اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

هنگامی که بحث سلامت دهان و دندان (مسواک زدن، نخ دندان و غیره) پیش می‌آید، گاهی اوقات ممکن است در پشت برخی موارد فوری‌تر و به اصطلاح حساس‌تر باقی بماند و باعث شود که به کلی فراموش شود. اما باید توجه داشت که این موضوع نسبت به بسیاری دیگر از موضوع‌های روزانه اهمیت بیشتری دارد و سلامت کلی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر در زندگی شما چنین موضوعی رخ می‌دهد، باید توجه داشته باشید که چندان دلنشین نخواهد بود و باید نسبت به آن نگرانی داشته باشید.

 ممکن است در نگاه اول مسئله سلامت دهان و دندان چندان مهم به نظر نرسد، اما در حقیقت مهم است. ما باید مراقب دندان‌هایمان باشیم؛ زیرا طول عمر برای زندگی کردن طولانی است و خوردن بدون دندان بسیار دشوار است. همچنین شما باید از چیزهایی که در دهان خود قرار می‌دهید اطلاع کافی داشته باشید و تأثیر مواردی مانند نوشیدنی‌های انرژی زا و نیکوتین را بر روی سلامت دهان و دندان خود بدانید.

 به همین دلیل ما در این مطلب به ۵ نکته حیاتی که هر فرد باید در طول روز برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان انجام دهند اشاره می‌کنیم و اهمیت هر کدام را در سلامت دهان و دندان نشان می‌دهیم.

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

 ۱- بعد از غذا خوردن حتما مسواک بزنید

بسیاری از دندانپزشکان مسواک زدن پس از غذا خوردن را پیشنهاد می‌دهند. اگر این امکان وجود دارد، یک راهکار عالی است که از باقی ماندن مواد قندی بر روی دندان‌ها و در لابلای آن‌ها جلوگیری کنید. با این حال برای رعایت سلامت دهان و دندان، یک زمان بهینه برای انجام این کار وجود دارد. برای دریافت بهترین نتیجه از این کار باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا صبر کنید و سپس مسواک بزنید. اما اگر نمی‌توانید بلافاصله پس از خوردن غذا مسواک بزنید، بهتر است با استفاده از خلال دندان فاصله بین دندان‌ها را تمیز کنید و سپس یک آدامس بدون قند را بجوید.

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

۲- مسواک بزنید اما سطح دندان‌ها را نخراشید

 تمیز کردن سطح دندان و خراش دادن آنها نه تنها باعث می‌شود که مینای دندان تحت تأثیر قرار گیرد، بلکه منجر به ناراحتی و حساسیت بیشتر دندان‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که هنگامی که مسواک می‌زنید نیروی زیادی اعمال نکنید و از یک مسواک نرم استفاده کنید که به راحتی بر روی دندان‌ها قرار گیرد. شما قرار نیست که با مسواک زدن دندان‌های خود را براق کنید، تنها می‌خواهید از این طریق آلودگی سطح دندان‌ها را پاک کنید و سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

 هنگامی که سطح دندان خود را بیشتر از حد سایش دهید، به احتمال زیاد خط لثه خود را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهید و با اعمال فشار بیش از حد باعث می‌شوید که آنها نیز تحریک و ملتهب شود. این موضوع بیش از حد باعث می‌شود که لثه‌های شما به مرور زمان التهاب بیشتری را تجربه کرده و کم‌کم به سمت عقب حرکت کنند. باید بپذیریم که شما نمی‌خواهید از این طریق ریشه دندان‌های خود را مشخص کنید و دنتین را در معرض عناصر خشن دهان قرار دهید. همچنین مسواک زدن شدید ممکن است باعث ایجاد باکتری یا بیماری‌های پریودنتال شود که باعث عفونت در لثه شده و به مرور زمان سلامت دهان و دندان خود را از دست دهید.

