چگونه کودک مبتلا به اوتیسم خود را برای دندانپزشکی آماده کنیم؟

مراجعه به دندانپزشک برای یک کودک مبتلا به اوتیسم می تواند آسیب زا باشد. نه تنها ترس های معمول مربوط به غریبه ای وجود دارد که دستان خود را در دهان او فرو می برد، بلکه صداها، مزه ها و احساسات عجیب، نورهای روشن و دردهای گاه به گاه نیز وجود دارند. گرچه مراجعه به دندانپزشک هرگز یک درمان نخواهد بود، اما مراحلی وجود دارند که سرپرستان و دندانپزشکان می توانند برای آماده کردن کودک- و یک مطب دندانپزشکی- برای یک تجربه مثبت انجام دهند.

مراقبت دندانپزشکی  کودک مبتلا به اوتیسم

مراقبت دندانپزشکی کودک مبتلا به اوتیسم

نکاتی برای ایجاد تجربه تا حد امکان بدون درد

  • سرپرستان این دسته از کودکان باید بدانند که همه دندانپزشکان برای کار با کودکان در طیف اوتیسم آموزش ندیده اند. به احتمال زیاد دندانپزشکان کودکان گزینه خوبی هستند، اما حتی در این صورت ارزش وقت گذاشتن برای شنیدن توصیه ها، صحبت کردن با دندانپزشک و بازدید از مطب را دارد. پرسش هایی که باید بپرسید چیزهایی از این دست هستند که: آیا شما با بچه های معلول کار می کنید؟ چگونه با اضطراب کودکان مقابله می کنید؟ آیا سرپرست اجازه دارد کنار فرزند خود بمانند؟ اگر رفتار کودک کار دندانپزشکی را دشوار کند چه می کنید؟
  • پاسخ های دندانپزشک را به دقت ارزیابی کنید. در حالت ایده‌آل، دندانپزشک باید تجربه کار با کودکان دارای معلولیت را داشته باشد، پاسخ های مشخصی به پرسش های شما در مورد اضطراب داشته باشد، به سرپرست اجازه دهد در کنار فرزند خود بماند و پاسخ های مناسبی برای مدیریت اضطراب داشته باشد. توجه داشته باشید که بستن یک کودک به تخت برای بی حرکت نگه داشتن او یک رویکرد منطقی برای مدیریت اضطراب کودک نیست! (مگر اینکه یک وضعیت اضطراری بزرگ وجود داشته باشد). گرچه ممکن است در حال حاضر مؤثر باشد، اما به احتمال زیاد باعث افزایش اضطراب برای مراجعات بعدی خواهد شد.
  • کتاب تصویری یا داستان اجتماعی خود را چاپ یا آماده کنید، که در آن نشان داده می شود در مطب دندانپزشک چه اتفاقی خواهد افتاد. تصاویر را به صورت آنلاین پیدا کنید یا از مطب دندانپزشک کودک خود عکس بگیرید. قبل از اینکه کودک را نزد دندانپزشک ببرید، داستان را اغلب با کودک بخوانید و وقتی مراجعه کردید، آن را همراه داشته باشید (اگر احتمال دارد کتاب آسیب ببیند، می توانید آن را داخل کلر بوک قرار دهید). دادن یک نسخه از داستان به دندانپزشک نیز ارزشمند است، تا آنها بتوانند آن را برای کودکی که به همراه داری استفاده کنند.
  • به فکر خرید یا قرض گرفتن برخی از ابزارهای اساسی دندانپزشکی باشید تا کودک تحت مراقبت شما بتواند قبل از مراجعه به دندانپزشک آنها را ببیند، لمس کند و با آنها ارتباط برقرار کند.
  • به راحتی یا ناراحتی کودک با طعم های مختلف فکر کنید. به عنوان مثال، کوچولوی ما از نعناع متنفر است- اما خمیر دندان توت فرنگی را دوست دارد. می توانید خمیر دندان خود را به همراه داشته باشید تا دندانپزشک از آن استفاده کند. هر چند ممکن است برای بهداشت دندان ایده آل نباشد، اما البته، به مراتب بهتر از یک برخورد پیش بینی نشده است.
