[vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

دلایل بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان که به آن هالیتوز گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان است که شاید همه ما زمانی در طول زندگی خود تجربه کرده و بسیاری از ما دائماً گرفتار آن هستیم. هیچ کس دوست ندارد هنگام صحبت کردن دیگر متوجه بوی بد دهان او شده و از او دوری کنند. برای جلوگیری از بوی بد دهان ابتدا باید بدانید چه عواملی باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

ضعف بهداشت دهان

در اکثر موارد علت بوی بد دهان ضعف رعایت بهداشت است. باکتریهایی که در دهان تجمع پیدا می‌کنند (به خصوص در ناحیه بین دندان‌ها و لثه) از مواد کربوهیدرات موجود در دهان تغذیه می‌کنند. در اثر فعالیت این باکتری‌ها بوی بدی متصاعد می‌شود. به طور کلی سطح زبان، لثه و دندان‌ها محل خوبی برای پنهان شدن باکتری‌ها است. در صورتی که به صورت مرتب دندان‌های خود را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا بین دندان‌ها گیر کرده و به منبع غذای خوبی برای باکتری‌ها بدل می‌گردند. باکتری‌ها از این مواد تغذیه کرده و گازهای بد بو متصاعد می‌کنند.

بوی بد دهان

تصور نکنید تنها با مسواک زدن می‌توانید جلوی فعالیت باکتری‌ها را بگیرید. باکتری‌ها در سطح زبان نیز می‌توانند به راحتی پنهان شوند. بنابراین هر بار که مسواک می‌زنید باید سطح زبان را نیز تمیز کنید. چکاپهای منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید. در معاینات دندانپزشکی هرگونه مشکل دهان و دندان شناسایی شده و خیلی زود تحت درمان قرار می‌گیرد، پیش از آن که به عوارض جدی منجر شود. معمولاً سالی یک یا دو مرتبه باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر یا نگهدرانده ارتودنسی

غذا و نوشیدنی ها

مصرف غذاهای طعم دار و تند مانند سیر، پیاز و ادویه جات باعث تغییر بوی نفس میشود. همچنین نوشیدنی‌هایی که بوی تندی دارند مانند قهوه و الکل باعث بدبو شدن نفس می‌شوند. در صورتی که عامل بوی بد دهان غذاها یا نوشیدنی‌ها باشد، موقتی بوده و برطرف می‌شود. رعایت بهداشت دهان نیز به برطرف شدن بوی بد ناشی از مصرف خوراکی آن کمک می‌کند.

سیگار و سایر دخانیات

یکی از عوامل شایع بد بو شدن دهان سیگار کشیدن است. سیگار علاوه بر این که موجب بوی بد دهان می‌شود، باعث تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لکه در آنها، تحریک بافت لثه و کاهش حس چشایی می‌شود. همچنین تأثیر قابل توجهی در ایجاد یا پیشرفت بیماری لثه می‌گذارد. بیماری لثه خود یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان است. ترک سیگار خطر بیماری لثه را کاهش داده و از بوی بد دهان پیشگیری می‌کند.

رژیم‌های غذایی گرسنگی

رژیم غذایی گرسنگی به رژیمهای سخت و افراطی گفته میشود که در آنها مصرف کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش یافته یا دوره گرسنگی طولانی چند ساعته تجربه میشود. این رژیمهای غذایی یا محرومیت از غذا باعث ایجاد بوی بدی در دهان میشود. علت آن تجزیه چربی توسط بدن است که باعث تولید مواد شیمیایی به نام کتون می‌شود. کتاب باعث بوی بد دهان می‌شود.

داروها

برخی انواع داروها می‌توانند باعث بدبو شدن دهان شوند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• نیترات ها که گاهی اوقات برای درمان آنژین مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنژین به درد سینه گفته می‌شود که در اثر محدود شدن خون رسانی به قلب اتفاق می‌افتد.
  • برخی داروهای شیمی درمانی
  • داروهای خواب ‌آور
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی درد دارد؟

در صورتی که عامل بوی بد دهان شما مصرف داروی خاصی است، از پزشک خود بخواهید دارویتان را تغییر دهد. هرگز خودتان اقدام به تغییر دارو یا تغییر دوز آن نکنید.

خشکی دهان

خشکی دهان به علت کمبود جریان بزاق می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. کمبود بزاق باعث می‌شود باکتری‌ها بیشتر از حد نرمال رشد کنند. همچنین نوع باکتری‌های دهان در اثر خشکی دهان، تغییر می‌کند. این عوامل منجر به بوی بد دهان می‌شوند. گاهی اوقات خشکی دهان ممکن است خود عارضه جانبی مشکل دیگری باشد که در غدد بزاقی ایجاد شده است. تنفس از راه دهان نیز می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

بیماری‌ها و وضعیت‌های پزشکی

در موارد نادر ممکن است عامل بوی بد دهان برخی از مشکلات و وضعیت‌های پزشکی باشد. در برخی موارد مشکلات گوارشی باعث ایجاد بوی بدی در دهان می‌شود برای مثال عفونت باکتریایی آستر معده و روده کوچک ( عفونت هلیکوباکتر پیلوری) و بیماری رفلاکس معده  می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

اگر تصور می‌کنید مشکل گوارشی باعث بوی بد دهان شما شده است، باید به پزشک مراجعه کرده و آندوسکوپی انجام دهید. در آندوسکوپی شلنگ باریکی به نام آندوسکوپ از طریق حلق وارد معده می‌شود و به این ترتیب پزشک می‌تواند به کمک دوربین کوچکی که در سر آندوسکوپ تعبیه شده است، داخل معده را معاینه کند. از جمله مشکلات پزشکی دیگری که می‌تواند باعث بدبو شدن دهان شود عبارتند از دیابت، عفونت ریه، عفونت گلو و یا عفونت بینی مانند التهاب لوزه ها، برونشیت، سینوزیت یا برونشکتازی.

ترس (فوبیای) از بوی بد دهان

فوبیای بوی بد دهان یا هالیتوفوبیا (Halitophobia) به هراس غیرمنطقی از بوی بد دهان گفته می‌شود. برخی افراد دائماً نگران هستند دهانشان بوی بدی بدهد درحالی‌که چنین نیست. افرادی که دچار فوبیای بوی بد دهان هستند در زمینه بوی نفس خود بدگمان و نگران هستند. اغلب این افراد رفتار و صحبتهای دیگران را به اشتباه نفسیر کرده و فکر میکنند دیگران راجع به بوی بد دهان آنها چنین رفتار یا صحبت میکنند. این افراد دائما دندانهای خود را تمیز میکنند، آدامس میچوند و دهانشویه استفاده میکنند. درمان فوبیای بوی بد دهان شامل درمان رفتاری شناختی است تا فرد بتواند بر بدگمانی خود غلبه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه عواملی باعث ایجاد مزه فلز داخل دهان می شوند؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

1. فاطمه
    فاطمه می گوید

سلام خسته نباشی..مطالبتون عالی بود
    یه نکته میخاستم خدمتتون عرض کنم من هالیتو فوبیا دارم برای درمانش چکار باید کرد؟