بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

به دلایل بسیاری ممکن است دندان‌ها درخشندگی خود را از دست دهند. شاید سیگار کشیدن یکی از شایع‌ترین علل این امر باشد، پس از آن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند نوشیدنی‌های الکلی و قهوه، نیز ممکن است موجب ایجاد لکه روی دندان‌ها شوند. با این حال، علاوه بر این عوامل جانبی، ممکن است داخل دندان لکه دار شود. اساسا، این امر در نتیجه‌ی نقص ساختاری داخل دندان، مرگ دندان، یا در اثر نفوذ خون و دیگر مایعات بدن به درون دندان، طی درمان ریشه (عصب کشی) رخ می‌دهد. صرف نظر از علت تغییر رنگ داخلی دندان، هنوز برای ترمیم چنین دندانی فرصت باقی است تا به رنگ دندان‌های مجاور خود درآید. این کار از طریق سفید کردن داخل دندان یا بلیچینگ داخلی دندان ممکن خواهد بود.

بلیچینگ داخلی دندان چیست؟

بلیچینگ داخلی دندان

بلیچینگ داخلی دندان

سفید کردن داخلی دندان تفاوت بسیاری با بلیچینگ (یا سفید کردن) بیرونی دندان دارد، اساسا به این دلیل که (همانطور که از عنوان آن بر می‌آید) بلیچینگ داخلی تنها روی داخل دندان صورت می‌گیرد. این فرایند به منظور روشن‌تر شدن رنگ داخل دندانی صورت می‌گیرد که در نتیجه‌ی مرگ دندان یا در اثر درمان ریشه (عصب کشی) به رنگ تیره درآمده است.

علیرغم سهولت و هزینه‌ی مناسب انجام این فرایند، بسیاری افراد حتی اطلاع ندارند این امکان وجود دارد که دندان به این شکل سفید شود و سال‌ها با وجود دندانی لکه‌دار در منطقه‌ی لبخند خود زندگی می‌کنند. نتایج مطالعات حاکی از آن است که این فرایند بی خطر بوده و نتایج آن در دراز مدت قابل قبول بوده‌اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روکش پیچ شونده یا چسب شونده برای ایمپلنت دندانی

فرایند سفید کردن داخلی دندان

بلیچینگ داخلی دندان

بلیچینگ داخلی دندان

فرایندهای متفاوتی برای بلیچینگ داخلی دندان وجود دارند، که به علل مختلفی بستگی دارند، از جمله اینکه آیا دندان مورد نظر در اثر درمان ریشه در گذشته لکه دار شده است یا اینکه نیاز است روی آن درمان ریشه صورت گیرد. در صورتی که دندان نیاز به درمان ریشه داشته باشد، دندانپزشک طبق روال معمول جراحی مورد نظر را انجام خواهد داد. ابتدا درون حفره‌ی پالپ دندان مرده یا بافت‌های مرده سوراخ یا ورودی ایجاد خواهد کرد و پس از پاکسازی داخلی، آن را برای قرار دادن روکش یا پر کردن موقت آماده خواهد کرد. بنابراین، در این حین، پیش از پر کردن دندان به صورت موقت، دندانپزشک ابتدا ماده‌ی شیمیایی سفید کننده‌ای (معمولا عامل اکسیده کننده) درون بخش تاجی دندان به کار خواهد برد تا رنگ دندان را از درون تغییر دهد. این روند ممکن است در مطب دندانپزشکی و طی فرایندی تحت عنوان “chair side bleach” انجام شود. معمولا، کریستال‌های سفیدکننده برای مدتی درون دندان باقی می‌مانند و پیش از ترک مطب یا کلینیک تخلیه خواهند شد. روش دیگر ” walking bleach” است که طی آن کریستال‌های سفید کننده برای یک دوره‌ی زمانی حداکثر دو هفته‌ای درون دندان باقی می‌مانند تا به حداکثر نتایج دست یابند، پس از این مدت بیمار باید به دندانپزشک مراجعه نماید تا بررسی نماید اوضاع دندان از چه قرار است. بسته به میزان تغییر رنگ دندان، این فرایند ممکن است چندین مرتبه تکرار شود.

در صورتی که تغییر رنگ دندان در نتیجه‌ی درمان ریشه (عصب کسی) در گذشته اتفاق افتاده باشد، فرایند بلیچینگ بسیار متفاوت خواهد بود. در این صورت، فرایند بلیچینگ عبارت است از ایجاد سوراخ یا حفره‌ای بسیار کوچک درون دندان که دندانپزشک قادر خواهد بود از راه آن پلیت پنبه‌ای آغشته به ماده‌ی سفید کننده درون دندان قرار دهد. در این فرایند نیز پلیت برای مدتی درون دندان باقی می‌ماند. بعلاوه، ممکن است بیمار با وجود تری‌های بلیچینگ به منزل فرستاده شود تا زمان کافی برای سفید کردن داخل دندان به مواد بلیچینگ داده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت لق شدن دندان بزرگسالان

آماده سازی‌های لازم پیش از بلیچینگ داخلی دندان

پیش از آغاز این فرایند باید معاینات بالینی دقیق صورت گیرد و از دندان‌ها تصویر رادیوگرافی تهیه شود. پیشینه‌ی دندان، آسیب‌های وارده به آن، ترمیم‌های صورت گرفته و نیز کیفیت درمان ریشه‌ی انجام شده نیز باید بررسی شوند. نیاز است برخی شرایط دهان پیش از آغاز فرایند اصلاح شوند زیرا ممکن است در روند سفید کردن دندان اختلال ایجاد کنند. این شرایط عبارتند از پوسیدگی‌های درمان نشده، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خشکی دهان و خوردگی شدید مینای دندان. مهم است علت تغییر رنگ دندان درست تشخیص داده شود. تغییر رنگ داخلی پالپ دندان به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای بوسیله‌ی تکنیک بلیچینگ داخلی/ بیرونی برطرف خواهد شد. تغییر رنگ دندان به رنگ زرد، به احتمال زیاد با بلیچینگ به تنهایی قابل برطرف شدن نخواهد بود و به چندین درمان نیاز خواهد داشت.

باید به میزان کافی مواد لازم برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار گیرد و در تصاویر رادیوگرافی پری آپیکال از تراکم کافی برخوردار باشد. در صورت ناکافی بودن مواد، باید درمان ریشه مجددا انجام شود و بلیچینگ حداقل هفت روز به تعویق بیافتد تا از پر شدن کامل دندان و مواد سیل کننده (مهر و موم کننده) اطمینان حاصل شود. بیماران باید بدانند که حتی ترمیم‌های کورونال (تاجی) کافی هم ممکن است نیاز به تعویض و انجام مجدد داشته باشند تا از نظر زیبایی با دیگر دندان‌ها مطابقت داشته باشد.

بلیچینگ داخلی دندان

بلیچینگ داخلی دندان

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code