عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

شاید مسواک زدن به ظاهر کار ساده ای به نظر برسد، اما تعداد بسیار کمی از ما موفق می شویم به درستی و طبق اصول مسواک بزنیم. در این مقاله به بیان اشتباهات مربوط به مسواک زدن خواهیم پرداخت که با اصلاح آنها به سادگی می توان درست مسواک زد.

۱٫     مسواک اشتباه انتخاب می کنید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

انتخاب مسواک خوب و مناسب از بین انواع متنوع مسواک هایی که در هر فروشگاه می بینید کار بسیار دشواری است. اما مهم ترین نکته ای که در انتخاب مسواک ها باید مد نظر قرار گیرد این است که مسواک باید به شکلی باشد که تمام بخش های همه ی دندان ها را پوشش دهد. این مسواک می تواند مسواک برقی یا دستی باشد.

شاید هیچ قانون مشخصی برای انتخاب مسواک وجود نداشته باشد اما نکته ای که همیشه باید مد نظر قرار گیرد این است که فرچه ی مسواک باید نرم باشد تا به مینای دندان و بافت لثه ی پیرامون آن آسیب نزند.

اندازه ی سر مسواک نیز مهم است. اندازه ی دسته ها ی مسواک ها و زاویه ها ی آنها نیز متفاوت است. برخی منعطف تر از دیگر مسواک ها هستند. اما مهم ترین نکته این است که مسواک قادر باشد باکتری ها و پلاک های روی دندان ها و لثه ها را از بین ببرد، زیرا پلاک می تواند منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها شود.

برخی افراد فکر می کنند هر چه فرچه ی مسواک زبرتر و سفت تر باشد قدرت پاک کنندگی آنها بیشتر است. اما این واقعیت ندارد. فرچه های نرم قادرند بهتر و موثرتر از فرچه های سفت دندان ها را تمیز کنند. واقعیت این است که مسواک های زبر باعث پوسیدگی و ساییدگی دندان ها خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان ها برای سالمندان

۲٫     خیلی محکم و با فشار مسواک می زنید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

شاید مشکلی که اکثر افراد با آن مواجه هستند این است که هنگام مسواک زدن فکر می کنند باید دندان های خود را با شدت بسایند. در حالی که وقتی نوبت به مسواک زدن می رسد، هر چه این کار با فشار بیشتری انجام شود نه تنها تاثیر مثبت بلکه تاثیر منفی خواهد داشت. پلاک روی دندان ها نرم و شل است بنابراین نیاز به ساییدن زیاد ندارند.

۳٫     عجله می کنید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

باید حداقل دو مرتبه در روز و هر مرتبه ۲ دقیقه مسواک بزنید. اما معمولا برای بیرون رفتن از منزل یا رفتن به رختخواب عجله دارید، بنابراین زمان مسواک زدن شما بسیار کمتر از زمان لازم است.

هرگز این کار را نکنید.

مسواک زدن کمتر از این زمان هیچ تاثیری نخواهد داشت زیرا فلوراید موجود در خمیر دندان فرصت کافی برای عمل کردن روی مینای دندان نخواهد داشت.

اکنون همه ی افراد همه جا تلفن همراه با خود دارند، بنابراین برای بهتر مسواک زدن، از کرنومتر تلفن همراه خود استفاده کنید یا به یکی از آهنگ های مورد علاقه تان که زمان آن ۲ – ۳ دقیقه است گوش کنید.

۴٫     مدت زمان زیادی از یک مسواک استفاده می کنید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

گاهی اوقات مسواک خوبی که پیدا می کنید، کنار گذاشتن آن سخت است. اما وقتی تغییر ظاهر مسواک را مشاهده می کنید – زمانی که تغییر رنگ داده، فرچه های آن خم شده و ظاهر آن کثیف به نظر می رسد – مسواک خود را تعویض کنید.

زمانی که مسواک پوسیده و خراب می شود، قدرت پاک کنندگی نخواهد داشت. بنابراین، حداقل هر ۳ – ۴ ماه یک مرتبه آن را تعویض کنید. هرگز با شخص دیگر به طور مشترک از یک مسواک استفاده نکنید. مسواک خود را در فضای باز نگه دارید، جایی که رطوبت آن موجب رشد باکتری روی مسواک نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخندی زیباتر با بستن فاصله بین دندانها

۵٫     به صورت رفت و برگشتی مسواک می زنید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

شاید این برای همه ی افراد عادی باشد که مسواک خود را به صورت رفت و برگشتی و از چپ به راست و بالعکس روی دندان ها بکشند. این کار به شدت موجب ساییده شدن دندان ها خواهد شد.