  • اگر یک دندانپزشک کودک صفحه نمایش ویدیویی برای بیماران در دسترس ندارد، یک دستگاه پخش قابل حمل و فیلم مورد علاقه کودک را همراه خود بیاورید. منحرف کردن حواس کودک از دهان می تواند ابزار بسیار قوی برای حفظ آرامش باشد.
  • اگر کودکی با نورهای روشن یا صدای بلند مشکل دارد، عینک آفتابی و گوش گیر همراه داشته باشید.
  • پیش از موعد مقرر با دندانپزشک صحبت کنید تا درک واضحی از فرایند مطب آنها پیدا کنید. آیا لازم است در اتاقی با بچه ها و سر و صدا زیاد منتظر بمانید؟ آیا دندانپزشک ابتدا کودک را می بیند؟ مطمئن شوید که هیچ غافلگیری وجود نخواهد داشت و با اسباب بازی ها، غذاها، فیلم ها یا سایر وسایل راحتی که کودک به آنها نیاز دارد، آماده باشید.
  • دندانپزشک را حمایت کنید. در حالی که بودن یک سرپرست داخل اتاق با یک کودک در طول کار دندانپزشکی بسیار خوب است، اما این که با دندانپزشک بد رفتاری کند یا او را زیر سؤال ببرد، یا هر دو ثانیه یکبار بپرد، اصلاً مفید نیست. مگر اینکه چیزی واقعاً غیرقابل قبولی در حال وقوع باشد (مثلاً آسیب دیدگی یک کودک)، بهتر است اطمینان بخش باشید اما منفعل. اگر پس از ویزیت، تصمیم گرفتید که دندانپزشک را دوست ندارید- خیلی راحت، دیگر به آن مطب برنگردید.
  • سؤالات خود را مطرح کنید. در حالی که با یک کودک در دندانپزشکی هستید، سؤال پرسیدن خوب است- و در واقع، شما باید این کار را انجام دهید. اگر حفره یا مشکل دیگری پیدا شد، اطلاعات دقیقی در مورد نحوه درمان دندانپزشک بدست آورید. اگر در مورد مناسب بودن درمان برای کودک مطمئن نیستید، گزینه های جایگزین را بخواهید. مهم این است که شما به عنوان یک سرپرست، احساس کنترل داشته باشید و گزینه ها را درک کنید.
  • با در نظر گرفتن ناتوانی کودک، پیشنهادات دندانپزشک را دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر دندانپزشک شما مسواک برقی را توصیه می کند، مسواک برقی را انتخاب کنید که دارای شخصیتی باشد که کودک دوستش دارد. اگر دندانپزشک دهانشویه فلورایده را توصیه کرد، یکی از انواع دارای طعمی انتخاب کنید که کودک از آن لذت می برد (اگر جستجو کنید می توانید طعم های زیادی را به صورت آنلاین پیدا کنید!). اگر دندانپزشک استفاده از عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس یا سیلانت را توصیه کرد، در مورد این روش ها اطلاعات کسب کنید و کودک را برای عکسبرداری، و با تمرین کردن از قبل، آماده کنید.
مراقبت دندانپزشکی  کودک مبتلا به اوتیسم

مراقبت دندانپزشکی کودک مبتلا به اوتیسم

نکات

  • ارزش دارد که با بررسی محصولات مختلف، خمیر دندان مناسب حاوی فلوراید و با طعمی که کودک می تواند تحمل کند را انتخاب کنید.
  • گوش گیرهای ساخته شده برای مسافرت با هواپیما و هدفون هایی که برای مسدود کردن صدا ساخته شده اند می توانند به کودک کمک کنند تا با صداهای مطب دندانپزشکی کنار بیاید.
  • فراموش نکنید که وسایل راحتی به همراه داشته باشید که می توانند به کودک کمک کنند آرام بماند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکسیسم یا دندان قروچه
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code