بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

با ابداع درمان های جدید، اکنون لبخندی بهتر برای افراد بیشتری قابل فراهم شدن است. یکی از شناخته شده ترین فرایندهای زیبایی بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها است. رنگ عاجی روشن طبیعی مینای دندان ها می تواند به رنگ زرد، نارنجی، قهوه ای، خاکستری- و حتی آبی یا سبز- درآید. علل تغییر رنگ دندان ها عبارتند از ایجاد لکه ناشی از نوشیدن قهوه یا مصرف تنباکو، آسیب و حادثه ای که به پالپ دندان آسیب می رساند، مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین یا سطوح بالای فلوراید در حالی که دندان ها در حال رشد هستند، خوردگی از پر شدگی های نقره ای دندان، و ساییدگی طبیعی مینای دندان ها با بالا رفتن سن.

گرچه برخی لکه ها می توانند به صورت موفقیت آمیزی با تکنیک های بلیچینگ زدوده شوند، اما ممکن است بلیچینگ برای افرادی که دندان های حساس دارند یا پوشش روی ریشه دندان های آنها از دست رفته است، ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. تکنیک های بلیچینگ مختلفی وجود دارند.

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها در مطب

با سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشکی می توان نتایج سریعی بدست آورد. بنابراین، برای بدست آوردن یک لبخند درخشان، انجام دادن آن ارزشش را دارد. قبل از انجام فرایند سفید کردن دندان ها در مطب، باید آماده سازی های لازم انجام شوند، که عبارتند از:

  • باید دندان های خود را مسواک بزنید.
  • به فکر استفاده از بالم لب باشید تا از خشکی و سوزش لب ها جلوگیری کنید.
  • علاوه بر این، باید پاکسازی تخصصی دندان ها (جرمگیری) را انجام دهید.

دو توصیه ای که لازم است به شما کنیم این هستند که اگر شما امیدوار هستید می توانید در منزل پلاک های دندانی و تارتار را از روی دندان ها بردارید، به زودی ناامید خواهید شد. آنها سخت تر از آن هستند که بتوان به سادگی از شر آنها رها شد. متأسفانه، شما به کمک های تخصصی نیاز خواهید داشت. در حال حاضر، زدودن آنها قبل از سفید کردن دندان ها واقعاً ضروری است.

چرا؟

زیرا ژل های سفید کننده دندان ها نمی توانند به درون پلاک ها و رسوب های دندانی نفوذ کنند. حضور آنها منجر به بروز نتایج لکه داری خواهد شد. علاوه بر این، وقتی دندانپزشک دندان های شما را پولیش می کند، مقداری از لکه های روی سطوح دندان ها را خواهد زدود. بنابراین، ژل های سفید کننده بهتر به درون مینای دندان ها نفوذ خواهد کرد. در نهایت، پاکسازی دندان ها ممکن است مقداری از حفره های دندانی، یا نشتی پر شدگی دندان ها را نشان خواهد داد. و نیاز است این قبل از سفید کردن دندان ها به آن پرداخته شود!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

اما آیا پاکسازی دندان ها می تواند برای احیاء رنگ اصلی دندان ها کافی باشد؟

این خیلی خوب نخواهد بود؟ می توانید از هزینه ها و زمان اضافی برای فرایندهای سفید کردن دندان ها اجتناب نمایید.

متأسفانه، پاسخ منفی است.

پاکسازی ها و پولیش کردن ساده دندان ممکن است برای زدودن لکه های سطحی دندان ها کافی باشد.

و اینجاست که عموماً سفید کردن دندان ها به میان می آید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

آفیس بلیچینگ چگونه عمل می کند؟

همه فرایندها به صورت برابر و یکسان انجام نمی شوند. آری، برخی تفاوت ها بین فرایندهای مختلف وجود دارند. اما نگران نباشید. ما در زیر گام های اصلی را توضیح خواهیم داد و در بخش بعد به بیان تفاوت ها خواهیم پرداخت.

