آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

اگر باکتری های دهانی شما به سطوح بالایی رسیده باشند، این احتمال وجود دارد که باعث ایجاد پوسیدگی دندانی شوند. پوسیدگی دندان یک روزنه یا حفره بسیار کوچک است که روی سطح سخت دندان های شما ایجاد می شود. این مرحله اولیه پوسیدگی دندان است و به درمان اضطراری برای تمیز کردن ناحیه ای نیاز دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است، تا از انتشار آن به لثه ها و استخوان فک جلوگیری شود.

با این حال، آیا پوسیدگی های دندانی مسری هستند؟ آیا از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند؟ این یک پرسش انحرافی نیست و پرسش معتبر است که بیماران معمولاً می پرسند.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می شود که سطح سخت دندان شما برای همیشه آسیب می بیند و منجر به ایجاد یک حفره کوچک می شود. این نتیجه پوسیدگی دندان ناشی از تجمع باکتری های بد است. هنگامی که یک پوسیدگی دندان ایجاد می شود، دندانپزشک بسته به شدت آسیب، معمولاً درمان یا درمان ریشه را توصیه می کند.

قبلاً تصور می شد که علت اصلی پوسیدگی قند است، زیرا می دانستیم که به دندان می چسبد و در نهایت منجر به پوسیدگی می شود. گرچه اکنون می دانیم که شکر عامل اصلی پوسیدگی نیست، اما مطمئناً باکتری عامل آن که از باقی مانده مواد غذایی روی دندان ها، بویژه قند و هیدرات کربن تغذیه می کند، در ایجاد آن نقش دارد. اسیدی تولید می کند که مینای دندان ها را از بین می برد. نرم شدن مینای دندان آغاز پوسیدگی است. لحظه ای که پوسیدگی به لایه عاج که درست در زیر مینای دندان قرار دارد می رسد، به سرعت شروع به گسترش می کند. دقیقاً به همین دلیل است که مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است، زیرا اگر کاری انجام نشود، دندان بیشتر و بیشتر می پوسد. در نهایت پوسیدگی به عصب داخل دندان می رسد و آن زمان است که درد آغاز خواهد شد. این پیامد عدم مراقبت مناسب از دندان ها از طریق یک روتین بهداشتی ضعیف دهان است. این به معنای مسواک نزدن دندان ها و خوردن مکرر مواد قندی و نشاسته ای است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

نوزادان و کودکان بویژه به این باکتری حساس هستند زیرا فلور حفره دهان آنها شروع به رشد کرده است. به همین دلیل است که مهم است که والدین پستانک و قاشق کودک را در دهان خود نگذارند و مراقب دندان های آنها باشند. آنها نباید از لیوان فرزندانشان بنوشند یا غذای آنها را امتحان کنند. احتمال ابتلای کودک با تعداد باکتری ها و عفونت های دهانی در دهان والدین افزایش می یابد.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا پوسیدگی دندان می تواند گسترش یابد؟

شاید تعجب کنید اگر بدانید که پاسخ به مسری بودن پوسیدگی دندان ها مثبت است. پوسیدگی دندان ها می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به این فکر کنید که پوسیدگی دندان چگونه می تواند توسط شخص دیگری از راه بزاق دهان منتقل شود. مطالعات نیز نشان می دهند که پوسیدگی دندان ها می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

مطالعات همچنین نشان می دهند که اگر فردی پوسیدگی دندان داشته باشد، فرد دیگری می تواند از طریق بوسیدن آن را دریافت کند. باکتری ها درون بزاق وجود دارند و بزاق از طریق بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به این معنا که باکتری های مضر می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

اگر فرزندان شما در اوایل کودکی دچار پوسیدگی دندان شوند، معمولاً متعجب می شوید، و اگر به خوبی از دندان های فرزندان خود مراقبت کرده و آنها را از شیرینی محروم کرده باشید، به سادگی نمی توانید بفهمید که پوسیدگی از کجا آمده است. با این حال، واقعیت این است که پوسیدگی دندان به شدت مسری است. این بیماری توسط باکتری استرپتوکوک موتانس ایجاد می شود و به راحتی از افراد بزرگسال به کودکان منتقل می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید

از سوی دیگر، با این فلسفه گمراه نشوید که اگر دردی وجود نداشته باشد، همه چیز خوب است. مشکل این است که وقتی دندان شروع به درد می کند به این معنا است که قبلاً آسیب زیادی دیده است و ممکن است پوسیدگی دندان مجاور را نیز درگیر کند.

چگونه از پخش شدن پوسیدگی دندان جلوگیری کنم؟

اگر از ایجاد پوسیدگی دندان در داخل دهان آگاه هستید، این باید به شما بگوید که باید مراقب رفتار خود با دیگران باشید. وقتی صحبت از خوردن غذا و نوشیدنی می شود، از اشتراک غذا و نوشیدنی خودداری کنید زیرا بزاق می تواند به سرعت پخش شود. به عنوان مثال، اگر با هم نوشیدنی می خورید، از یک نی استفاده نکنید. همچنین نباید هیچ یک از خوراکی های خود را به اشتراک بگذارید.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

چگونه می توان از پوسیدگی دندان خود مراقبت کنم؟

پوسیدگی های دندانی در صورتی ایجاد می شوند که از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان از دندان های خود مراقبت نکنید یا به اندازه کافی به دندانپزشک مراجعه نکنید. این برای افراد بزرگسال و کودکان نوپا به طور یکسان صادق است. با این حال، کودکان نوپا می توانند این باکتری را از طریق پستانک و ظروف مشترک دریافت کنند.

بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی، مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن است. علاوه بر این، محدود کردن مقدار قند و هیدرات کربن شانس محکم نگهداشتن مینای دندان ها را افزایش می دهد. اگر بلافاصله بعد از غذا نمی توانید مسواک بزنید، حداقل یک آدامس بدون قند برای تحریک تولید بزاق و در نتیجه خنثی کردن اسید بجوید یا برای شستشوی ذرات غذا آب بنوشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دهانی برای بیماران سرطانی

تمام نوشیدنی های گازدار غیر الکلی، حتی آبمیوه های معمولی، مینای دندان ها را از بین می برند. اگر نمی توانید آنها را کنار بگذارید، حداقل از نی استفاده کنید تا قرار گرفتن دندان ها در معرض آنها را محدود کنید. ناگفته نماند که ژنتیک نقش نسبتاً مهمی در پوسیدگی دندان دارد و در نتیجه برخی افراد به طور طبیعی مینای دندان محکم تری دارند در حالی که برخی دیگر تعداد بیشتری باکتری های مضر دارند.

اطمینان حاصل کنید که همه ظروف و پستانک ها همیشه به طور کامل مسواک زده و تمیز می شوند تا از انتقال باکتری ها جلوگیری شود.

اگر یک پوسیدگی عمیق دندانی ایجاد شده است، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر حفره خیلی عمیق نباشد، احتمالاً به درمان پر کردن نیاز خواهید داشت. گرچه، اگر بدتر شود، ممکن است به درمان ریشه یا حتی کشیدن دندان به عنوان آخرین راه حل نیاز داشته باشید.

پوسیدگی دندان بخشی از زندگی و روند پیری ما است، اما مراقبت و بهداشت دهان و دندان با کیفیت خوب و همچنین معاینات منظم ممکن است به طور قابل توجهی به سلامت دهان و دندان شما کمک کنند. در صورت ایجاد پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید تا از بدتر شدن تدریجی آسیب جلوگیری کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code