علت لق شدن دندان بزرگسالان

آیا باید از لق شدن دندان بزرگسالان نگران شد؟

دندان لق در کودکان بسیار معمول است و جای هیچ نگرانی ندارد. اما لق شدن دندان بزرگسالان می‌تواند نگران کننده باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دندان دیگر تحت حمایت استخوان فک و لثه نباشد و به تدریج از لثه و استخوان جدا شود. کوچک‌ترین لمسی می‌تواند منجر به جابجایی دندان شود، خوردن و جویدن می‌توانند باعث لقی بیشتر شوند.

در صورتی که در بزرگسالی لقی دندان را تجربه می‌کنید، ممکن است علائم دیگری را نیز مشاهده نمایید. این علائم عبارتند از:

• خونریزی از لثه‌ها
  • تورم لثه‌ها
  • قرمزی لثه‌ها
  • تحلیل لثه
لق شدن دندان بزرگسالان

این علائم می‌توانند نشانگر یک بیماری زمینه‌ای باشند. بنابراین، مهم است که با دندانپزشک خود راجع‌ به دندان لق خود صحبت کنید. پی بردن به علت لق بودن دندان می‌تواند به دندانپزشک کمک کند درمان درست را برای شما انتخاب نماید.

علل لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان در بزرگسالی بدون علت رخ نمی‌دهد. در ابتدا ممکن است حین مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان متوجه لقی دندان خود شوید، یا ممکن است دندانپزشک طی یک معاینه‌ی ساده متوجه شود که یکی از دندان‌ها تکان می‌خورد.

بیماری لثه

لق شدن دندان بزرگسالان

در برخی موارد، لقی دندان در نتیجه‌ی پیشرفت بیماری لثه پیش می‌آید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عفونت باکتریایی لثه‌ها، بافت و استخوان پیرامون دندان را مورد حمله قرار می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ویتامین ها می توانند به درد مفصل فکی- گیجگاهی کمک کنند؟

بیماری لثه نتیجه‌ی عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان است. اگر طبق روال معمول مسواک نزنید و نخ دندان نکشید یا در صورتی که پاکسازی‌های دندانی مورد نیاز را انجام ندهید، جرم و رسوب درون فضای زیر لثه‌ها انباشته می‌شود. این بیماری قابل درمان است. در صورتی که در مراحل اولیه به آن پرداخته شود، از بین بردن عفونت، توقف التهاب و تورم و بازگرداندن سلامت دندان‌ها ممکن است.

در صورتی که بیماری لثه درمان نشود، پیشرفت می‌کند و منجر به وخامت اوضاع استخوان‌ می‌شود. دندان‌ها حمایت لازم را از سوی استخوان فک از دست خواهند داد در نتیجه لق می‌شوند. علائم اولیه‌ی بیماری لثه عبارتند از خونریزی از لثه‌ها و قرمز و دردناک شدن آنها.

دندانپزشک قادر است با معاینه‌ی دهان وجود رسوب و جرم را بررسی نماید و با استفاده از پروب دندانپزشکی عمق پاکت دندان‌ها را اندازه‌گیری نماید. پاکت دندان به فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها گفته می‌شود. عمق طبیعی این فضا بین ۱ تا ۳ میلی‌متر است. بیشتر بودن این اندازه می‎تواند نشانه‌ی بیماری لثه باشد. ممکن است دندانپزشک رادیوگرافی دندان با اشعه‌ی ایکس را تجویز نماید تا تحلیل استخوان فک را مورد بررسی قرار دهد.

ساییدن دندان‌ها

لق شدن دندان بزرگسالان

ساییدن یا فشردن ناآگاهانه‌ و غیر ارادی دندان‌ها روی یکدیگر می‌تواند در نهایت موجب آسیب به دندان‌ها شود و مشکلات دیگری، از قبیل سردرد و درد در  ناحیه‌ی صورت را در پی داشته باشد.

