چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟

وقتی صحبت از قسمت مورد علاقه افراد در مراقبت از دهان و دندان ها به میان می آید، معمولاً نخ دندان کشیدن جزء آنها قرار نمی گیرد. اما دقیقاً چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟ آیا واقعاً هر روز نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم درک کنید چرا این فعالیت باید یک جنبه حیاتی زندگی روزمره شما باشد و راجع به مزایای باور نکردنی که با خود به همراه می آورد برای شما صحبت خواهیم کرد.

چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟

آنچه اکثر افراد به سادگی تحت عنوان نخ دندان کشیدن به آن اشاره می کنند، چیزی است که ما ترجیح می دهیم آن را پاکسازی بین دندان ها بنامیم. نخ دندان تنها یکی از چندین ابزاری است که شما می توانید از آنها برای انجام این فعالیت مهم روزانه استفاده کنید. چیز مهمی که وجود دارد این نیست که از نخ دندان استفاده کنید، بلکه این است که هر روز و با یک روش مؤثر، به اندازه کافی اطراف دندان های خود و بین آنها را پاکسازی کنید.

پاکسازی بین دندان ها می تواند به دو روش مؤثر به حفظ سلامت دهان کمک کند. اول اینکه، ذرات باقی مانده غذا گیر کرده در منطقه هایی که دسترسی به آنها دشوار است را شل می کنند. دوم اینکه، پلاک های دندانی (که تحت عنوان بیوفیلم شناخته می شوند) را از اطراف دندان ها می زداید. زدودن پلاک های دندانی برای سلامت دهان حیاتی است، زیرا اگر چک نشده باقی بمانند، با بسیاری از مشکلات دندانی ارتباط دارند.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

عدم پاکسازی کافی بین دندان ها ممکن است با مشکلات زیر ارتباط داشته باشد:

  • تارتار: زدودن منظم پلاک های دندانی برای سلامت دهان شما حیاتی است زیرا اگر روی دندان ها باقی بمانند سفت و سخت می شوند و به تارتار تبدیل می شوند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، شما دیگر قادر نخواهید بود آن را خودتان نمی کنید بلکه نیاز به کمک دندانپزشک خواهید داشت.
  • بیماری لثه: پلاک و تارتار می تواند با حساسیت، تورم و قرمزی لثه ها ارتباط داشته باشد: علائم بیماری لثه. هر چه نخ دندان کشیدن را زودتر آغاز کنید بهتر خواهد بود. مراحل اولیه بیماری لثه (که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود) قابل بازگشت است، اما مراحل بعدی بیماری لثه (که تحت عنوان پریودنتیت شناخته می شود) اینطور نیست.
  • حفره های دندانی: پوسیدگی دندان ناشی از پلاک های دندانی می تواند حفره هایی روی لایه سخت بیرونی دندان ها تحت عنوان مینای دندان ایجاد کند (که تحت عنوان کرم خوردگی شناخته می شوند). این مشکل اگر درمان نشده باقی بماند می تواند باعث بروز درد، عفونت، و دیگر مشکلات مربوط به سلامت دهان شود.
  • بیماری مزمن: مشکلات مزمن دهانی با دیگر مشکلات مربوط به سلامت بدن ارتباط دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر یا نگهدرانده ارتودنسی

مسواک زدن دندان ها ضروری است اما به تنهایی همه پلاک های دندانی شما را برطرف نمی کند. پاکسازی بین دندان ها با مقدار کمتری بیماری لثه، حفره های دندانی، و از دست رفتن دندان ها همراه است.

جایگزین های نخ دندان

برخی افراد ممکن است از پاکسازی دقیق بین دندان ها خودداری کنند زیرا آنها روش خاصی مانند نخ دندان کشیدن را نمی پسندند. اگر این وصف حال شما است، خوش شانس هستید! دنیای مدرن فناوری ها و ابزارهای بیشتری نسبت به قبل در بازار دارد تا در نهایت شما روشی که برایتان مناسب تر است را از بین آنها انتخاب کنید.

بهترین راه برای پاکسازی بین دندان ها روشی است که در واقع قادر باشید آن را دنبال کنید و هر روز آن را انجام دهید. بهتر است روشی را انتخاب کنید که بیشتر از آن لذت می برید. اگر ابزار ارتودنسی دارید، در دسترسی به برخی مناطق مشکل دارید، یا به سادگی از یک روش لذت نمی برید، مطمئن باشید گزینه های دیگری هم وجود دارند.

