درمان زود هنگام بیماری لثه و کند کردن روند آلزایمر

• تحقیقات جدید نشان می دهند که باکتری شناخته شده به عنوان عامل بیماری لثه، ممکن است علائم آلزایمر را بدتر کند.
  • تحقیقات حاکی از این هستند که بین بیماری آلزایمر و نوعی باکتری که معروف است عامل بیماری لثه است، ارتباط وجود دارد.
  • بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است که منجر به از دست دادن توانایی تفکر و به یاد آوردن می شود.
  • دانشمندان فکر می کنند که این باکتری با افزایش التهاب ممکن است باعث بدتر شدن علائم آلزایمر شود.
  • درمان و پیشگیری از بیماری لثه ممکن است به کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.
  • بهداشت خوب دهان بعلاوه ممکن است به پیشگیری از چندین بیماری دیگر مرتبط با این باکتری کمک کند.

فوزوباکتریوم نوکلئاتومFusobacterium nucleatum  (F. nucleatum) یک باکتری شایع است که با بیماری های دهان مانند بیماری لثه، بوی بد دهان، آبسه دندان و سرطان دهان ارتباط دارد. علاوه بر این، با انواع بیماری ها در سایر نقاط بدن، از جمله سرطان ها، عفونت ها و شرایط التهابی مرتبط است.

اخیراً، یک مطالعه نشان داده است که ممکن است با بیماری آلزایمر نیز ارتباط داشته باشد.

انجمن آلزایمر بیماری آلزایمر را به عنوان شایع ترین علت زوال عقل توصیف می کند، که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از همه موارد را تشکیل می دهد. این یک بیماری پیشرونده بدون درمان است.

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، از دست دادن تدریجی حافظه و شناخت را تجربه می کنند، که در نهایت به اندازه ای شدید می شود که در عملکرد روزانه آنها اختلال ایجاد می کند. اعتقاد بر این است که این بیماری ناشی از انباشته شدن پروتئین های بتا آمیلوئید beta-amyloid و تاوtau  در مغز است که به سلول های عصبی آسیب می زند و آنها را از بین می برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات ایمپلنت های دندانی پس از کاشت

این تحقیقات که با استفاده از موش انجام شده بودند، نشان دادند که F. nucleatum با ایجاد التهاب و یا با ساکن شدن در مغز و ترشح مولکول های پاتولوژیک ممکن است باعث بدتر شدن بیماری آلزایمر شود.

مطالعات نشان می دهند که F. nucleatum از طریق مسیرهای سیگنالی خاص می تواند حافظه و مهارت های تفکر را در موش ها کاهش دهد. این به یک اندازه برای محققان و پزشکان یک علامت هشدار است.

گرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که باکتری های موجود در دهان می توانند چنین تأثیرات گسترده ای داشته باشند، اما دهان شما واقعاً دروازه ورود به بدن شما است. F. nucleatum باعث رشد غیر طبیعی سلول های میکروگلیال می شود. سلول های میکروگلیال سلول های ایمنی در مغز هستند که به طور معمول سلول های عصبی آسیب دیده و عفونت ها را حذف می کنند. این رشد بیش از حد سلول های میکروگلیال باعث افزایش پاسخ التهابی می شود. اعتقاد بر این است که التهاب یا عفونت مزمن یک عامل کلیدی در کاهش شناختی است که با پیشرفت بیماری آلزایمر رخ می دهد.

ارتباط بیماری لثه و آلزایمر

بیماری آلزایمر چه مشکلاتی بوجود می آورد؟

گرچه تحقیقات ثابت نمی کنند که بیماری پریودنتال می تواند باعث بیماری آلزایمر شود، اما نشان می دهند که اگر بیماری لثه به اندازه کافی درمان نشود، ممکن است باعث بدتر شدن علائم بیماری آلزایمر شود. علاوه بر این، درمان بیماری لثه در مراحل اولیه آلزایمر احتمالاً می تواند پیشرفت آن را کاهش دهد.

آزمایش میزان باکتری ها و میزان علائم، روزی خواهند توانست راهی برای اندازه گیری تأثیرات F. nucleatum و نظارت بر روند بیماری باشند. این کار بسیار مهم است زیرا اکثر افراد بزرگسال بیماری پریودنتال دارند، و بسیاری بعداً به بیماری آلزایمر مبتلا خواهند شد. درک چگونگی تأثیر این نوع باکتری روی آلزایمر به دندانپزشکان و متخصصان مغز و اعصاب کمک می کند تا تعامل بین این دو شرایط را بهتر درک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

گام بعدی در تحقیقات استفاده از یک microRNA  خاص برای هدف قرار دادن علل اصلی آلزایمر از جمله تشکیل پلاک های آمیلوئید، رسوب پروتئین تاو و التهاب مغز خواهد بود. هدف یافتن یک رویکرد قوی و مؤثر “یک حرکتی” است که منجر به کشف راهکارهای درمانی مؤثر، ایمن و کارآمد برای بیماری آلزایمر می شود.

ارتباط بیماری لثه و آلزایمر

نکات ساده برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها

بیماری لثه ۴۷ درصد از آمریکایی های بالای ۳۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که آلزایمر در حال حاضر حدود ۵/۶ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

با توجه به حجم رو به رشد کار- از جمله این مطالعه- که ارتباط بین این دو را بررسی می کند، امیدواریم که مردم اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان ها برای حفظ سلامت شناختی و کلی را جدی بگیرند. داشتن یک روتین بهداشتی دهان و دندان “ساختار یافته و دقیق” شامل موارد زیر است:

• دندان های خود را دو مرتبه در روز، ترجیحاً بعد از صرف غذا مسواک بزنید. این به معنای بعد از صبحانه و آخرین کاری است که قبل از رفتن به رختخواب انجام می دهید. مسواک زدن بعد از ناهار نیز کمک می کند.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. طبق گفته انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA) این ماده به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.
  • از محصولات تنباکو و پیپ اجتناب کنید. اینها می توانند خطر التهاب و بیماری لثه را افزایش دهند.
  • حداقل یک مرتبه در سال برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، معاینات منظم به تشخیص زود هنگام مشکلات کمک می کند، زمانی که درمان آسان تر و کم هزینه تر است.
  • توصیه های دندانپزشک خود را با جدیت دنبال کنید. این شامل استفاده از دهانشویه یا سایر ابزارهای توصیه شده کمکی بهداشت دهان و دندان است.
  • پاکسازی های دهان و دندان ها را به طور منظم توسط یک دندانپزشک انجام دهید. دندانپزشک شما می تواند بر اساس نیازهای شخصی شما، چند مرتبه انجام این کار را توصیه کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آناتومی و بیماری های زبان

حتی اگر به بیماری آلزایمر مبتلا نباشید، دلایل قانع کننده دیگری برای مراقبت از لثه ها و دندان ها وجود دارند. علاوه بر ارتباط در حال ظهور F. nucleatum با آلزایمر، بیماری لثه با چندین بیماری دیگر مرتبط است که این فهرست همچنان در حال گسترش است. برخی از سرطان ها، زایمان های زود رس، سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت با بهداشت نامناسب دهان مرتبط هستند.

بویژه در مورد دیابت، شواهد خوبی وجود دارند مبنی بر اینکه افرادی که بیماری لثه درمان نشده دارند، به احتمال زیاد قادر به کنترل این بیماری نیستند. پیامدهای دیابت کنترل نشده، از جمله از دست دادن اندام، ناتوان کننده است.