انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی درمان هایی هستند که برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا قرار گرفتن به عنوان تکیه گاه پروتزهای مصنوعی و بریج ها استفاده می شوند. آنها قادرند لبخند آسیب دیده بیماران را به لبخندی زیبا تبدیل کنن! اما آیا می دانسته اید که سه نوع اصلی ایمپلنت وجود دارند که استفاده می شوند؟ نمی دانسته اید؟ با خواندن این مقاله می توانید با آنها آشنا شوید.

ایمپلنت دندانی چیست؟

اجازه دهید با مختصری معرفی ایمپلنت ها کار خود را آغاز کنیم. آنها پست ها یا چارچوب های فلزی هستند که با جراحی داخل استخوان فک و زیر لثه ها قرار می گیرند. آنها وقتی در جای خود قرار می گیرند، اجازه می دهند دندانپزشک دندان جایگزین را روی آنها قرار دهد. آنها جایگزین هایی بی خطر هستند که ثابت شده است به خوبی می توانند جایگزین ریشه از دست رفته دندان ها شوند- پایه اصلی دندان های طبیعی.

انواع ایمپلنت های دندانی

اکنون که می دانید ایمپلنت چیست، اجازه دهید شما را با سه نوع از آنها آشنا کنیم و برای شما توضیح دهیم کدامیک برای سلامت عمومی شما مناسب تر است.

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

 

ایمپلنت های اندوستیل Endosteal Implants

ایمپلنت های دندانی اندوستیل یا اندوسئوس رایج ترین نوع ایمپلنت های دندانی هستند. در این نوع ایمپلنت ها، ریشه دندان ها با پیچ ها، سیلندر ها (قطعه استوانه ای شکل)، یا تیغه هایی جایگزین می شود که معمولاً از تیتانیوم یا مواد سرامیکی ساخته شده اند. این نوع ایمپلنت ها عموماً دو مرحله جراحی نیاز دارند و ایمپلنت با کمک جراحی و دریل کردن، داخل استخوان فک قرار می گیرند و قرار گرفتن قطعه مصنوعی دندان روی آنها را ممکن می سازند. بنابراین، این نوع ایمپلنت ها کاملاً داخل استخوان فک، و به خوبی زیر لثه ها قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کشیدن دندان

با این حال، دندان های مصنوعی مستقیماً به ایمپلنت های اندوستیل متصل نمی شوند. بنابراین، به محضی که ایمپلنت دندانی داخل استخوان فک قرار داده می شود، یک پست به ایمپلنت متصل می شود. سپس دندان های مصنوعی بدون هیچ خطری روی پست قرار داده می شوند. این ریشه های مصنوعی که در ایمپلنت های دندانی اندوسئوس استفاده می شوند، معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته شده اند، که سازگار با لثه ها و استخوان ها است. این اجازه می دهد این ماده از سوی بدن پس زده نشود و درست مانند ریشه های طبیعی بدن آنها را بپذیرد، و پس از قرار گیری آن داخل بدن، رشد استخوان اطراف آن آغاز می شود تا به شکلی محکم داخل استخوان جای بگیرد. این یکی از برترین مزایای ایمپلنت های دندانی است، زیرا آنها احیاء می شوند و انسجام فک را حفظ می کنند.

پروتزهای مصنوعی و بریج های متحرک ممکن است شکاف بین دندان ها را پر کنند، اما فاصله داخلی بین ریشه های دندان ها را نمی توانند پر کنند. در صورتی که استخوان با اعمال جویدن از داخل تحریک نشود، به تدریج تحلیل خواهد رفت و از ارتفاع چانه کاسته خواهد شد زیرا حمایت نمی شود.

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

 

ایمپلنت های ترانس استیل Transosteal Implants یا ترانس اسئوس Transosseous Implant

این نوع ایمپلنت ها که تنها می توانند در فک پایین استفاده شوند، به طور کلی پیشنهاد نمی شوند، زیرا فرایند جراحی آنها پیچیده و گسترده است. این فرایند شامل اتصال یک پلیت فلزی زیر استخوان فک، با پیچ هایی است که از درون استخوان فک عبور می کنند، و پست هایی که داخل بافت لثه پنهان می شوند. یک برش زیر چانه ایجاد می شود تا پلیت در جای خود و زیر استخوان فک قرار بگیرد، با پیچ ها و پست هایی که روی آن قرار دارند و هدف آنها اتصال دندان های مصنوعی است. با این حال، هزینه این نوع ایمپلنت ها چندان مقرون به صرفه نیست زیرا لازم است به صورت سفارشی و بر اساس عرض و ارتفاع استخوان فک ساخته شوند. این روند این اطمینان را بوجود می آورد که ایمپلنت به درستی برای فرد کار گذاشته می شود.

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه عاملی باعث حساسیت ایمپلنت های دندانی می شود؟

ایمپلنت های ساب پریوستیل Subperiosteal Implants

برای کار گذاری این نوع ایمپلنت ها یک چارچوب فلزی به شکلی محکم روی استخوان فک قرار داده می شود، اما این چارچوب زیر خط لثه قرار می گیرد. باز هم پست های فلزی ضروری هستند، و به نظر می رسد که از بالای چارچوب فلزی و خط لثه بیرون زده اند. فرایند قرار گیری آنها وقت گیر است و نرخ موفقیت آنها بسیار پایین است و می تواند منجر به بروز اسکار پس از جراحی شود.

ایمپلنت های دندانی از جمله موفقیت آمیزترین فرایندهای موجود دندانپزشکی هستند. در صورتی که به درستی از آنها مراقبت شود، می توانند یک عمر دوام داشته باشند، و عملکرد و ظاهری شبیه دندان های طبیعی داشته باشند. مثل دندان های دیگر می توان آنها را مسواک زد و نخ دندان کشید و لازم نیست شب ها آنها را از دهان خارج کرد و داخل لیوان آب قرار داد و صبح دوباره آنها را داخل دهان قرار داد. وقتی به دندانپزشک مراجعه می کنید، دندان های شما معاینه خواهند شد و تحت چندین تست قرار خواهید گرفت تا مشخص شود آیا شما گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی اندوسئوس هستد یا خیر. به طور کلی، همه افرادی که یکی یا چند دندان آنها کشیده شده است یا تحت دیگر انواع جراحی های دهان قرار گرفته اند، گزینه های خوبی برای ایمپلنت های دندانی اندوسئوس هستند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code