روش های دیگر برای پاکسازی بین دندان ها عبارتند از:

  • نخ دندان های سنتی: که در انواع مختلفی مانند موم زده و بدون موم طراحی شده اند. هر بار می توانید مقداری را برای کشیدن بین دندان ها ببرید و برای استفاده دور انگشتان خود بپیچید.
  • نخ دندان های آماده: این گزینه قابل حمل راحت عموماً شامل نخ هایی است که از قبل به یک دسته پلاستیکی متصل شده اند، به گونه ای که نیاز نیست برای استفاده آنها را دور انگشتان خود بپیچید.
نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

  • مسواک های بین دندانی: این ابزارهای مفید شبیه مسواک های کوچک هستند که می توانند پاکسازی مناطقی از دهان که دسترسی به آنها دشوار است را راحت کنند، محصوصاً اگر فواصل بسیار کوچکی بین دندان های خود، یا ابزار ارتودنسی دارید.
  • دیگر ابزارهای پاکسازی بین دندانی: گزینه های جایگزین مختلفی برای نخ ندان کشیدن در دسترس هستند که قابل خریداری می باشند، از جمله واتر فلاسر که اخیراً به شهرت گسترده ای رسیده است. برخی افراد به دلیل راحتی، قابل دسترس بودن، و سهولت استفاده از واتر فلاسرها، از آنها بیشتر از گزینه های سنتی لذت می برند.

مهم نیست کدام گزینه شما را بیشتر جذب می کند، تنها باید دارای برچسب تأییدیه انجمن دندانپزشکان را داشته باشد تا مطمئن شوید متخصصان آن را قبول دارند. یک محصول پاکسازی بین دندان ها باید بیشتر از مسواک به تنهایی مؤثر باشد و بدون آسیب رساندن به دهان شما باید برای استفاده بی خطر باشد، تا به تأیید برسد.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

نکته مفید: گرچه ممکن است فریبنده باشد که از اشیاء دیگر برای پاکسازی بین دندان ها استفاده شود، اما انجام این کار توصیه نمی شود. هرگز از ظروف، سنجاق ها، یا روش های دیگری که می توانند به دندان های شما آسیب برسانند استفاده نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دندان های مولر

تبدیل کردن یک رفتار به یک عادت

اگر شما تاکنون عادت به کشیدن نخ دندان و پاکسازی بین دندان های خود نداشته اید، نگران نشوید. الان بهترین زمان برای آغاز یک کار روتین جدید است که می توانید آن را تا پایان عمر حفظ کنید تا از بروز دیگر مشکلات دهان و دندان پیشگیری کنید و لبخند خود را در بهترین شکل ممکن حفظ کنید.

اگر نخ دندان کشیدن برای شما راحت نیست یا موجب بروز خونریزی می شود، اجازه ندهید این مسئله موجب دلسرد شدن شما شود. مطمئن شوید به آرامی نخ دندان می کشید، زیرا زدودن پلاک های دندانی می تواند به کاهش ژنژیویت و علائم آن کمک کند.

نکاتی که کمک می کنند عادت پاکسازی بین دندان ها برای شما تبدیل به یک عادت شود:

  • سعی کنید هر روز در یک زمان مشخص بین دندان های خود را تمیز کنید. زمانی را انتخاب کنید که برای برنامه شما مناسب باشد و بتوانید توجه مناسبی به این کار اختصاص دهید.
  • به این فکر کنید که هر روز مقدار کمی تلاش می تواند به سلامت دهان و دندان های شما در دراز مدت کمک کند و در آینده تعداد دفعات کمتری لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • به خاطر داشته باشید، که هر چه زمان بیشتری از داشتن این عادت بگذرد، حفظ آن ساده تر خواهد بود.
نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

تکنیک درست نخ دندان کشیدن

شما نخ دندان می کشید. درست. اما برای آنکه نخ دندان به صورت مؤثر پلاک های بین دندانی را از بین ببرد، لازم است مطمئن شوید از یک تکنیک درست برای انجام این کار استفاده می کنید.

از آنجا که انگشت خود را داخل دهان فرو می برید، مطمئن شوید قبل از برداشتن نخ دندان دست های خود را شسته اید. در ادامه تکنیک نخ دندان کشیدن صحیح را به شما آموزش خواهیم داد.

