عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

عادت ناخن جویدن

جویدن ناخن، که در پزشکی تحت عنوان “اونیکوفاژیا” شناخته می شود، عادتی است که تقریباً بین یک چهارم تا یک سوم کودکان و تقریباً نیمی از نوجوانان شایع است. رفتارهای غیر ارادی همیشه هم تأثیر منفی روی سلامت فیزیکی فرد ندارند، اما این یکی قطعاً می تواند بسیار مضر باشد. علاوه بر آنکه ناخن های فرد ریش ریش و ناهموار می شوند،  به دندان ها و کل سلامت فرد آسیب می رسانند. ناخن های برخی افراد آنقدر سفت و در برابر آسیب مقاوم هستند که جویدن آنها می تواند باعث شود تراشه های کوچک از دندان کنده شوند یا در مینای دندان ترک ایجاد شود. برخی پزشکان حتی معتقدند جویدن ناخن در کودکی می تواند موجب جابجایی دندان ها شود. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم: اگر عادت جویدن ناخن دارید هر چه سریع تر باید به فکر ترک آن باشید.

عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

ناخن جویدن عادتی مضر برای دندان ها و لثه ها

شاید فکر می کنید دندان های شما محکم تر از ناخن های شما هستند، اما باید بدانید که به مرور زمان جویدن ناخن می تواند آسیب های چشمگیری هم به دندان ها و هم به لثه ها وارد کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • ساییدگی، لب پر شدگی، و ترک دندان: اصطحکاک ناشی از ساییدگی دندان ها روی ناخن به تدریج می تواند موجب ساییدگی مینای دندان، یا حتی لب پر شدن یا ترک خوردن دندان ها شود.
  • مال اکلوژن و ایجاد فاصله بین دندان ها: جویدن ناخن تنها به دندان ها آسیب نمی رساند، بلکه می تواند موجب جابجا شدن آنها شود که منجر به بروز مال اکلوژن (مشکلات مربوط به بایت) یا ایجاد فاصله بین آنها می شود.
  • تحلیل ریشه: شاید ترسناک ترین اتفاقی که با جویدن ناخن رخ می دهد این باشد که استخوان فک ریشه ها را جذب می کند و موجب تضعیف آنها می شود، در نتیجه بسیار آسیب پذیر خواهند شد و احتمال افتادن آنها بیشتر خواهد شد. این عادت مخصوصاً زمانی بد خواهد بود که فرد تحت درمان ارتودنسی با براکت های ارتودنسی باشد. افزایش فشار به این قطعات ریز روی دندان ها می تواند موجب تضعیف ریشه دندان ها و تخریب نتایجی شود که انتظار دارید.
  • ژنژیویت: در بهترین حالت افرادی که ناخن خود را می جوند ممکن است شاهد هیچ آسیب قابل مشاهده ای نباشند اما به این معنا نیست که هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ مشکلی بروز پیدا نکرده است. شایع ترین مشکلی که با جویدن ناخن اتفاق می افتد انتقال باکتری به داخل دهان است. دست ها به طور میانگین در هر زمانی ۱۵۰ گونه متفاوت باکتری روی خود دارند که اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم حجم بسیار زیادی از این باکتری ها زیر ناخن ها پنهان شده است. انتقال این میکرو ارگانیسم ها می تواند موجب بروز عفونت لثه و بوی بد دهان شود و سلامت دهان را به خطر بیندازد.
  • اختلال مفاصل فکی- گیجگاهی: علاوه بر اینها، جویدن ناخن می تواند به مفاصل فکی- گیجگاهی TMJ نیز آسیب برساند. این همان مفصلی است که استخوان فک را به جمجمه متصل می کند. علائم اختلالات فکی- گیجگاهی TMD عبارتند از درد گوش یا فک، دشواری در جویدن، بروز صدای کلیک یا در رفتگی هنگام تکان دادن فک، یا تنها بروز درد حین باز و بسته کردن دهان. اختلالات فکی- گیجگاهی تنها در نتیجه جویدن ناخن بروز پید ا نمی کنند، بلکه آرتروز، حادثه، خمیازه های بزرگ، دندان قروچه، و حتی جویدن آدامس نیز می توانند عوامل بروز این مشکل باشند.
عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

آیا می دانید جویدن ناخن منجر به دندان قروچه هم می شود؟

عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

افرادی که حین استرس ناخن های خود را می جوند، یا زمانی که عصبی هستند مداد گاز می زنند یا حین انجام فعالیت های رقابتی دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند، بیشتر در معرض خطر براکسیسم یا دندان قروچه هستند. براکسیسم به ساییدن و فشردن غیر ارادی دندان ها روی یکدیگر گفته می شود که می تواند موجب بروز درد در ناحیه صورت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست و برای درمان آن چکار می توان کرد؟

علل جویدن ناخن

اگر جویدن ناخن چنین پیامدهای ناگواری دارد، چرا بسیاری افراد آن را انجام می دهند؟ علت این عادت هنوز هم ناشناخته است، اما نتایج برخی مطالعات نشان داده اند که استرس، اضطراب، خستگی، یا وسواس می توانند از جمله علل بروز این عادت باشند. عادات تکرار شونده مشابه شامل کندن پوست و کشیدن مو هستند. اغلب، فرد ممکن است حتی متوجه نشود آن را انجام می دهد، به همین دلیل ترک آن دشوارتر خواهد شد.

راهکارهایی برای ترک عادت ناخن جویدن

در بسیاری موارد افراد پس از آغاز عادت جویدن ناخن، یک یا دو سال بعد به صورت خود به خود آن را ترک می کنند. بقیه افراد این عادت را تا سن ۳۰ سالگی یا حتی پس از آن به همراه دارند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان این عادت را دارید، با انجام این چند کار می توانید به ترک آن کمک کنید:

  • ناخن های خود را کوتاه و سوهان زده نگه دارید. ناخن های بلند و ناهموار اغلب باعث می شوند فرد احساس کند ناخن او نیاز به جویدن دارد.
  • به طور منظم ناخن های خود را مانیکور کنید یا روی ناخن های خود ناخن مصنوعی قرار دهید زیرا جویدن آنها دشوراتر خواهد شد.
  • دست های خود را مشغول نگه دارید. یک توپ بازی ضد استرس، بافتنی، یا کش به دست بگیرید، یا یک صفحه کاغذ را خط خطی کنید، لباس های شسته را تا بزنید، ویدئو گیم بازی کنید یا هر کار دیگری که برای شما عملی است را انجام دهید.
  • می توانید از داروخانه لاک ناخن های مخصوصی که بد مزه هستند را تهیه کنید زیرا زدن آنها روی ناخن ها و مزه بد آنها باعث می شود جویدن ناخن دیگر لذت بخش نباشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راه هایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code