آموزش استفاده از ابزارهای ثابت ارتودنسی

شاید ابزارهای ثابت ارتودنسی رایج ترین نوع ابزارهای ارتودنسی باشند که امروزه استفاده می شوند. آنها از یک براکت کوچک تشکیل شده اند که با چسب مخصوص دندانپزشکی به سطح مینای دندان ها (معمولاً سطح جلوی آنها) چسبانده می شوند. سپس براکت ها با یک سیم نازک به یکدیگر متصل می شوند که معمولاً با حلقه های کشی (معمولاً رنگی) یا گره فلزی روی براکت ها نگه داشته می شوند. انواع مختلف ابزارهای ثابت ارتودنسی وجود دارند، از براکت های فلزی گرفته تا براکت های شفاف سرامیکی (که از نظر زیبایی رضایت بخش هستند).

آنها ارتودنتیست را قادر می سازند دندان ها را به درستی به محل مطلوب آنها جابجا کند. با ابزارهای ثابت، ارتودنتیست بیشتر از ابزارهای متحرک و الاینرهای متحرک، روی موقعیت دندان ها کنترل خواهد داشت.

آیا استفاده از ابزارهای ثابت درد دارد؟

اصلاً غیر عادی نیست که در طول درمان، دندان ها و دهان شما دردناک شوند، مخصوصاً در اوایل دوره درمان. انتخاب رژیم غذایی نرم و داروهای مسکن (مانند داروهایی که برای سر درد استفاده می شوند) توصیه می شوند، مخصوصاً پس از تعویض سیم ها. موم ارتودنسی و برخی ژل های دهانی می توانند به تسکین زخم های داخل گونه ها و لب ها کمک کنند.

ابزارهای ثابت ارتودنسی

ابزارهای ثابت ارتودنسی

چه مدت باید از بریس ها استفاده کرد؟

بسته به وخامت مشکل ارتودنتیک، پیچیدگی وضعیت بیمار ، و دامنه درمان ارتودنسی انجام شده، انتظار بیمار از درمان، و نتایج مطلوب آن، درمان با ابزارهای ثابت معمولاً ۶ تا ۳۰ ماه طول می کشد. اکثر بیماران نیاز دارند به طور منظم (معمولاً هر شش هفته یک مرتبه) به ارتودنتیست مراجعه کنند تا ابزار آنها تنظیم شود. برخی درمان های ارتودنتیک می توانند ظرف مدت ۶ تا ۱۲ ماه تکمیل شوند، اما درمان های جامع و پیچیده تر تقریباً ۱۸ تا ۳۰ ماه، و گاهی اوقات حتی بیشتر طول می کشند، مخصوصاً اگر مراقبت های شما سایر درمان های دندانپزشکی را نیز شامل می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندانی

ابزارهای ثابت ارتودنسی در صاف و یکدست کردن دندان ها بسیار مؤثر واقع می شوند اما گاهی اوقات جابجا کردن ریشه دندان ها به محل درست مدت زمان بیشتری طول می کشد. زود برداشتن براکت ها از روی دندان ها می تواند منجر به ضعیف بودن نتایج درمان و بالا رفتن احتمال بازگشت دندان ها به وضعیت قبل شود. روند پیشرفت جابجایی دندان های کودکان اغلب نسبت به افراد بزرگسال بهتر و سریع تر است و طول دوره درمان نیز کوتاه تر است.

پس از درمان، دندان ها چگونه صاف نگه داشته می شوند؟

دندان ها نیاز به زمان دارند تا به وضعیت جدید خود عادت کنند، به همین دلیل، به محضی که مرحله فعال درمان ارتودنسی کامل شود، اکثر بیماران باید از ریتینر استفاده کنند تا نتایج نهایی تثبیت شوند. ریتینرها می توانند متحرک یا ثابت، روی سطح داخلی یا بیرونی دندان ها متصل شوند. عدم استفاده از ریتینرها طبق دستور ارتودنتیست، به احتمال زیاد منجر به کجی و فسردگی دندان ها خواهد شد زیرا اصولاً دندان ها سعی می کنند به محل قبل از درمان خود باز گردند. مدت زمانی که با از ریتینرها استفاده شود، و نوع ریتینری که انتخاب می شود در افراد مختلف متفاوت است. راجع به این موضوعات در جلسه مشاوره شما و پس از خارج شدن براکت ها از روی دندان ها گفتگو خواهد شد.

آیا دندان ها برای همیشه صاف باقی خواهند ماند؟

متأسفانه، با بالا رفتن سن، به طور طبیعی این قابلیت وجود دارد که دندان ها کج و منحرف شوند. این بویژه رد مورد شش دندانی جلوی مرکزی فک پایین صدق می کند. تنها راه برای پیشگیری از بروز این اتفاق استفاده از ریتینر برای مدت زمان طولانی است، تا زمانی که دندان ها به خوبی صاف شده باشند.

ابزارهای ثابت ارتودنسی

ابزارهای ثابت ارتودنسی

چگونه باید براکت ها و ابزارهای ثابت پاکسازی شوند؟

ابزارای ثابت به صورت ثابت روی دندان ها قرار می گیرند، بنابراین اهمیت حیاتی دارد که زمان به اندازه کافی صرف پاکسازی دور و اطراف بریس ها و نیز دندان ها و لثه ها شود. مسواک زدن صحیح و منظم ضروری است، استفاده از مسواک های الکتریکی نیز می تواند کمک کننده باشد. مسواک های کوچک بین دندانی، بویژه برای قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است مناسب هستند. مهم است که برای مسواک زدن از خمیر دندان های فلورایده استفاده شود و روزی یک مرتبه هم از دهانشویه های فلورایده استفاده شود تا در طول درمان از دندان ها محافظت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان

همه اینها باید در کنار رژیم غذایی سالم باشند، جایی که تعدا دفعات و مقدار شکر مصرفی باید در حداقل مقدار ممکن خود نگه داشته شود. برای مراقبت های تخصصی، جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان ها، در صورت لزوم، لازم است به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ابزارهای ثابت ارتودنسی

ابزارهای ثابت ارتودنسی

اگر ابزار ارتودنسی شکسته یا کنده شود چه باید کرد؟

در صورت بروز این اتفاق، لازم است با ارتودنتیست خود تماس بگیرید و یا توصیه های لازم را دریافت نمایید یا برای مراجعه حضوری وقت بگیرید. اگر وقت مراجعه شما به زودی است، براکت شما همان زمان تعمیر خواهد شد و اگر به خاطر شکسته شدن براکت درد دارید، باید به صورت اورژانسی مراجعه نمایید.

ابزارهای ثابت ارتودنسی

ابزارهای ثابت ارتودنسی

ورزش کردن چطور؟

با وجود ابزارهای ثابت ارتودنسی داخل دهان، لب ها، دندان ها، و لثه ها در معرض خطر هستند. استفاده از محافظ دندان توصیه می شود. محافظ های بویل- اند- بایت که در آب داغ نرم می شوند و روی دندان ها و لثه ها قرار می گیرند تا شکل آنها را به خود بگیرد.

آیا با براکت ارتودنسی می توان ابزار موسیقی استفاده کرد؟

اکثر افراد ظرف مدت ۳ تا ۴ ماه پس از آغاز درمان ارتودنسی به استفاده از آلات موسیقی عادت می کنند. موم های ارتودنسی و برخی ژل های دهانی به تسکین زخم های داخل گونه ها و لب ها، تا زمانی که فرد به آنها عادت کند، کمک می کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code