همه فرایندهای سفید کردن دندان ها در مطب یک روند استاندارد را دنبال می کند:

  • دندانپزشک قبل از آغاز فرایند، ابتدا سایه رنگ دندان ها را اندازه گیری می کند. هدف از انجام این کار مقایسه رنگ موجود دندان ها با چارت رنگی است که دندانپزشک ها برای مشخص نمودن رنگ دندان ها در اختیار دارند. این مبنایی برای اندازه گیری بهبود رنگ دندان ها پس از سفید شدن آنها خواهد بود. وقتی این درجه رنگ مشخص شد، فرایند سفید کردن دندان ها آغاز خواهد شد.
  • دندانپزشک با استفاده از سمباده دندان ها را پولیش خواهد کرد. سپس یک رتراکتور دور لب ها قرار خواهد داد تا همه دندان هایی که هنگام خندیدن شما قابل مشاهده هستند قابل دسترسی باشند. سپس چشم ها، لب ها، و لثه های شما را پوشش خواهد داد تا از آنها در برابر ژل سفید کننده محافظت کند. برای پوشش دادن لثه ها از رابر دم یا نوعی ژل مخصوص استفاده خواهد شد. در نهایت، تنها دندان های شما قابل مشاهده خواهند بود. این فرایند ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید.
  • مرحله بعد اعمال ژل سفید کننده مخصوص روی دندان ها است. این ژل وقتی داخل دهان قرار می گیرد مواد فعالی از خود آزاد می کند. سفید کردن دندان ها در یک جلسه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای انجام می شود. در هر جلسه لایه های قبلی برداشته می شوند.
  • در مرحله نهایی، دهان با مقادیر زیادی آب شستشو داده می شود و (در صورت لزوم) دندان ها مجدداً با سمباده صیقل داده می شوند. دندانپزشک در آخر رنگ نهایی را با رنگ مشخص شده دندان ها در ابتدای جلسه سفید کردن دندان ها مقایسه خواهد کرد تا اطمینان حاصل نماید آیا فرایند نیاز به تکرار شدن دارد یا خیر و در صورت لزوم ژل بیشتری اعمال خواهد کرد. در انتها رتراکتور از دور دهان برداشته خواهد شد و رنگ نهایی بررسی خواهد شد.
بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

دهیدراته شدن (کم آب شدن) موقتی دندان ها می تواند نتایجی که بلافاصله پس از فرایند قابل مشاهده هستند را تحت تأثیر قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییر رنگ دندان‌ها

بر اساس سازمان غذا و دارو:

  • اعمال گرما و نور، به خاطر دهیدراته کردن دندان ها، ممکن است در ابتدا موجب افزایش سفید شدگی دندان ها شوند. این به مرور زمان بر عکس می شود، و تحت عنوان ریباند شناخته می شود. رنگ نهایی ۲ تا ۴ هفته پس از فرایند قابل مشاهده خواهد بود.

برای برخی از فرایندهای سفید کردن دندان ها، دندانپزشک در طول هر جلسه ژل را اعمال و فعال خواهد کرد. برای این کار او از یک نور فرابنفش با شدت بالا استفاده خواهد کرد.

برای سفید کردن دندان ها در مطب چند مرتبه باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

شاید شما نیز از شنیدن این خوشحال شوید، اما دندانپزشک شما معمولاً مجبور نخواهد بود یک درمان چند جلسه ای برای شما برنامه ریزی کند تا دندان های شما را به رنگی که می خواهد برساند. معمولاً تنها یک جلسه نیاز است. البته بسته به نتایج، یا نتایج مورد نظر دندانپزشک، ممکن است یک جلسه دیگر نیز نیاز باشد. علاوه بر این، ممکن است دندانپزشک تری های سفید کننده در منزل را در کنار آفیس بلیچینگ به شما توصیه کند. بنابراین، تحویل تری ها ممکن است به شما کمک کند روند سفید کردن دندان هایتان را تکمیل کنید. البته، بسته به هر مورد، رویکرد اصلی می تواند متفاوت باشد. ما قبلاً به استفاده از منابع نور اشاره کردیم. اجازه دهید در بخش بعد کمی در مورد این موضوع توضیح دهیم.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

چه تعدادی منبع نور در طول آفیس بلیچینگ می توانند استفاده شوند؟

لابد حدس زده اید یک، دو، یا تعداد بیشتری منبع نور وجود دارد. در واقع پاسخ درست سه است. این سه منبع نور پر استفاده ترین نورها در دندانپزشکی هستند:

  • ال ای دی
  • پلاسما آرک
  • و هالوژن.

نوع نوری که بهتر می تواند هیدروژن پراکسید را در طیف آبی قرار دارد، زیرا مولکول های هیدروژن پراکسید نور را در این طول موج ها جذب می کنند.

