بخیه در دندانپزشکی

پس از کشیدن دندان ممکن است دندانپزشک لازم بداند روی بافت لثه را بخیه بزند. به عنوان مثال، در صورتی که طی فرایند کشیدن دندان یک فلپ (توده ای از بافت که بخشی از آن جدا شده و قسمتی از آن متصل باقی مانده است) یا یک لایه از بافت لثه بلند شود، نیاز است با استفاده از بخیه در جای خود ثابت شود.

انواع بخیه

به طور کلی، دو دسته نخ بخیه در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگترین تفاوت آنها این است که یک نوع از آنها “جذب می شود” (به صورت خود به خود حل می شود) در حالی که دیگری این ویژگی را ندارد.

بخیه در دندانپزشکی

بخیه در دندانپزشکی

الف) نخ های بخیه ی قابل جذب

نخ های بخیه ی قابل جذب این قابلیت را دارند که نیاز به کشیده شدن ندارند. بدن قادر است ساختار آنها را بشکند و حل کند، که عاری از هر گونه عوارض جانبی هستند.

این نوع نخ های بخیه گاهی اوقات نخ بخیه ی “کات گوت” یا تنها نخ بخیه ی “گوت” نامیده می شوند. این نامگذاری به این حقیقت برمی گردد که برخی از این نوع نخ های بخیه از روده ی حیوانات (معمولا گوسفند) تولید می شوند (gut در زبان انگلیسی به معنای روده و احشاء می باشد).

علاوه بر مواد طبیعی، مواد مصنوعی بسیاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند (از جمله پلی گلیکولیک اسید، کوپلیمر لاکتیک گلیکولیک اسید، گلیکولیک و کوپلیمر اپسیلون کاپرولاکتون، پلی دی اکسانون).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای سفید کردن دندان

چقدر طول می کشد تا این نوع نخ بخیه جذب شود؟

مدت زمانی که طول می کشد تا نخ بخیه حل شود، به نوع مواد مورد استفاده در آن بستگی دارد. نخ های بخیه ی گوت تقریبا به مدت ۵ تا ۷ روز دست نخورده باقی می مانند، نخ های کات گوت کرومیک به ترتیب ۹ تا ۱۴ روز دوام خواهند داشت. نخ هایی که از جنس مواد مصنوعی مانند پلی گلیکولیک اسید هستند، ممکن است چند هفته (۲ تا ۴ هفته) باقی بمانند.

با شکسته شدن ساختار نخ ها، ممکن است اینطور به نظر برسد که نخ ها در حال شل شدن یا باز شدن هستند.

ب) نخ های بخیه ی غیر قابل جذب

در مقایسه، نخ های بخیه ی غیر قابل جذب از موادی تولید شده اند که بدن قابلیت حل کردن آنها را ندارد (از جمله ابریشم، پلی استر، پلی وینیلیدین فلوراید، پلی پروپیلن و نایلون).

چه زمان باید نخ های غیر قابل جذب را کشید؟

نخ های غیر قابل جذب نیاز است کشیده شوند. زمان این جلسه طی ۷ تا ۱۰ روز پس از بخیه شدن معین می شود.

کشیدن نخ بخیه

بخیه در دندانپزشکی

بخیه در دندانپزشکی

کشیدن نخ های بخیه معمولا فرایندی ساده، سریع و بدون درد است که نیازی به بی حسی ندارد.

  • ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد منطقه ی بخیه را پاک کنید یا با دهانشویه ی آنتی باکتریال قرقره کنید.
  • سپس با استفاده از یک قیچی کوچک بخیه را می چیند. دندانپزشک این کار را تا حد امکان نزدیک سطح لثه ها انجام خواهد داد به گونه ای که طول نخی که قرار است از درون لثه کشیده شود در حداقل اندازه ی ممکن خود باشد.
  • سپس دندانپزشک سر گره دار آزاد نخ بخیه را با “پنس” می گیرد و نخ را از بافت لثه بیرون می کشد.
  • این روند برای تمام بخیه ها تکرار خواهد شد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انتخاب بهترین خمیر دندان

هنگام کشیدن نخ بخیه چه حسی وجود خواهد داشت؟

در ابتدای فرایند کشیدن بخیه، ممکن است زمانی که دندانپزشک هر بخیه را می گیرد تا آن را ببرد کشش محکمی احساس کنید. زمانی که سر گره دار بخیه را می گیرد تا نخ را از بافت لثه خارج کند، بعید است دردی حس کنید.

در صورتی که یکی از بخیه ها زودتر از موعد خارج شود چه کار باید کرد؟

در صورتی که هر یک از بخیه ها زودتر از موعد مقرر خارج شود، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید زیرا تنها کسی است که می‌تواند بهترین تصمیم را در خصوص وضعیت شما بگیرد.

