آیا مکیدن پستانک برای دندان کودک مضر است؟

برای بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا، مکیدن انگشتان شست یا انگشتان دیگر، پستانک و اشیاء مختلف، یک راه طبیعی برای تسکین خود است، و به آنها کمک می کند دنیای خود را کشف کنند، احساس امنیت کنند و به خواب بروند.

با این حال، بسیاری از والدین نگران هستند که اگر برای مکیدن شست یا استفاده از پستانک به فرزندان خود اجازه دهند، انجام آنها ممکن است مشکل ساز شود- زیرا ترک این عادت ممکن است دشوار باشد و در صورت استفاده بیش از حد، می تواند منجر به بروز مشکلات دندانی شود.

این مسئله معمولاً تحت عنوان دندان های پستانکی شناخته می شود و می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی در تراز دندان ها و فک ها شود.

خوشبختانه، استفاده از پستانک تا زمانی که این عادت خیلی طولانی نشده است، کاملاً بی خطر است و می توان از وارد شدن آسیب های احتمالی به دندان ها و فک ها پیشگیری کرد. استفاده از پستانک بسیار ممکن است، و می توان به آرامی این عادت کودک خود را ترک داد.

پستانک در مقایسه با مکیدن شست: کدام یک بهتر است؟

ممکن است حکایت هایی را در مورد مکیدن انگشت شست در مقایسه با پستانک شنیده باشید- هر کدام مزایا و معایبی دارند و اغلب به ترجیحات شخصی هر خانواده باز می گردد. مکیدن انگشت یا شست بسیار طبیعی است، و اکثر نوزادان از این طریق حداقل برای مدت کوتاهی خود را آرام می کنند. نگهداری چندانی نیاز ندارد، زیرا لازم نیست نگران گم شدن پستانک باشید، و کودک شما می تواند انگشتان خود را به راحتی پیدا کند.

با این حال، انگشتان مقدار زیادی آلودگی و میکروب را جذب می کنند، که در نهایت به دهان ختم می شود و ترک عادت مکیدن شست می تواند دشوارتر باشد.

از سوی دیگر، پستانک ها در طیف وسیعی از سبک ها و رنگ ها موجود هستند. بسته به سنت های خانوادگی یا فرهنگی، پستانک ها با نام های مختلفی شناخته می شوند.

آنها ارزان قیمت هستند، به راحتی تمیز می شوند و می توانند بهداشتی تر از مکیدن انگشت باشند. آنها باید اغلب شسته شوند، به خصوص زمانی که روی زمین می افتند. برخی از والدین متوجه می شوند که ترک عادت مکیدن پستانک کمی راحت تر از عادت مکیدن انگشت شست است.

اغلب، والدین ممکن است سعی کنند آنچه که می خواهند اجازه استفاده از آن را به کودک خود دهند، را از قبل انتخاب کنند- مکیدن انگشت شست یا استفاده از پستانک. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که نوزادان تمایلات طبیعی خود را برای یکی یا دیگری خواهند داشت- یا ممکن است اهمیتی به استفاده از هیچ یک از آنها ندهند.

تاثیر مکیدن پستانک بر دندان و فک کودکان

تاثیر مکیدن پستانک بر دندان و فک کودکان

پستانک چه تأثیری روی دندان ها دارد؟

استفاده از پستانک در دوران نوزادی می تواند ابزاری عالی برای تسکین، آرامش و یادگیری تنظیم احساسات باشد. استفاده از آنها کاملاً بی خطر است، و با تمایلات طبیعی نوزادان به مکیدن اشیا مطابقت دارد. با این حال، اگر یک عادت طولانی مدت تر ایجاد شود و برای مدت زمان بسیار طولانی تری ادامه یابد، می تواند منجر به بروز برخی نگرانی های جدی برای سلامت دندان ها، بعلاوه مشکلات دیگر شود.