از لثه شروع کنید و مسواک خود را به شکل دایره های کوچک و بالا – پایین حرکت دهید. اگر اشتباه مسواک بزنید، این کار هیچ کمکی به تمیز کردن دندان های شما نخواهد کرد، شاید حتی موجب آسیب به دندان ها شود.

۶٫     خط لثه را فراموش می کنید.

معمولاً باکتری در محل اتصال دندان به لثه انباشته می شود، که معمولا حین مسواک زدن فراموش می کنیم آن قسمت را تمیز کنیم.

جایی که دندان از بافت لثه خارج می شود، حدود یک یا شاید ۲ – ۳ میلی متر از بافت لثه وجود دارد که باید زیر آن تمیز شود. بنابراین باید فرچه های مسواک بتوانند خم شوند تا به این قسمت ها برسند.

مسواک زدن یعنی مسواک زدن روی کل سطوح دندان ها، یا حداقل تمام جاهایی که مسواک قابلیت رسیدن به آنها را دارد، به اضافه ی زیر لثه.

شاید اکثر افراد زمان زیادی صرف مسواک زدن روی سطح جونده ی دندان ها می کنند و پایین تر از خط لثه نمی روند. این شکل مسواک زدن صحیح نیست و نمی تواند باکتری های انباشته شده زیر خط لثه را از بین ببرد- باکتری هایی که موجب بروز بیماری لثه، پوسیدگی دندان و بسیاری مشکلات دیگر خواهند شد.

مسواک خود را در زاویه ی درست حرکت دهید. معمولا توصیه می شود که مسواک خود را در زاویه ی ۴۵ درجه نسبت به خط لثه حرکت دهید تا بتوانید به زیر خط لثه دسترسی پیدا کنید سپس با حرکات دورانی از چپ به راست و بالعکس به سراغ دیگر بخش های دندان بروید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

مسواک خود را به سمت بالا و پایین خم کنید تا به داخل دندان های جلو دسترسی پیدا کنید. فراموش نکنید برای تمیز کردن زبان و از بین بردن باکتری های موجود روی آن از زبان شوی، شیارهای پشت مسواک یا خود فرچه های مسواک استفاده کنید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

تمیز کردن سطح زبانی دندان ها را فراموش نکنید. بله، همه ی افراد به سطح بیرونی دندان ها دقت زیادی می کنند، قسمتی که از بیرون قابل دیدن است. شاید برخی هم توجه بیشتری به سطح جونده ی دندان ها نشان دهند. اما معمولا در اکثر مواقع، سطح زبانی دندان ها نادیده گرفته می شود در نتیجه بیشتر مشاهده می شود که یک لایه جرم روی این سطح را می پوشاند و به تدریج به رسوب دندان تبدیل می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید

۷٫     خیلی زود پس از صرف غذا، مسواک می زنید.

شاید مدام وسوسه می شوید که بعد از خوردن غذا، برای رها شدن از شر باقی مانده های غذا بین دندان ها خیلی سریع مسواک بزنید. اما بهتر است اصلا مسواک نزنید.

پس از خوردن غذا، میزان اسید موجود درون دهان به شدت افزایش می یابد و با مسواک زدن به اسید کمک می کنید بهتر موجب ساییده شدن لایه ی محافظ روی دندان شود. دقت کنید پس از صرف غذا حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. طی این مدت بزاق دهان فرصت کافی دارد تا برای خنثی کردن اسید موجود در دهان عمل کند.

۸٫     پس از مسواک زدن دهان خود را آب می کشید.

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

اگر پس از مسواک زدن دهان خود را با آب بشویید، پیش از آنکه فلوراید موجود در خمیر دندان فرصت کند روی مینای دندان تاثیر بگذارد، از دهان خارج خواهد شد. بنابراین هرگز پس از مسواک زدن دهان خود را با آب نشویید، فقط خمیر دندان اضافی را تف کنید. اگر از شسته نشدن دهان خود حس خوبی ندارید، با استفاده از دهانشویه ی فلورایده دهان خود را آب بکشید.

۹٫     هیچ یک از مسواک زدن های شما قابل قبول نیستند.

حداقل ۲ مرتبه در روز و هر مرتبه حداقل ۲ دقیقه مسواک بزنید. مهم تر از این نکات این است که حداقل یک مرتبه از این مسواک زدن ها کامل باشد: مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه برای کل دهان.

اگر بتوانیم هر ۲۴ ساعت یک مرتبه باکتری های درون دهان را هم بزنیم می توانیم مانع فعالیت آنها شویم.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code