ونیر یا لمینت چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی دندان پزشکی، ونیر یا لمینت کردن دندان است. لمینت به یک پوسته نازک از جنس پورسلین گفته می‌شود که به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود. لمینت هم رنگ دندان بوده و ظاهری کاملاً شبیه به دندان طبیعی دارد.

ونیر یا لمینت چیست؟

ونیر یا لمینت چیست؟

از کجا بدانیم لمینت برای ما مناسب است؟

ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید و در این زمینه با او مشورت نمایید. دندانپزشک با معاینه دهان شما مشخص کند آیا ونیر درمان خوبی برای شما است یا بهتر است از راه‌حل‌های دیگر استفاده کنید. توجه داشته باشید باید خیلی شفاف و روشن اهداف خود از لمینت کردن را به دندانپزشک بگویید تا بهترین روش درمانی به شما پیشنهاد شود.

در صورتی که هدف شما از لمینت صرفاً زیباتر کردن دندان‌ها و لبخند باشد، دندان‌پزشک ابتدا آنالیز لبخند انجام دهد تا مشخص شود چه اقداماتی برای زیبا کردن دندان‌های شما لازم است.

ونیر یا لمینت چیست؟

ونیر یا لمینت چیست؟

دندان چگونه لمینت می‌شود؟

ونیر یا لمینت پورسلین از چند لایه سرامیک نازک تشکیل شده است که جایگزین بخش رویی مینای دندان می‌شود. پوسته ونیر با چسب مخصوص دندانپزشکی چسبانده می‌شود. اما پیش از این کار باید یک لایه نازک از سطح دندان تراشیده شود تا فضای کافی (به اندازه قطر پوسته ونیر) برای اضافه شدن ونیر فراهم شود. معمولاً کمتر از یک میلی‌متر از دندان تراشیده می‌شود. با این حال ونیر بسیار نازک که یکی از معروف‌ترین برندهای آن لومینیرز نام دارد نیز وجود دارد که برای استفاده از آن نیازی به تراشیدن دندان نیست. با این حال شرایط استفاده از آن اندکی محدودتر از ونیر معمولی است. چرا که به علت نازکی زیاد ممکن است مشکلاتی مانند تیرگی شدید دندان را نتواند پنهان کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان اضافی در می آوریم؟

اتصال بین دندان و پوسته ونیر پورسلین بسیار مهم است چرا که نه تنها زیبایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه طول عمر و همچنین عملکرد ونیر به آن بستگی دارد. برای چسباندن ونیر از رزین حساس به نور استفاده می‌شود. پس از این که رزین به سطح دندان و یا ونیر مالیده شد، ونیر بر روی دندان قرار گرفته و پس از تنظیم، نور مخصوصی به آن تابانده می‌شود تا چسب فعال شده و سخت شود.

در چه مواردی دندان لمینت می‌شود؟

به ‌طور کلی هدف از لمینت کردن دندان زیبایی و ترمیمی است. این درمان در بسیاری شرایط که دندان طبیعی دچار مشکلاتی مانند تغییر رنگ و لکه شده ‌اند بسیار موفق می‌باشد. متداولترین دلایل لمینت کردن دندان به صورت زیر است:

  • سفید کردن دندان
  • اصلاح بدشکلی لبه های دندان
  • ساییدگی و کوتاه شدگی
  • فاصله بین دندانها
  • اصلاح کانتورها و همتراز کردن دندانها
  • اصلاح کجی خفیف دندانها
  • ترمیم لب پر شدگی و ترک خوردگی های جزئی

معایب احتمالی لمینت

از آنجایی که بخشی از مینای دندان برداشته میشود، این درمان برگشت پذیر نیست بنابراین در صورتی که ونیر با مشکل مواجه شود باید با ونیر جدید یا روکش تعویض شود. با این حال گاهی اوقات می‌توان با اندکی تغییرات ونیر را ترمیم نمود.

ساخت لمینت در لابراتوار دندانپزشکی مدتی طول می‌کشد بنابراین حداقل یک هفته باید منتظر آماده شدن آن و چسباندن آن بر روی دندان باشید.

به علت برداشتن لایه نازکی از مینا، ممکن است پس از لمینت کردن دندان در ابتدا به غذاهای سرد یا داغ حساسیت پیدا کنید. این مشکل ظرف چند روز برطرف می‌شود. در صورتی که درمان به درستی و با دقت انجام شده باشد می‌توانید از دندان لمینت شده همانند دندان‌های طبیعی دیگر خود استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا دندان خرگوشی

اگر چه مقاومت لمینت بسیار خوب است اما همانند دندان طبیعی در صورت اعمال فشار زیاد ممکن است شکسته یا لب پر شود بنابراین از جویدن ناخن، یخ، مداد یا اشیا سخت دیگر پرهیز نموده و از دندان خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code