پستانک ها می توانند باعث کج شدن دندان ها، دندان های خرگوشی و اوربایت شوند

در اینجا نگاهی داریم به برخی از مشکلات بالقوه ای که پستانک می تواند ایجاد کند:

  • اپن بایت: این یک نوع مال اکلوژن یا ناهماهنگی است که در آن دندان ها رو به سمت بیرون زاویه دار هستند و ممکن است به طور کامل بسته نشوند یا با یکدیگر تماس نداشته باشند، حتی اگر دهان بسته باشد. فضاهای بزرگتر بین دندان های جلو نیز شایع هستند.
  • اوربایت: پستانک بعلاوه می تواند باعث اوربایت شود. این یک مال اکلوژن بسیار شبیه به اپن بایت است که دندان ها به سمت بیرون منحرف می شوند. اما در این حالت، دندان های فک بالا، دندان های فک پایین را بسیار بیشتر از مقدار طبیعی پوشش می دهند.
  • دندان های خرگوشی: در برخی موارد، دندان های خرگوشی، یا بیرون زدگی دندان های جلو ارثی هستند و هیچ راهی برای پیشگیری از آنها وجود ندارد. با این حال، مکیدن انگشت شست و استفاده از پستانک نیز می توانند باعث بروز این شرایط شوند.
  • تغییرات سقف دهان: قرار گرفتن طولانی مدت پستانک داخل دهان می تواند باعث باریک شدن یا بدشکلی کلی سقف دهان نیز شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های صاف کردن دندان ها بدون بریس های ارتودنسی

سایر مشکلات احتمالی که پستانک ها می توانند ایجاد کنند

استفاده طولانی مدت از پستانک، و مشکلات دندانی که در پی آن بوجود می آیند، می توانند منجر به بروز مشکلات دیگری نیز شوند:

  • مشکلات پوستی: پستانک، در صورتی که بیش از حد استفاده شود، ممکن است به پوست اطراف دهان مالیده شود و باعث تحریک آن شود.
  • اختلالات گفتاری و مشکلات خوردن: یکی از پیامدهای ناهنجاری های مختلف که توسط پستانک ایجاد می شود، مشکل در خوردن و واضح صحبت کردن است. اگر دندان ها، فک و کام از راستای صحیح خود خارج شوند، باعث می شود ایجاد برخی صداهای بی صدای خاص برای کودک دشوارتر شود. این می تواند باعث بروز مشکلات بیشتری در برقراری ارتباط شود و منجر به ناامیدی کودک خواهد شد.
  • مسائل اجتماعی: استفاده از پستانک به خودی خود، و همچنین مشکلاتی که می تواند ایجاد کند، مانند کج شدن دندان ها، دندان های خرگوشی و مشکلات صحبت کردن، به خصوص هر چه کودک بزرگتر شود، بیشتر می توانند باعث خجالت کودک شوند.
تاثیر مکیدن پستانک بر دندان و فک کودکان

تاثیر مکیدن پستانک بر دندان و فک کودکان

آیا مکیدن انگشت باعث بروز همین مشکلات می شود؟

مکیدن طولانی مدت انگشت شست باعث بروز بسیاری از همین مشکلاتی می شود که در بالا برای استفاده از پستانک به آنها اشاره شد. اگر مکیدن انگشت شست تا دوران کودکی تداوم یابد (زمانی که دندان های دائمی در حدود ۶ سالگی شروع به رویش می کنند)، کودک به راحتی می تواند با مشکلات ناهماهنگی دندان ها، فک ها و کام مواجه شود.

مکیدن بیش از حد انگشت شست بعلاوه می تواند باعث بروز درد، قرمزی، تحریک پذیری و ترک خوردن پوست انگشت شست یا انگشتی شود که مکیده می شود. ممکن است پینه ها و تاول ها ظاهر شوند، و تاب برداشتن ناخن ها نیز امکان پذیر است.

از آنجا که برای والدین، ترک دادن عادت مکیدن انگشت شست در مقایسه با پستانک بسیار سخت تر است، یا زمانی که کودک برای به بازگشت به رفتار خود به آرامش نیاز دارد، این عادت برای مدت زمان طولانی تری ادامه می یابد. اگر به احتمال زیاد کودک جلوی همسالان خود نیز انگشت شست خود را بمکد، ممکن است فشارها و مشکلات اجتماعی شدیدتر باشند. در واقع، بیشتر احتمال دارد که مکیدن انگشت شست به بسیاری از مشکلات منجر شود، فقط به این دلیل که ترک عادت سخت تر است و اغلب بیشتر از استفاده از پستانک ادامه می یابد.