نور لیزر چطور؟

آیا نور لیزر، که در آفیس بلیچینگ ها استفاده می شود، مؤثر است؟

پاسخ کوتاه این است که، اطلاعات زیادی در مورد تأثیر گذاری بلیچینگ با لیزر وجود ندارد. علاوه بر این، مقایسه اطلاعات دشوار است، که به علت تفاوت هایی است که در موارد زیر وجود دارد:

  • پروتکل هایی که استفاده می شوند.
  • غلظت های مختلف هیدروژن پراکسید.
  • طول موج های لیزرها.

با این حال، برخی از مطالعات مقایسه ای روی غلظت های بالای هیدروژن پراکسیدها، بهبود سفیدی دندان ها را نشان می دهند. به خاطر داشته باشید که:

  • اغلب، نتایج مقایسه ای صرفنظر از قرار گرفتن در معرض نور بودند.
  • هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه فعال سازی نور (پاور بلیچینگ با نور با شدت بالا) با ژل های بلیچینگ هیدروژن پراکسید با غلظت بالا منجر به بلیچینگ مؤثرتر با تأثیرات با دوام تر شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید

آیا آفیس بلیچینگ دردناک یا ناراحت کننده است؟

این فرایند نه دردناک است، نه ناراحت کننده. تا جایی که اکثر بیماران معمولاً در کل طول انجام آن موسیقی گوش می دهند، تلویزیون نگاه می کنند، یا یا چرت می زنند. بسیاری از بیماران در طول این فرایند کاملاً راحت هستند.

مزایا و معایب آفیس بلیچینگ کدامند؟

اگر نتایج فوری می خواهید، آفیس بلیچینگ راهی مناسب برای شما هستند. بر خلاف تکنیک های آفیس بلیچینگ، نتایج سریع و پس از یک جلسه یک ساعته قابل مشاهده هستند. در عوض، تکنیک های بلیچینگ در منزل کندتر هستند و طی یک دوره ۲ تا ۴ هفته ای انجام می شوند. با این حال، ممکن است تنها مزیت آن راحت ماندن در منزل باشد. علاوه بر این، کم هزینه تر هستند.

هوم بلیچینگ (تحت نظر دندانپزشک)

در این روش، دندانپزشک یک محافظ دندان سفارشی برای شما خواهد ساخت تا ماده شیمیایی بلیچینگ (کاربامید پراکسید یا هیدروژن پراکسید) را درون خود نگه دارد. سپس خودتان در منزل فرایند سفید کردن دندان را انجام خواهید داد. برای این کار باید ماده شیمیایی که دندانپزشک تجویز کرده است را داخل تری بریزید و تری را به مدت توصیه شده ای (بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت) روی دندان ها قرار دهید. این کار باید هر روز و به مدت یک یا دو هفته انجام شود. این فرایند نسبتاً کم هزینه است.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ دندان هایی که پالپ آنها آسیب دیده است

وقتی پالپ از دست رفته یا آسیب دیده است، دندان تیره تر خواهد شد. برای اصلاح این مشکل، دندانپزشک می تواند حین انجام درمان ریشه حفره پالپ را با ماده بلیچینگ شستشو دهد. اگر لکه ها پا برجا باقی بمانند، یا دندان ها پس از تکمیل درمان ریشه تیره شوند، دندانپزشک می تواند حفره پالپ را مجدداً باز کند و آن را به مدت چند دقیقه با ماده سفید کننده پر کند و روی آن نور بتاباند. این فرایند ممکن است چندین مرتبه تکرار شود. به جای آن، دندانپزشک می تواند حفره پالپ را با محلول بلیچینگ پر کند و آن را به طور موقت پر کند. در این صورت، پس از چند روز لازم است مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا ماده بلیچینگ را تخلیه کند و دندان را به طور دائم پر کند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

کیت های بلیچینگ OTC

این کیت ها بر اساس همان اصولی عمل می کنند که محصولات تخصصی عمل می کنند. شما با شستشو با اسید شروع می کنید، سپس ژل هیدروژن پراکسید را روی دندان ها اعمال می کنید، و در نهایت دندان ها را با ذرات سفید کننده پوشش می دهید. برخی از افراد مصرف کننده، به دنبال این روش بلیچینگ هستند زیرا این روش کم هزینه تر از تکنیک های دیگر است، اما نتایج خوب تضمین نمی شوند. بدون تشخیص تخصصی، به سختی می توان منشاء تغییر رنگ و تأثیرگذاری ماده بلیچینگ را مشخص کرد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code