دیاستم یا فاصله بین دندانی چیست و چگونه درمان می شود؟

شکاف یا فاصله بین دو دندان مشکلی است که در دندانپزشکی تحت عنوان دیاستم شناخته می شود. دندان هایی که بین آنها فاصله و شکاف وجود دارد بین کودکان بسیار شایع هستند اما چیزی نیستند که لازم باشد در مورد آنها نگران شوید. با رسیدن فرد به بزرگسالی، به نظر می رسد فاصله بین دندان های آنها نیز از بین برود. برخی افراد از زندگی کردن با فاصله بین دندان های خود خوشحال هستند. اگر چندین فاصله بین دندان های خود دارید، یا اگر احساس می کنید گویی می خواهید کاری برای لبخند خود انجام دهید، این امکان وجود دارد که درمان های مختلف مال اکلوژن ها را بررسی نمایید.

دیاستم چیست؟

هر گونه فاصله بین دندان ها تحت عنوان دیاستم شناخته می شود. این فواصل اغلب بین دو دندان جلو جلب توجه می کنند. این شرایط معمولاً زمانی پیشرفت می کند که تناسب درستی بین اندازه دندان ها و فک وجود ندارد. باید توجه شود که این فواصل می توانند در نتیجه مشکلات کجی دندان ها یا حتی به این دلیل اتفاق بیفتند که بافت زیادی داخل دهان وجود دارد و دندان ها نمی توانند به درستی از درون آن بیرون بیایند.

چه افرادی بیشتر با این مشکل مواجه می شوند؟

دیاستم به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. این پدیده می تواند بین پستانداران بروز پیدا کند، و بویژه در گیاهخواران دیده می شود. در حیواناتی مانند سگ های آبی، گوسفندان و حتی جوندگان، داشتن دیاستم برای آنها مفید است زیرا به آنها این فرصت را می دهد که غذا را به داخل لپ های خود حرکت دهند. به این معنا که آنها می تاونند مصرف غذای خود را افزایش دهند. در برخی از بخش های دنیا، دیاستم نشانه بسیار جذابی است، زیرا نشان دهنده بارور بودن است. برخی افراد حتی به عمد بین دندان های خود شکاف ایجاد می کنند. برای نمونه، بین فرانسوی ها این نوع دندان ها تحت دندان خوش شانسی بودن شناخته شده اند. در استرالیا، گفته می شود افرادی که بین دندان های خود دیاستم دارند قادرند ثروت در آینده را پیش بینی کنند.

علل بروز دیاستم بین دندان ها

شناخت عامل بروز فاصله بین دندان ها حیاتی است، زیرا این موضوع به دندانپزشک شما کمک خواهد کرد مشکل را راحت تر تشخیص دهد. علاوه بر این، به آنها این فرصت داده می شود تا راهکاری فوق العاده در اختیار شما قرار دهند.

دیاستم یا فاصله بین دندانی

دیاستم یا فاصله بین دندانی

عدم حضور برخی دندان ها

وقتی به این موضوع دقت می کنید که چرا بین دندان ها فاصله وجود دارد، اندازه یک ریسک فاکتور بسیار مهم است. اگر شما می دانید که اندازه دندان های شما خیلی کوچک است، بنابراین این باعث شده فضاهای خالی زیادی داخل دهان شما بوجود بیاید، جایی که دندان ها در آن می توانند به اطراف حرکت کنند. این اتفاق اغلب در نتیجه عدم هماهنگی در اندازه دندان ها و فک اتفاق می افتد. دلیل دیگر عدم وجود، یا کوچک بودن برخی از دندان های لترال فک بالا است که باعث می شود دو دندان در جلوی دهان به طرفین حرکت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انتخاب رنگ کامپوزیت و ونیر برای دندان های شما

عادات ناسالم دندانی

عادات ناسالم دندانی که به مرور زمان شکل گرفته اند می توانند نگران کننده باشند. اگر شما با جلو آوردن دندان های جلو با مکیدن انگشت آنها را تحت فشار قرار داده اید، این اتفاق می تواند موجب کج شدن آنها شود. اگر عمل بلع را نیز به درستی انجام ندهید، فاصله نادرست می تواند بین دندان ها بوجود بیاید. وقتی غذا بلعیده می شود، به نظر می رسد زبان روی پلیت (سقف دهان یا کام) فشار وارد کند، اما در برخی افراد زبان به دندان های جلو فشار وارد می کند و این موجب بوجود آمدن فاصله بین دندان ها می شود.