چه مکیدن انگشت یا استفاده از پستانک، مهم است توجه داشته باشید که همه کودکان دچار این مشکلات اضافی نخواهند شد. شدت مشکلات به چند عامل بستگی خواهد داشت، از جمله: تعداد دفعاتی که کودک از پستانک یا انگشتانش استفاده می کند، میزان محکم مکیدن آنها، و مدت زمانی که این عادت ادامه دارد.

استفاده مناسب از مکیدن انگشت یا پستانک بسیار امکان پذیر است، در حالی که می توان قبل از اینکه به یک عادت مشکل ساز برای کودک تبدیل شود، با خیال راحت آن را از او گرفت، و اصلاً مشکلی وجود نداشته باشد.

در چه سنی باید پستانک را از کودک بگیرید؟

پستانک ها می توانند ابزاری عالی برای والدین باشند تا از آنها برای آرام کردن نوزادان استفاده کنند. اما زمانی که این عادت شکل می گیرد و تا دوران کودکی ادامه می یابد، والدین نگران باید بدانند چه زمانی استفاده از پستانک را متوقف کنند تا از بروز هرگونه تغییر شکل دهان ناشی از استفاده از پستانک و دیگر مسائل مشکل ساز جلوگیری کنند.

پاسخ کوتاه این است که هیچ سن جادویی وجود ندارد که در آن زمان باید پستانک از کودک گرفته شود. نظرات کارشناسان در مورد این موضوع متفاوت است و همچنین می تواند به این بستگی داشته باشد که کودک چقدر شدید به پستانک خود وابسته است.

برای نوزادان تا یک سال، عادت مکیدن یک واکنش آرام بخش عادی و طبیعی است و والدین نباید نگران استفاده از پستانک باشند. با این حال، پس از حدود یک سالگی، مکیدن لزوماً برای تسکین بخش بودن آن مهم نیست، و با شروع رویش دندان ها، استفاده از پستانک می تواند نگران کننده تر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل قرار گیری پروتز مصنوعی دندان روی لثه ها

بین دو تا چهار سالگی، بسیاری از کودکان به طور طبیعی استفاده از پستانک را خود به خود، بدون تشویق زیاد، کنار می گذارند. اگر کودک شما هیچ نشانه ای از ترک کردن را نشان نمی دهد، ممکن است بهتر باشد به کودک خود کمک کنید تا این عادت را ترک کند.

اگر عادت مکیدن پستانک یا انگشت شست بعد از چهار یا پنج سالگی ادامه یابد، خطر بروز مشکلات دندانی که بعداً به اصلاح نیاز خواهند داشت، بسیار بیشتر است.

تاثیر مکیدن پستانک بر دندان و فک کودکان

تاثیر مکیدن پستانک بر دندان و فک کودکان

چگونه عادت مکیدن پستانک کودک خود را پایان دهیم؟

تصمیم گیری در مورد زمان و نحوه پایان دادن به استفاده از پستانک در نوزاد یا کودک نوپا، برای والدین یک انتخاب شخصی است. برخی از والدین ترجیح می دهند محدود کردن استفاده از پستانک یا ترک آن را در سنین پایین تر کودک آغاز کنند، در حالی که برخی دیگر اجازه استفاده از پستانک در دوران کودکی و بعد از آن را می دهند.

هنگامی که آماده بودید پستانک را از کودک خود جدا کنید، در اینجا چند نکته مفید برای کاهش علائم ترک پستانک وجود دارند:

  • تقویت مثبت: مهم است به خاطر داشته باشید که کودکان خردسال می توانند وابستگی عاطفی عمیقی به عادات مکیدن پستانک خود داشته باشند و نباید به خاطر استفاده از آن سرزنش شوند. در عوض، از تحسین و تشویق برای تقویت رفتارهای خوبی استفاده کنید که می خواهید از کودک خود ببینید. هنگامی که کودک از پستانک استفاده نمی کند از یادآوری های ملایم استفاده کنید و او را تحسین کنید. صبر داشته باشید، زیرا این روند برای برخی از کودکان می تواند دشوار باشد.
  • جوایز و نمودارها: بسیاری از کودکان به پاداش های کوچک و تقدیر از آنها به خاطر زحماتشان، پاسخ بسیار خوبی می دهند. برای پاداش دادن به رفتارهای بچه های بزرگ، مانند گذراندن یک شب بدون پستانک، با یک نمودار برچسب یا سیستم دیگر، تقویت مثبت را یک قدم جلوتر ببرید.
  • فرشته پستانک: از فرزندتان بخواهید پستانک هایش را زیر بالش بگذارد تا فرشته دندان یا فرشته پستانک آنها را ببرد و برای او هدیه بیاورد. به کودکان بگویید زمانی که دیگر پستانک نیاز نباشد، فرشته پستانک آن را می گیرد و به نوزادان جدید می دهد. به کودک خود کمک کنید پستانک های استفاده شده خود را در یک کیسه یا جعبه بسته بندی کند تا فرشته آنها را جمع کند- یا یک آدرس بنویسید و وانمود کنید که آن را پست می کنید. برای پست کردن آن خلاق باشید و به کودک اجازه دهید بسته بندی را تزئین کند. سپس، پستانک ها را با اسباب بازی های کوچک یا پاداش های دیگر در همان بسته جایگزین کنید. فرزند شما دوست خواهد داشت کشف کند که فرشته پستانک در ازای آن چه چیزی برای او فرستاده است.
  • پیشنهاد معامله: اگر اسباب بازی خاص یا رفتار ویژه ای وجود دارد که کودک شما به آن توجه دارد، آن را به عنوان پاداشی برای کنار گذاشتن تمام پستانک های استفاده شده او پیشنهاد دهید. برای برخی از کودکان، این می تواند انگیزه بسیار مؤثری باشد.
  • از شیر گرفتن تدریجی: برخی از والدین ترجیح می دهند ترک عادت کودک خود را به صورت ناگهانی انجام دهند و بدون تسلیم شدن یا بازگشت به عقب، پستانک ها را به یکباره از بین ببرند، اما این می تواند برای برخی از کودکان دشوار باشد. با بزرگ تر شدن کودک، تعیین محدودیت های بیشتر و تشویق تدریجی به جدا شدن از پستانک ممکن است مفیدتر باشند. به عنوان مثال، هر زمان که پستانک نیاز نیست، آن را به او پیشنهاد نکنید. اگر کودک از پستانک برای خوابیدن استفاده می کند و بدون بیدار شدن آن را بیرون می اندازد، سعی نکنید آن را دوباره در دهانش قرار دهید. همانطور که کودک بزرگ تر می شود، محدودیت هایی را تعیین کنید، مانند مجاز بودن پستانک فقط در زمان خواب شبانه یا چرت بعد از ظهر. برای مواقعی که فشار بیشتر است، مانند هنگام دندان درآوردن یا زمانی که کودک بیمار است، با خیال راحت به صورت ویژه به او اجازه دهید از پستانک خود استفاده کند.

ترک مکیدن انگشت شست در کودکان نوپا

عادت مکیدن انگشت شست در کودکان نوپا از برخی جهات شبیه به ترک پستانک است، اما با چالش های خاص خود نیز همراه است.

گرفتن پستانک ساده تر است یا قوانین و محدودیت هایی دارد، اما نمی توانید انگشتان و شست های کودک را از او بگیرید. در این مورد، تقویت مثبت و تشویق از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. همین ایده ها می توانند برای عادت های مکیدن انگشت نیز به خوبی کار کنند. فقط توجه داشته باشید که بازگشت به عادات قدیمی برای کودک بسیار آسان تر است، بخصوص در مواقعی که استرس دارند، پس صبور باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزارهای دهانی برای درمان آپنه انسدادی خواب

اگر مکیدن انگشت شست یک عادت مداوم شبانه است، برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست در شب می توانید از دستکش یا محافظ انگشت برای کودک استفاده کنید. در طول روز، اگر متوجه مکیدن شست شدید، برخی از تاکتیک های حواس پرتی را امتحان کنید، مانند ارائه یک حیوان عروسکی یا اسباب بازی یا پخش آهنگ. دست آنها را با یک بازی یا پروژه سرگرم کننده مشغول کنید.

اگر مکیدن انگشت بیشتر پاسخی به استرس یا اضطراب است، سعی کنید دلایل اصلی انجام آن را بیابید و راه های دیگری برای کمک به فرزندتان برای مقابله با این احساسات بیابید. به فرزندتان محبت و توجه زیادی کنید تا در طول فرآیند ترک عادت، احساس آرامش و امنیت کند.