عملکرد نخ های بخیه (از جمله ثابت نگه داشتن فلپ) طی چند روز نخست پس از کشیدن دندان (دوره ی قبل از بهبود کامل بافت) از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. بنابراین، در صورتی که بخیه های شما یک یا دو روز پیش از زمان مقرر برای کشیدن نخ های بخیه خارج شوند، موضوع چندان مهمی نیست.

تاثیر بخیه روی بهبود زخم

کمک به بهبود زخم

هدف اصلی از زدن بخیه ها ثابت نگه داشتن بافت نرم متحرک است (مانند بافت فلپی که طی جراحی کشیدن دندان از بافت لثه کنده می شود).

  • بافت را در تماس مستقیم با استخوان زیر آن نگه می دارد. این کمک می کند که از استخوان محافظت شود، مانع ورود مواد خارجی (مانند بزاق، باکتری، ذرات غذا و غیره) به فضای بین بافت و استخوان می شود، و طی دوره ی بهبود، سرعت اتصال مجدد بافت به استخوان زیر آن را بالا می رود.
  • کمک می کند تا فاصله ی بین قسمت های از هم جدا شده ی زخم به حداقل میزان ممکن برسد. لبه های بریده شده ی بافت در کنار یکدیگر قرار می گیرند، که تحت عنوان بستن اولیه ی زخم نامیده می شود. هر چه این فاصله کمتر باشد، به کاهش زمان مورد نیاز برای بهبود کمک می کند.
  • وجود آنها به مقاومت زخم کمک می کند. یکی از مهم ترین عملکردهای بخیه این است که کمک می کند تا احتمال از هم گسستن آنها طی مراحل اولیه ی بهبود کاهش یابد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا خونریزی لثه حین مسواک زدن نگران کننده است؟

کمک به کاهش خونریزی از زخم

بخیه در دندانپزشکی

بخیه در دندانپزشکی

زمانی که روی محل دندان کشیده شده بخیه زده می شود، این بخیه ها موجب فشردگی بافت نرم می شوند. این فشار می تواند مانع خونریزی پس از جراحی شود.

تاثیر مهارکنندگی بهبود زخم

شاید این یکی از ویژگی های بخیه باشد که چیزی از آن نمی دانسته اید. این ویژگی در روند بهبود زخم اختلال ایجاد می کند.

  • بدن نخ بخیه را به عنوان شیء خارجی تلقی می کند. به همین دلیل حضور آن موجب التهاب و واکنش نسبت به “جسم خارجی” می شود. این فرایند، حداقل تا حدودی، مانع روند بهبود زخم خواهد شد.
  • ویژگی استاندارد برخی از انواع مواد نخ های بخیه مانند ابریشم می تواند خاصیت جذب آنها را در پی داشته باشد و مایعات دهان و ذرات غذا را به درون زخم بکشد، بنابراین در فرایند بهبود زخم اختلال ایجاد خواهد کرد.

با همه ی این تفاسیر، هیچ یک از این اتفاقات، فواید بخیه زدن را تحت الشعاع قرار نخواهند داد، به این معنا که استفاده از آنها تنها کاری معمولی محسوب نمی شود بلکه به دلیل فواید بسیار آن انجام خواهد شد.

3.7/5 (12 نظر)
40 پاسخ
  1. میلاد
    میلاد می گوید

    سلام من پیوند لثه انجام دادم اگه بخیه رو بعد از ۲۰ روز بکشم اشکالی نداره؟
    چون دکترم تا ۲۰ روز دیگه خودش نیست

    پاسخ
  2. Fateme
    Fateme می گوید

    من دندون عقلمو جراحی کردم،دکترم لثه رو به گونه بخیه زده.خواستم بدونم ایا درست بخیه زده یا باید به گونه بخیه نمیزده؟

    پاسخ
  3. سحر
    سحر می گوید

    من سه هفته میشه دوتا دندونمو کشیدم ولی بخیه ها جذب نشدن و همینطور کمی تا حدودی شل شدن ازکشیدن نخ بخیه م میترسم🤦🏻‍♀️ینی باید دوباره برم پیش دکتر یا خدش جذب مبشه

    پاسخ
  4. M
    M می گوید

    سلام من دندان عقلم رو ۵ روز پیش کشیدم و برام بخیه زدن که نخ جذبی نبود الان موقع غذا خوردن نخ بخیه کنده شد خیلی نگرانم آیا اگه در دندانم باقی مانده باشه خطرناکه؟

    پاسخ
  5. Houman
    Houman می گوید

    سلام من ۵ روز پیش دندون عقلمو جراحی کردم و دکتر لثمو به گونه بخیه زده و نخ بخیه از نوع جذبی هستش خواستم بدونم مشکلی هست آیا باید بدم و بگم بهش؟

