حساسیت دندان به سرما

تیر کشیدن و حساسیت دندان در هوای سرد یا آب یخ واژه‌هایی هستند که بسیاری از ما را به یاد خاطرات تلخ و احساس‌های بد می‌اندازند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در گرمای داغ تابستان هوس خوردن یک لیوان آب سرد یا نوشیدنی سرد داشته باشید؛ اما به محض نوشیدن آن از این احساس خود پشیمان شده و تصمیم بگیرید که همان نوشیدنی گرم را بخورید. اگر این مشکل را به همه افراد نسبت ندهیم، می‌توان ادعا کرد که در بسیاری از افراد جامعه همچین مشکلی وجود دارد و هوای سرد باعث مشکل  و حساسیت دندان و احساس ناخوشایند در فرد می‌شود.

 اما، واقعاً دلیل این احساس ناخوشایند چیست؟ هوای سرد می‌تواند به دندان آسیب برساند؟ این وضعیت به چه دلیلی رخ می‌دهد؟ آیا مراقبت از دهان و دندان را به شکل مناسبی انجام داده‌ایم؟ علت اصلی این مشکل چیست؟ پاسخ دادن به این سؤال‌ها به ما کمک می‌کند که ریشه این مشکل را پیدا کنیم و در صدد برطرف کردن آن برآییم. کسانی که به هنگام نوشیدن آب سرد یا به هنگام قدم زدن در آب و هوای سرد دچار این مشکل می‌شوند و احساس درد در دندان خود دارند، از جهات مختلفی باید سلامت دهان و دندان خود را بررسی قرار دهند و ممکن است این مشکل بسیار ریشه‌ای‌تر از چیزی باشد که ما انتظار داریم.

 برای روشن شدن این موضوع و مشخص شدن دلیل آسیب دیدن دندان در هوای سرد در این مطلب علت و راه‌های برطرف کردن آن را ذکر خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

حساسیت دندان به سرما

حساسیت دندان به سرما

چه عاملی باعث ایجاد حساسیت دندان به سرما می‌شود؟

 برای ایجاد حساسیت در دندان‌ها و تحت تأثیر قرار گرفتن آنها در هوای سرد می‌توان دو عامل کلی در نظر گرفت که ریشه این دو عامل به خود شخص و رفتارهای وی بر می‌گردد: انقباض و انبساط دندانها؛ پر کردن دندان‌ها.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا هورمون ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند؟

 انقباض و انبساط دندانها

 آیا می‌دانستید که دندانهای جلوی شما می‌توانند در دماهای بین ۱۲۰ درجه سانتیگراد تغییر کنند؟ قرار گرفتن دندان به صورت مکرر در معرض هوای سرد و غذای گرم باعث می‌شود که ساختار آنها تحت تأثیر قرار گرفته و به شکل‌های مختلفی تغییر کنند. شاید در نگاه اول انقباض و انبساط دندانها مشکل چندانی نداشته باشد و حتی فرد فکر کند که همانند سایر اجسام امکان تغییر آن وجود دارد. اما توجه داشته باشید که سطح خارجی دندان با استفاده از یک لایه مستحکم به نام مینای دندان پوشیده شده است و این لایه انعطاف پذیری بسیار کمی دارد. بنابراین هنگامی که دندان‌های جلویی در معرض غذای بسیار داغ و سرما قرار می‌گیرند به تناوب منبسط و منقبض می‌شوند که این تغییرات باعث ایجاد ترکهای ریز در آنها می‌شود.

 از لحاظ پزشکی و دندانپزشکی می‌توان گفت که این ترک‌های ریز معمولاً بر ساختار دندان تأثیر می‌گذارد، اما همانطور که احساس می‌کنید می‌توانند ناراحت کننده باشند. حال اگر دندان شما با موادی مانند آمالگام یا سایر مواد پرکننده پر شده باشد، این ناراحتی و احساس بد بسیار بیشتر است. معمولاً آمالگام و مواد پرکننده دارای منشأ فلزی هستند و منشأ فلزی به گسترش سریع دما کمک می‌کند. با این وجود دما به سرعت بین دندانها منتقل شده و احساس بد و ناخوشایند در اثر سرما  افزایش می‌یابد.