آیا باید کودک خود را از مکیدن انگشت خود منع کنید؟

در حالی که بسیاری از والدین در مورد مکیدن انگشت نگران هستند و ممکن است بخواهند روند ترک این عادت را زودتر شروع کنند، لازم نیست از مکیدن انگشت شیرخوار جلوگیری شود. در آن سن، این یک رفتار طبیعی است و به طور کلی بی ضرر است. این رفتار نباید نگران کننده باشد مگر اینکه این عادت فراتر از دوران کودکی ادامه یابد.

آیا دندان های بد شکل شده با پستانک، خود به خود اصلاح می شوند؟

مال اکلوژن و سایر مشکلات دندانی که در اثر مکیدن پستانک و انگشت ایجاد می شوند، بیشتر تحت عنوان دندان های پستانکی شناخته می شوند. اگر این عادات بیش از حد ادامه داشته باشند و دندان ها و دهان قبلاً نامرتب شده باشند، حقیقت تأسف بار این است که آنها معمولاً نمی توانند به طور کامل خود به خود اصلاح شوند.

هنگامی که دندان ها به این نقطه رسیدند، بهتر است پس از شروع رویش دندان های دائمی، با یک متخصص ارتودنسی در مورد روش های اصلاحی مشورت کنید. یک ارتودنتیست می تواند در مورد نحوه اصلاح دندان های پستانکی به شما مشاوره دهد و راه حل های دیگری ارائه دهد.

هنگامی که عادت مکیدن پستانک در سن ۳ یا ۴ سالگی متوقف شود، دندان های شیری که تحت تأثیر قرار گرفته اند اغلب زمان دارند تا به موقعیت طبیعی خود بازگردند و قبل از رشد دندان های دائمی دوباره مرتب شوند. به خاطر داشته باشید که درجات مختلفی از دندان های پستانکی وجود دارند و خود اصلاحی برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.

چگونه از پستانکی شدن دندان های فرزندم جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از اثرات منفی استفاده از پستانک، گرفتن زود هنگام آن از کودک یا اجتناب از استفاده از پستانک است. برای نوزادان، جایگزین های استفاده از پستانک عبارتند از: تغذیه با شیر مادر، صدای سفید، تکان خوردن، بالا و پایین کردن و تاب دادن برای تسکین، و اسباب بازی های طبیعی برای جویدن در طول دوره دندان درآوردن است.

برای کودکان نوپا، می توان از پتو، اسباب بازی یا حیوانات عروسکی مخصوص برای راحتی استفاده کرد. همچنین، برای کمک به خوابیدن کودک خود، از یک چراغ خواب استفاده کنید و در طول روز یک فنجان یا یک فنجان با نی برای جرعه جرعه نوشیدن آب به او بدهید که ممکن است نیاز به مکیدن را در او برطرف کند.

با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید

اگر در مورد عادات مکیدن پستانک، انگشت شست و مشکلات دندان های نامرتب کودک خود نگران هستید، با دندانپزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

آیا پستانک ارتودنسی بهتر از پستانک سنتی است؟

به طور خلاصه، نه الزاماً. پستانک ارتودنسی برای کاهش مشکلات دندانی ناشی از پستانک های سنتی در نظر گرفته شده است. در حالی که پستانک سنتی دارای نوک گرد یا کمی کشیده است، پستانک ارتودنسی دارای نوک با کف صاف و قسمت بالایی آن کمی گرد است. این طرح به منظور تشویق حرکات ماهیچه ای است که بیشتر شبیه حرکاتی است که کودک در دوران شیردهی استفاده می کند، با این ایده که به رشد طبیعی قوس دندانی کودک کمک می کند. با این حال، گرچه پستانک های ارتودنسی اغلب توسط کارخانه ها به عنوان “مناسب تر از نظر دندانی” برای کودک شما به بازار عرضه می شوند، اما هم پستانک های ارتودنسی و هم پستانک های سنتی خطر مشکلات بایت با استفاده طولانی مدت را افزایش می دهند. صرف نظر از شکل پستانک، بهتر است تا سن سه سالگی عادت مکیدن پستانک ترک شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code