پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان، آنله و اینله

در صورت ایجاد حفره در دندان، مهم است که هر چه زودتر از وجود آن مطلع شوید. زمانی که برای معاینه‌ی دندان‌ها یا پاکسازی آنها به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، دندانپزشک تمام دندان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا نشانه‌های پوسیدگی و حفره‌های دندانی را بیابد. مراجعه به دندانپزشک، حداقل هر شش ماه یک مرتبه، به شما کمک خواهد کرد تا از عدم وجود مشکلات دندانی اطمینان حاصل نمایید و در صورت وجود، پیش از پیشرفت و آسیب‌های چشمگیر برای درمان آنها اقدام نمایید. در ادامه با روش های پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان و جزئیات آن بیشتر اشنا خواهیم شد.

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

در صورتی که در دندان حفره‌های کوچک یا متوسط ایجاد شود، می‌توان از آمالگام نقره‌ای رنگ برای پر کردن دندان استفاده نمود. اما، از آنجا که مواد آمالگام حاوی جیوه هستند، نه تنها برای سلامت فرد مضر هستند بلکه از نظر ظاهری نازیبا بوده و با بدن انسان سازگار نیستند. امروزه کامپوزیت‌های همرنگ دندان گزینه‌های بهتری هستند. پر کردن دندان با کامپوزیت نسبتا به سرعت و بدون درد و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود. علاوه بر این بی خطر، ارزان، سازگار با بدن انسان هستند و ظاهر کاملا طبیعی و زیبا دارند. از دوام بالایی برخوردارند، ساختار دندان را در برابر ترک محافظت می‌کنند، به طور مستقیم به دندان متصل می‌شوند و مهر و موم کردن دندان با استفاده از آنها مانع نفوذ باکتری به درون دندان و برزو پوسیدگی می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تماس با ما

برای پر کردن دندان با کامپوزیت، تنها بخش پوسیده‌ی دندان برداشته می‌شود و دندان تحت درمان قرار می‌گیرد تا محل قرارگیری کامپوزیت از وجود هر گونه باکتری پاک شود. مواد پرکننده‌ی دندان درون حفره‌ی دندان انباشته و فشرده می‌شوند و شکل داده می‌شود تا زیبایی ظاهری دندان حفظ شود. کامپوزیت با تابش نور روی آن سفت می‌شود و برای همیشه به دندان می‌چسبد. پیش از رفتن به منزل، دندانپزشک مجددا دهان را معاینه می‌کند تا مطمئن شود با قرار دادن دندان‌ها روی یکدیگر، روکش دندان بهترین سطح تماس با دندان‌های مقابل را ایجاد می‌کند و حین جویدن و گاز زدن راحت خواهد بود. در آخر دندانپزشک روکش دندان و خود ساختار دندان را پولیش خواهد کرد تا تغییرات لازم را ایجاد نماید دندان کاملا متناسب شود.

رزین‌های کامپوزیت که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند در طیف رنگ‌های طبیعی در دسترس قرار دارند و رنگی برای دندان انتخاب خواهد شد که با دندان‌های مجاور هماهنگ باشد. به این ترتیب، هنگام لبخند زدن یا خندیدن، اطرافیان متوجه پر شدگی دندان نخواهند شد. در واقع، حتی زمانی که فرد از نزدیک و با دقت به دندان‌های خود نگاه می‌کند، قادر به تشخیص آنها نخواهد بود. اتصال رزین کامپوزیت به دندان محکم‌تر از فلز خواهد بود. این ماده قادر است بهتر از آمالگام نقره، دندان ضعیف شما را استحکام بخشد و برای مدت زمانی بسیار طولانی دوام داشته باشد. از سوی دیگر، برای ترمیم دندان با استفاده از آمالگام، بخش بیشتری از ساختار دندان برداشته می‌شود.