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

۳- زمان مسواک زدن اهمیت زیادی دارد

 آیا می دانید که مینای دندان شما به راحتی از بین می‌رود؛ در حقیقت یک تعادل بسیار ظریف بین مراقبت خوب از مینای دندان و خاصیت حفاظت از دندان وجود دارد. در حالت ایده آل شما باید بین ۲ تا ۳ دقیقه به مسواک زدن اختصاص دهید که به هر قسمت از بخش دهان حدود ۳۰ ثانیه زمان تعلق می‌گیرد. ترجیحا برای حفظ بهتر سلامت دهان و دندان خود نباید این زمان را بیشتر یا کمتر کنیم زیرا در هر دو صورت باعث صدمه به مینای دندان می‌شود.

 یک راهکار عالی برای کسب اطمینان از اینکه به اندازه کافی مسواک زده‌اید، این است که زمان مسواک زدن خود را با یک آهنگ بین دو تا سه دقیقه‌ای هماهنگ کنید و شروع مسواک زدن خود را با شروع پخش آهنگ همزمان کنید. این شیوه یک راهکار مناسب و ایده آل برای حفظ سلامت دهان و دندان است و هنگامی که آهنگ به پایان می‌رسد، شما می دانید که مسواک زدن و شستشوی دهان خود را در چه مدت زمانی انجام داده‌اید. بهترین بخش این کار این است که یکی از موسیقی‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا نسبت به فرایند مسواک زدن نیز احساس خوبی داشته باشید.

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

۴- روزانه از نخ دندان استفاده کنید

کشیدن نخ دندان کمک می‌کند که مواد غذایی و پلاک بین دندانها و زیر لثه‌ها تمیز شود. مدت زمانی که باکتری‌ها بتوانند یک پلاک ایجاد کنند، حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین کشیدن نخ دندان یک روش مفید برای جلوگیری از این روند و حفظ سلامت دهان و دندان است. البته، کشیدن نخ دندان را بیش از یک بار در روز انجام ندهید؛ زیرا ممکن است باعث تحریک لثه‌ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

 در حالی که سلامت دهان و دندان در جوانان بین سنین ۶ تا ۱۹ سال بهبود یافته است، بزرگسالان همچنان نسبت به انجام مراقبت‌های اولیه از دندان خود بی تفاوت هستند و همین عامل باعث می‌شود که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف دهان و دندان قرار گیرند. شما نیز لازم است که موارد فوق الذکر را با دقت بیشتری انجام دهید و برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما در تماس باشید.

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان

۵- نوشابه نخورید!

 این یک نکته بسیار مهم و حیاتی برای  حفظ سلامت دهان و دندان است که نباید به سراغ نوشابه‌ها بروید. نوشابه‌ها دارای مقدار زیادی شکر هستند، رنگ‌های مصنوعی دارند که دندان‌های شما را لکه دار می‌کنند، و بسیاری اسیدی هستند. اسید سولفوریک و اسید سیتریک بزرگترین نگرانی‌هایی هستند که حضور بیش از حد آنها باعث صدمه به مینای دندان شده و آن را نرم‌تر می‌کنند که در نتیجه برای ابتلا به حفره‌های مختلف آماده می‌شود. وجود شکر در خوراکی سبب افزایش باکتری‌ها و اسید در دهان شما می‌شود. توجه داشته باشید که به ازای هر نوشیدنی قندی که مصرف می‌کنید، تولید اسید را در دهان خود تا ۲۰ دقیقه پس از آن افزایش می‌دهید و این مشکل بزرگی برای سلامت دهان و دندان است.

 به جای نوشیدن نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های قندی، سعی کنید آب آشامیدنی بنوشید. آب برای بدن شما بسیار مفید است؛ زیرا بدن شما تمایل بیشتری به آن دارد و اگر در طول روز خود شکر یا نمک مصرف می‌کنید باید آب بیشتری نیز بنوشید. از سوی دیگر فعالیت اندام‌های دیگر بدن مانند کلیه‌ها به وجود آب کافی در بدن نیاز دارد. همچنین در فصول گرم سال و بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد و از این طریق به خنک کردن بدن کمک می‌کند. اگر آب معمولی را دوست ندارید، بهتر است از طعم دهنده‌های میوه‌ای استفاده کنید و از این طریق سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاکت پریودنتال چیست؟
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code