دیاستم یا فاصله بین دندانی

دیاستم یا فاصله بین دندانی

وجود فرنوم لبی

بافتی که لب بالا را به لثه ها متصل می کند تحت عنوان فرنوم لبی شناخته می شود. در موقعیت هایی که این بافت پیوسته رشد می کند، از بین دو دندان جلو عبور می کند و این می تواند منجر به بروز یک فاصله بزرگ شود. مهم است بدانید که بیماری های لثه مانند ژینژیویت نیز می توانند به از دست رفتن دندان ختم شوند. این باعث می شود لثه ها و بافت های مجاور بزرگ شوند و به این معناست که از استخوان جدا می شوند. این اتفاق موجب لق شدن دندان ها می شود. وقتی لق شدن دندان ها اتفاق می افتد، به این معناست که فضای اضافی وجود دارد که اجازه می دهد جایی برای حرکت کردن دندان ها وجود داشته باشد. باید بدانید که اگر روی بهداشت خوب دهانی سرمایه گذاری کنید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید مشکلات این چنین را حل کنید.

اصلاح و درمان دیاستم

تعداد زیادی از افراد تلاش می کنند برای اصلاح دیاستم دندان های خود از فرایندهای زیبایی استفاده کنند. اگر دوست ندارید برای چند سال آینده از بریس ها استفاده کنید و اگر در حال حاضر از دندان های خود آنطور که هستند راضی هستید، پس هیچ مشکلی وجود ندارد که در مورد آن نگران باشید. با این حال، اگر می خواهید امتحان کنید و به لبخند فوق العاده خود دست پیدا کنید، یا اگر تمایل دارید لبخندی هالیوودی داشته باشید، ممکن است نسبت به دیاستم خود حساس شوید. اگر می خواهید به این مشکل پایان دهید یا اگر می خواهید مطمئن شوید تمام تلاش خود را برای داشتن لبخندی زیبا و کامل انجام داده اید، باید بدانید در حقیقت چندین گزینه در اختیار شما قرار دارند که می توانند به شما کمک کنند بتوانید بدون تلاش زیاد به نتایجی که می خواهید دست پیدا کنید.

دیاستم یا فاصله بین دندانی

دیاستم یا فاصله بین دندانی

درمان برای دیاستم

درمان برای دیاستم ممکن است لازم باشد یا نباشد اما مقدار زیادی از این امر به علت بنیادی بروز آن بستگی دارد. برای برخی افراد دیاستم چیزی جز یک مشکل زیبایی نیست و این به صورت مطمئن چیزی نیست که به مشکلی مانند بیماری لثه مربوط باشد. اگر دیاستم دارید، بریس ها درمان های بسیار رایجی برای آن هستند. بریس ها سیم کمانی و براکت دارند و این ضرورتاً به این معناست که به دندان ها فشار وارد می شود و آنها را به آهستگی جابجا می کنند. این کار کمک می کند شکاف بین دندان ها بسته شود. اگر نمی خواهید بریس های شما نمود ظاهری داشته باشند و افراد دیگر متوجه روند درمان شما شوند، می توانید به دنبال بریس های شفاف و نامرئی یا متحرک باشید، زیرا این راهکارها ممکن است در حقیقت بتوانند دیاستم شما را اصلاح کنند بدون آنکه مجبور باشید تحت هیچ فرایند خاصی قرار بگیرید. اگر بریس های دندانی را نمی خواهید، حتماً با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا می تواند فاصله های بین دندان های شما را برطرف نماید یا خیر.

دیاستم یا فاصله بین دندانی

دیاستم یا فاصله بین دندانی

باندینگ یا ونیرهای دندانی می توانند گزینه های دیگر باشند. وقتی برای چیزهایی از این دسته مراجعه می کنید، شما ترکیبی خواهید داشت که دقیقاً همرنگ دندان های خودتان خواهد بود. این مواد فاصله بین دندان ها را پر خواهند کرد یا روی دندان های شما قرار خواهد گرفت، به این معنا که شما می توانید بی درنگ ظاهر کلی لبخند خود را بهبود دهید. این فرایند بسیار مفید خواهد بود اگر شما یک دندان از دست رفته یا یک دندان ترک خورده دارید. بسته به منبع مشکل خود، ممکن است گزینه مناسبی برای بریج های دندانی باشید. از این گزینه می توان برای اصلاح فاصله بین دندان ها استفاده کرد یا می توان از آن برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد.

