لبخندی زیباتر با بستن فاصله بین دندانها

دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ها

در صورتی که اندازه فک در مقایسه با اندازه دندان‌ها بزرگ‌تر باشد، بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود. با این حال عواملی مانند از دست دادن زود هنگام دندان و یا عدم وجود یک یا چند دندان به صورت مادرزادی می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. در بیشتر موارد فاصله بین دندان‌ها در دو دندان جلویی فک بالا اتفاق می‌افتد. با این حال باید این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که فاصله بین دندان‌ها در نواحی دیگر و به خصوص عقب دهان باشد کمتر در معرض دید قرار داشته و حتی ممکن است فرد متوجه آن نشود.

در هر صورت علت فاصله بین دندان‌ها هر چه که باشد، بهتر است تحت درمان قرار بگیرد. فاصله بین دندان‌ها علاوه بر مشکل زیبایی که ایجاد می‌کند، می‌تواند مشکلاتی برای سلامت دهان و همچنین مشکلات بایت و ارتودنسی به وجود بیاورد.

بستن فاصله بین دندانها

بستن فاصله بین دندانها

روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها

روش‌های مختلفی برای بستن فاصله بین دندان‌ها وجود دارد که بسته به شرایط و خواسته بیمار نوع آن انتخاب می‌شود.

بستن فاصله بین دندانها

بستن فاصله بین دندانها

باندینگ کامپوزیت

یکی از روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها به خصوص در دندان‌های جلویی، باندینگ کامپوزیت است. در این روش، مواد رزین کامپوزیت مستقیماً به سطح دندان مالیده می‌شود. در ابتدا این مواد محلول بوده و به راحتی استفاده می‌شود اما پس از این که کار تمام شد، دندانپزشک با استفاده از تاباندن نور مخصوصی مواد را فعال و سخت می‌کند. سپس دندان پولیش می‌شود. از باندینگ در مواردی استفاده می‌شود که فاصله بین دندان‌ها جزیی باشد و در موارد شدیدتر بهتر است از روش‌های دیگر استفاده شود.

بستن فاصله بین دندانها

بستن فاصله بین دندانها

ونیر یا لمینت سرامیکی

از ونیر یا لمینت نیز می‌توان برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده کرد. لمینت پوسته نازکی با ضخامت حدود نیم میلی‌متر است که از جنس پورسلین (چینی) ساخته می‌شود. برای این منظور به دو جلسه درمان نیاز است. در جلسه اول دندان اندکی تراشیده و قالب‌ گیری می‌شود و در جلسه دوم ترمیم بر روی دندان چسبانده می‌شود. از این روش در مواردی که فاصله بین دندان‌ها کمی بیشتر است به طوری که باندینگ برای آن کافی نیست، استفاده می‌شود. به خصوص در صورتی که دندان مشکلات دیگری مانند زردی و لکه، کجی و ناهمراستایی خفیف، لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی و بدشکلی داشته باشد می‌توان با استفاده از لمینت چندین مشکل را هم‌زمان اصلاح نمود.

بستن فاصله بین دندانها

بستن فاصله بین دندانها

روکش دندان

در صورتی که فاصله بین دندان‌ها بیشتر از اندازه‌ ای باشد که بتوان با لمینت یا باندینگ آنها را پوشاند، از روکش می‌توان برای این منظور استفاده کرد. با این حال باید توجه داشته باشید که روکش کردن روشی تهاجمی محسوب می‌شود و برای این منظور باید دندان تراشیده شود. به همین علت در صورتی که مشکلات ارتودنسی دیگری مانند کجی، نهفتگی، ناهمراستایی و موارد دیگر وجود داشته باشد بهتر است از درمان ارتودنسی برای این منظور استفاده شود.

بستن فاصله بین دندانها

بستن فاصله بین دندانها

حلقه کشی

در برخی موارد در صورتی که تنها بین دو دندان فاصله وجود داشته باشد ممکن است بتوان از یک حلقه کشی دور آن دو (شکل بالا) برای بستن فاصله استفاده کرد. با این حال این روش مشکلات زیادی از جمله چرخش و کج شدن دندان‌ها و ایجاد فاصله بین دندانهای مجاور را ممکن است به دنبال داشته باشد و در بیشتر موارد توصیه نمی‌شود.

بستن فاصله بین دندانها

بستن فاصله بین دندانها

درمان ارتودنسی

تنها راه درمان واقعی فاصله بین دندان‌ها، درمان ارتودنسی است چرا که در این روش به جای پنهان کردن فاصله بین دندان‌ها با حرکت دادن دندان‌ها و انتقال آنها به موقعیت مطلوب فاصله واقعاً بسته می‌شود. با این حال درمان ارتودنسی در صورتی که هیچ مشکل ارتودنسی دیگری وجود نداشته باشد ممکن است برای برخی افراد راحت نباشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت درمان ریشه دندان در کودکان و بزرگسالان

توجه داشته باشید به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که هیچ مشکل ارتودنسی و اختلال بایت نداشته باشد و دندان‌های او در حالت ایده ‌آل قرار داشته باشند. بنابراین احتمالاً همه افرادی که بین دندان‌هایشان فاصله وجود دارد به خصوص در صورتی که این فاصله زیاد باشد می‌توانند از درمان ارتودنسی بهره ببرند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code