین کمک می کند تا دندان ها به درستی روی هم قرار بگیرند.

دندانپزشکی زیبایی (ونیر، کانتورینگ و باندینگ)

درمان های زیبایی دندان مانند ونیرها یا باندینگ دندان می توانند توهم دندان های صاف را برای دندان هایی ایجاد کنند که این ویژگی ها را دارند:

  • فاصله زیادی بین آنها وجود دارد
  • لب پر شده اند
  • به خوبی در یک راستا قرار نگرفته اند.

ونیرها همچنین می توانند به صورت استراتژیک قرار داده شوند تا دندان ها صاف تر به نظر برسند.

سفید کردن دندان ها آنها را صاف تر نمی کند، اما آنها را درخشان تر می کند و تأثیر بصری دندان هایی که کاملاً هم تراز نیستند را کاهش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت و درمان آن - بخش اول

چه افرادی باید دندان های خود را صاف کنند؟

اگر دندان های کج روی زندگی روزمره شما تأثیر می گذارند، باید درمان را در نظر بگیرید. اگر در جویدن یا گاز گرفتن غذا مشکل دارید، یا اگر دندان های شما روی نحوه صحبت کردن شما تأثیر می گذارند، ممکن است گزینه مناسبی برای جراحی فک یا بریس باشید.اگر ظاهر دندان های خود را به دلیل فشردگی یا چرخیدگی آنها دوست ندارید، درمان ارتودنسی می تواند لبخند شما را صاف کند.انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می کند که هر کودکی حداکثر تا ۷ سالگی برای بررسی اینکه آیا به براکت نیاز دارد یا خیر، ارزیابی شود.

زمان ایده آل برای دریافت بریس ها بین ۹ تا ۱۴ سالگی است. اما شما هیچ وقت برای دریافت بریس ها سن زیادی ندارید و افراد بزرگسال بیشتری ترجیح می دهند در آینده به دنبال درمان ارتودنسی باشند. علائمی که نشان می دهند شما یا فرزندتان ممکن است گزینه دریافت بریس باشید عبارتند از:

  • دندان های فشرده یا نامرتب
  • فک هایی که جابجا می شوند یا صدای کلیک ایجاد می کنند
  • سابقه مکیدن انگشت شست یا داشتن دندان های باریک
  • مشکل در جویدن یا گاز زدن
  • فک هایی که به طور منظم بسته نمی شوند یا زمانی که دهان در حال استراحت است مهر و موم ایجاد نمی کنند
  • مشکل در بیان کلمات خاص یا تولید صداهای خاص
  • تنفس دهانی

 

چه افرادی باید دندان های خود را صاف کنند؟

چه افرادی باید دندان های خود را صاف کنند؟

آیا درمان ارتودنسی می تواند سلامت دهان را بهبود بخشد؟

چه از بریس های سنتی استفاده کنید یا از الاینرهای شفاف، صاف کردن دندان ها همیشه مربوط به ظاهر نیست. دندان های کج یا نامرتب گاهی اوقات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوارتر می کنند که ممکن است خطر پوسیدگی و کرم خوردگی دندان را افزایش دهد. دندان های بیرون زده نیز ممکن است بیشتر در معرض خطر آسیب باشند.

برخی از افرادی که از بریس ها استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهند. زمانی که دندان های آنها صاف تر است، آنها گاهی راحت تر می توانند دندان های خود را بهتر تمیز کنند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در زمانی که از بریس های سنتی استفاده می کنید می تواند دشوارتر و زمان بر باشد، اما رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی برای کاهش خطر مشکلات یا طولانی شدن زمان درمان مهم است.

توجه به این نکته مهم است که اگر ونیرها را برای اصلاح ظاهر ناهماهنگی جزئی انتخاب می کنید، معمولاً مزایای سلامتی مشابه درمان ارتودنسی را شامل نمی شود.

سخن پایانی

برای اکثر افراد، بریس ها ایمن ترین و مؤثرترین راه برای صاف کردن دائمی دندان های آنها هستند. اگر دندان های شما فقط کمی کج یا کمی فشرده هستند، نگهدارنده های تجویز شده توسط ارتودنتیست ممکن است برای صاف کردن آنها کافی باشند.

شما نباید خودتان سعی کنید دندان های خود را صاف کنید. با یک متخصص ارتودنسی کار کنید تا راه حل مناسبی برای صاف کردن دندان های خود پیدا کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code