  1. بپیچید. ۱۸ اینچ نخ دندان را به دور انگشت وسط یا انگشت اشاره یک دست خود که راحت تر هستید و مقدار کمی هم به دور انگشت وسط یا انگشت اشاره دست دیگر خود بپیچید. (استفاده از انگشت وسط باعث می شود انگشت اشاره شما برای کنترل نخ دندان آزاد باشد). شاید این مقدار نخ دندان زیاد به نظر برسد، اما برای تمیز کردن بین همه دندان ها لازم است. نخ دندان را بین انگشتان وسط و اشاره خود نگه دارید، یک تا دو اینچ نخ را بین انگشتان دو دست خود آزاد بگذارید و از انگشت شست خود برای هدایت نخ استفاده کنید.
  2. هدایت کنید. یک تا دو اینچ نخ را محکم نگه دارید. از انگشتان اشاره برای هدایت کردن نخ بین سطح تماس دندان های فک پایین استفاده کنید.
  3. بلغزانید. به آرامی نخ را با حرکات زیگراکی بین دندان های خود بلغزانید. مراقب باشید اجازه ندهید نخ ناگهان بین دندان ها فرو رود یا بیرون بیاید. نخ را دور یکی از طرفین دندان خم کنید، و با نخ یک شکل C درست کنید آن را همانطور کنار دندان بکشید.
  4. بالا و پایین ببرید. نخ دندان را روی تمام سطوح بین دندان ها به بالا و پایین و زیر خط لثه ها حرکت دهید و فراموش نکنید نخ را به پشت دندان ها را بکشید. همین که از یک دندان به دندان دیگر حرکت می کنید، نخ جدید را باز کنید و قسمت استفاده شده را به دور انگشت مقابل بپیچید. از انگشت شست برای هدایت نخ استفاده کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان با وجود بریس ها نخ دندان کشید؟

این تکنیک برای همه انواع نخ دندان ها کاربرد دارد، از جمله نخ دندان های موم زده، موم نزده، اسنفجی، یا نوارهای دندانی. تا وقتی شما از این تکنیک صحیح استفاده می کنید، نوع نخ دندانی که انتخاب می کنید به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

فرقی نمی کند از دندان های فک بالا شروع می کنید یا دندان های فک پایین، یا اینکه از دندان های جلو شروع می کنید یا دندان های عقب دهان. تنها لازم است مطمئن شوید همه دندان های خود را در تمام جهات نخ دندان کشیده اید. نخ دندان کشیدن زیر خط لثه ها را فراموش نکنید، زیرا ذرات غذا حتی در آنجا نیز انباشته می شوند. استفاده از تکنیک درست نخ دندان کشیدن به شما کمک می کند ذرات غذا و پلاک های تشکیل شده بین دندان ها را تمیز کنید و به بهبود بهداشت دهان خود کمک کنید.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

اصول بهداشتی خوب دهان

مهم نیست کدام روش مورد علاقه شما برای پاکسازی بین دندان ها است، چند نکته مفید وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند مطمئن شوید کاری که انجام می دهید به اندازه است. همانطور که در بالا اشاره شد، مهم ترین بخش پاکسازی بین دندان ها این است که این کار را با دقت هر روز انجام دهید.

نکاتی که برای انجام کارهای روتین مراقبتی دهان وجود دارند عبارتند از:

  • یک مرتبه در طول روز، بین دندان های خود را با استفاده از نخ دندان، یک ابزار جایگزین نخ دندان، یا یک مسواک بین دندانی تمیز کنید.
  • برای پاکسازی مؤثر بین دندان های خود، حتماً یک تکنیک درست در پیش بگیرید.
  • مسواک زدن را فراموش نکنید! مطمئن شوید دو مرتبه در طول روز حداقل به مدت دو دقیقه مسواک می زنید. بهتر است این کار را با یک مسواک دارای فرچه های نرم و خمیر دندان فاقد مواد ساینده انجام دهید.
  • رژیم غذایی متعادلی انتخاب کنید که خوراکی هایی در آن گنجانده شده است که حاوی مقدار اندکی مواد قندی یا اسیدی هستند.

شما انتخاب خوبی کرده اید تا اطلاعات خود را در مورد مزایا و روش های پاکسازی صحیح بین دندان ها و انجام مؤثر آن بالا ببرید. سعی کنید بسیاری از افراد اطراف خود که پاکسازی بین دندان ها را دوست ندارند را به انجام این کار تشویق کنید و به آنها کمک کنید ابزاری متناسب با نیازشان پیدا کنند تا هر چه سریع تر این عادت بخشی از رفتار روزمره آنها شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code