حساسیت دندان به سرما

حساسیت دندان به سرما

قرار گرفتن سرما در معرض دنتین یا عاج دندان

دنتین یک ماده درمانی است که توسط دندانپزشکان برای ترمیم و تعمیر دندان‌های خراب به کار گرفته می‌شود. ماده مذکور بسیار حساس هستند و به عصب دندان نیز نزدیک هستند. بنابراین زمانی که یک فرد در معرض سرما  قرار می‌گیرد، این دمای سرد به سرعت به بخش‌های داخلی دندان منتقل شده و در نتیجه فرد به سرعت احساس حساسیت و درد می‌کند. انتقال سریع دما در دنتین باعث می‌شود که انتقال سرما و گرما با سرعت بیشتری صورت گیرد و منقبض و منبسط شدن دندان باعث تخریب لایه بیرونی آن شود.

حساسیت دندان به سرما

حساسیت دندان به سرما

چگونه درد دندان را متوقف کنیم؟

 برای متوقف کردن درد دندان ناشی از سرما  راهکارهای مختلف و متفاوتی وجود دارد که برخی از آنها تخصصی بوده و برخی نیز به صورت تجربی و عمومی هستند. هرکدام از این روشها به شکل خاصی می‌توانند در از بین بردن درد موفق عمل کنند اما بهتر است که یکی از روش‌های زیر به کار گرفته شود:

  • مراجعه به دندانپزشک: دندانپزشکان در زمینه کاری خود متخصص هستند و ساختار دندان را از لحاظ فیزیکی و ظاهری به خوبی می‌شناسند. این موضوع باعث می‌شود که آنها در نگاه اول به وجود مشکل در دندان پی ببرند و حتی در صورت سطحی بودن مشکل روش مقابله با آن را تشخیص دهند. علاوه بر روش‌های ابتدایی و سطحی، دندانپزشکان به دستگاه‌های تخصصی مانند دستگاه اشعه ایکس دسترسی دارند که به آنها امکان دیدن بخش‌های داخلی و خارجی دندان در اندازه‌های بسیار کوچک را می‌دهد. از این رو آنها با استفاده از تکنیک‌های عکسبرداری به راحتی به ریشه مشکل شما برده و راهکار مناسب را ارائه می‌دهند.
  • تعویض خمیر دندان: تعویض خمیر دندان از یکی از گزینه‌های مناسب برای جلوگیری از درد دندان در سرما است. با توجه به اینکه در اثر تنش‌های مختلف سطح دندان دچار مشکل و زدگی شده است استفاده از خمیردندان‌های جدید با توانایی‌های منحصر به فرد می‌تواند در رفع این مشکل به شما کمک کند. البته با توجه به سطح آسیب دیده دندان، ممکن است دندانپزشک به شما لاک دندان معرفی کند که سطح مینا را محافظت می‌کند.
  • استفاده از آنتی بیوتیک: در برخی موارد دندان پزشک‌ها تشخیص می‌دهند که مشکلات دندان بسیار بیشتر از یک ترک خوردگی معمولی است و منشأ اصلی مشکل شما در سرما به وجود حفره در دندان و عفونت آن برمی گردد. عفونت به مرور زمان به ریشه دندان نفوذ کرده و حالت نرم و خمیری به آن می‌بخشد. دندانپزشکان برای غلبه بر این مشکل سعی می‌کنند که از ابزارهای گرم برای درمان دندان استفاده کرده و از چرک خشک کن به عنوان یک راه تکمیلی استفاده می‌کنند.
  • پوشاندن دهان و مسواک زدن مرتب: آخرین راهی که به نوعی نقش پیشگیرانه دارد و برای کوتاه مدت بسیار مناسب است پوشاندن دهان و جلوگیری از رسیدن سرما به دندان است. این موضوع کمک می‌کند که تغییرات دما در دهان و دندان بسیار کمتر شود و به مرور زمان شدت آسیب کنترل شود. همزمان با این کار می‌توان از مسواک زدن مرتب نیز استفاده کرد تا از تجمع مواد غذایی و باکتری‌ها در سطح دندان جلوگیری شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هزینه ی درمان ریشه یا عصب کشی
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code