دیاستم یا فاصله بین دندانی

دیاستم یا فاصله بین دندانی

اگر می دانید که لثه های بالای دو دندان جلوی فک بالای شما خیلی بزرگ شده اند و منجر به ایجا فاصله بین دندان ها شده اند، ممکن است لازم باشد جراحی انجام دهید زیرا با انجام آن می توانید هر گونه بافت اضافی را بردارید. با این حال، شاید برای بستن شکاف های بزرگتر لازم باشد از بریس ها استفاده کنید. اگر پزشک شما بیماری لثه را برای شما تشخیص داده است، شما نیاز به درمان خواهید داشت زیرا مانع پیشرفت گسترش عفونت آن خواهد شد. درمان برای هر نوع بیماری لثه بسته به میزان مشکلی که دارید و نیز نظر دندانپزشک شما، به طور کلی می تواند متفاوت باشد، اما حداقل می توانید انتظار جرمگیری و تسطیح سطح ریشه را داشته باشید. با انجام این کار هر گونه پلاک یا تارتار که ممکن است سفت شود و تبدیل به رسوب شود، برداشته خواهد شد، علاوه بر این، می تواند باکتری هایی را حذف نماید که منجر به بروز آسیب می شوند. بیماری لثه وخیم می تواند به این معنا باشد که شما نیاز خواهید داشت تحت جراحی قرار بگیرید زیرا با انجام آن جرم و تارتاری که روی دندان ها و زیر لثه ها انباشته شده است برداشته خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان و اثر منفی روی دندان

پیشگیری از بروز دیاستم بین دندان ها

اگر دیاستم مشکلی باشد که به نقائص رشد مربوط باشد، هیچ راهی وجود نخواهد داشت که بتوان از بروز آن پرهیز نمود. اگر می خواهید این مشکل را اصلاح نمایید، لازم است هر چه سریع تر به دنبال درمان باشید. اگر بیماری پریودنتال مقصر اصلی است، رعایت نکات بهدشاتی روتین تنها راهکار ممکن است. با انجام این کارها می توان از بازتر شدن فاصله بین دندان ها جلوگیری نمود، علاوه بر این کمک خواهد کرد جلوی هر مشکل احتمالی دیگری گرفته شود که ممکن است بعداً بروز پیدا کنند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می توانند بدتر شدن بیماری پریودنتال را متوقف کنند.

آیا بریس های شفاف می توانند کمک کنند؟

بهترین نکته مربوط به بریس های شفاف این است که آنها غیر قابل مشاهده هستند. مجبور نخواهید بود سیم و براکت های برجسته و دهان پر کن را تحمل کنید. برای بسیاری از نوجوانان، قرار گرفتن در گروه همسالان با مشکل مواجه می شود. از هر ۱۰ فرد نوجوان، ۹ نفر از آنها احساس می کنند بریس های فلزی مانع ارتباط برقرار کردن آنها با دوستانشان می شوند. نوجوانی که فکر کند نمی تواند به خوبی ارتباط برقرار کند اضطراب و افسردگی را تجربه خواهد کرد. ظاهر چهره و پوشش نیز از جمله مشغولیات روزمره برای بسیاری از افراد کم سن هستند. اگر قرار باشد به مدت یک سال از براکت های ارتودنسی استفاده کنید، این باعث می شود در یک بازه زمانی حساس در طول زندگی خود اعتماد به نفس خود را از دست دهید. تحقیقات نشان می دهند که اعتماد به نفس نوجوانانی که از الاینرهای شفاف استفاده می کنند دو برابر بیشتر از هم سالان دیگر خود بوده است که از بریس های فلزی استفاده می کنند.یا

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چیست؟

برای بزرگسالان نیز ظاهر به اندازه نوجوانان اهمیت دارد. اگر در جمع هایی قرار دارید که بیشتر در معرض دید هستید، ممکن است بخواهید تأثیرگذارتر باشید به همین دلیل بریس های شفاف را برای درمان خود انتخاب می کنید. اگر به خاطر دندان های خود اعتماد به نفس کمتری داشته باشید ممکن است به اندازه ای که باید بازدهی نداشته باشید.

علاوه بر این، بریس های شفاف متحرک هستند و می توانید در مواقع ضروری آنها را از دهان خارج کنید، از جمله برای غذا خوردن و مسواک زدن. با استفاده از آنها تمیز کردن دندان ها نیز راحت تر است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code