    پاسخ
  6. نویسنده
    نویسنده می گوید

    سلام وقت بخیر من ۸ روز پیش دندان عقل نهفته ام رو جراحی کردم بخیه زدن سرجاشه هنوز ولی محکم نیست و لثه ی دندان کناری بلند میشود و درد نامحسوسی دارم علت چیست؟

    پاسخ
  7. مایلم نگویم
    مایلم نگویم می گوید

    سلام من پیوند مغز استخوان از لگن به لثه انجام دادم خواستم بدونم بعد چند روز میتونم سیگار بکشم

    پاسخ
  8. سارا
    سارا می گوید

    من ۴۸ساعت قبل دندان عقل نهفتمو کشیدم الان که کم کم دهنم باز میشه و تو اینه نگاه میکنم یک قسمت زخم بخیه داره و یک قسمت دیگه بخیه نداره که باز شده. امکان داره خود به خود باز شده باشه؟ مجدد باید بخیه بزنم؟

    پاسخ
  9. saeideh
    saeideh می گوید

    سلام من دوتا از لثه هام رو کشیدم و بخیه زدم بعد از یک روز روی بخیه و اطراف بخیه یه لایه ی سفید اومده و قسمت های فکم هم درد میکنع
    یعنی قسمت بخیه عفونت کرده؟

    پاسخ
  10. رضا
    رضا می گوید

    سلام.من تازه دندون کشیدم و لثم بخیه شده .اما بعد از ۹روز دور نخ های بخیه ماده سفید رنگی رو فرا گرفته و نخها نرم و شل شدن .میخواستم بدونم علت چیه

    پاسخ
  11. لیلا
    لیلا می گوید

    سلام من دندون عقل روی عصب داشتم که ۴۸ ساعت پیش جراحی کردم احساس میکنم دکتر بخیه رو به لپم زدن دهنم کامل باز نمیشه و اینکه لپم رو اصلا نمیتونم تکون بدم وقتی میخندم فقط یه سمت صورتم کار میکنه البته وقتی دست میزنم حس دارم ولی وقتی هرکاری میخوام بکنم تکون بخوره صورتم به شدت کش میاد جای نگرانی هستش؟؟

    پاسخ
  12. نا مشخص
    نا مشخص می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۸ روز پیش دندان عقلمو جراحی کردم
    تقریبا از ۲ روز پیش در ناحیه جراحی احساس درد کردم با اینکه فشاری نمی اوردم
    الان که اومدم از دهانشویه برای تسکین درد استفاده کنم، بخیه بدون باز شدن گره اش از دهانم خارج شده
    الان جای جراحی بازه و سفید شده الان هم تا ۲ روز دیگه همه جا تعطیله چکار کنم لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
  13. ایمان
    ایمان می گوید

    سلام ببخشید من دندان عقلم جراحی کردم بعد از ده روز بخیه رو کشید دکترم ولی حس میکنم بعضی نخ ها تو گوشت لثم رفته در نیومده چیکار باید کنم حس میکنم کل بخیه ها در نیومده

    پاسخ
  14. مريم
    مريم می گوید

    سلام من یک هفته پیش یک دندون که ریشه ی پوسیده بود رو کشیدم (دندان عقل نبود) ولی بخیه نزدن، جای این دندون چاله ی عمیقی شده که بعد از یک هفته هرچی میخورم توی اون چاله میره و درد میگیره، بنظر شما دکتر اشتباه کرد بخیه نکرد برم بگم بخیه کنه یا به مرور جاش پر میشه؟؟؟؟

    پاسخ
  15. B
    B می گوید

    سلام. وقتتون بخیر.
    پس از کشیدن دندون عقل تا چه مدت نباید سیگار یا الکل مصرف کنیم ؟؟!!
    و آیا پس از کشیدن بخیه و گذشت یک هفته هم احتمال عفونت وجود داره ؟؟!!

    پاسخ
  16. شهرزاد
    شهرزاد می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من دندون عقلم رو ۳ روز پیش کشیدم و بخیه ها غیر جذبی هستند
    دکتر گفتن ۱ هفته بفد از جراحی بخیه ها باید کشیده بشن
    روزی ۴ تا ۵ مرتبه از دهان‌شویه استفاده میکنم ولی درد خیلی زیادی دارم و الان دیدم دوتا از بخیه ها باز شدن آیا خطرناکه؟؟

    پاسخ
  17. Sh.e
    Sh.e می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دندان عقل نفهته جراحی کردم ۱۵روز بعدش بخیه هاشو کشیدم
    الان ۲روزه ک بخیشو کشیدم اما امروز ارام مسواک زدم خونریزی کرد
    ایا این خطرناک است؟

    پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code