اپن بایت و درمان آن – بخش اول

اپن بایت نوعی مال اکلوژن است که در آن وقتی دهان بسته می شود و دندان ها روی یکدیگر قرار می گیرند، تعدادی از دندان ها به خوبی با یکدیگر در ارتباط نیستند، که اغلب در دوره عبور از دندان های شیری به دندان های دائمی اتفاق می افتد. این مشکل اغلب به صورت خود به خود اصلاح می شود و معمولاً تا دوران بزرگسالی ادامه نخواهد داشت. اما اگر کودک بزرگ شود و هنوز اپن باید قدامی داشته باشد، برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده، لازم است اپن بایت او درمان شود.

نیاز به درمان های دندانی می تواند نگران کننده باشد، اما هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعاتی است که لازم است شما در مورد درمان اپن بایت از آنها آگاه باشید تا بدانید باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشید.

اپن بایت و درمان آن - بخش اول

اپن بایت و درمان آن – بخش اول

اپن بایت چیست؟

اپن بایت زمانی اتفاق می افتد که برخی از دندان های بالا و پایین هنگام بسته شدن دهان، به خوبی با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند. وضعیت طبیعی دندان ها به گونه ای است که دندان های جلوی فک بالا اندکی جلوتر و اندکی هم پایین تر از دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرند، در حالی که دندان های مولر در عقب دهان با یکدیگر در تماس هستند. در اپن بایت، دندان ها به درستی با یکدیگر در تماس نیستند و یک شکاف کاملاً مشهود بین دندان های دو فک بالا و پایین وجود دارد. این امکان وجود دارد که اپن بایت در کنار دیگر انواع مشکلات بایت وجود داشته باشد، از جمله اوربایت، آندربایت، یا کراس بایت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خدمات کلینیک دندانپزشکی خوب

اپن بایت قدامی

اپن بایت قدامی تحت عنوان مشکلی تعریف می شود که وقتی دندان های عقب دهان روی یکدیگر قرار می گیرند، دندان های جلو به درستی با یکدیگر در تماس نیستند. بین ۵/۱ تا ۱۱ درصد از همه افراد جامعه ممکن است تا مقداری اپن بایت داشته باشند.

اپن بایت و درمان آن - بخش اول

اپن بایت و درمان آن – بخش اول

مخالف اپن بایت قدامی، اپن بایت خلفی است، که در آن وقتب دندان های جلو روی یکدیگر قرار می گیرند، دندان های عقب با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند. این نوع مال اکلوژن چندان شایع نیست، اما گاهی اوقات می تواند در طول درمان ارتودنسی با براکت ها یا الاستیک ها برای اصلاح اپن بایت اتفاق بیفتد. ارتودنتیست می تواند این مشکل را بیابد و گام های لازم برای اصلاح آن را طی کند.

علائم و نشانه های اپن بایت

معمولاً، تنها با نگاه کردن به دندان ها زمانی که فرد به صورت طبیعی بایت خود را می بندد، پی بردن به وجود اپن بایت کار ساده ای است. در مواردی که این شرایط در نتیجه وجود یک مشکل در استخوان فک بوجود بیاید، معمولاً به این خاطر است که رشد استخوان در قسمت های عقب فک بالا به خوبی صورت نمی گیرد. این باعث می شود دندان ها از حالت صاف و یکدست خارج شوند، و باعث می شود دندان های جلو رو به جلو متمایل شوند (که تحت عنوان اورجت شناخته می شود).

علل بروز اپن بایت

دلایل متفاوت زیادی هستند که می توانند منجر به بروز اپن بایت شوند، که عبارتند از:

  • انتقال مشخصه های جسمی آن از طریق ژن ها
  • بروز مشکل در استخوان فک
  • رشد دندان های شیری و دائمی بدون هیچ روند مشخصی
  • فشردن زبان پشت دندان ها
  • مکیدن انگشت، پستانک، مداد، یا خودکار
  • مشکلات مفاصل فکی- گیجگاهی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های حساس من بعد از سفید کردن درد دارند؟

هنوز علل ژنتیکی توسط دندانپزشک ها چندان شناخته شده نیستند، اما اگر سابقه مشکلات رشد فک در خانواده ای وجود داشته باشد، احتمال اینکه کودک مشکل مشابهی را تجربه کند زیاد است.

در صورتی که این شرایط در نتیجه بروز مشکلات استخوانی بوجود بیاید، تحت عنوان “اپن بایت اسکلتی” شناخته می شود، در حالی که اگر در نتیجه عاداتی مانند فشردن زبان به پشت دندان های جلو یا مکیدن پستانک بروز پیدا کند، تحت عنوان “اپن بایت دندانی” شناخته می شود.

مشکلات ناشی از بروز اپن بایت

داشتن اپن بایت می تواند منجر به بروز برخی مشکلات شود که تقریباً قابل تشخیص هستند، از جمله:

  • کاهش اعتماد به نفس در نتیجه عدم اعتماد به نفس از داشتن لبخند به آن شکلی که دوست دارید باشد.
  • نوک زبانی صحبت کردن یا دیگر مشکلات گفتاری.
  • افزایش ساییدگی دندان های عقب.
  • دشواری در خوردن برخی غذاها.

مشکلات ناشی از اپن بایت در کودکان

اصلاً غیر عادی نیست که نوزادان و کودکان اپن بایت داشته باشند؛ این مشکل به صورت طبیعی به صورت خود به خود و در سن چهار سالگی درمان خواهد شد. وقتی از دست رفتن دندان های شیری کودک آغاز می شود و دندان های دائمی شروع به رشد می کنند، معمولاً نرسیدن دندان های وسط به یکدیگر کاملاً طبیعی است.

وقتی تعدادی از دندان های شیری بیرون آمده باشند، دندانپزشک می تواند بررسی نماید که آیا دندان های جدید الگوی اپن بایت دارند یا خیر، در صورتی که این مشکل وجود داشته باشد، توصیه می کند برای درمان آن اقدام نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرمگیری و پولیش دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

در صورتی که کودک عادت مکیدن انگشت داشته باشد، و اغلب از پستانک نیز استفاده کند، یا عموماً زمان زیادی اشیاء را داخل دهان قرار دهد، این عادات می توانند بایت و نیز روند رشد دندان ها را تحت تأثیر قرار دهند.

مشکلات ناشی از فشردن زبان پشت دندان ها

فشردن زبان پشت دندان ها می تواند یکی از علل بروز اپن بایت باشد. فشردن زبان پشت دندان ها به این معناست که فرد هنگام بلعیدن یا حرف زدن، زبان خود را داخل دهان به پشت دندان ها فشار دهد. طی این روند، دندان های جلو به تدریج رو به خارج و جلو فشرده می شوند و تبدیل به اپن بایت می شوند.

فشردن زبان پشت دندان ها بین کودکان کم سن شایع است، اما معمولاً در سن ۴ سالگی از شر آن رها می شوند.

در مقاله بعد به ادامه دیگر مشکلات ناشی از اپن بایت و راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code