آسیب و صدمه

لق شدن دندان بزرگسالان

آسیب به دهان یا منطقه‌ی صورت نیز می‌تواند موجب لقی دندان شود. این اتفاق در صورت افتادن فرد یا ضربه یا وارد آمدن دیگر فشارها به دهان فرد رخ می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نهفتگی دندان عقل چیست؟

درمان‌های لقی دندان در بزرگسالی

به محضی که دندانپزشک به علت لقی دندان پی ببرد درمان را آغاز خواهد نمود. در صورتی که لقی دندان ناشی از بیماری لثه باشد، نیاز به فرایندهای خاص پاکسازی دندان‌ها خواهید داشت تا پلاک‌های انباشته بین دندان‌ها و لثه‌ها برداشته شوند. این فرایند تحت عنوان جرم‌گیری و هموار کردن سطح ریشه شناخته شده است. بعلاوه، ممکن است آنتی بیوتیک نیز تجویز شود تا به از بردن عفونت‌ها کمک کند. جرم‌گیری جرم و باکتری‌ها را از بین خواهد برد، در حالی که هموار کردن سطح ریشه موجی مسطح و صاف شدن روی ریشه می‌شود تا از این طریق مجددا بافت لثه به دندان متصل شود.

لق شدن دندان بزرگسالان

بسته به وخامت بیماری لثه، ممکن است مورد شما نیاز به جراحی داشته باشد. گزینه‌های موجود عبارتند از:

جراحی فلپ

لق شدن دندان بزرگسالان

دندانپزشک برشی در لثه ایجاد خواهد نمود و بافت لثه را کنار می‌زند تا جرم‌گیری و مسطح نمودن سطح ریشه را انجام دهد. پس از تکمیل فرایند، بافت لثه مجددا در جای خود بخیه زده می‌شود. این فرایند می‌تواند مانع از دست رفتن دندان شود.

پیوند استخوان

لق شدن دندان بزرگسالان

در صورت وخامت وضع استخوان، دندانپزشک از دیگر بخش‌های بدن تکه‌های استخوان را برخواهد داشت یا از مواد خاص پیوند استخوان استفاده خواهد نمود تا استخوان بیمار را ترمیم نماید. این فرایند به حمایت دندان کمک خواهد کرد.

اسپلینتینگ (Splinting)

لق شدن دندان بزرگسالان

در صورتی که دندان لق از لثه‌ها جدا نشده باشد، دندانپزشک قادر خواهد بود با استفاده از اسپلینت آن را حفظ نماید. دندانپزشک از یک تکه فلز استفاده خواهد کرد تا دو دندان مجاور را به یکدیگر متصل کند. این فرایند از دندان لق حمایت می‌کند و مانع حرکت و جابجایی دندان می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ایمپلنت های دندانی

تنظیم بایت

لق شدن دندان بزرگسالان

طی این فرایند سطح جونده‌ی دندان اصلاح می‌شود و این کار با تراشیدن اندکی از مینای دندان انجام می‌شود. این فرایند فشار روی دندان را کاهش می‌دهد و شرایط لازم برای بهبود دندان را فراهم می‌آورد. این گزینه‌ی درمانی برای دندان‌هایی کاربرد دارد که در اثر فشردن دندان‌ها به یکدیگر لق شده‌اند.

محافظ دندان

لق شدن دندان بزرگسالان

راه دیگر برای محافظت از دندانی که با فشردن و ساییدن لق شده‌ است، استفاده از محافظ دندان حین خواب است. از این طریق می‌توان مانعی بین دندان‌های فک بالا و فک پایین قرار داد تا از آنها محافظت نماید.

نتیجه‌گیری

دندان لق پیشرفت خواهد کرد و در نهایت به طور کامل از لثه و استخوان فک جدا خواهد شد. این اتفاق در نتیجه‌ی بیماری لثه یا عادت فشردن و ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر خواهد افتاد. با این وجود، با درمان درست می‌توان سلامت لثه و استخوان فک را ارتقا بخشید. بدینوسیله، بهبودی و تقویت دندان سریع‌تر پیش خواهد رفت.

در صورت شدت لق بودن دندان، ممکن است دندانپزشک کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت یا بریج را پیشنهاد دهد.

شاید نتوان مانع لقی دندان در اثر آسیب و حادثه شد. اما با استفاده از محافظ دندان حین ورزش می‌توان خطر آسیب را کاهش داد.

رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است در جلوگیری از لقی دندان و از دست رفتن آن در نتیجه‌ی بیماری لثه موثر باشد. دو تا سه مرتبه مسواک زدن در طول روز و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه از جمله اقدامات بهداشتی ضروری هستند. مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک و معاینه‌ی دقیق دهان و دندان توسط دندانپزشک نیز می‌توانند پیشگیرانه باشد.