عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

در حال حاضر، در برنامه‌های مختلف و حتی در خانواده‌ها روش‌هایی برای محافظت از دندان‌ها و دهان پیشنهاد می‌شود که هیچ توجیه علمی برای آنها وجود ندارند و ممکن است به آنها آسیب برساند. به عنوان مجموعه‌ای که در این حوزه فعالیت دارد، قصد داریم برخی از عادات ناپسند و نامناسب در مراقبت از دندان را عنوان کنیم که ممکن است به آنها آسیب برساند.

چه عادت هایی برای سلامت دندان ها خوب یا بد هستند؟

 برای پاسخ دادن به این سؤال و همچنین نتیجه گرفتن در مورد شیوه‌های اشتباه تمیز کردن دندان به معرفی ۸ شیوه اشتباه در این حوزه خواهیم پرداخت.

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

 ۱.  مسواک زدن خیلی سریع:

مطالعات نشان می‌دهد که مسواک زدن خیلی سریع بعد از خوردن وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌ها، به ویژه آنهایی که اسیدی هستند، می‌تواند سلامت دندان را مورد تهدید قرار دهد. در یک مطالعه، گروهی از داوطلبان به مدت سه هفته به عنوان نمونه‌های مورد آزمایش، تأثیر مسواک زدن سریع بر روی دندانهای شان پس از نوشیدن نوشابه را  مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان بعد از نوشیدن نوشابه‌های گازدار، ۲۰ دقیقه بعد از خوردن نوشیدنی متوجه شدند که مسواک زدن باعث از بین رفتن دنتین دندان می‌شود. این در حالی است که اگر مسواک زدن حدود ۳۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه پس از آن اتفاق افتاد، میزان سایش به طور قابل توجهی کمتر می‌شود. در حقیقت مسواک زدن باعث می‌شود که تأثیر اسید بر روی دندان و مینای آن بسیار عمیق‌تر بوده و دندان به شکل شدیدتری تحت تأثیر قرار گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکست درمان ریشه یا عصب کشی

۲.  مسواک زدن محکم:

در حالیکه مسواک زدن باعث می‌شود که پلاک دندان از بین بروند و از شر باکتری‌ها خلاص شویم، اما استفاده کردن بیش از حد آن ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. هر فرد لازم است که هر روز و شب دندانهای خود را تمیز کند، اما باید توجه داشت که سایش دندان‌ها می‌توانند نگرانی جدی دندانپزشک باشد که منجر به وجود آمدن دندان‌های حساس و عقب نشینی لثه‌ها می‌شود. هنگامی که خط لثه به سمت عقب حرکت می‌کند، به مرور زمان ریشه‌های دندان مشخص شده و به دلیل اینکه محافظت خاصی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد مستعد ابتلا به عفونت هستند. مسواک زدن محکم باعث از بین رفتن مینای دندان شده و آنها را در معرض نابودی قرار می‌دهد

۳-  استفاده بیش از حد از نخ دندان:

نخ دندان برای از بین بردن مواد غذایی باقیمانده در بین دندان‌ها بسیار مهم است، اما اگر این کار بیش از حد صورت گیرد، ناکارآمد بوده و باعث آسیب و تحریک حساس لثه‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که نخ دندان کشیدن برای دندانها و لثه‌ها بسیار حیاتی است، اما نباید شدت آن به حدی باشد که باعث خونریزی لثه‌ها و صدمه جدی به دندان‌ها شود.

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

۴. استفاده از دندان برای موارد غیر معمول:

دندان‌ها برای لبخند، خوردن و جویدن هستند، و نباید از آنها به عنوان یک دربازکن بطری یا یک ابزار استفاده کنید. متاسفانه بسیاری از افراد به هوای اینکه از دندان‌های محکمی برخوردارند از آنها برای مواردی غیر معمول استفاده می‌کنند که بدون شک به سلامت آنها لطمه جبران ناپذیری وارد می‌کند.

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

 ۵. جویدن مواد غیر غذایی:

احتمالاً شما نیز شاهد جویدن مواد غیر غذایی با دندان توسط افراد مختلف بوده‌اید و این پدیده در شرایط عصبی بسیار بیشتر است. جویدن اشیایی که برای مصرف در نظر گرفته نمی‌شوند، باعث اعمال فشار بیش از حد به دندان‌ها می‌شود و آنها را به شکل‌های مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که این کار حتی می‌تواند به کارهای دندانپزشکی نیز لطمه بزند و اگر واقعاً قصد دارید با این روش خود را آرام کنید بهتر است به سراغ یک آدامس بروید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل

 جویدن یخ باعث صدمه به لثه، ایجاد شکستگی میکروسکوپی در سطح مینا می‌شود و حتی ممکن است دندان‌ها را بشکند. جویدن یخ یکی از عادات ناپسند است که نه تنها به سلامت به دهان آسیب می زند، برای کسانی که از شیوه‌های ارتودنسی استفاده می‌کنند و یا تحت درمان دندانپزشکی قرار دارند خطرناک است. البته برخی از ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند که برای کاهش التهاب دندان از یخ درمانی استفاده کنند، اما این موضوع به معنی جویدن یخ نیست و تنها باید از آن برای کاهش دمای لثه‌ها کمک بگیرید.

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

۶.  مراقبت از قلب:

مراقبت از قلب و ورزش برای سلامت شما مفید است اما به طور کلی برای سلامت دندان‌ها تأثیر مثبتی ندارد و حتی می‌تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند. یک مطالعه جدید در حوزه دندانپزشکی و علوم ورزشی در اسکاندیناوی نشان داد که مینای دندان ورزشکاران نسبت به سایر افراد بیشتر صدمه می‌بیند.

 دانشمندان کشف کرده‌اند که تولید بزاق ورزشکاران کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که دهان آنها خشک‌تر شده و تولید بزاق قلیایی افزایش یابد. بنابراین اگرچه ورزش به عنوان یک عادت خوب شناخته می‌شود، اما می‌تواند شدت حفره‌ها را افزایش دهد.

 ۷. بلند کردن وزنه:

بلند کردن وزنه و حمل وسایل سنگین نیز می‌تواند تولید بزاق را کاهش دهد، اما اثر واقعی آنها به مورد دیگری بر می‌گردد که ناشی از اعمال فشار بر روی دندانها در نتیجه حمل اشیاء سنگین است. به طور طبیعی افراد نسبت به بلند کردن وزنه‌های سنگین به شکلی عکس العمل نشان می‌دهند که بیشترین فشار را برای دندان‌های خود به وجود می‌آورد. بنابراین سعی کنید در برخورد با این موارد از گارد دندان استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی که در مورد زبان باید بدانید

۸٫  برخوردهای ورزشی

اگر دیدن قهرمانی بوکسورکشور در المپیک لذت بخش است و قهرمان نیز از دیدن خنده‌های شما لذت می‌برد، اما به یاد داشته باشید که این قهرمانان از گاردهای حفاظتی استفاده می‌کنند و اگر شما هم چنین هدفی دارید باید از تجهیزات مناسب استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code