پر کردن دندان با اینله و آنله

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

به جای پر کردن دندان با کامپوزیت یا استفاده از روکش‌های دندان، ممکن است دندانپزشک استفاده از اینله یا آنله‌ی پرسلاین را پیشنهاد دهد. این دو، برای ترمیم حفره‌های بزرگ‌تر سطح جونده‌ی دندان‌های عقب کاربرد دارند، جایی که مواد معمولی برای پر کردن دندان به اندازه‌ی کافی قوی عمل نمی‌کنند. معمولا از آنجا که این سطوح جونده دارای شیارهای عمیق‌تری هستند، پلاک و غذا به سادگی درون آنها گیر می‌کند و موجب پوسیدگی آنها می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عکس برداری یا رادیوگرافی دهان و دندان

اینله

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

برای پر کردن دندان با استفاده از اینله، ابتدا دندان باید به دقت آماده شود. پس از قالب گیری دقیق دندان و ارسال آن برای آزمایشگاه، اینله با استفاده از پرسلاین یا طلا، به صورت دست ساز تهیه خواهد شد . اینله درون شیارهایی قرار می‌گیرد که درون کاسپ‌های (برجستگی‌های سطح دندان‌) دندان وجود دارند.

آنله

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت همرنگ دندان

آنله شبیه اینله، تنها اندکی بزرگتر از آن است و درون شیارها قرار می‌گیرد اما روی نوک کاسپ‌ها نیز پیچانده می‌شود و سطح بیشتری از دندان را پوشش می‌دهد، با این حال به بزرگی روکش دندان نیست. آنله قادر به ترمیم حفره‌هایی است که درست در مرکز سطح جونده‌ی دندان و نیز روی یک یا چند کاسپ دندان قرار دارند.

 اینله یا آنله‌ی پرسلاین گاهی اوقات برای پر کردن حفره یا ترمیم ترک دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دچار پوسیدگی نشده است.

برای ساخت مواد قالب اینله یا آنله می‌توان یکی از مواد پرکننده‌ی دندان از جنس پرسلاین که از دوام بالایی برخوردارند را انتخاب نمود. آنله و اینله با همکاری آزمایشگاه دندانی به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. در صورتی که یکی از این مواد با کیفیت بهتر انتخاب شود، آماده سازی‌های لازم روی دندان صورت خواهد گرفت، قالبی از دندان تهیه خواهد شد و تا آماده شدن روکش دندان، مواد پر کننده‌ی موقت روی دندان قرار خواهند گرفت و در جلسه‌ی بعد، روکش موقت برداشته شده و اینله یا آنله‌ به دندان متصل خواهد شد. مزیتی که اینله و آنله نسبت به دیگر روش‌های پر کردن دندان دارند این است که میزان کمتری از ساختار دندان تراشیده می‌شود بنابراین قادرند استحکام دندان طبیعی را حفظ نمایند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان

تشخیص پوسیدگی دندان

با قرار گرفتن باکتری در معرض قند یا نشاسته، اسید تولید می‌شود. اسید به تدریج موجب ساییدگی و خوردگی مینای دندان خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکلات باید نسبت به بهداشت دهان و دندان خود دقیق باشید و برای پاکسازی پیشگیرانه‌ی دندان‌ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید. با آغاز پوسیدگی دندان، ممکن است لکه‌های کوچک سفیدی روی دندان‌ها ایجاد شود. در این مرحله، یک پاکسازی دقیق می‌تواند مانع آسیب به دندان‌ها شود. با این حال، این لکه‌ها اغلب ایجاد نمی‌شوند و در صورت تداوم فرایند ساییدگی، اسید و باکتری ممکن است در نهایت لایه‌های زیرین دندان را تحت تاثیر قرار  دهند. بدون وجود مراقبت‌های صحیح، باکتری منتشر خواهد شد. بالاخره، حفره‌ی دندانی می‌تواند کل دندان را فراگیرد. ممکن است حتی بیماری لثه برزو یابد یا دندان‌های مجاور نیز پوسیده شوند و منجر به ایجاد حفره درون آنها شود.

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code